Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:52

Hallo,

Ik heb een geweldige merrie, maar haar ouders zijn onbekend. Ik krijg heel vaak de vraag wat voor ras het is , ben er wel zeker van dat het een kruising is maar ik ben zelf ook erg benieuwd.

Weten jullie toevallig of dat te achterhalen is en op welke manier en wat daar eventueel de kosten van zijn ?

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:59

Ik volg dit even, interessant! Ik zou het ras van de vader van mijn pony ook wel willen weten.

Aliedaa

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:33

Ik volg ook even, ik wil dit ook graag weten voor mijn eigen merrie.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:45

Staat er niet een adres van de fokker of 1e eigenaar in?
Van mijn pony zijn beide ouders ook onbekend. Maar het adres van de fokker staat wel in zijn paspoort via Internet het telefoonnummer opgezocht en ze toen proberen te bellen. Hoopte er ook achtee te komen met wat mijn pony gekruisd is en misschien veulenfotos te krijgen. :) Ze namen helaas niet op. En heb nog niet gedurfd een 2e keer te bellen haha ;)
Vond het best spannend ze te bellen. Je weet natuurlijk nooit hoe ze reageren

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:01


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:23

Plaats hier eens een foto :)

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:29


Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:40

JolisaJ schreef:
Depende schreef:
Hier heb ik weleens iets over gelezen op bokt, maar het zelf nooit geprobeerd.
[F-AM] Test Rasbepaling Gemengd Ras Paard beschikbaar


80 euro excl. BTW. Dat vind ik toch wel prijzig.
Misschien ooit nog eens. :)

Ja dat vond ik zelf ook, daarbij bij mijn merrie is het overduidelijk dat er Fjord in zit (dat kunnen ze vinden) maar het andere ras is een mysterie en kunnen ze misschien niet vinden.

Maar misschien is het TS wel 80 (100) euro waard.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:33

Bij mij precies hetzelfde, en aangezien ze niet alle rassen kunnen achterhalen zou het toch wel jammer van het geld zijn als er niets nieuws uit de test komt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:37

Waarom zou zou je het willen weten?
Wat kan je er mee nadat de uitkomst bekend is?

Je weet dan nog steeds de namen van de ouders niet waardoor er nog steeds geen stamboekpapier bij zit.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:41

Waarom zou je het niet willen weten? Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, het is toch leuk om te weten wat voor kruising je paard is? :)

De namen en stamboekpapier geef ik echt geen zak om.

Nik2001
Berichten: 78
Geregistreerd: 02-06-12
Woonplaats: Nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:45

ik heb mijn pony nu al 3 jaar en zijn ras is ook onbekend, wat ik doe om erachter te komen is rassen opzoeken en kijken waar hij een beetje oplijkt maar ik kijk ook naar zijn karakter. bij mijn pony is zijn uiterlijk meer een connemara, maar qua karakter meer arabier. *D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:02

JolisaJ schreef:
Waarom zou je het niet willen weten? Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, het is toch leuk om te weten wat voor kruising je paard is? :)

De namen en stamboekpapier geef ik echt geen zak om.


Je gaat 80 euro wegpissen omdat het leuk is? Ja van mij mag iedereen hoor. Mijn geld niet. :)

Dan heb je op papier wat je in de praktijk vaak al weet. Een kruising met een aantal rassen kan je er vaak zo al uithalen. Denk aan Arabischbloed, Fjord, Haflingers, Tinkers etc.

En alle andere rassen die ook gebruikt zijn voor de warmbloedstamboeken zoals NRPS, KWPN en dergelijke maken het heel onbetrouwbaar. Omdat daar verschillende rassen gebruikt zijn voor de opbouw van het type.

Doe zo'n test bij mijn Gelderse merrie en ik zeg je ze vinden Groninger, Hackney en Arabische genen.

Dat maakt haar geen kruising tussen een Groninger, Hackney en een Arabier.

Dus wat weet je daarna?

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:17

NatasjavE schreef:
JolisaJ schreef:
Waarom zou je het niet willen weten? Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, het is toch leuk om te weten wat voor kruising je paard is? :)

De namen en stamboekpapier geef ik echt geen zak om.


Je gaat 80 euro wegpissen omdat het leuk is? Ja van mij mag iedereen hoor. Mijn geld niet. :)

Dan heb je op papier wat je in de praktijk vaak al weet. Een kruising met een aantal rassen kan je er vaak zo al uithalen. Denk aan Arabischbloed, Fjord, Haflingers, Tinkers etc.

En alle andere rassen die ook gebruikt zijn voor de warmbloedstamboeken zoals NRPS, KWPN en dergelijke maken het heel onbetrouwbaar. Omdat daar verschillende rassen gebruikt zijn voor de opbouw van het type.

Doe zo'n test bij mijn Gelderse merrie en ik zeg je ze vinden Groninger, Hackney en Arabische genen.

Dat maakt haar geen kruising tussen een Groninger, Hackney en een Arabier.

Dus wat weet je daarna?


Nee dat ga ik niet doen, als je mijn reacties hierboven leest zie je dat ik dat te duur vind.

Bij sommige paarden wel ja, daar heb je gelijk in. Maar in mijn pony zal je echt geen KWPN oid terugvinden. :+ Ik ben alleen maar nieuwsgierig naar wat voor ras z'n vader is, dat is toch niet zo raar?

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:19

NatasjavE schreef:
JolisaJ schreef:
Waarom zou je het niet willen weten? Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, het is toch leuk om te weten wat voor kruising je paard is? :)

De namen en stamboekpapier geef ik echt geen zak om.


Je gaat 80 euro wegpissen omdat het leuk is? Ja van mij mag iedereen hoor. Mijn geld niet. :)

Dan heb je op papier wat je in de praktijk vaak al weet. Een kruising met een aantal rassen kan je er vaak zo al uithalen. Denk aan Arabischbloed, Fjord, Haflingers, Tinkers etc.

En alle andere rassen die ook gebruikt zijn voor de warmbloedstamboeken zoals NRPS, KWPN en dergelijke maken het heel onbetrouwbaar. Omdat daar verschillende rassen gebruikt zijn voor de opbouw van het type.

Doe zo'n test bij mijn Gelderse merrie en ik zeg je ze vinden Groninger, Hackney en Arabische genen.

Dat maakt haar geen kruising tussen een Groninger, Hackney en een Arabier.

Dus wat weet je daarna?



Typisch bokt. Als ik graag mijn geld weg pissen , is dat toch prima? Ik geef ook geen hol om stamboek papieren. Pure nieuwsgierigheid. Overigens kan ik er niet duidelijk uithalen wat mijn pony voor ras is hoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zomers is ze heel licht van kleur en s 'winters word ze heel donker. 1.44 en ze is qua karakter enorm heet en fris reageert op het kleinste gevoeligste dingetje.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:20

hoe groot is ze? misschien connemara bloed?

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:23

Set_Elkol schreef:
hoe groot is ze? misschien connemara bloed?


1.44

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:25

Ik zou zo ook niet weten welk ras. Maar wat een prachtige pony heb je! <3

Zou er iets van een haflinger en een barok ras in zitten?

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:28

Op je profiel staat Appaloosa X New Forest?

Wel een enorm mooie pony

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:29

Gydja schreef:
Ik zou zo ook niet weten welk ras. Maar wat een prachtige pony heb je! <3

Zou er iets van een haflinger en een barok ras in zitten?


Qua karakter en doen en laten denk ik niet dat er haflinger in zit. Het is echt een heethoofd, super voorwaarts echt een doodloper . Haflingers zijn meestal vrij koel en nuchter

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:29

Sweetgirl1 schreef:
Op je profiel staat Appaloosa X New Forest?

Wel een enorm mooie pony


Dat klopt, dat is mij ooit gezegd door de vorige eigenaar. Maar die weet het dus ook niet zeker die heeft het zichzelf ook maar laten vertellen door iemand.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Ouders onbekend, ras(sen) achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:34

De haflingers die ik ken zijn heet hoofden :p maar goed het is wel een koudblod. Ik zie er een beetje oud model haf in terug. Wie weet heeft je paard dan het karakter van het andere ras? Connamara zou inderdaad ook wel bij in kunnen zitten

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:38

Sammert schreef:
Typisch bokt. Als ik graag mijn geld weg pissen , is dat toch prima? Ik geef ook geen hol om stamboek papieren. Pure nieuwsgierigheid. Overigens kan ik er niet duidelijk uithalen wat mijn pony voor ras is hoor.


Ook typisch bokt....als je een andere mening toegedaan bent is het "typisch bokt".

Ik zeg toch ook dat iedereen die er zin in heeft het vooral moet doen?

Ik snap niet waarom je exact zou willen weten uit welke rassen je paard/pony is opgebouwd. Je weet namelijk dan nog niets over dat individuele dier. Zomaar kans dat de ouders van je pony helemaal niet aan de typisch raskenmerken van dat ras voldoen.

Wat je al zegt over het karakter van de haflinger klopt al niet helemaal. Ken genoeg heethoofdige Haflingers. Gemiddeld genomen nuchter,...maar ook heel veel heethoofden.

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:39

NatasjavE schreef:
Sammert schreef:
Typisch bokt. Als ik graag mijn geld weg pissen , is dat toch prima? Ik geef ook geen hol om stamboek papieren. Pure nieuwsgierigheid. Overigens kan ik er niet duidelijk uithalen wat mijn pony voor ras is hoor.


Ook typisch bokt....als je een andere mening toegedaan bent is het "typisch bokt".

Ik zeg toch ook dat iedereen die er zin in heeft het vooral moet doen?

Ik snap niet waarom je exact zou willen weten uit welke rassen je paard/pony is opgebouwd. Je weet namelijk dan nog niets over dat individuele dier. Zomaar kans dat de ouders van je pony helemaal niet aan de typisch raskenmerken van dat ras voldoen.

Wat je al zegt over het karakter van de haflinger klopt al niet helemaal. Ken genoeg heethoofdige Haflingers. Gemiddeld genomen nuchter,...maar ook heel veel heethoofden.



Ik zei ook ''meestal'' dat betekend niet dat ik het heb over alle haflingers.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:46

Sammert schreef:
Ik zei ook ''meestal'' dat betekend niet dat ik het heb over alle haflingers.



Exact dus mijn punt. Je laat hier je pony zien. (leuk dier overigens)

Je zegt dat het een heethoofd is en dus geen Haflingerbloed....
Dat kan maar op grond van temperament zou ik die uitspraak niet durven doen.

Ook niet als een test zou uitwijzen dat het een haflinger x forrester is.
Of een Welsh cob x forrester.

Er zijn namelijk ook nuchtere Welshjes.

Vooral doen als je het leuk vind he. Maar voor mij zou het geen meer waarde vinden omdat je met de uitkomst gewoon niks kan.(in mijn beleving)