Voorlopig keur, Ibob

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 20:08

Hallo,

Ik had een vraagje over het 'voorlopig keur'predicaat en de Ibob.
Mijn paard is dit jaar (als 9jarige) stermerrie geworden op de keuring.
Ik kreeg de vraag of ik naar de centrale keuring wou om de merrie eventueel voorlopig keur te laten worden, maar ik heb hiervoor bedankt.

Nu zit ik achter te denken dat het misschien slimmer is om mijn paard een Ibob te laten lopen en dan alsnog naar de keuring te laten gaan. Of in de omgedraaide versie. Maar ik vraag mij af hoe goed een paard moet zijn :+ Heeft het bijvoorbeeld pas zin als het echt een uitzonderlijke goede merrie is met hele hoge scores of hoeft dit niet perse?

En ook vraag ik mij af hoe streng de beoordeling is van de Ibob. Moeten dit ook hoogstandjes zijn, aangezien mijn merrie wel al op leeftijd is....

Ik hoor graag wat jullie ervaring hiermee is.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:21

Een paard van die leeftijd moet op Z niveau oefeningen laten zien. Dus misschien is uitbrengen in de sport dan een betere optie? Z2+1 is sportpredikaat erbij :D

Is het paard geprokt?

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:03

Bedankt voor je reactie!! :D

Paard wordt binnenkort geprokt.
Wat ik zag in de beschrijving is dat je alleen hoeft te wijken en schouder binnenwaarts hoeft te laten zien. Dus dat valt alles mee.

Z is idd ook een optie, maar aangezien we volgende weel L1 starten duurt dat nog heel lang. En ben bang dat mijn paard in de tussentijd weer rare fratsen uithaalt waardoor ze weer uit de running is.

Dit leek me een veel simpelere manier, alleen weet ik dus niet of dat echt haalbaar is.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:09

Sammie schreef:
Een paard van die leeftijd moet op Z niveau oefeningen laten zien.
Klopt niet! Bij een ouder paard wordt een stukje schouderbinnenwaarts gevraagd, meer niet.

Je moet voor jezelf afvragen of je merrie bovengemiddeld beweegt, met daarbij voldoende souplesse en aanleg tot sluiten en weer verruimen. Daarnaast wordt ook gekeken naar de rijdbaarheid, dus in die zin moet je haar wel fijn voor elkaar hebben.

Maar stel dat ze die Ibop haalt, dan moet ze alsnog naar de CK voor haar keurpredicaat. Alleen merries die meedoen aan de EPTM, kunnen zonder CK elite of keur worden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:18

Is dit recent veranderd dan? Ik zou toch zweren dat ik een aantal jaar terug een aantal ibops naar leeftijd zag en hoe ouder het paard hoe meer oefeningen gevraagd. Als dat niet zo is en je wil fokken met de merrie gewoon gaan :)

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:39

Nee hoor, is al jaren zo.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:17

Ja, mijn merrie heeft op de keuring voor de stap 70 punten gekregen, de draf 80 en de rest 75. Zou dit genoeg zijn? Het is fijn paard met een goede instelling. Wel een aantal maanden uit de running geweest, maar ibob zou dan in juni zijn. Dus dan kan ik nog ff trainen. Niveau ligt rond het l2/m.


Zouden jullie het er gewoon op wagen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:18

Ik ben twee jaar geleden met een 8-jarige register A-merrie naar de keuring gegaan (ivm Duitse vader op dat moment al PROK, vrijstelling voor de verrichting obv resultaten vader). Kwam toen weer thuis met een stermerrie (70 exterieur en 75 vrij springen).
Merrie liep op dat moment nog B-springen en ik zag eigenlijk weinig heil in de CK, maar omdat het bij ons op stal was toch voorgebracht en voorlopig keur geworden. Daarna via de sport elite geworden en inmiddels ook het sportpredikaat binnen.

Ik heb bewust voor de sport gekozen en niet voor de IBOP, omdat mijn merrie imo wat te heet is voor de IBOP en bovendien moest een 8-jarige dan heel wat laten zien.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:57


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:06

Mijn 7 jarige paard is op de IBOP neergesabeld omdat ze "geen Z paard was" dus ze verwachten wel degelijk meer dan een beetje schouderbinnenwaarts. Verzameling en druk willen ze zien.

Ik zou op de merrie van TS een paar maanden een Z ruiter zetten en het sportpredikaat halen en daarna naar de CK.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 12:44

Bedankt voor jullie ervaringen allemaal.

Ik ga het maar gewoon proberen. Ik ben van de week bij een ruiter geweest en die denk haar wel goed genoeg te kunnen voorbereiden met een weekje trainen en dan daar rijden. Paard een paar maanden laten rijden is toch echt veel te duur voor een arme student O:) . Paard bezit naar mijn mening ook genoeg kwaliteit, dus we gokken het er gewoon op. Het blijft toch altijd afwachten en hopen. En anders kan ik ook nog altijd een poging via de sport proberen.

En je kunt geloof ik ook nog vaker ibob rijden toch?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:57

De eerste indruk is het best..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:59

Ibop ja. Ibob is bij het NRPS.

Maar als het nu niet lukt kun je haar beter naar het Z2 rijden. Daar heb je dan een jaar voor.

Een waardeloze Ibop blijft wel voor iedereen zichtbaar in de database.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Voorlopig keur, Ibob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 13:41

Waarom een jaar om haar naar het z2 te rijden janderegelaa?

Ja idd, eerste indruk is inderdaad het belangrijkste. Helemaal omdat de week daarna ook de centrale keuring is

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:57

Yolien_ schreef:
Waarom een jaar om haar naar het z2 te rijden janderegelaa?

Ja idd, eerste indruk is inderdaad het belangrijkste. Helemaal omdat de week daarna ook de centrale keuring is

Omdat je 1 keer per jaar een Ibop mag rijden. En dan is er weer een CK. En in een jaar moet het toch wel lukken.