Uitslag KWPN hengstencompetitie dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:41

Ik denk dat Zweden veel meer eigen bloed heeft dan Nederland en Belgie. Dat zie je ook aan het type. Zweden kent toch ook eigen stempelhengsten, zoals die genoemde utrillo bv.
Een aantal van hun hengsten zijn gekeurd voor Duitsland. Briar voor Hannover en Oldenburg dacht ik, z'n broer nu ook voor Oldenburg. Een Don Schuffro, Duits bloed maar toch niet onbekend?
In Mechelen zagen we nog Amando van Gina Capellman, een zoon van Amiral.
Ik zie op internationale uitslagen toch een Sack, een Guinness verschijnen (Franfurt, dacht ik)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:46

ceasario schreef:
Het is toch bekrompen om te zeggen dat het haast achterlijke zijn in hun fokkerij. Als de Zweden er niet geweest waren hadden jullie nooit zo over Amor kunnen kwijlen.
En hadden jullie nog op kleibokken rond gereden.

En omdat men in Nederland niet is stil blijven staan rijden we inderdaad niet meer op kleibokken
Met een rechtstreekse Amor zou je nu waarschijnlijk ook niet meer mee kunnen komen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:47

Presteren doen ze toch wel.
Laat van alle Nederlandse gekeurde hengsten eens diegene met een Duitse vader weg, ik denk dat je er minder zou overhouden dan de Zweden.

Sack, mooi beest voor mijn part:

"Sack started this year by win the Grand Prix final in the famous "Best Stallion Dressage" in Zwolle, Holland, a competition only for approved stallions.
"
Afbeelding

http://www.tullstorp.nu

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:07

Zannekin schreef:
Laat van alle Nederlandse gekeurde hengsten eens diegene met een Duitse vader weg, ik denk dat je er minder zou overhouden dan de Zweden.



Dan zouden we met de hengst Laurentz naar Athene moeten. Haha!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 06-01-04 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:10

MissHIS schreef:
Ja je hebt gelijk, maar het ging er ook vooral om dat Amiral werd verward met de bekende Admiral I, die meer voor de fokkerij heeft betekent. (met name Duitsland).


Bedoelde je dan die Hannoveraan van Absatz, die gestorven is het jaar na z'n goedkeuring? Misschien mis ik er een paar maar ik weet eigenlijk niet of er van dat bloed nog iets overblijft.
De Zweedse Amiral, heeft wel wat meer betekend voor de fokkerij dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:19

Sjuimpje schreef:

En Nederland importeren? Er worden maar anders weinig buitenlandse sportpaarden naar Nederland gehaald.
.


Heel het Kwpn is een goed stamboek geworden door import vanuit Duitsland en andere landen. Dus ik begrijp niet geheel waarop je deze opmerking baseerd.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 21:43

Ik snapte hem ook al niet maar ja wie ben ik Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 22:06

Grappig dat altijd dezelfde mensen komen roepen als er op het KWPN geschoten wordt .
Zannekin de rij "Zweedse" hengsten zoals geplaatst bevat veel Duitse hengsten. De Zweedse fokkerij heeft met name erg veel uit de Trakehner fokkerij gebruikt. Niet zo raar Neumunster waar het Trakehner stamboek zetelt is voor hen dichterbij dan voor de meeste Duitse Trakehner fokkers.
Daarnaast is niet Zweden, of het KWPN, of het Oldenburger stamboek of wat dan ook groot geworden door, maar meer met elkaar.
Kijk waar de overheersende Hanoverraanse A lijn uit gekomen is.
De als Zweeds genoemde Beach Boy heeft een in Oldenburg zeer gewaardeerde Nederlandse merriestam.
En zo kan je doorgaan.
Het enige waar al deze stamboeken zich in onderscheiden is de eigen selectie, niet de bloedlijnen.
Al diezelfde lijnen lopen door alle stamboeken in heel Europa.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:10

sarabande schreef:
Grappig dat altijd dezelfde mensen komen roepen als er op het KWPN geschoten wordt .


Nu moet je geen onzin gaan zitten brabbelen. Feit is gewoon dat veel van de KWPNers van Duitse bloedlijnen afstammen en niemand die bij het KWPN zit die dat daar tegen gaat spreken. Tenzij dat je ze nooit spreekt. Dan kan je dat niet weten ook. Een tijdje geleden heb ik nog een paar goede gesprekken gehad met mensen van het KWPN (nee geen leden). Maar mensen mogen toch wel van ideeën verschillen. En ik heb mezelf nog niet op het KWPN zien schieten. Jij wel op andere stamboeken, mensen, eigenaren van hengsten en noem maar op...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:17

Er werd geroepen tegen het SWB, en dan vraag ik me af waarom.
De lijst hengsten bevat geen Duitse vader of moeder.
Wat mij opviel in Zweden is dat je daar een ander type paard ziet dan het europese, die allemaal wat hetzelfde worden. In die zin heeft het SWB een identiteit behouden.
Maar wees niet ongerust, in de toekomst zal dit zwaardere type misschien ook wel moeten wijken voor een massale Duitse import.
Ze hebben vooral Hannoveraans en trakehner bloed gebruikt in de geschiedenis, maar dat zit wel verder weg, waren veelal de klassiekere hengsten.
Ik denk dat het goed is voor een fokkerij om een eigen type te behouden, ook commercieel gezien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 22:22

chantal1"]
[quote="sarabande schreef:
Grappig dat altijd dezelfde mensen komen roepen als er op het KWPN geschoten wordt .


Nu moet je geen onzin gaan zitten brabbelen. Feit is gewoon dat veel van de KWPNers van Duitse bloedlijnen afstammen en niemand die bij het KWPN zit die dat daar tegen gaat spreken. Tenzij dat je ze nooit spreekt. Dan kan je dat niet weten ook. Een tijdje geleden heb ik nog een paar goede gesprekken gehad met mensen van het KWPN (nee geen leden). Maar mensen mogen toch wel van ideeën verschillen. En ik heb mezelf nog niet op het KWPN zien schieten. Jij wel op andere stamboeken, mensen, eigenaren van hengsten en noem maar op...
[/quote]

Onzin brabbelen is niet de manier waarop users hier elkaar toespreken, ik neem aan dat dus jouw niveau is.

Ik noemde jou niet, dus jij bent degene die zich voelt aangesproken in je quote

Die goede gesprekken van je, dat zeg je vaker, zou je eens aan kunnen geven met wie??

Jouw beschuldigingen dat ik op mensen etc schiet, kan je daar van het laatste half jaar ongegronde voorbeelden van geven?

Niemand zegt dat er geen Duitsbloed in het KWPN zit, ik gaf aan dat alle Europese stamboeken elkaars bloedlijnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:15

sarabande"]
Grappig dat altijd dezelfde mensen komen roepen als er op het KWPN geschoten wordt .
.
[/quote]


[quote="Pipo schreef:

Heel het Kwpn is een
goed
stamboek .



Ik was het ditmaal niet Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:51

Zannekin schreef:
. Briar voor Hannover en Oldenburg dacht ik, z'n broer nu ook voor Oldenburg.


Hij is ook erkend voor het kwpn
KWPN
25-02-2003: Briar erkend voor de KWPN-fokkerij


De Zweedse dressuurhengst Briar is door de hengstenkeuringscommissie erkend voor de KWPN-fokkerij. Briar 899 is in de sport bekend als Björsells Briar. Met zijn vaste ruiter Jan Brink nam Briar deel aan de Olympsiche Spelen in Sydney en aan de wereldruiterspelen in Jerez. Afgelopen winterseizoen is Briar succesvol in de wereldbekerkwalificaties, onder meer tweede in Berlijn, uitgebracht. Briar was afgelopen jaar achter Krack C de hoogstgeplaatste hengst op de wereldranglijst.

Briar voldoet aan de veterinaire eisen van het KWPN en is zelf net als een collectie nakomelingen aan de hengstenkeuringscommissie gepresenteerd. De erkenning van Briar is procedureel dezelfde als hengsten als Darco, Quidam de Revel, Narcos II en Biotop.

Briar (geb. 1990) is gefokt door zijn eigenaar Hans-Yngve Göransson in Zweden. Zijn vader Magini is een zoon van Maraton (v.Utrillo). Moeder Charis is een dochter van Krocket (v.Kaliber) uit een merrie van Hannoveraanse hengst Illum (v.Der Löwe xx).

Briar is beschikbaar via Dekstation Tivoli, familie Zwartjens, in Raalte.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 00:42

Klopt Wouter en dat bedoel ik ook met het goede en waardevolle gebruiken voor elkaars fokkerij. Ik had hem overigens al in gedachte.
Nu nog kijken of de KWPN fokkers al die aftekeningen die hij doorfokt ook zo leuk vinden

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:11

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
En Nederland importeren? Er worden maar anders weinig buitenlandse sportpaarden naar Nederland gehaald.
.

Heel het Kwpn is een goed stamboek geworden door import vanuit Duitsland en andere landen. Dus ik begrijp niet geheel waarop je deze opmerking baseerd.
[/quote]
Ik sprak ook nadrukkelijk over SPORTpaarden,
dat de fokkerij ook op veel Duitse hengsten gebasseerd is weet ik net zo goed als jou.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:47

sarabande schreef:
Klopt Wouter en dat bedoel ik ook met het goede en waardevolle gebruiken voor elkaars fokkerij. Ik had hem overigens al in gedachte.
Nu nog kijken of de KWPN fokkers al die aftekeningen die hij doorfokt ook zo leuk vinden


Kijk jij dan eerst maar even in de database van de merrie-opnames van afgelopen zomer.
Dan is je euforie voor Briar wellicht gelijk over...............

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:07

nog geen antwoord ontvangen van de data van goes en den bosch. iemand die het weet?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:08

Goes vandaag...........

Den Bosch 7 februari.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:28

oeps, dat haal ik dan niet meer. zit nu op m'n werk.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 10:33

CGJ12 schreef:
Kijk jij dan eerst maar even in de database van de merrie-opnames van afgelopen zomer.
Dan is je euforie voor Briar wellicht gelijk over...............


Klopt Zep is ook niet onverdeeld vrolijk.
Zannekin is daar geweest en heeft afstammelingen gezien. Die zou nog steeds een filmpje doorsturen Tong uitsteken
Daar ben ik wel benieuwd naar Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:14

CGJ12 schreef:
Den Bosch 7 februari.


Grote dikke Boktmeeting!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 11:15

Missouri"]
[quote="CGJ12 schreef:
Den Bosch 7 februari.


Grote dikke Boktmeeting!!!
[/quote]

Nou ik zie het meer als een jaarlijkse KWPN hengstenkeuring Scheve mond

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:16

sarabande schreef:
Nou ik zie het meer als een jaarlijkse KWPN hengstenkeuring Scheve mond


Hahahaha, Bloos die vergat ik er even bij te vermelden Haha!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:22

Helemaal in het begin van dit topic ging het over Scandic, daarbij werd vermeld dat zijn afstamming niet zo geweldig is. Zo zou Amiral een onbekende hengst zijn. Aangezien in mijn achterhoofd andere feiten zaten, ben ik even gaan zoeken. Het resultaat is dat blijkt dat zowel zijn vader Solos Carex als moedersvader Amiral internationaal grand-prix lopen. Dit staat bij datahorse:

......De hengst heeft een zeer originele -niet binnen de KWPN-fokkerij- voorkomende afstamming. Zijn vader Solos Carex loopt zelf op het hoogste niveau dressuur. Afgelopen zomer schitterde hij tijdens de Wereldruiterspelen, momenteel is hij te bewonderen in het wereldbekerdressuur circuit onder Tina Welhellmson. Moeder Noraline is een aansprekende ruim voldoende ontwikkelde merrie. Onlangs heeft zij haar IBOP test afgelegd met aansprekend resultaat: stap 7.5, draf 8.5, galop 8, algemene indruk 8.5. Haar vader is de Zweeds gefokte Amiral, die met Kyra Kirklund een vaste waarde is voor het Zweedse dressuurteam. Zij klasseerden zich o.a. op de Wereldruiterspelen in Rome 1998 en in 2000 op de Olympische Spelen in Sydney. Grootmoeder Joline is van de volbloed Trakehner Michelangelo en Eljenohve een elite preferente merrie van de Amor-zoon Akteur........

Dat vind ik toch best wel een bijzondere afstamming. Dat jullie de zweedse paarden met hun specifieke type niet mooi vinden, is jullie zaak. Maar dat ze niet presteren is gewoon onzin. Verder denk ik dat bepaalde mensen toch juist interesse in deze paarden zouden moeten hebben, aangezien daar de invloed van de engels volbloed véél kleiner is als in Nederland en Duitsland, bijna nihil. Ik heb het vermoeden dat de zweedse paarden nog rondlopen met een evenwichtsskelet en lendenmechanisme.
Verder klopt het wat Zannekin schrijft, namelijk dat de invloed van vooral Hannoveraanse en Trahkener paarden behoorlijk ver terug zit en dat ze met een beetje hulp van buitenaf een typisch eigen stamboek hebben opgebouwd in Zweden. Misschien dat ze tegenwoordig weer meer importeren, tja, ze moeten met de tijd mee en er is vraag naar bloederige paarden. Jammer........

Oh en Sjuimpje, het ging hier over fokkerij. Vandaar dat ik paarden noem die zowel actief zijn in de fokkerij als in de sport en dan zien we toch wel erg veel buitenlandse invloed. Bovendien komen onze 'nederlandse' sportpaarden weer van die 'nederlandse' hengsten.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 15:03

Sjuimpje"]
[quote="Pipo"][quote="Sjuimpje schreef:
En Nederland importeren? Er worden maar anders weinig buitenlandse
sport
paarden naar Nederland gehaald.
.

Heel het Kwpn is een goed stamboek geworden door import vanuit Duitsland en andere landen. Dus ik begrijp niet geheel waarop je deze opmerking baseerd.
[/quote]
Ik sprak ook nadrukkelijk over SPORTpaarden,
dat de fokkerij ook op veel Duitse hengsten gebasseerd is weet ik net zo goed als jou.
[/quote]


Aimee heeft eigenlijk hetzelfde antwoord al gegeven. Maar inderdaad is het fokkerij, en komen die "nederlandse" sportpaarden van "nederlandse" hengsten.

Gribaldie bijv.....das ook geen hollander!