Veulen in de opfok of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Veulen in de opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 10:40

Ik heb een beetje een dilemma en hoop dat jullie me wat advies kunnen geven
Ik weet n.l. niet of ik mijn veulen nou wel of niet in de opfok moet doen. Verward
Ik heb n.l. twee mogelijkheden. Of ze blijft "thuis" en daar is alles heel goed voor elkaar. Ik kan kiezen tussen paarden waar ik mijn veulen na het spenen bij in de wei kan zetten. Alleen zijn dit oudere paarden, dus geen leeftijdsgenootjes is dit een nadeel?

Het grote voordeel is wel dat ze elke dag in de hand komt, en elke dag, ook in de winter naar buiten kan. Bovendien kan ik met haar oefenen af en toe, dus vaststaan, voeten opbeuren en dat soort dingen.

Maar het "gevaar" hiervan kan dus zijn dat ze "te verwend" word, dus ik zal zo weinig mogelijk aandacht aan haar moeten schenken en zal dat dan ook doen.
Maar goed, het veulen naar de opfok doen schijnt ook weer heel veel voordelen te hebben. Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan op een gegeven moment weer opnieuw moet beginnen met haar. Het gaat nu zo goed allemaal en ze heeft een super makkelijk karakter, en wat mij betreft mag het zo blijven totdat ze drie jaar is *LOL*
Maar mist ze niet wat als ze niet opgroeit met leeftijds genootjes? Hoe belangrijk is dat? Of kunnen oudere paarden die "taak"ook goed vervullen ? Wat adviseren jullie mij? Ik twijfel n.l heel erg, vooral ook omdat het zo`n makkelijk en braaf veulen is.

Zenit is geboren!!!


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:13

Op een goed opfokbedrijf komen ze ook regelmatig in de hand, al zal dat dan niet dagelijks zijn. Het dagelijks buiten komen s'winters, is bij de meeste standaard en dus ook geen probleem.
Het opgroeien met leeftijdgenootjes vindt ik echter wel een heel groot voordeel, want op deze manier voeden ze elkaar op en krijg je een sociaal evenwichtig dier terug.
Je zult alleen op zoek moeten gaan naar het voor jou juiste adres en daar ook gaan kijken.
Via de zoekmachine kun je waarschijnlijk wel het nodige vinden en anders via andere Bokkers hier op de site.
Succes.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:16

Kitten schreef:
Het opgroeien met leeftijdgenootjes vindt ik echter wel een heel groot voordeel, want op deze manier voeden ze elkaar op en krijg je een sociaal evenwichtig dier terug.


De opvoeding hier gebeurt toch hoofdzakelijk door de oudere dieren, met leeftijdsgenootjes spelen ze vooral.
Ik weet niet of het absoluut nodig is leeftijdsgenootjes in de buurt te hebben, nauw contact met andere paarden is zeker wel noodzakelijk.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:50

Dat ben ik gedeeltelijk wel met je eens, een belangrijk stuk opvoeding krijgen ze al mee van de moeder en andere oudere paarden, voordat ze gespeend worden, maar voor de spelletjes, de stoeipartijtjes (hoever kan ik gaan voor ik op mijn lazer krijg) en het leren bepalen van de rangorde zijn ze in mijn ogen toch beter af, in een groep leeftijdgenootjes.

biek

Berichten: 233
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:55

Ik hou Zensation (v. OO Seven) lekker thuis, ook omdat hij op zijn kogels liep toen hij geboren werd. Nu komt de smid om de 8 weken langs om te kijken of hij nog goed staat. Zen is ook ontzettend braaf en lief en hij kan met de pony's van de kinderen naar buiten. In het zomerseizoen gaat hij voor een paar maanden het land op bij een opfokbedrijf.

biek

Berichten: 233
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:57

Ik hou Zensation (v. OO Seven) lekker thuis, ook omdat hij op zijn kogels liep toen hij geboren werd. Nu komt de smid om de 8 weken langs om te kijken of hij nog goed staat. Zen is ook ontzettend braaf en lief en hij kan met de pony's van de kinderen naar buiten. In het zomerseizoen gaat hij voor een paar maanden het land op bij een opfokbedrijf.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:01

Het belangrijkste is dat ze bij andere paarden staat. Een ander jong paard erbij zou leuk zijn, maar de opvoeding krijgt ze wel van de ouderen!

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:16

boefie schreef:
Het belangrijkste is dat ze bij andere paarden staat. Een ander jong paard erbij zou leuk zijn, maar de opvoeding krijgt ze wel van de ouderen!


Opvoeding is voor de ontwikkeling minder belangrijk dan beweging. Jonge dieren van dezelfde leefftijd zijn voortdurend bezig met elkaar en krijgen op die manier veel beweging, ze voeden elkaar daarbij ook wel op trouwens.
Met oudere paarden samen is het in beweging zijn veel minder.
Veel kwalen op latere leeftijd zijn te wijten aan onvoldoende beweging tijdens de opgroei.
Thuis houden prima, maar zorg voor een leeftijdgenoot en onbeperkte mogelijkheid tot bewegen, liefst dag en nacht.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:57

Onze veulens staan gewoon thuis in de groep tussen oudere dieren en je hebt heel veel pluspunten:
* wordt goed opgevoed door de oudere paarden
* kost vrijwel niets (eigen land)
* speelt evengoed met de andere, die worden er vrolijk van.
* Ze komen regelmatig in handen
* en je hebt een goede controle, want je doet het zelf altijd het beste....
Succes!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:02

even een heel klein beetje off-topic.......zien jullie verschillen in "speelgedrag" tussen hengst of merrieveulens. D.w.z. spelen hengsten meer dan merries of spelen ze "anders" (behalve dan het voor de hand liggende...bespringen van moeder/andere merries als 1e poging tot Haha! )

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 18:03

Nou, daar heb je het dus al...verschillende meningen.
Het "vervelende "is dat voor alles wat gezegd kan worden. Ik ben het heel erg eens met Fresco. Als ik dat dan weer lees denk ik "ik ben eruit" en denk er niet langer over na ze blijft thuis!

Maar ja...dan heeft Sabrande het weer over de beweging tijdens de groei en dan denk ik weer daar zit zeker ook een kern van waarheid in. Ik weet n.l. zeker dat mijn veulen meer beweging zal krijgen in zo`n groep dan met de paarden die bij haar in de wei komen te staan als ze thuis blijft.
Nu weet ik het dus weer niet Verward
Tja, je kunt het maar een keer goed doen he?

Zenit is geboren!!!

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 18:12

Ik zit met hetzelfde probleem. Wsl komt mijn baby deze winter van het land mee naar huis met mama(als mijn buurvrouw een stal over heeft voor me)
anders moet ik haar er weer een keer uithalen ivm afstammelingenkeuring en ik vind het wel heel fijn als ze in de winter ook overdag lekker buiten kunnen spelen. Dat heb ik liever dan een loopstal.
Van het voorjaar gaat ze dan naar de zomeropfok op de Burd en wsl haal ik haar dan de winter weer naar huis. het jaar erna zelfde verhaal alleen dan blijft ze thuis, ze wordt dan in maart toch al drie Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:03

Er zullen best goede opfokstallen zijn maar ik heb er ook al uit de opfok zien komen waar je echt niet vrolijk van werd! Zou gewoon houden waar ze staat. Ze word inderdaad wel opgevoed door de oudere paarden en natuurlijk zou het helemaal ideaal zijn als er nog een veulen zou staan maar zo niet zou ik me daar niet druk over maken. Je moet het inderdaad niet teveel verwennen maar voordeel is dat je het zelf al aan een heleboel dingen kunt laten wennen en kunt leren. Ik zie eigenlijk weinig nadelen.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:09

zou zeker voor opfok kiezen als er geen andere leeftijdsgenoten bij je aan huis zijn en dag en nacht naar buiten.

Z1+4

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:18

toscana schreef:
ideaal zijn als er nog een veulen zou staan maar zo niet zou ik me daar niet druk over maken. Ik zie eigenlijk weinig nadelen.



Zou je dat uit kunnen leggen. Alle onderzoeken over OCD en andere gezondheisdonderzoeken wijzen te kort aan beweging tijdens de opfok als een der grootste veroorzakers.

Niet druk om maken, dat is iemands anders pakkie an???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

besita
Berichten: 6767
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:41

Ik heb ze tot nu toe ook altijd thuis gehouden met weidegang en in de winter halve dagen paddock, goede kwaliteit ruw en krachtvoer .Ik zorg dat ze met z' n 2 staan (per leeftijd ) .op 2 jaar worden de mijne altijd op de foto gezet en tot nog toe is er geen enkele uitgevallen hoor en ze zijn ondertussen ook al 7 jaar en lopen lekker in de sport ,zonder gebreken

Zorg gewoon voor een koppel ,goed land ,ook beweging in de winter en je kan ze thuis ook opfokken!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:49

libke schreef:
Ik heb ze tot nu toe ook altijd thuis gehouden met weidegang en in de winter halve dagen paddock, goede kwaliteit ruw en krachtvoer .Ik zorg dat ze met z' n 2 staan (per leeftijd ) .op 2 jaar worden de mijne altijd op de foto gezet en tot nog toe is er geen enkele uitgevallen hoor en ze zijn ondertussen ook al 7 jaar en lopen lekker in de sport ,zonder gebreken

Zorg gewoon voor een koppel ,goed land ,ook beweging in de winter en je kan ze thuis ook opfokken!!



Ja dan wel, maar niet een bij wat oudere paarden, dat levert te weinig activiteit op.

Ik heb ze 's winters in een schuilstal, 2 x per dag hardvoer, wortels en een halve baal hooi per 2 stuks, uitloop is ong. 2500 m4

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:16

Sarabande ik ga er in mijn geval wel vanuit dat er enters en twenters bijstaan en die zijn speels genoeg om een veulen bezig te houden. Weet natuurlijk niet of dat bij Jadeooseven ook het geval is.. Wat OCD betreft: daar zijn meerdere redenen voor dan alleen beweging zoals je zelf al aangeeft. Slechte voeding en erfelijkheid zijn ook grote veroorzakers. En wil echt geen problemen afschuiven naar een eventuele koper van een veulen. Onze drachtige merrie krijgt al merriebrok en niet zoals bij iemand die ik ken de laatste 6 weken voor het veulen komt en 4 weken erna. Dat vind ik dus wel om problemen vragen!

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:28

Ik zou hem lekker thuishouden. Ik ben ook een tijdje op zoek geweest voor een opfokstal voor een jong paard dat ik toen wilde komen en ik ben bij heel wat slechte stallen geweest hoor!! Huilen
Veel boeren denken vooral lekker makkelijk die paarden hoef je alleen maar naar buiten te gooien en ze redden zichzelf wel. Wat hier ook het gevolg van is dat ze de mens vooral als opjaag middel zien dan iets waar je een band mee kan opbouwen. Heb er verschillende gezien die er shuw vandaan kwamen. Ik vond dat echt heel jammer om te zien. Veel haden ook te lage voergleuven voor de hals zodat de voorbenen er ook makkelijk doorheen zouden kunnen. Dit zou gewoon heel veel schade aan kunnen brengen als ze staan te drammen voor voer. Ik heb er eentje gevonden die er goed uitzag. Weet helaas niet meer de naam en adres maar dat is ook niet belangrijk want ik zou hem zeker thuishouden. De lichaamsbeweging komt echt wel goed hoor. I.v.m. OCD bedoelen ze vooral dat het veulen veel buiten moet staan in de wei en doelt niet specifiek op spelen, en het zou idd ideaal zijn als er nog een veulen was maar het is echt geen must als ze bij andere paarden kan staan. Hij kan echt ook wel alleen zijn ei kwijt. En anders kijk je of je ergens een veulen van iemand anders kan vinden die nog een opfokadresje met veel menscontact zoekt. Die zijn er ongetwijfeld. *LOL* Heel veel succes en je moet maar zo denken meer dan je best kan je niet doen en als ik het zo hoor krijgt ie een prima leventje thuis en zijn meer veulens die slechter af zijn ( o.a. ook in een opfokstal )

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:45

Mijn jaarling staat in de wei met een aantal leeftijdgenootjes en een paar oudere paarden. Zo krijgt hij opvoeding en beweging. En ik heb hem aan huis. Ik doe niet zoveel moet hem, maar zo af en toe gaat hij even de wei uit, wordt afgespoten als het heel warm is, dat soort dingen. Zo blijft hij onthouden hoe het ook al weer is om aan een halstertje mee te lopen e.d.

Ik vind het zo een ideale situatie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:46

Ik heb het over enerzijds de niet optimale omstandigeheid van een opgroeiend paard met alleen ouderen en anderzijds de betere manier van een opgroeiend paard met minimaal een jaargenoot.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:59

Gun je jonge dier een maatje van haar eigen leeftijd, haal er desnoods eentje van een najaarsmarkt. Dan kan je ze prima thuis houden.

ER is een groot verschil in geboden kwaliteit tussen opfokbedrijven. Geen enkel opfokbedrijf biedt je jonge dier 24/7 buiten in de herfst/winter, het is eigenlijk altijd in een grote schuur in een loopstal.

Onderzoek heeft jaren geleden aangetoond dat je je jonge dier of heel veel beweging moet geven, of juist bijna niets. De dieren die daags een uurtje 'eruit' komen, bleken het kwetsbaarst. (Waiboerhoeve, onderzoek ergens in 1997/1998.)

Ideaal is thuis houden met een maatje en wat oudere dieren. Dat is de manier die het dichts bij de natuur staat. Waak ervoor dat je niet gaat 'spelen' met je veulen/enter. VAststaan en voetje beuren is leuk, maar beperk het tot af en toe, en ga zeker niet dagelijks poetsen en wandelen. Gun het beest zoveel mogelijk 'de paardencultuur'. Geen penny-taferelen, daar krijg je idd vreselijke etters van die geen gezag van de mens respecteert.
Zorg voor voldoende voer, en bij geen stalgang, beschutting tegen wind en regen. maar bezuinig niet op dat leeftijdsgenootje; daar ga je een boel plezier van krijgen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:24

Tuurlijk is het het meest ideaal als er wel 1 of meer andere veulens bijstaan daar bestaat geen discussie over wat mij betreft.
Gaat er mij om dat als dat niet kan je persoonlijke voorkeur mee gaat spelen en ook de vraag of in een opfok wel alles ideaal is en wat er dan per saldo het meest gunstig is.
Laatste paard van iemand dat ik uit de opfok heb zien komen van de zomer is 3 jaar, niks gewend, had een schimmelinfectie aan zijn neus en nog een paar kleinere plekjes elders, was veel te mager en een schuw opgejaagd beest. Als het zo moet hoeft het voor mij dus niet dan zou ik hem liever thuis hebben zelfs al stond er geen leeftijdsgenoot of voor mij part geen 1 of 2 jarige bij. Als je dus voor een opfokker kiest zul je heel goed moeten afspreken wat er met je veulen gebeurd en wat jij van de opfokker verwacht. Zou zeker graag mensen willen spreken met ervaring bij die opfokstal.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:56

... of gewoon naar de jonge paarden daar gaan kijken, de weide ingaan en contact maken. De paarden spreken wel voor zich.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:08

Ik houd ze bij huis maar heb dan ook de mogelijkheden voor een gezonde opfok.
Een paar weken na de geboorte gaan ze 24/7 het land op in de kudde met merries en veulen (en de hengst).
De eerste paar weken komen ze 's nachts op stal om een hoop te leren en gaan ze overdag in de groep.
Ze komen dus 2x per dag in handen.
Ook worden ze als veulen vaak een keer geshowd en leren dus reizen, wassen, vaststaan enz.

Na het afspenen komen ze in de opfokgroep.
Veulens, enters en twenters en eventueel een oude ruin.
Daar blijven ze tot hun 3e jaar in de groep.
24/7 buiten op voldoende land en ze worden regelmatig omgeweid.
In de herfst/winter krijgen ze 2x per dag voordroogkuil en eventueel wat veulenbrok. Ze blijven 24/7 buiten tenzij het echt extreem slecht weer is.
Afgelopen winter zijn ze dus gewoon buiten gebleven, er lopen 2,5 jarigen die al 2 jaar geen stal meer hebben gezien.
Ze komen in handen voor de smid en het ontwormen.
Verder niet.
Wel worden ze 2x per dag gecontroleerd en dan heb je een kudde pony's in je nek die geknuffeld willen worden Haha!

In het voorjaar dat ze 3 worden, komen ze weer naar huis.
Dan worden ze gedekt, beleerd of verkocht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cjb, Donnatella, Lanoca en 9 bezoekers