Waar letten jullie op bij het fokken van een dressuurveulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Waar letten jullie op bij het fokken van een dressuurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:41

Zoals de titel al doet vermoeden vroeg ik mij af waar andere op letten bij het fokken van een dressuurveulen?

Op basis waarvan kiezen jullie een hengst?

Wat willen jullie graag in het veulen terug zien?

Ik ben heel benieuwd ;)

Hutcherson

Berichten: 7402
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waar letten jullie op bij het fokken van een dressuurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:50

Als ik een dressuurveulen zou willen zou ik een hengst kiezen die zeer kalm is in het hoofd. Dus niet snel onder de indruk is van iets en dat erg sociaal is naar andere paarden. Verder zou ik letten op de kleur (ik hou niet van standaard huis tuin en keuken bruin, dus zou wel iets anders willen dan dat) en ik hou ook niet van heel veel wit op het hoofd. En ik hou niet van het langgebouwde type paard. Dus heel lang in de rug en nek. Ik zou een wat compactere, krachtige bouw willen. Maar goed, gelukkig heb ik dat alleen is mijnes geen dressuurknol vrees ik(al hoe wel, hij is 2 dus kan nog alle kanten op!).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Waar letten jullie op bij het fokken van een dressuurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:07

Correctheid van het exterieur, beweging(uiteraard). Ik zou zelf dan gaan voor een wat stoerder type. Mooi lang gelijnd.

Qua afstamming een mooi vrij lijntje, uit een goede moederlijn. Mijn persoonlijke smaak is dan ook nog dat ik het Gelderse bloed graag vrij vooraan in de afstamming zie.(zie het stoerdere type) maar dat is niet commercieel.

Ik heb zelf inderdaad geen dressuurmerrie om mee te fokken....wel een Gelderse :P

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Waar letten jullie op bij het fokken van een dressuurveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:56

dat je begint met een goede merrie, met een 'volle' afstamming. Elk paard heeft zijn minpunten en daar extra alert op zijn bij de betreffende hengst. De hengst moet zo wie zo goed zijn in zijn bewegingen en de merrie op haar mindere punten kunnen verbeteren. Daarbij wijk in niet teveel af bij het model van de hengst van het model van mijn merrie.
Daarbij heb ik mijn merrie DNA laten testen en weet ik dat zij vrij zijn van het waterhoofd- en dwerggen.