wanneer stopppen met rijden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

wanneer stopppen met rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 22:19

Halloow mensen,

ik verzorg een kwpn merrie, ik rijd haar ook... Haha!
Ze krijgt op 20 april haar veulen, dus nu is mijn vraag: vanaf wanneer moet ik het gaan afbouwen en wanneer moet ik helemaal stoppen (alleen nog stappen enzo) *LOL*
ik weet niet of dit van belang is maar: ze heeft vorig jaar z gesprongen, ze is 11 en ze heeft al (minstens) een veulen gehad.... Verward

ik wil graag weten wat jullie denken.....

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:25

Nou, ligt eraan hoe het paard zich voelt gedraagd enz, maar na mijn idee kan het tot op de dag van bevalling! Deden wij ook, al is het wel lekker voor het paard om een paar weekjes van te voren lekker te rusten..
Ligt dus eigenlijk geheel aan jezelf..

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:16

kijk naar je paard, zoals miekjuh ook zegt. sommige paarden hebben het na 5 maanden al helemaal gehad, en sommige paarden lopen tot het einde door. laatst vertelde iemand dat je het beste 2 maanden van tevoren niet meer kan galopperen, maar ook dat ik per paard verschillend lijkt mij. ik zou er alleen wel voor zorgen dat je paard voldoende beweging krijgt, dus als je altijd een uur rijdt (en ze kan verder niet een paar uur los buiten) gewoon nog steeds dit doen, maar dan minder intensief.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:30

het ligt er aan hoe de merrie reageert! Je kan meestal tot het laatste moment nog met haar rijden maar gewoon wat minder intensief...
Het Lavera geeft vanzelf aan wanneer ze het niet meer ziet zitten... gewoon het laatste moment niet meer forceren Lachen

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:59


MliesJarig
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:35

Ja, ik ben ook op tijd gestopt, maar haar wel elke dag tot het eind beweging gegeven: wandelen enzo, beetje soepeltjes blijven Tong uitsteken

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 15:38

ik ben altijd gewoon door gegaan tot min of meer de laatste dag, maar in bepaalde mate meestal lekker over straat stappen ofzo.
1 keer wisten we het niet dat een merrie drachtig was en heb haar dus intensief gereden en zelfs nog 2 dagen ervoor gesprongen! en alles was ook oke.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:10

Doorgaan tot ze zelf aangeeft dat ze niet meer kan, daar zijn merries heel erg goed in Haha!. Tosca krijgt haar veulen in begin maart en kan het zware werk zeker niet meer aan, dus met haar ben ik nog heel rustig 1/2 keer per week bezig. Syta integendeel is explosief en altijd vol energie. Haar kan ik rijden tot het veulen er is....... Haha!

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:43

Persoonlijk ben ik met mijn paard doorgegaan tot de dag van de bevalling... Het veulen is om 3 uur 's nachts geboren en om 21:00 in de avond heb ik nog een rondje met moeders gefietst. Nog niets te merken! 14 dagen voor de bevalling had ik mijn laatste wedstrijd. Ze wilde alleen tussen de 2 proeven door ff plassen! Meer was er niet aan te merken.

Ik denk wel dat het per paard verschillend is. Je merkt het snel genoeg als het niet meer gaat. Goed kijken naar je merrie dus.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 03:49

Bij mijn merrie ben ik tot 2 maanden tot de bevalling gestopt met lessen. Heb met haar tot twee weken dat ze uitgerekend was nog een buitenrit gemaakt. En heb een week van te voren de ijzers eraf gehaald!

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:35

Bianca moet nu nog drie maanden, maar ik heb ook zelf besloten nu niet meer te rijden (wel misschien een keer stappen in het bos etc). Dit heb ik besloten omdat bianca echt giga wordt en ik zelf niet meer lekker rij. Ik zit dusdanig in de split en als ik mijn benen iets verder naar achteren leg zit ik nog meer in de split.
Ik ga nog wel door met longeren en zolang ze nog in de koets past loopt ze daar ook nog haar rondje.
Het ligt dus gewoon aan de merrie. Die geeft het goed genoeg aan of het wel of niet kan.

groetjes

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:09

Ik ben van plan tot ongeveer 9,5 maand door te rijden. Licht werk, buitenritjes, even dressuur enz. Maar als ze dat te zwaar vind, dan stoppen we natuurlijk eerder. Tot nu toe gaat het heel goed. ze is 7 maanden drachtig!

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 01:10

Natuurlijk is beweging goed maar er is wel een groot verschil tussen een buitenritje in stap of een springwedstrijd. Aan veel paarden merk je niet wanneer het te veel wordt of pas als het te laat is. Dus neem gewoon geen risico's.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:00

Mijn merrie is ruim 8 mnd drachtig.
Door een virus heeft ze rond de 6e mnd een aantal weken niets gedaan,
nu heeft ze 2 weken beperkte beweging gekregen ivm met een heamatoom (holte gevuld met bloed) op haar bil Scheve mond door een klap van een ander paard Bloos
Sinds een aantal dagen rij en longeer ik haar weer, maar ze pakt alles braaf op en heeft er veel plezier in OK dan! en de looplust is bijna niet in te tomen dus zolang het gaat rij ik gewoon 'beperkt' door Lachen