vraag aan KWPN leden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:01

In aansluiting op de opmerkingen van Ceasario en AWvL kan ik alleen maar onderstrepen hoe teleurgesteld en gedesillusioneerd ik ben in de manier waarop het KWPN omgaat met de leden. Een heel schrijnend voorbeeld hiervan is Frans van Hoek met zijn gezin, die door de stelselmatige verdraaiingen en verkeerde handelswijzen van het Algemeen bestuur in de zaak Guldenberg niet alleen beroofd zijn van hun goede naam, het verder uitbouwen van een succesvolle fokkerij maar ook nog eens twaalf jaar van hun leven hebben verloren om dat te krijgen wat hen al jaren geleden is toegezegd, maar waaraan het KWPN nooit heeft voldaan. Het gaat hen om recht, volledig eerherstel en zuivering van de naam van Guldenberg.
Verder is menige fokker op verkeerde gronden een hengst ontnomen die de fokkerij zeer goed had kunnen dienen.
Voor degene die geïnteresseerd is in meer informatie verwijs ik naar het Topic ‘wie kent de hengst Guldenberg en het verhaal’.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:06

Mijn constateringen zijn feiten die aan de orde van de dag zijn en ik kan onderbouwen.

Het verhaal van Hoek is in mijn ogen uit de hand gelopen juridisch verhaal ,waar niemand verantwoording kan en wil nemen.

Het KWPN heeft hier waarschijnlijk lering uitgetrokken.
En is dan ook geen voorbeeld onderwerp voor het Friese-stamboek.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:10

Precies, Ceasario. Vandaar de verwijzing naar een ander topic. Of het KWPN er lering uit heeft getrokken hoop ik van harte!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 20:12


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:20

AWvL schreef:
De zaak Guldenberg geeft een voorbeeld hoe het KWPN omgaat met leden, die onrecht is aangedaan en die het er niet bij laten zitten uit angst anders nog erger gepakt te worden. Veel hengstenhouders - en zij niet alleen - hebben het idee dat ze uit moeten kijken met wat ze zeggen, omdat dit meespeelt bij het afkeuren van een hengst en bij het al dan niet verlenen van een predikaat voor hun merrie. Of dit terecht is laat ik hier in het midden, maar dat het leeft is al erg genoeg.
Als dan in de kwestie Guldenberg waarin door het KWPN enorme fouten zijn gemaakt, aan de KWPN-leden onjuiste informatie wordt gegeven, door het KWPN-bestuur de zaak in de doofpot wordt gestopt, de ledenraadsleden weigeren het bestuur op fouten te controleren, dan is dit iets dat het vertrouwen van de leden heel zacht gezegd "niet versterkt". En de eigenaar van Guldenberg wordt door het KWPN gedwongen om naar de rechter te gaan, daarbij bestreden door dure advocaten, die via de KWPN-contributie door de collega-fokkers worden betaald.
Maar dit mag toch niet de manier zijn waarop het KWPN met eigen fouten omgaat. Het herstellen van de fouten in de kwestie Guldenberg bestaat uit 2 verschillende onderdelen, die ook heel verschillend afgehandeld kunnen worden: a) het erkennen van de gemaakte fouten en rehabilitatie van de goede naam en b) afhandeling van ontstane schade. Voor het eerste zijn bestuur en ledenraad zelf verantwoordelijk, terwijl het tweede tussen KWPN en de eigenaar van Guldenberg kan worden afgehandeld door middel van een schikking of via een rechtszaak.
Waar het hier op Bokt om gaat is de vraag of het terecht is dat het KWPN een eigen fokker al meer dan 12 jaar als paria in de paardenfokkerij laat rondlopen en door niets te doen daarmee nog jaren kan doorgaan, minimaal tijdens de duur van een rechtszaak. Intussen waarschijnlijk nog nieuwe slachtoffers makend op grond van deze "goede" KWPN-werkwijze.
Zo lang de leden van bestuur en ledenraad méér waarde hechten aan het onder de pet houden van fouten van andere KWPN-bobo's dan aan eerherstel voor de slachtoffers, deugen ze zelf ook niet. Daar moet nodig iets aan gedaan worden, anders wordt het nooit wat met het KWPN.

De vragen waar het in de kwestie Guldenberg om gaat zijn heel eenvoudig:
1. Is er wel of geen doping aangetoond?
2. Heeft het KWPN zich wel of niet aan de eigen reglementen gehouden?
3. Zijn de lezers door In de Strengen juist of onjuist geïnformeerd?
Welke conclusie moet uit de antwoorden getrokken worden ten aanzien van de rehabilitatie van de goede naam van Guldenberg en zijn eigenaar?
Zo lang hierin geen duidelijkheid gegeven wordt, kan iedere KWPN-fokker iets dergelijks boven het hoofd hangen.


Past beter hier.

[FA] wie kent de hengst Guldenberg en het verhaal....

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 15:40

Aangezien de topic van "de affaire Guldenberg " HELAAS is gesloten (!?!?) en ik dus geen quote kan plaatsen, neem ik letterlijk een stukje over uit het betoog van Bucephalus d.d. 18.12.2003

BUCEPHALUS SCHREEF:

Ik ben van mening dat dit topic open dient te blijven.Niet omdat het (ook) een individule zaak betreft, maar juist omdat er een discussie gevoerd moet worden over het beleid van het KWPN in het algemeen.
Het gaat om het feit dat de wanprestaties die het KWPN toen geleverd heeft ALLE fokkers aangaat. Gelet op de inbreng van Bokkers op andere topics, gaat het niet alleen om een incidentele affaire.
De affaire Guldenberg is slechts EEN praktijkvoorbeeld, maar ook het beleid rondom de door Ceasario aangehaalde hengst Grosso Z en Tinka's Boy, of in een ander topic de stand van zaken rondom het Gelders paard of het klassiek gefokt tuigpaard noopt tot kritisch volgen, discussie en ageren....

Ik ben het volkomen eens met wat Bucephalus hier neerzet en begrijp ook het slot op de topic die ik gestart ben, absoluut niet!
Het gaat hier toch JUIST om Fokkerij en Afstamming.....natuurlijk gaat het daarbij ook om mensen (de Fokkers- het KWPN en de Leden) die fokken uiteindelijk toch met de paarden!!
Wanneer de paarden, zonder hulp van MENSEN, zichzelf voortplanten....zou je juist dit "gedonder" (sorry!!) niet hebben.....
Ik hoop ook dat we hier verder kunnen gaan over het "reilen en zeilen" van het KWPN, want zolang wij als MENSEN met paarden fokken hebben we daar met zijn allen recht op!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:13

Berichten: 751

Geplaatst: 21-12-03 19:01

--------------------------------------------------------------------------------


ceasario schreef:
Citaat:
Presentatie OC
In de Ledenraad gaf directeur Johan Knaap een presentatie van het advies van de Fokkerijraad om middels nakomelingenonderzoek een extra impuls te geven aan de KWPN-selectie op osteochondrose. In de presentatie bleek de meerwaarde van nakomelingenonderzoek ten opzichte van alleen de huidige strategie middels röntgenfoto's. Nakomelingenonderzoek, bestaande uit het onderzoeken van 20 nakomelingen per hengst, is echter een kostbare aangelegenheid en de kosten hiervan moeten niet alleen voor rekening komen van de fokkers, vindt behalve het Algemeen Bestuur ook de Ledenraad. Met de Bond van Hengstenhouders is gesproken over het nakomelingenonderzoek op osteochondrose. Ook de Bond ziet de voordelen, maar wil zich op dit moment nog niet verbinden aan mede-financiering. De Ledenraad stelde zich op 8 december echter op het standpunt dat hier sprake is van een algemeen belang om deze ernstige afwijking terug te dringen en dat dit met zich meebrengt dat een commitment van de hengstenhouderij een voorwaarde is om aan het kostbare project te beginnen.


Citaat:
Wat me stoort aan dit onderzoek.
Dat het een onderzoek is en gedaan wordt door wetenschappers van de Faculteit Utrecht en is voor de gehele paarden - ponywereld.
Terwijl het betaald dient te worden door een groep hengstenhouders en leden van het KWPN.
Terwijl de "heren" uit Utrecht als het een geslaagd verhaal is ,er mooi weer met gaan spelen.


Lijkt een beetje een "Kartel"luchtje, van elkaars handen wassen.
En op lange termijn de fokker betaald.
Gewoon problemen creeren dat brengt geld op.

-----------------------------
Dr.W.Back.
Hij kijkt wel naar de dwerggroei maar uiteindelijk wil hij naar de klinisch-genetische kant van OCD toe, ergo hoe ontstaat deze ziekte ?

Meer over wie DR.WIM BACK is.

http://www.vet.uu.nl/studenten/brr-tup/ ... imback.htm
_________________
---



Geplaatst: 21-12-03 19:03

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Regio Limburg
12-12-2003: Winterprogramma KWPN Regio Limburg


Wim Back
Op maandag 26 januari 2004 organiseert de Regio Limburg een avond met dr. Wim Back, docent onderzoeker/dierenarts aan de Faculteit diergeneeskunde.

Het onderwerpvoor deze avond is: "Beweging van het veulen: Veroordelend of voorspellend?"

Wij nodigen U van harte uit deze zeer interessante avond bij te wonen. De avond begint om 20.00 uur en de lokatie is: Baexheimerhof, Kerkstraat 1A te Baexem.
_________________
---

[FA] Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Alberto
Berichten: 20
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: De wereld van Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:14

Alberto schreef:

”Een correcte beantwoording van de foktechnische vragen in de Guldenberg-topic is voor bokkers en fokkers van groot belang,
en voor het KWPN van het allergrootste belang om haar bestaansrecht te bewijzen!

De beantwoording van die vragen kan niet worden weggeschoven naar een - eventueel - door ‘n individueel lid in een rechtszaak aanpakken van het KWPN. Daarmee worden de belangen van de fokkers niet gediend!

Een rechtszaak duurt jaren. Het is de vraag of de beantwoording van die vragen er voldoende aan bod komt. Het is zeer de vraag of paarden en fokkers met een rechtszaak iets opschieten.

Hoe te handelen met hengsten en merries? De fokkers moeten nu heldere antwoorden krijgen op de foktechnische vragen die er nu liggen, waarna de grove fouten die door het KWPN gemaakt zijn hopelijk niet meer gemaakt kunnen worden!

Aangezien o.a. in 1992 gebleken is dat het KWPN op interne aanmaningen niet reageert en duidelijk is dat de fokkers momenteel geen baat hebben bij een rechtszaak, pleit ik er voor om de topic: “Wie kent de hengst Guldenberg en het verhaal…” opnieuw te openen, en anders in deze topic daarop verder te gaan!

Daarbij moeten er vragen gesteld worden aan de leden van de Ledenraad van het KWPN. Wie heeft daarvan een actuele lijst? Zet die op internet. Zet ook de antwoorden van die leden op de foktechnische vragen hier op internet!

[FA] Geen witte kerst, …toch ondergesneeuwd !?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 20:48

Alberto schreef:
Alberto schreef:

”Een correcte beantwoording van de foktechnische vragen in de Guldenberg-topic is voor bokkers en fokkers van groot belang,
en voor het KWPN van het allergrootste belang om haar bestaansrecht te bewijzen!

]



en voor het KWPN van het allergrootste belang om haar bestaansrecht te bewijzen!

Hoe kun je aan het bestaansrecht van het KWPN twijfelen als om aktie wordt gevraagd door een "alias"persoon. Haha!