Nu laten dekken, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 22:01

Suzanne F. schreef:
Naar mijn mening moet je de merrie helemaal niet dekken. Artrose is erfelijk. Je hebt kans op een veulen met artrose en dan een merrie die er weer last van krijgt na de dracht.
Ik zou alle veearts kosten besparen en voor dat geld een gezond veulen kopen.
En idd in de winter dekken is zeer onverstandig, paarden zijn seasonbreeders.

Maar nogmaals, wees verstandig en dek de merrie helemaal niet.


De artrose van dit paard is ontstaan door een overbelasting op vroege leeftijd. Geen erfelijke variant. Ze heeft het niet ernstig, maar kan er af en toe wel last van hebben.
De negatieve toon hier vind ik behoorlijk vervelend. We hadden ook kunnen besluiten er gelijk de eerste de beste hengst op te zetten en geen advies te vragen maar er is gekozen voor een hengst met een sterke bouw, ik vraag hier om advies en tips, en iedereen gaat ervanuit dat we het medische gedeelte negeren. We hebben inmiddels besloten om de dekking inderdaad uit te stellen. De staleigenaar wil waarschijnlijk ook een veulentje fokken, dus dan heeft het een speelmaatje, dat is wel zo leuk. In eerste instantie was er niemand in de omgeving die ook een veulentje wilde, nu dus wel en aangezien de arthrose zich rustig houd is het uitstellen geen enkel probleem meer.