Fok-principes, welk principe hanteren jullie?

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Alane

Fok-principes, welk principe hanteren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 11:37

Bij mijn weten zijn er 5 fok-principes:

1) Moederlijn principe
2) Vaderlijn principe
3) Bloedaansluiting algemeen (zonder te kijken of de bloedaansluiting via de hengstenlijn dan wel moederlijn is)
4) puur op prestatie. (dus een partner die gepresteerd heeft zonder te kijken naar de bloedvoering. De toevoeging van "vreemd"bloed zal en kan alleen op deze manier plaatsvinden)

Zeker kan het ene principe verbonden zijn of worden met een ander principe: bijv. Ik neem hengst wiens moeder aansluit op de moederlijn van mijn merrie, en zijn vader dan zorgt voor de toevoeging van vreemdbloed...

En nu wil ik graag weten welk principe jullie toepassen bij de keuze van de hengst...en waarom.
En zijn er nog andere fokprincipes?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:47

Hoi Alane, wat is het 5e principe? Ik heb wel wat ideetjes, maar wil niet teveel gras wegmaaien..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 13:35

Ik bedoelde dus 4 fokprincipes....

Heb nog even verder zitten denken en kwam op kleuren...
Dus fokken op dmv kleurvererving/genetica....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:52

Ik weet niet precies welk principe het is maar ik probeer het volgende (het is nog allemaal theorie, want het wordt de eerste keer laten dekken, dus nog geen resultaat):

Ik heb voor me zelf gekeken welke eigenschappen ik wil verbeteren. Via foto's probeer ik te kijken welke paarden uit de stamboom die eigenschappen al hebben en dan probeer ik een hengst te zoeken waar die paarden ook in de stamboom zitten en zelf ook deze eigenschappen bezit (is het nog te volgen?). Ik probeer wel te zoeken naar de koppeling via de moederlijn, maar dat is wat lastiger want dan moeten er wel verschillende goedgekeurde hengsten uit komen, en dan moeten ze ook nog wat kunnen in de dressuur.

Voorbeeld:
In mijn paard zit 2 x Eros, de moeder van Eros (areina) zit ook in de lijn van Sultan. Beiden doen het niet slecht qua vererving in de dressuur. De vader van Eros is Amor en daarin is de keus al weer wat ruimer.
Ik probeer te voorkomen om een echte "slechte" qua eigenschappen welke ik wil verbeteren via lijnenteelt te versterken.

Mogelijkheden zijn dan bv
Nexxus of Incognito (3x Amor 1x Areina)
Drakdream (2 x Areina)
of Rubiquil (1 x Eros)

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:30

Compensatie vind ik een goed fokpricipe. Wat de merrie mist, kan de hengst aanvullen en andersom.

Ik denk verder dat iedereen zijn eigen fokrpicipes heeft. De baas van mij wil bijvoorbeeld graag de felheid met het springen van zijn paarden behouden, dus als hij naar hengsten op zoek is, zoekt hij meestal naar van die 'katjes'. Volgend jaar krijgen we o.a. een Clinton uit een Concorde en een Quattro uit een Cavalier...Vooral Cavalier heeft de reputatie van een echt kattige hengst, tenminste, dat heb ik me vaak laten vertellen. Clinton (Belgische schimmel, staat bij team Nijhof) moet ook niet de makkelijkste zijn als het om rijden gaat...En die Concorde van ons is al helemaal een type waar je niks van moet eisen, want dan krijg je het nooit...(ja, en op die paarden mag ik keer op keer weer op de rug klimmen...nee geintje hoor, doe ik met plezier!)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 20:58

Alane schreef:

Maar dan kom ik eigenlijk weer terug bij het prestatieprincipe...

ART_UMA dus eigenlijk "bloedaansluiting algemeen-principe"
AlmostBlack: prestatieprincipe... maar dan geselcteerd op karakter.

En is de merrie eigenlijk van ondergeschikt belang in de fokkerij... terwijl je toch eigenlijk zou moeten uitgaan van de merrie (opbouw van erf-massa)...
[/quote]

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 20:59

Alane schreef:

Maar dan kom ik eigenlijk weer terug bij het prestatieprincipe...

ART_UMA dus eigenlijk "bloedaansluiting algemeen-principe"
AlmostBlack: prestatieprincipe... maar dan geselcteerd op karakter.(moet er wel bijvertellen dat ik geen idee heb of de gekozen hengsten zouden passen qua bloedaansluiting)

En is de merrie eigenlijk van ondergeschikt belang in de fokkerij... terwijl je toch eigenlijk zou moeten uitgaan van de merrie (opbouw van erf-massa)...
[/quote]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie