grote merrietwenter laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:02

Mijn vriendin heeft het dit jaar geprobeerd. Zij heeft 1 merrie die nu al op 2-jarige leeftijd, schrik niet: 1.75 m meet.

Deze merrie en nog twee andere flink uit de kluiten gewassen twenters, zijn verschillende malen geinsemineerd, maar helaas heeft het bij geen van de drie gepakt.

Deze merrie van 1.75 zal dus nog wel even doorzetten in haar groei. Jammer, want dit is al flink, laat staan als ze NOG groter wordt.

Qua bouw etc. moet het makkelijk te doen zijn, zeker als ze zo groot zijn. Het is alleen de vraag of het goed pakt, omdat deze dieren nog niet zo'n regelmatige cyclus hebben en de eicellen er soms nog niet rijp voor zijn.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 21:05

1.75 m?????

Tjee, waar zal het eindigen? Scheve mond

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:09

.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 05-07-23 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:16

Citaat:
Qua bouw etc. moet het makkelijk te doen zijn, zeker als ze zo groot zijn. Het is alleen de vraag of het goed pakt, omdat deze dieren nog niet zo'n regelmatige cyclus hebben en de eicellen er soms nog niet rijp voor zijn.


Ik zou juist denken dat die dieren veel slapper zijn dan 'kleine' leeftijdgenoten. De rug en lendenen zijn bijvoorbeeld nog niet uitontwikkeld en die krijgen toch wel wat te verduren tijdens de dracht

Of denk ik nou helemaal verkeerd Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:31

Tyrza schreef:
Hmmm.... dan moet de moeder er maar aan geloven om door Scandic gedekt te worden.

Of hebben jullie nog een voorkeur met dergelijk bloed? Haha!


Over de fokkerij van Scandic is in Nederland nog niets bekend. Maar vraag Lotje eens naar de paarden die zij uit deze achtergrond kent Knipoog

Als ik met een Partoutmerrie zou fokken (eerlijk gezegd ligt dat niet voor de hand dat ik dat zou doen) die ook nog groot fokt dan zou ik kijken naar:
Welke aansluiting heeft in dit Ronaldo product voor die maat gezorgd
Wat is een mooie bewezen aansluiting met Partout.
In de Nederlandse fokkerij kan ik maar een stam bedenken die overtuigend bewezen heeft dat Partout daar goed op aansluit en wel de meriestam van Gerard Vervoorn.
Uit die stam staat de hengst Kroonjuweel ter dekking. Een hengst met goede bewegingen en veel front, die weinig dekt omdat hij niet al te groot fokt

Als je een jonge hengst wilt kiezen zou ik aan Special D denken. Gezien zijn afstamming denk ik dat hij een bloedmerrie met lengte en maat nodig heeft.
Het zijn maar een paar overwegingen, succes

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:33

Tyrza schreef:
1.75 m?????

Tjee, waar zal het eindigen? Scheve mond



Haha, dat vragen wij ons ook af... Haha!

Gelukkig is het een superbrave en rustige merrie (zo braaf als ze groot is) en met longeren heeft ze nog geen pas verkeerd gedaan.

Binnenkort zal ik de meetlat er weer eens langshouden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:36

imker schreef:
Qua bouw etc. moet het makkelijk te doen zijn, zeker als ze zo groot zijn. Het is alleen de vraag of het goed pakt, omdat deze dieren nog niet zo'n regelmatige cyclus hebben en de eicellen er soms nog niet rijp voor zijn.



Lijkt me voldoende aanwijzing dat zelfs de natuur het er niet mee eens is OK dan! , nog afgezien van alle hier al genoemde nadelen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:50

draaakje schreef:
1.75 is niet extreem groot hoor, we hadden een paard van 3 en die was met zn 2 jaar 1.89 cm (bijna 1.90 dus!!!)



Hoe hoog is hij nu dan?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:33

imker"]
Zij heeft 1 merrie die nu al op 2-jarige leeftijd, schrik niet: 1.75 m meet.
[/quote]


[quote="imker schreef:
Gelukkig is het een superbrave en rustige merrie (zo braaf als ze groot is) en met longeren heeft ze nog geen pas verkeerd gedaan.



Waarom begin je een merrie van twee met die maat te longeren???
Lijkt mij een heel erg slecht plan.
Ik denk dat veel beenproblemen bij grote paarden niet alleen komen door de maat maar vooral ook omdat mensen er dom mee omgaan.

Belker

Berichten: 15313
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:46

imker"]
[quote="Tyrza schreef:
1.75 m?????

Tjee, waar zal het eindigen? Scheve mond


Gelukkig is het een superbrave en rustige merrie (zo braaf als ze groot is) en met longeren heeft ze nog geen pas verkeerd gedaan.
[/quote]
Meestal worden jonge paarden pas lastig als ze verkeerd behandeld zijn of overvraagd zijn.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:30

Tyrza schreef:
De Partout merrie (de moeder van de Ronaldo dus en die ook in ons bezit is), heeft een zeer krachtig achterbeen wat extra ondertreed. Dat heeft de dochter meegenomen in haar beweging. Ze zou juist wat meer ruimte aan de voorkant mogen hebben.


Okee Tyrza, met een krachtig achterbeen mag je heel blij zijn en dat moet je koesteren. De Ronaldo-merrie heeft zelf misschien wel dit sterke punt, maar het 'Ronaldo-achterbeen' zit wel in haar genen. Stel nu je zet er een hengst op die niet uitblinkt in z'n achterbeen-gebruik en het veulen krijgt niet meer het achterbeen mee van oma maar van opa in combi met pappa, da's gewoon zonde.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:41

Tyrza ik kan alleen uit ervaring zeggen: ik zou het niet doen.

B'elanna was ook zo'n slungelige te grote merrie. Ze waren heel bang dat ze veel te groot zou worden. Dus is ze gedekt op tweejarige leeftijd. Het resultaat was een drachtigheid waar ze heel veel problemen mee heeft gehad omdat haar achterhand toen nog niet sterk genoeg was en een paard dat zelf psychisch te jong was om te weten wat ze met haar veulen aan moest. Een paard dat ook een deel van haar jeugd heeft overgeslagen. Toen ik haar kocht (na haar eerste veulen) op driejarige leeftijd was ze 1,65 hoog en van slapte zakte ze bij overgangen door de knieen. Ze is uiteindelijk 1,70 geworden en inmiddels sterk genoeg om een slidingstop te kunnen maken. Dat heeft wel enige tijd geduurd.

Zelf heb ik echt de indruk dat die drachtigheid op zo'n jonge leeftijd haar psychisch en fysiek niet heeft geholpen. Integendeel. En ze is uiteindelijk ook gewoon doorgegroeid...Tot ze een jaar of zes was.

Later vertelde een arts van de paardenkliniek mij dat grote paarden er zowieso langer over doen om sterk te worden, en dat drachtigheid daar zeker niet bij helpt. Bovendien schijnt de drachtigheid de groei ook niet te stoppen... ze groeien gewoon wat langer door na de dracht, zei hij.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:40

Er wordt hier en daar beweert dat een merrie tijdens de dracht niet zou groeien. Mijn merrie is nu 9 maanden drachtig en nog 2 cm gegroeid in die 9 maanden (ze wordt in het voorjaar 4). Dus dat ze stoppen met groeien is niet (altijd) waar en om die reden zou ik je merrie dus niet laten dekken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 11:57

Katja"]
[quote="imker"]Zij heeft 1 merrie die nu al op 2-jarige leeftijd, schrik niet: 1.75 m meet.
[/quote]


[quote="imker schreef:
Gelukkig is het een superbrave en rustige merrie (zo braaf als ze groot is) en met longeren heeft ze nog geen pas verkeerd gedaan.



Waarom begin je een merrie van twee met die maat te longeren???
Lijkt mij een heel erg slecht plan.
Ik denk dat veel beenproblemen bij grote paarden niet alleen komen door de maat maar vooral ook omdat mensen er dom mee omgaan.
[/quote]

Het is niet mijn paard, dus daar kan ik niet op antwoorden.

Als ik in de schoenen van de eigenaresse stond, zou ik persoonlijk ook even niet weten wat te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 12:00

Ik heb op een stal gereden waar veel merries met de 2 werden gedekt.
geen 1 is er daardoor kleiner gebleven dan de verwachte maat.
Ze kregen vaak na het spenen van het veulen een groeispurt om alles weer in te halen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 13:22

Cute_12 schreef:
(ze wordt in het voorjaar 4).


Vraag ging over een 2 jarige, die stop je dus tijdelijk in haar ontwikkeling.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:57

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 18:59

Okee, okee, I get the point Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:50

Ik zou het ook niet doen! 1.62 vind ik ook niet eens zo hoog! We hebben hier een 2jarige staan van 1.68.... Pffff en hij groeit ook nog wel even door! Maar 'ze' kan niet gedekt worden, 't is namelijk een ruintje Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:17

Wij hebben er hier een ( 170 cm) die begin Mei 3 jaar wordt
en krijgt een veulen begin April.
Haar moeder (168 cm) kreeg deze merrie ook net voor dat ze 3 jaar werd.

Het maakt niet zo veel met slungeligheid.
Maar je dient wel rekening te houden of zo'n merrie voldoende bot en diepte heeft.
i.p.v. zo'n slank slungelig juffertje die de verbindingen in de lendenpartij mist.

Hengsten dekken toch ook en doen verr. in hun vroege derde jaar.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:23

ceasario"]
Het maakt niet zo veel met slungeligheid.
Maar je dient wel rekening te houden of zo'n merrie voldoende bot en diepte heeft.
[/quote]

Mee eens

[quote="ceasario schreef:
Hengsten dekken toch ook en doen verr. in hun vroege derde jaar.


Dekken is wel even wat anders als een veulen voldragen...

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:26

Missouri schreef:

Dekken is wel even wat anders als een veulen voldragen...


Breek me de bek niet open Haha! Haha! Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:26

Missouri"]
[quote="ceasario"]Het maakt niet zo veel met slungeligheid.
Maar je dient wel rekening te houden of zo'n merrie voldoende bot en diepte heeft.
[/quote]

Mee eens

[quote="ceasario schreef:
Hengsten dekken toch ook en doen verr. in hun vroege derde jaar.


Dekken is wel even wat anders als een veulen voldragen...
[/quote]

Het laatste dan zijn we 11 maanden verder.
De eerste 8 maanden stelt het toch niet veel voor.
Een merrietest van april en 34 maanden is wel iets meer.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:36

ceasario schreef:
Het laatste dan zijn we 11 maanden verder.
De eerste 8 maanden stelt het toch niet veel voor.
Een merrietest van april en 22 maanden is wel iets meer.


Nooit van hormonen gehoord? Heeft een paard geen gevoel? (achjee, hoor me nou, Pennykind... maar je weet wat ik bedoel) Nee, zeker... Natuurlijk moeten die hengsten hard werken, maar dat is echt iets totaal anders als een veulen dragen. Vooral op jonge leeftijd. Zwangerschapsverlof is toch ook niet hetzelfde als de wederhelft die blijft werken?

Ik ben van mening dat zo'n merrie als van Tyrza een stuk volwassener kan worden van een veulen. Ik denk wel dat Tyrza zo slim is om dat dier dan nog een tijdje extra te geven voor het zadelmak maken Haha! omdat daarna idd een flinke groeispurt kan komen. Maar het scheelt dat de merrie dan in het lijf al veel meer kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:05

ceasario schreef:
[
Het laatste dan zijn we 11 maanden verder.
De eerste 8 maanden stelt het toch niet veel voor.
Een merrietest van april en 34 maanden is wel iets meer.
[/quote]


Kan alleen maar een antwoord van een kerel zijn Haha!