Triton

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Triton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 10:39

Wie kent de hengst Triton?
K zal vast heel blond zijn maar ben erg benieuwd naar informatie over hem Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:41

My Dominique schreef:
Wie kent de hengst Triton?
K zal vast heel blond zijn maar ben erg benieuwd naar informatie over hem Haha!


Heb er een een veulen van gehad (gekocht).
Zit een arabier in Knipoog

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 16:41

Naam: Triton
Geboren: 27 februari 1977
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.70m
Bijzonderheden: Goedgekeurd kwpn hengstv. ERDBALL XX PREF, v. ABENDFRIEDEN XX
m. LYDIA KEUR PREF PREST
v. UPPERCUT XX PREF, m. GEROMA
mv. SINAEDA PREF -- ASSAD A 55 OX

Foto kon ik helaas niet vinden.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 17:01

Triton 321 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 27-02-1977
Kleur: Donkerbruin
Stokmaat: 1.70 m
Pijpomvang: 21 cm

Verrichting 1981
Rijproef (x3) 6.05
Springen vrij (x4) 9
Springen ohz (x1) 9
Aangespannen (x1) 6
Terreinproef (x3) 9
Karakter (x3) 8
Trainingsrapport (x5) 9

Totaal 165.15 punten
Plaatsing: 6e van 20 (17)

Fokker: W. Oosterhof, St. Jacobiparochie

Erdball xx pref x Lydia keur pref v. Uppercut xx pref x Geroma v. Sinaeda pref x Sheila model prest v. Assad ox x Ritta ster pref v. Tello

Verrichting Ermelo 1981
Bij aankomst goede voedingstoestand. Is tijdens onderzoek afgeslankt. Eerlijke, vriendelijke, gehoorzame hengst met goed humeur. Attent en behoorlijk moedig. Elke dag aan het begin van het werk gespannen. Als hij tot ontspanning komt laat hij zich plezierig bewerken. Laat zich goed in de houding rijden. Heeft veel kracht. Stapt met voldoende ruimte en regelmaat, treedt achter te weinig door. Draf weinig ruim, regelmaat laat te wensen over. Zeer goede galop, ontspannen, soepel, goed gedragen en zeer regelmatig. Springt met veel ruggebruik maar met tamelijk recht achterbeen. Ook voorbeentechniek is voor verbetering vatbaar. Heeft een goed oog voor de hindernis, veel souplesse en veel vermogen. Komt goed terug op de sprong. Presteert in terrein zeer goed. Uitstekende terreingalop. Voor de slede nogal gespannen. Heeft looplust en levendig orenspel. Heeft veel plezier in het werk en veel bereidheid om te werken. Ervaart het gevraagde werk als licht. Voldoende aanleg als dressuurpaard, veel aanleg als springpaard en zeer veel aanleg als terreinpaard. Op stalgedrag niets aan te merken.
Beide achterbenen reebeen. Bij begin onderzoek gevoelig bij percussie van de sesambeenderen van beide voorbenen, reageert positief op buigproeven van de ondervoeten van de voorbenen. Röntgenonderzoek gaf geen aanleiding tot het maken van nadere opmerkingen.

Afstammelingen 1983 (veulens)
De hoog in het bloed staande hengst Triton toonde een uniforme collectie goed tot best ontwikkelde veulens. De veulens vertoonden het beeld van een goed naar voren gebouwd bloedtype met ras, hardheid en kwaliteit. De hoofden waren hard en droog en goed gevormd. Over het algemeen waren de halzen goed van vorm en bespiering, een enkele kwam iets diep uit de borst en/of was even zwaar. De schoft bleek goed te zijn ontwikkeld en van goede lengte. Schouderligging en -lengte zijn uitstekend. Ook de rug is goed en de lendenpartij ligt mooi aangesloten. Veruit de meeste veulens beschikten over een goedgevormde, lange en gespierde croupe. Op een enkele uitzondering na bleek het voorbeen arm te zijn, heel dikwijls ingesnoerd onder de voorknie en fijn van bouw. Daarbij was de koot dikwijls aan de lange kant en de kootstand enigszins week. Verschillende voeten hadden royaler kunnen zijn. Het achterbeen was nog wel eens even lang, met een kleine hoek in het spronggewricht. De kwaliteit van het beenwerk was overigens heel best. De stap was goed met souplesse en ruimte. De draf was opvallend elastisch, lichtvoetig en met voldoende ruimte. De kracht vanuit de achterhand is voor verbetering vatbaar. In draf zouden de veulens zich meer kunnen dragen. De veulens vergezelden over het algemeen goede merries.
Getoond: 10 veulens uit 19 dekkingen.

Competitie
1982/1983 Springen Cat. A -- 0 strafpunten, finale 4e plaats
1983/1984 Springen Cat. B -- onvolledig
1984/1985 Springen Cat. C -- 96 punten, finale 2e plaats
1985/1986 Springen Cat. D -- 101 punten, 2e plaats
1986/1987 Springen Cat. D -- 82 punten, 1e plaats

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Foto kan per mail, kwpn.hengstenfan@12move.nl

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 19:18

tnx tnx tnx!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:49

Kenmerk van Triton: 1 hoge voet en 1 platte voet. Ongelijke voorvoeten.
Kan heel lastig zijn in de sport...
De meeste Triton's hebben het.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:48

Die ongelijke voorvoeten komen vaker voor bij volbloeden of hun nakomelingen heb ik uit betrouwbare bron vernomen. Het feit dat Triton behoorlijk wat bloed voert zou dit dus kunnen verklaren.

Ik ken een Triton nakomeling die niet voldoet aan de omschrijving van zijn nakomelingen... behalve de voeten en weke kootstand misschien.

Zij heeft een zeer krachtig en snel achterbeen en is behoorlijk ruim!!

Tijdens de eerste verrichting dit jaar heb ik een Triton x Rossini gezien, dit dier kon ook geweldig lopen en werd ster verklaard.

Ik denk dat je Triton moet combineren met een wat degelijke merrie met flink wat kracht.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:09

Mag die Triton x Rossini eigenlijk ook naar Den Bosch?
Ik heb daar niet zoveel verstand van, achter zijn naam stond ster verklaard, maar niet of hij door is?

Volgens mij staat Triton toch niet meer ter dekking?
Dat beest is iets van 25 jaar ofzo?
Ik heb zelf een 7 jarige Triton zoon, en daarna is er niet veel meer mee gefokt volgens mij.
Dus ik was wel verbaasd dat er een nakomeling meedeed aan de bezichtiging.
Ik zou hem wel willen zien, die halfbroer van mijn paard!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:36

miss_jumpy schreef:
Mag die Triton x Rossini eigenlijk ook naar Den Bosch?
Ik heb daar niet zoveel verstand van, achter zijn naam stond ster verklaard, maar niet of hij door is?

Volgens mij staat Triton toch niet meer ter dekking?
Dat beest is iets van 25 jaar ofzo?
Ik heb zelf een 7 jarige Triton zoon, en daarna is er niet veel meer mee gefokt volgens mij.
Dus ik was wel verbaasd dat er een nakomeling meedeed aan de bezichtiging.
Ik zou hem wel willen zien, die halfbroer van mijn paard!


Als hij ster is verklaard, mag hij niet door naar de tweede bezichtiging maar krijgt de hengst wel een waardering (het ster-predicaat).

Triton is inmiddels 26 jaar.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:05

Mijn bijrijdpaard is een Triton. Ze heeft wel platte voorvoeten maar ze zijn niet ongelijk.
Echt een knuffel trouwens.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:41

Triton staat bij de Ritta Hoeve van de fam Post te Middelbert en is nog steeds in eigendom van Sipke Dokter, te Tzummarum, die hier bij mij in de buurt woont, volgens mij dekt ie niet meer...hij stond ook niet meer in de hengstenbrochure van 2003 van Post, in 2002 nog wel...


Heb trouwens ook een Triton merrie gereden. die inderdaad ongelijke voeten had. en ook erg plat.....maar de andere 2 merrie's die ik heb hebben allebei ook geen gelijke voeten.......dus ja wat zegt het.......

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:44

sigrid1182 schreef:
maar de andere 2 merrie's die ik heb hebben allebei ook geen gelijke voeten


Heb jij wel een goede smid? Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:53

sigrid1182 schreef:
maar de andere 2 merrie's die ik heb hebben allebei ook geen gelijke voeten.......dus ja wat zegt het.......


Dat dit gewoon is bij paarden.

Maar je kunt ze ook gelijk maken.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:29

Cesario je moet een ander niet op het verkeerde been zetten hoor, bij ongelijke voeten is er duidelijk meer aan de hand

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:53

Ehh...ken jij een paard met EXACT dezelfde hoeven?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:59

Yep, kom maar kijken bij mij thuis: mijn Francaise heeft gelijke voorvoeten, en achter zijn ze ook gelijk.

Zo ongelijk als Triton ze bracht was trouwens wel zeer opvallend: praktisch 1 bokvoet en 1 platvoet. Een goede hoefsmid maakt dat de verschillen niet zo groot lijken... Maar zie je een paard lopen met zulk verschillende voorvoeten, vraag dan maar door, dikke kans dat er Triton achter zit

Wel héél mooi bloed wat er achter Triton zit; nog die oude goede volbloeden ERdball en Uppercut. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.... Was 23 jaar geleden al echt Top.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:27


amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:31

Ik heb wel een goede hoefsmid.....

De beide merrie's staan met het ene voorbeen steiler dan het andere, niet dat het echt gigantisch opvalt maar het is wel zo...ik denk dat het gros van mensen het niet eens ziet.........


Nog even over Triton ik heb vroeger eens wat info over hem opgezocht en als je bekijkt hoeveel nakomelingen hij heeft en dan hoeveel nationaal en inter nationale springpaarden hij heeft gebracht, Presteert hij gelijkk of misschien wel beter dan bv Nimmerdor!!!!

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:46

Sigrid, zou jij wat van die informatie die jij over nakomelingen van Triton hebt gevonden hier willen plaatsen?
Ik heb zelf een Triton, maar ik weet niet zoveel over zijn nakomelingen!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:50

Die info heb ik niet meer denk ik, het is van ongeveer 8 jaar geleden toen ik Paardenhouderij deed, en ik een bepaalde opdracht moest maken.........

Ik heb wel wat spullen bewaard van school, maar of ik die info over Triton bewaard heb weet ik niet...zal ik de zolder op moeten denk ik....

Sigrid

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:30

Foto's zijn er niet over hem te vinden op internet. Of heeft iemand toch nog wat kunnen vinden??
Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe hij er uit ziet!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:33

Amanda schreef:
Foto's zijn er niet over hem te vinden op internet. Of heeft iemand toch nog wat kunnen vinden??
Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe hij er uit ziet!


Voor foto kan je altijd mailen, kwpn.hengstenfan@12move.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:33

Ik lang geleden ook eens een Triton merrie gereden.

Toen ze net zadelmak was, was ze heel nerveus, later was ze erg fijn te rijden.
Maar het was zowel in dressuur als springen geen uitblinker.
Maar ze had wel een fijn karakter, werkte altijd mee en deed enorm haar best.

Of ze precies gelijke voeten had weet ik niet meer, maar zeker geen platvoet of bokvoet.