grote merrietwenter laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:17

Pipo schreef:
Paarden zijn geen mensen, dus om nou allerlei psychische tienerzwangerschappen erbij te gaan halen lijkt mij ietswat overdreven en daarnaast meer vanuit de mens gepraat dan vanuit het paard.


duh! het gaat er om dat een paard van 2 onvolwassen en onvolgroeid is, zowel geestelijk als lichamelijk. Te vergelijken met een puber, that's all.


fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:19

Tyrza"]
Wij hebben een eigengefokte merriejaarling op stal, waarvan onlangs opgemeten is dat ze 1.62m hoog is, en de dame is erg overbouwd.

De groeispurt gaat ons dus iets te hard. We zitten te overwegen om haar met 2 Ć” 2.5 te laten dekken om zo de groei te remmen. Immers, pas als ze 3 is, zal ze bevallen.

Hebben jullie hier ervaring mee of raden jullie dit af?

Het betreft overigens een Ronaldo x Partout x Doruto. Ik zit te denken aan Scandic als partner.
[/quote]


[quote="ellenlouise schreef:

Je schrijft dat je paard nu al 1.75 is en misschien wel 1.80 wordt waarbij de dierenarts aantekent dat er dan een grotere kans op beenproblemen is.....vandaar mijn opmerking.! Knipoog


Volgens mij heb jij het verkeerde paard voor ogen Ellenlouise

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:23

klopt samsam Bloos! ik had het paard van Imker voor ogen..........
toch teveel bisschopswijn op gisteren Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:25

ellenlouise"]
[quote="Pipo schreef:
Paarden zijn geen mensen, dus om nou allerlei psychische tienerzwangerschappen erbij te gaan halen lijkt mij ietswat overdreven en daarnaast meer vanuit de mens gepraat dan vanuit het paard.


duh! het gaat er om dat een paard van 2 onvolwassen en onvolgroeid is, zowel geestelijk als lichamelijk. Te vergelijken met een puber, that's all.
[/quote]


Een merrie wordt in kuddeverband gewoon gedekt als ze twee is. Als ze er aan toe is, dan wordt ze drachtig, zo niet.........wordt ze niet drachtig!

Maar vertel eens...........wat voor geestelijke belasting heeft dat voor zo merrie?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:25

ceasario schreef:
Je kunt het eiwit beter naar het veulen brengen dan eventueel naar de OCD Haha! Dekken dat dier, als ze tenminste straks het zo laat zien dat ze "gek"van hengstigheid wordt.


Mijn idee, verder heb je advies van je eigen da gehad, die neem je hopelijk toch meer serieus, dan ons hier, die het paard nog nooit hebben gezien.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:32

Ik ben nog steeds benieuwd naar de geestelijke problemen die merries ( volgens sommigen hier) krijgen van het op jonge leeftijd drachtig zijn.

Volgens mij zit het namelijk meer tussen de oren van de eigenaar, dan tussen de oren van de merrie!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:36

Pipo"]
Ik ben nog steeds benieuwd naar de geestelijke problemen die merries ( volgens sommigen hier) krijgen van het op jonge leeftijd drachtig zijn.

Volgens mij zit het namelijk meer tussen de oren van de eigenaar, dan tussen de oren van de merrie!
[/quote]

[quote]
="anya schreef:
Tyrza ik kan alleen uit ervaring zeggen: ik zou het niet doen.

B'elanna was ook zo'n slungelige te grote merrie. Ze waren heel bang dat ze veel te groot zou worden. Dus is ze gedekt op tweejarige leeftijd. Het resultaat was een drachtigheid waar ze heel veel problemen mee heeft gehad omdat haar achterhand toen nog niet sterk genoeg was en een paard dat zelf psychisch te jong was om te weten wat ze met haar veulen aan moest. Een paard dat ook een deel van haar jeugd heeft overgeslagen. Toen ik haar kocht (na haar eerste veulen) op driejarige leeftijd was ze 1,65 hoog en van slapte zakte ze bij overgangen door de knieen. Ze is uiteindelijk 1,70 geworden en inmiddels sterk genoeg om een slidingstop te kunnen maken. Dat heeft wel enige tijd geduurd.

Zelf heb ik echt de indruk dat die drachtigheid op zo'n jonge leeftijd haar psychisch en fysiek niet heeft geholpen. Integendeel. En ze is uiteindelijk ook gewoon doorgegroeid...Tot ze een jaar of zes was.

Later vertelde een arts van de paardenkliniek mij dat grote paarden er zowieso langer over doen om sterk te worden, en dat drachtigheid daar zeker niet bij helpt. Bovendien schijnt de drachtigheid de groei ook niet te stoppen... ze groeien gewoon wat langer door na de dracht, zei hij.



soms geeft lezen antwoord

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:41

sarabande"]
[quote="Pipo"]Ik ben nog steeds benieuwd naar de geestelijke problemen die merries ( volgens sommigen hier) krijgen van het op jonge leeftijd drachtig zijn.

Volgens mij zit het namelijk meer tussen de oren van de eigenaar, dan tussen de oren van de merrie!
[/quote]

[quote]
="anya schreef:
Tyrza ik kan alleen uit ervaring zeggen: ik zou het niet doen.

B'elanna was ook zo'n slungelige te grote merrie. Ze waren heel bang dat ze veel te groot zou worden. Dus is ze gedekt op tweejarige leeftijd. Het resultaat was een drachtigheid waar ze heel veel problemen mee heeft gehad omdat haar achterhand toen nog niet sterk genoeg was en een paard dat zelf psychisch te jong was om te weten wat ze met haar veulen aan moest. Een paard dat ook een deel van haar jeugd heeft overgeslagen. Toen ik haar kocht (na haar eerste veulen) op driejarige leeftijd was ze 1,65 hoog en van slapte zakte ze bij overgangen door de knieen. Ze is uiteindelijk 1,70 geworden en inmiddels sterk genoeg om een slidingstop te kunnen maken. Dat heeft wel enige tijd geduurd.

Zelf heb ik echt de indruk dat die drachtigheid op zo'n jonge leeftijd haar psychisch en fysiek niet heeft geholpen. Integendeel. En ze is uiteindelijk ook gewoon doorgegroeid...Tot ze een jaar of zes was.

Later vertelde een arts van de paardenkliniek mij dat grote paarden er zowieso langer over doen om sterk te worden, en dat drachtigheid daar zeker niet bij helpt. Bovendien schijnt de drachtigheid de groei ook niet te stoppen... ze groeien gewoon wat langer door na de dracht, zei hij.



soms geeft lezen antwoord
[/quote]


Sarabande, er staat hier nergens WAT voor psychische problemen!!!!!! Daarnaast staat er .........zelf heb ik de indruk......niet vastgesteld dus! Daarnaast is het instinct wat een paard met een veulen moet doen, dus ook dat is onzin eerste klas.

Grote paarden zijn laatrijp, das algemeen bekend, dus of ie nou drachtig is of niet......slap blijven ze!!!

Dus, niet zo voorbarig dat ik niet kan lezen, want hierboven is juist zo'n mooi verhaal dat de eigenaresse er zelf psychische problemen bij heeft gehaald, want waarmee wil ze dat bewijzen???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-04 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:47

Pipo schreef:
[Dus, niet zo voorbarig dat ik niet kan lezen, want hierboven is juist zo'n mooi verhaal dat de eigenaresse er zelf psychische problemen bij heeft gehaald, want waarmee wil ze dat bewijzen???
[/quote]


Wie zegt dat ze dat uberhaupt wil bewijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:49

ellenlouise"]
[quote="Pipo schreef:
[Dus, niet zo voorbarig dat ik niet kan lezen, want hierboven is juist zo'n mooi verhaal dat de eigenaresse er zelf psychische problemen bij heeft gehaald, want waarmee wil ze dat bewijzen???
[/quote]

Wie zegt dat ze dat uberhaupt wil bewijzen?



Jullie beginnen over psychische problemen, dus ik zou zeggen kom maar door met de verhalen!!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:54

Quote:
B'elanna was ook zo'n slungelige te grote merrie. Ze waren heel bang dat ze veel te groot zou worden. Dus is ze gedekt op tweejarige leeftijd. Het resultaat was een drachtigheid waar ze heel veel problemen mee heeft gehad omdat haar achterhand toen nog niet sterk genoeg was en een paard dat zelf psychisch te jong was om te weten wat ze met haar veulen aan moest. Een paard dat ook een deel van haar jeugd heeft overgeslagen. Toen ik haar kocht (na haar eerste veulen) op driejarige leeftijd was ze 1,65 hoog en van slapte zakte ze bij overgangen door de knieen. Ze is uiteindelijk 1,70 geworden en inmiddels sterk genoeg om een slidingstop te kunnen maken. Dat heeft wel enige tijd geduurd.

einde quote

Dat bedoel ik nou met ons vooral niet serieus nemen hier. Wat een flauwekul, louter interpretaties. Een paard dat een deel van haar jeugd heeft overgeslagen. Mensen:Het zijn en blijven wel dieren.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:57

Excuseme schreef:
Mensen:Het zijn en blijven wel dieren.



Dat probeerde ik ook al een beetje zo aan te geven, maar op de een of andere manier romantiseren mensen de boel erg.

Zelfs de extreem ervaren fokkers doen dat dus...........

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:10

Pipo"]
[quote="ellenlouise"][quote="Pipo schreef:
[Dus, niet zo voorbarig dat ik niet kan lezen, want hierboven is juist zo'n mooi verhaal dat de eigenaresse er zelf psychische problemen bij heeft gehaald, want waarmee wil ze dat bewijzen???
[/quote]

Wie zegt dat ze dat uberhaupt wil bewijzen?



Jullie beginnen over psychische problemen, dus ik zou zeggen kom maar door met de verhalen!!
[/quote]

Ik heb het niet over psychische problemen gehad. Het lijkt me gewoon niet goed. Klaar. Geen voorbeelden. Dus hak me maar in de pan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:11

ellenlouise"]
[quote="Pipo schreef:
Paarden zijn geen mensen, dus om nou allerlei psychische tienerzwangerschappen erbij te gaan halen lijkt mij ietswat overdreven en daarnaast meer vanuit de mens gepraat dan vanuit het paard.


duh! het gaat er om dat een paard van 2 onvolwassen en onvolgroeid is, zowel geestelijk als lichamelijk. Te vergelijken met een puber, that's all.
[/quote]

Ow, wat bedoelde je precies met het bovenstaande dan?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:34

Mijn merrie heb ik op 2 jarig leeftijd laten dekken, tis wel geen KWPN, maar ik kan je wel vertellen dat ze het als mama zijnde prima gedaan heeft (en ook dat ze weer lekker aan het groeien gegaan is).

Mijn merrie van 7 had veel meer "moeite" met het veulen de eerste 12 uur, wou het niet laten drinken de DA moest er zelfs aan te pas komen, dan de 3 jarige die zich onmiddelijk als mama ontpopte. Dus of dat met leeftijd te maken heeft??

Ik heb verder ook absoluut niet het idee dat ze er geestelijke problemen aan over gehouden heeft of er verder enigsinds moeite mee gehad heeft. Uiteraard heb ik wel gewacht met inrijden tot nadat het veulen gespeend was, wat overigens super makkelijk verloopt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:58

Pipo schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de geestelijke problemen die merries ( volgens sommigen hier) krijgen van het op jonge leeftijd drachtig zijn.

Volgens mij zit het namelijk meer tussen de oren van de eigenaar, dan tussen de oren van de merrie!



Dag Pipo...Hier is ze dan... de eigenaar van de psychisch gestoorde merrie, waarvan de door mij benoemde psychische problematiek kennelijk vooral tussen mijn oren zit Cool

Nu is dat meer een uitspraak die ik van de 'tussen de oren-maffia' zou verwachten, en eigenlijk is jouw interpretatie het sop en de kool niet waard... Ik heb immers nergens een bewijs getracht te leveren, maar slechts gesproken van een indruk van een combinatie van lichamelijk en psychische kenmerken. Ik heb nergens gesproken van een volkomen verknipt paard o.i.d.

Maar toch... for the sake of argument... zal ik eenmalig proberen een kleine toelichting op mijn indruk/observatie te geven. Eenmalig omdat ik niet zoveel zin heb om verzeild te raken in de bekende boktdiscussies, waarvan we vooral op het fokkerij-forum zulke onplezierige voorbeelden mogen lezen.

Welnu mijn kleine toelichting dan...

B'elanna is een behoorlijk dominante merrie. Tegenwoordig behoort zij in de weide tot de top van de rangorde in de groep (meestal zo tussen de 10 en 15 paarden). Dat gegeven is gebaseerd op observatie welk paard voor welk paard aan de kant gaat, welk paard het eerst mag drinken, welk paard de plek aan het hek mag claimen en de positie van haar inmiddels 7 maanden oude veulen in de groep veulens waar hij nu staat (nummero uno).

B'elanna was een jonge slungelig grote, eigenwijze en dominante merrie toen zij twee jaar oud was (en in een wei met leeftijdsgenoten stond). Deze observatie is gebaseerd op verhalen van de fokker (toenmalige eigenaar). Zij is gedekt toen zijn 2,5 jaar oud was, om te voorkomen dat zij groter zou worden. Omdat ze drachtig was is ze uit de groep jonge paarden gehaald en bij de oudere fokmerries geplaatst. Daar was ze de jongste en werd niet getolereerd in de groep: ze werd gebeten en in een hoek gedreven om daarna nog een klap te krijgen (wederom: geen eigen observatie maar o.b.v. verhaal toenmalige eigenaar). Toen B'elanna 8 maanden drachtig was, kon ze (vanwege de slapte die vaker voorkomt bij grote jonge paarden, gecombineerd met haar drachtigheid) als niet meer lekker lopen, laat staan draven. Spelen... Een sprintje trekken deed ze niet meer. Ze stond in de hoek van de wei, afgezonderd... Eigen observatie... Ik reed toen op een van de op dat bedrijf aanwezige andere paarden.

Mijn paard heeft de laatste weken van haar dracht met schijnweeen op de grond doorgebracht. Het veulen heeft haar enorm uitgeput. Lichamelijk dus. En je zult wellicht kunnen begrijpen dat ik van mening ben dat bij een paard dat lichamelijk zeer beroerd in zijn vel zit, ook psychisch sprake kan zijn van enige problematiek. Dit paard zat duidelijk niet goed in haar vel. Ik ben van mening dat ik dit op basis van observatie kan vaststellen. Zelfs zonder dat ik mijn paard menselijke eigenschappen toedicht.

Toegegeven: ze is nooit naar mij toegestapt om te zeggen "Anya ik voel me zo beroerd met die schijnweeen op de grond liggend al die weken, ik had liever nog een jaartje gespeeld op de wei met mijn vriendjes..." Dat inderdaad niet. Maar toch... hieruit meen ik op te mogen maken dat ze er beter aan toe was geweest als ze niet zo vroeg drachtig was geworden....

Zeker nu ik het verschil heb gezien met haar huidige veulen.. Een sterk paard, goed in haar vel zittend... Niet te gek veel drachtigheidsproblemen (op een veulenkoliekje na) blij met haar veulen door de wei rennend, geeft op een of andere manier toch een ander beeld als dat van die eerste drachtigheid.

Maar misschien dat dat slechts tussen mijn oren zit Clown

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 04:42

Ik zal op voorhand zeggen dat ik alleen de eerste en de laatste pagina vluchtig heb doorgeblederd Knipoog

Dit is mijn ervaring.

Qua groei maakt het vrij weinig uit, hieraan kun je wel met hormonen wat doen en groeiremmers.

Verder is alles volledig afhankelijk van de merrie. In een kudde worden ze gedekt vanaf hun 2e jaar, maar daar zijn die merries dan wel op gebouwd. Ze zijn uiteraard veel sterker dan de normale huis-tuin-stal-paarden. Een pony of kleiner paardje is ook vaak veel sneller klaar om een dracht te volbrengen. Als je paard op 2-jarige leeftijd nog jong oogt en erg slungelig en nog niet mooi rond gebouwd is zou ik het je zeker afraden omdat je dan vrijwel zeker problemen gaat krijgen bij de dracht, de bevalling of de periode erna. Als de merrie op 2-jarige leeftijd al lekker ronde vormen begint te krijgen en je kan haar lekker een beetje trainen zodat ze wat extra bespiering op haar achterhand krijgt is het geen probleem. Eerst genoemde twenters slaan de hengst vaak zelf nog af en de 2e groep doet vaak niet moeilijk. Luister goed naar je paard, ze geeft het zelf aan. Ik denk dat je ook nog niet nu moet kijken maar volgend jaar in juni of juli, hoe ze dan is. Verder is de beslissing volledig aan jou, jij kent haar immers het beste. Ga op je instinct af en kijk ook eens kritisch naar je paard.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 09:03

ellenlouise schreef:
klopt samsam Bloos! ik had het paard van Imker voor ogen..........
toch teveel bisschopswijn op gisteren Cool



Is nogmaals NIET mijn paard. Paard in kwestie is 2,5 jaar en wordt idd 3x per week gelongeerd. Door de snelle groei is het niet onverstandig om de spieren en pezen wat sterker te maken.

Er wordt nogal ophef over het feit dat 2,5-jarigen gelongeerd worden, terwijl men van een aantal dingen niet op de hoogte is en niet door de PC heen naar de betreffende merrie kan kijken.

Toos paardloos

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-04 09:20

Ongemerkt heb ik klaarblijkelijk een flinke discussie teweeggebracht Haha!

Zoals ik al zei: ik zie het wel aan tot ze 2.5 jaar is. Hoewel mijn gevoel nog steeds zegt om haar te dekken, kijk ik nog even de kat uit de boom.

Wat me wel opvalt is dat het gros van de deelnemers aan dit topic tegen is, omdat ze nog te jong zou zijn. Maar hoe denken jullie er dan over als ze 3 zou zijn, met hetzelfde verhaal? Lachen

Enniewee, dit wordt 1 van mijn laatste berichtjes, want ik ga mijn koffers pakken en nog gauw even mijn beestjes longeren, voordat ik op de latten ga staan Haha!

Ik ben benieuwd wat er allemaal staat als ik terug ben Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:29

Veel Plezier op Wintersport!!

Wij gaan hier nog wel even door met de discussie.

Toos paardloos

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:30

In de Tsjechische stoeterij Kladrub worden de merries pas zo laat naar de hengst gebracht dat ze afveulenen aan het einde van het vierde resp. begin van het vijfde levensjaar. Dit om het doorgroeien niet te remmen. Blijkbaar scheelt het de laatste twee tot vier centimer als een merrie eerder een veulen krijgt.
Bij de in de vrije natuur levende Exmoorpony's beginnen de merries hengstig te worden vanaf ongeveer 18 maanden en worden dan ook al gedekt. Echter worden ze gewoonlijk pas vanaf 24 maanden drachtig.
Als je dierenarts je het advies geeft, Tyrza, neem ik aan dat het wel goed zit. Ik zou haar laten dekken.

--en voor straks: Hals und Beinbruch! Haha! --

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:35

Anya"]
[quote="Pipo schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd naar de geestelijke problemen die merries ( volgens sommigen hier) krijgen van het op jonge leeftijd drachtig zijn.

Volgens mij zit het namelijk meer tussen de oren van de eigenaar, dan tussen de oren van de merrie!



Dag Pipo...Hier is ze dan... de eigenaar van de psychisch gestoorde merrie, waarvan de door mij benoemde psychische problematiek kennelijk vooral tussen mijn oren zit Cool

Nu is dat meer een uitspraak die ik van de 'tussen de oren-maffia' zou verwachten, en eigenlijk is jouw interpretatie het sop en de kool niet waard... Ik heb immers nergens een bewijs getracht te leveren, maar slechts gesproken van een indruk van een combinatie van lichamelijk en psychische kenmerken. Ik heb nergens gesproken van een volkomen verknipt paard o.i.d.

Maar toch... for the sake of argument... zal ik eenmalig proberen een kleine toelichting op mijn indruk/observatie te geven. Eenmalig omdat ik niet zoveel zin heb om verzeild te raken in de bekende boktdiscussies, waarvan we vooral op het fokkerij-forum zulke onplezierige voorbeelden mogen lezen.

Welnu mijn kleine toelichting dan...

B'elanna is een behoorlijk dominante merrie. Tegenwoordig behoort zij in de weide tot de top van de rangorde in de groep (meestal zo tussen de 10 en 15 paarden). Dat gegeven is gebaseerd op observatie welk paard voor welk paard aan de kant gaat, welk paard het eerst mag drinken, welk paard de plek aan het hek mag claimen en de positie van haar inmiddels 7 maanden oude veulen in de groep veulens waar hij nu staat (nummero uno).

B'elanna was een jonge slungelig grote, eigenwijze en dominante merrie toen zij twee jaar oud was (en in een wei met leeftijdsgenoten stond). Deze observatie is gebaseerd op verhalen van de fokker (toenmalige eigenaar). Zij is gedekt toen zijn 2,5 jaar oud was, om te voorkomen dat zij groter zou worden. Omdat ze drachtig was is ze uit de groep jonge paarden gehaald en bij de oudere fokmerries geplaatst. Daar was ze de jongste en werd niet getolereerd in de groep: ze werd gebeten en in een hoek gedreven om daarna nog een klap te krijgen (wederom: geen eigen observatie maar o.b.v. verhaal toenmalige eigenaar). Toen B'elanna 8 maanden drachtig was, kon ze (vanwege de slapte die vaker voorkomt bij grote jonge paarden, gecombineerd met haar drachtigheid) als niet meer lekker lopen, laat staan draven. Spelen... Een sprintje trekken deed ze niet meer. Ze stond in de hoek van de wei, afgezonderd... Eigen observatie... Ik reed toen op een van de op dat bedrijf aanwezige andere paarden.

Mijn paard heeft de laatste weken van haar dracht met schijnweeen op de grond doorgebracht. Het veulen heeft haar enorm uitgeput. Lichamelijk dus. En je zult wellicht kunnen begrijpen dat ik van mening ben dat bij een paard dat lichamelijk zeer beroerd in zijn vel zit, ook psychisch sprake kan zijn van enige problematiek. Dit paard zat duidelijk niet goed in haar vel. Ik ben van mening dat ik dit op basis van observatie kan vaststellen. Zelfs zonder dat ik mijn paard menselijke eigenschappen toedicht.

Toegegeven: ze is nooit naar mij toegestapt om te zeggen "Anya ik voel me zo beroerd met die schijnweeen op de grond liggend al die weken, ik had liever nog een jaartje gespeeld op de wei met mijn vriendjes..." Dat inderdaad niet. Maar toch... hieruit meen ik op te mogen maken dat ze er beter aan toe was geweest als ze niet zo vroeg drachtig was geworden....

Zeker nu ik het verschil heb gezien met haar huidige veulen.. Een sterk paard, goed in haar vel zittend... Niet te gek veel drachtigheidsproblemen (op een veulenkoliekje na) blij met haar veulen door de wei rennend, geeft op een of andere manier toch een ander beeld als dat van die eerste drachtigheid.

Maar misschien dat dat slechts tussen mijn oren zit Clown
[/quote]

Sarabande gaf jou als voorbeeld met psychische problemen. En daarop reageerde ik.

Verder vind ik het een verhaal van een paard wat ziek is, iets onder de leden heeft........maar geen verhaal van een 2,5 jarige merrie die drachtig is. Waarschijnlijk was er destijds al meer met haar aan de hand, want zomaar omdat ze te jong drachtig is de groep uitgezet worden?

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:39

Mijn gevoel zegt dat je een merrie van 2,5 jaar nog niet moet dekken. Je moet een paard ook de kans geven jong te zijn. Daar heb je later alleen maar voordeel van. En een merrie die enigzins gespierd is kan een zwangerschap ook veel beter aan.

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:43

Je hebt niet helemaal goed gelezen Pipo. Mijn paard is niet uit de groep gezet. Niet uit haar leeftijdsgroep. Ze is in ruim drachtig een nieuwe groep gezet en werd daar niet geaccepteerd. Ze was ook niet sterk genoeg om haar plek te kunnen regelen. Dit paard had niets onder de leden. Ze was gewoon te slap en te onvolgroeid om die dracht aan te kunnen. Daarom ook kon ze niet meer draven toen de dracht een beetje doorzette. Daarom ook heeft ze die weken op de grond doorgebracht. De veearts heeft aangegeven dat dit echt kwam omdat ze er lichamelijk nog niet sterk genoeg voor was.

Toch even een vergelijking naar mensen. Meisjes tussen de 11 en 13 jaar kunnen ook zwanger worden. Werden in vroeger tijden in de westerse wereld ook zwanger en nog steeds in andere werelddelen. Die drachten worden over het geheel genomen ook wel uitgedragen. Maar we zijn het er toch allemaal over eens dat zo'n jong en onvolgroeid lijf daar toch wel een opdonder van krijgt. Zo is het m.i. ook met onvolgroeide paarden.

Let wel ik zeg niet dat dit voor alle tweejarige paarden geldt (alhoewel ik altijd zou wachten tot ze een jaar of drie minstens zijn, en soms zelfs nog langer als het paard niet sterk genoeg is). Ik heb alleen gezegd dat de meeste grote paarden rond die leeftijd zeker niet volwassen en volgroeid ogen. En dat een drachtigheid behoorlijk wat vergt van zo'n dier. Als dan ook nog zeer discutabel is of ze wel daadwerkelijk stoppen met groeien (dit is immers de opgegeven reden voor drachtig maken) dan vraag ik mij af of je er wel goed aan doet.

Tenzij natuurlijk andere argumenten een belangrijker rol spelen? Economische argumenten bijvoorbeeld? Zo levert een tweejarige 'opvreter' immers wel een prestatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:17

Anya"]
. Ze was ook niet sterk genoeg om haar plek te kunnen regelen. ...
[/quote]

Zal er dan niet wat anders aan de hand zijn?

.

[quote="Anya schreef:
. Let wel ik zeg niet dat dit voor alle tweejarige paarden geldt (alhoewel ik altijd zou wachten tot ze een jaar of drie minstens zijn, en soms zelfs nog langer als het paard niet sterk genoeg is). Ik heb alleen gezegd dat de meeste grote paarden rond die leeftijd zeker niet volwassen en volgroeid ogen. En dat een drachtigheid behoorlijk wat vergt van zo'n dier. Als dan ook nog zeer discutabel is of ze wel daadwerkelijk stoppen met groeien (dit is immers de opgegeven reden voor drachtig maken) dan vraag ik mij af of je er wel goed aan doet.

Tenzij natuurlijk andere argumenten een belangrijker rol spelen? Economische argumenten bijvoorbeeld? Zo levert een tweejarige 'opvreter' immers wel een prestatie...



Anya ik zeg niet dat het voor sommige jonge paarden niet goed zou zijn. Maar er wordt hier zo overdreven gedaan over die arme jonge paardjes die psychische problemen krijgen ervan. Beetje overdreven in mijn ogen nog steeds.

En tuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers