natuurlijk dekken: voor of tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 17:21

sarabande schreef:
Ik heb het over hengsten die tussen de 250 a 450 merries per seizoen dekken, in de sport lopen en shows lopen.


Blijven er weinig over die aan deze genoemde voorwaarden voldoen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:37

Ik wil mijn merrie natuurlijk laten dekken. NAtuurlijk is KI veiliger in die zin, dat er minder ziektes overgebracht kunnen worden. WAt immers voor mensen geldt, geldt net zo goed voor paarden: wie met meerdere personen op die manier intiem is, loopt hogere kans op ziektes.

MAar ik heb mijn merrie vorig jaar laten insemineren en ze is niet drachtig geworden. Ze had mooie eitjes, de baarmoeder zag er goed uit, er zaten zo geen obstakels in de weg en het is de dierenarts een raadsel waarom het niet gelukt is. Aan de hengst lag het niet, zijn sperma schijnt altijd zeer goed te zijn.

Veel mensen hebben voorgesteld om haar dan natuurlijk te laten dekken. Omdat de kans dat het dan aanslaat groter is. Dus ga ik dat proberen, heel simpel.

Mijn oog is momenteel gevestigd op Koss. een gelderse hengst met sterk achterbeen gebruik, veel front en voldoende lengte. Ik denk dat hij wel goed bij mijn geblokte, ietwat chique bloedmerrie past.

Of heeft iemand dan een betere optie dan natuurlijk dekken?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:06

Annelou schreef:
Maar een tijd geleden heeft hij het op de natuurlijke manier gedaan. En toen kreeg de merrie een trap en overleed. Verdrietig Zo iets kan ook gebeuren.


Ongelukken gebeuren overal. Ik ken een merrie die tijdens het opvoelen steigerde. De dierenarts doorboorde haar darm en deze werd zo zwaar beschadigd dat ze moest geeuthanaseerd worden.

Voor merries met problemen om drachtig te worden ideaal Desiree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:20

Ken ook een verhaal dat een veearts een dier opvoelde, het dier gaf een bok..........en hij brak zijn arm.

Dus ook een gevaarlijk baantje Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:21

Pipo schreef:
Ken ook een verhaal dat een veearts een dier opvoelde, het dier gaf een bok..........en hij brak zijn arm.

Dus ook een gevaarlijk baantje Haha!


Was ze ook niet ontspannen. Cool

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:17

Wat mij betreft zijn er twee redenen om natuurlijk te laten dekken:
1/ je merrie wil helemaal niet drachtig worden (en soms wil het dan beter op de natuurlijke manier, dat klopt) en
2/in bepaalde gevallen kan het niet uit om te laten dekken via ki (bv bij de Groningers, meeste hengsten krijgen maar 10 merries of nog minder per jaar).
Ik vind het dus vooral een praktisch verhaal. Als je een wpn-er hebt is ki nou eenmaal veel handiger. Je hebt veel meer keus, weinig gedoe en 't is veiliger voor je merrie.
Zannekin, over dat gedoe met opvoelen, daar hoor ik ook wel eens wat over. Maar als je een goede, voorzichtige dierenarts hebt en een goede opvoelbox gaat het meestal toch echt wel goed. Ik heb tenminste nog nooit rare dingen meegemaakt en onze merries zijn echt niet allemaal zo supergemakkelijk.
Wat ik trouwens veel belangrijker vind (of je nu natuurlijk laat dekken of via ki) is de kwaliteit van de begeleiding. Ik heb met verschillende hengstenhouders te maken gehad, ken ondertussen een paar waarvan ik zeker weet dat ik nooit een merie daar naar toe zal brengen en gelukkig ook een waar ik blind al m'n merries naar toe durf te sturen; goede verzorging en veel kennis van zaken. En als zij dan zouden besluiten dat natuurlijk dekken beter is dan ki, zou ik dat geloof ik ook prima vinden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:52

Kendra schreef:
Zannekin, over dat gedoe met opvoelen, daar hoor ik ook wel eens wat over. Maar als je een goede, voorzichtige dierenarts hebt en een goede opvoelbox gaat het meestal toch echt wel goed. Ik heb tenminste nog nooit rare dingen meegemaakt en onze merries zijn echt niet allemaal zo supergemakkelijk.

Dat was vooral om horror erhalen over natuurlijk dekken te weerleggen. Overal gebeurt wel eens iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:58

Voor beide manieren zijn natuurlijk voors en tegens. Maar persoonlijk denk ik in de huidige fokkerij, waar de hengsten optimaal in de sport moeten presteren en daarnaast nog een job hebben om te dekken dat het erg zwaar voor ze wordt. ( aan de andere kant, hoe zit dat bij mensen dan? Haha!)

Er zal destijds niet voor niets over zijn gegaan naar KI, lijkt mij niet alleen voor het gemak, maar ook zeker voor hygiene.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:02

toch ben ik blij dat er nog hengsten zijn die natuurlijk dekken, omdat dat misschien wel de enige kans is om mijn merrie drachtig te krijgen.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:33

Desiree, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn merrie. Uiteindelijk is ze drachtig geworden door de hengst op de bok te laten springen en het 'afgetapte' sperma zonder verdunners of bewerkingen rechtstreeks te insemineren. Klaboem in een keer raak!

In het hoogseizoen zijn de meeste hengstehouders niet echt happig om dat te doen, of ze zeggen dat ze dat zullen doen en doen het vervolgens niet om dat ze het flauwekul vinden. Maar het schijnt echt zo te zijn dat sommige merries een afstotingsreactie vertonen door de verdunners.

Mijn advies is: neem een hengst die niet te veel dekt (of zelfs weinig dekt) en vraag of ze zonder oplosmiddelen geinsemineerd kan worden. Blijf er het liefst zelf bij.

Persoonlijk hou ik ook niet zo van natuurlijke dekkingen, ook al heb ik dat advies destijds ook gekregen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:15

bedankt voor de tip! ik weet zeker overigens dat mijn merrie niet moeilijk zal doen over een natuurlijke dekking. Ze is soms zo hengstig als de ziekte en ik zal daar maar niet over in details gaan, want haar gedrag is soms behoorlijk genant....

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:16

Kom ik toch terug op mijn advies: zoek een goede hengstenhouder en kies dan het liefst een hengst die daar staat. Hengstenhouders weten echt welke hengsten goed bevruchten. Het ligt er ook aan hoe ver je wilt gaan. Wij hebben vorig jaar bij een jonge merrie die echt niet op gang wilde komen alle verantwoorde keuzes uit ons hoofd gezet en zijn gewoon op het advies van de hengstenhouder afgegaan. We hebben gekozen voor een hengst waarvan hij zei: als ze dan nog niet drachtig wordt weet ik het ook niet meer. Merrie is dus drachtig. Ze is ook geinsemineerd 'naast de bok' zoals hierboven beschreven staat, dan heb je vers sperma en direct een volle portie Haha! .
We hebben misschien nog niet het veulen dat we altijd gewild hadden maar de merrie is wel op gang. En fokken is toch altijd een beetje gokken, dus wie weet.........
Ik wil ook nog wel wat reclame maken: wij waren toen bij Zwartjens in Raalte en ik vind dat dus een geweldig adres.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:13

Ik ben ook voor natuurlijk dekken.
Mijn haf heeft de hele zomer in het land gestaan bij een hengst, maar echt hengstig is ze niet geworden hij heeft haar dus ook niet gedekt. Pech voor mij maar ze was er dus blijkbaar nog niet aan toe. Nu heb ik sinds anderhalve maand mijn eigen hengst en is ze echt super hengstig, ze staat hem continue uit te dagen!
Tegen het voorjaar mag hij in de groep lopen en kan hij haar natuurlijk dekken. En hij blijft braaf want ondanks dat ze hengstig is kan ik toch samen rijden met merrie en hengst.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:54

Pipo schreef:
Voor beide manieren zijn natuurlijk voors en tegens. Maar persoonlijk denk ik in de huidige fokkerij, waar de hengsten optimaal in de sport moeten presteren en daarnaast nog een job hebben om te dekken dat het erg zwaar voor ze wordt. ( aan de andere kant, hoe zit dat bij mensen dan? Haha!)


Hoe het bij mensen zit: topsporters mogen geen sex hebben vóór een wedstrijd omdat ze anders niet fit genoeg zijn en niet geconcentreerd genoeg op de sportprestatie. Dit geldt voor voetballers, schaatsers, volleyballers en vast nog een boel meer maar van deze drie ken ik persoonlijk mensen die op het allerhoogste niveau meedoen.

Er kan wel gezegd worden dat niet elke hengst in de topsport loopt en zo veel shows loopt, maar de kwpners moeten wel allemaal de hengstencompetitie lopen en tegenwoordig is sport de beste reclame voor een hengst. Veel mensen selecteren hun hengst tegenwoordig op sportprestatie en behalve dat het natuurlijk dekken een enorm risico met zich mee brengt, legt het de sportprestatie van een hengst ook nog eens nóg veel meer aan banden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:12

Ik ben niet zo zeer voor of tegen het een of ander. Natuurlijk - in de weide of bak - is mooi, maar wil alleen als de hengst sociaal is opgevoed en je merrie hem ook nog wil accepteren. Uit de hand dekken vereist opnieuw het 1 en ander van de opvoeding van de hengst - zo 1 die de box uit vliegt en er direct bovenop duikt, nou dan denk ik dat KI prettiger is voor de merrie.

In principe moet een 'natuurdekking' toch wel zonder kluisters etc kunnen. Maar omdat als je dat principe vasthoud soms als mens voor niets bezig ben (ik ken gevallen van merries die een bepaalde hengst gewoon niet moeten) gaan we er dan aan sleutelen om een combinatie die niet 'matched', paarden die elkaar dus niet lief vinden en kindjes willen maken ( Haha! ) alsnog aan het fokken te krijgen. En dan zie ik liever KI als zo'n 'natuurdekking' die eigenlijk niets meer is als een merrie goed vastzetten zodat er een hengst op kan springen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:25

Voor míj is het redelijk eenvoudig; paarden die niet willen, niet kunnen, of niet veilig zijn om in de wei huppelend tot een succesvolle paring te komen horen zich niet voort te planten. Punt en geen ja, maar. Míjn mening.

Wij hebben de hengst het jaar rond bij de merries in de wei. De dames en heer komen allemaal uit groepen en zijn normaal sociaal paard. De hengst wordt kort gehouden door de dames en mag alleen de baas spélen.
Ja, er wordt wel eens een knauw gegeven en ook een dreun uitgedeeld. Alles echter na duidelijke signalen, dreigingen en uiteindelijk met maat uitgevoerd. Meer dan een huidontvelling of een dag wat stijfjes lopen is nog niet voorgekomen. De paarden staan niet op ijzers, want dáár is hun normale paardengedrag niet op geëvolueerd uiteraard.
Veulens gaan er gewoon bij. Niet de eerste dag, want het blijft een wei en geen onbegrensde vlakte. Dat veulen wordt zo ook een normaal en evenwichtig paard.
Naar onze mening zijn deze en vergelijkbare situaties de enige echt goede manier en is de rest een compromis.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:36

Huertecilla schreef:
Veulens gaan er gewoon bij. Niet de eerste dag, want het blijft een wei en geen onbegrensde vlakte. Dat veulen wordt zo ook een normaal en evenwichtig paard.

Ik twijfel daar nog steeds erg over. Het liefst wil ik ook de hengst in de zomer gewoon bij de groep met merries en veulens.
Zolang de veulens nog klein zijn, ben ik niet zo bang dat er wat gebeurt, de merrie beschermt het veulen wel.
Maar na een maand of 2 worden de veulens ook brutaler en zeker hengstveulens zullen het dan best leuk vinden om met een ander te stoeien.
De hengst wordt zelf volgend jaar pas 3 en ik vrees dat hij nog wel eens wat te ruw zou kunnen spelen met de veulens...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:48

MarijeR schreef:
Maar na een maand of 2 worden de veulens ook brutaler en zeker hengstveulens zullen het dan best leuk vinden om met een ander te stoeien.
De hengst wordt zelf volgend jaar pas 3 en ik vrees dat hij nog wel eens wat te ruw zou kunnen spelen met de veulens...


IK had een Welsh hengstveulentje bij oa een 2 jaar "oude paarden"hengst. Die Welsh ging daar ook naartoe, wat in de benen bijten, uitdagen etc... Wat krassen hadden die wel maar het bleef bij spelen en dat wordt blijkbaar gedoseerd.
Hij deed ook altijd van die spelletjes met de oude ruin (baas van de kudde). Die zat dan vaak op z'n knieen om aan de benen van de Welsh te kunnen. Toen ik dat de eerste keer zag was ik ook wel geschrokken. Die ruin is zeer dominant en de volwassen paarden hebben er nogal wat respect voor. Het moet toch zijn dat die zich inhoudt.... anders zouden er wel wat gewonden vallen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:49

Het kan inderdaad zijn dat ze zich inhouden. Maar ik heb ook gezien hoe leeftijdgenootjes met elkaar omgaan, en dan wordt er echt geen rekening gehouden als er eentje is geblesseerd. Ze stoppen wel als dat paard de benen neemt, maar dagen hem toch ieder keer opnieuw uit.

En dat doseren: soms doen ze het niet. Of het komt harder aan dan ze van plan waren En het gevolg is dan soms desastreus.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:15

Ik ben ook niet bang dat hij bewust een veulen wat zou doen, meer dat hij even vergeet hoe sterk hij is tegenover een veulen.
Een klein tikje van een 3 jarige dat bij een veulen net verkeerd aankomt, kan toch behoorlijke gevolgen hebben.
Moeilijk, ik ben er nog niet uit wat ik volgend jaar doe. Misschien wacht ik toch even tot de hengst zelf wat minder speels is...

Cassidy, jij hebt Samson bezig gezien met de bal, tok tok tok langs de omheining... Dat zal hij niet doen met veulentjes toch? Schijnheilig

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:18

Ik vind de verhalen over een kudde merries met een hengst erbij wel aardig -maar dan heb je 't over een beperkt aantal situaties waarin dat mogelijk en gewenst is. Het ligt er dus erg aan wat voor paarden je hebt en wat je er mee wilt.
Zie het nog niet echt voor me: mijn merries die samen met ...ja, wie zal ik eens kiezen, Osmium?? Oh, die loopt in de sport. Jammer dan, toch maar een ander kiezen die nog nooit wat heeft gepresteerd. Zal eens een hengstenhouder bellen of ze nog een hengst in de aanbieding hebben die de hele zomer een beetje bij ons in de wei kan rondhuppelen. Komen vast topveulens uit!!
En niet vergeten om de buren in te lichten vanzelf, dat zij hun merries binnen moeten houden, want 't moet natuurlijk geen zootje worden. Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:26

De merrie gaat dan wel meestal naar de hengst toe Kendra. En... het zijn vaak ook oudere hengsten die wat meer tijd hebben om zich aan de merries te wijden: helemaal geen onbekende ook.
Het is gewoon heel abnormaal in onze streken maar daarom is het nog niet slecht.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:56

Wij willenb waarscvhijnlijk volgend jaar onze tuiger nikita door Manno laten dekken.
Wij willen het niet metr een natuurlijke dekking omdat onze tuiger een hele trauma daardoor heeft opgelopen.
Dus wij willen dat door KI laten gebeuren want dan hoeft er niet direct een hengst op....want dan zou je weer helemaal de vertrouwen opnieuw op kunne bouwen. Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 00:34

Huertecilla schreef:
Voor míj is het redelijk eenvoudig; paarden die niet willen, niet kunnen, of niet veilig zijn om in de wei huppelend tot een succesvolle paring te komen horen zich niet voort te planten. Punt en geen ja, maar. Míjn mening.


ik ben het helemaal met je eens

en er zijn wat mij betreft meer redenen, voor mij is het meer , waarom ki, als het ook natuurlijk kan ?

ik ben wat dat betreft ook blij dat ik voor de ijslander gevallen ben, daar is het meer regel als uitzondering dat er natuurlijk gedekt word(natuurlijk als in de zin , als op de kudde)

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:52

Huertecilla schreef:
Voor míj is het redelijk eenvoudig; paarden die niet willen, niet kunnen, of niet veilig zijn om in de wei huppelend tot een succesvolle paring te komen horen zich niet voort te planten. Punt en geen ja, maar. Míjn mening.

Wij hebben de hengst het jaar rond bij de merries in de wei. De dames en heer komen allemaal uit groepen en zijn normaal sociaal paard. De hengst wordt kort gehouden door de dames en mag alleen de baas spélen.
Ja, er wordt wel eens een knauw gegeven en ook een dreun uitgedeeld. Alles echter na duidelijke signalen, dreigingen en uiteindelijk met maat uitgevoerd. Meer dan een huidontvelling of een dag wat stijfjes lopen is nog niet voorgekomen. De paarden staan niet op ijzers, want dáár is hun normale paardengedrag niet op geëvolueerd uiteraard.
Veulens gaan er gewoon bij. Niet de eerste dag, want het blijft een wei en geen onbegrensde vlakte. Dat veulen wordt zo ook een normaal en evenwichtig paard.
Naar onze mening zijn deze en vergelijkbare situaties de enige echt goede manier en is de rest een compromis.


Hartstikke fijn, maar ik neem aan dat dit geen sportpaarden zijn. Alleen al dat ze geen ijzers hebben of een dag wat stijfjes zijn, tja, daar wordt je geen olympisch kampioen mee, zelfs geen Z. Om in de sport te kunnen presteren zul je misschien compromissen mbt het natuurlijk houden van paarden moeten sluiten. Is ook niet zo raar want sport zoals wij het doen is ook niet natuurlijk. Die 'compromissen' hoeven lang niet zo slecht te zijn en daar vind ik KI één van.