hengst Olivi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:47

Vrijdag was ik in Weert en mocht ik Jazz weer eens in real life bewonderen onder zijn amazone in de grand-prix. Dat waren goede verrichtingen hoor, maar het is niet zo mijn type paard dus daar ga ik het niet over hebben.
Echter...... toen was de prijsuitrijking en de enige die met lange teugel (ja echt helemaal lang, Tineke had hem bij de gesp vast) binnenkwam was Jazz. Hij stond braaf stil, keek relaxed een beetje rond, knabbelde op z'n bit en stond daar nog steeds met een lange teugel. Vervolgens kwam de ereronde, daarbij galopeerde hij vrolijk rond, Tineke had alleen de trens-teugel vast en verloor onderweg nog haar beugel maar Jazz bleef super-cool. Even uitstappen en dan lekker op de vrachtwagen, wat gebeurt er? Hij staat los op de wagen, Tineke kleedt hem helemaal uit en hij staat zonder hoofdstel/halster of wat dan ook rustig op de wagen en laat zich lekker vertroetelen. Hoe bedoel je braaf???!!!

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 12:48

dat is idd wel heel erg braaf!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:50

Aimee schreef:
Hoe bedoel je braaf???!!!


Ik denk dat hij in principe ook gewoon braaf is, maar dat je hem gewoon de baas moet zijn. Tineke is echt niet bang, en wint zo wel het respect van zo'n dier. Hij weet ook gewoon wat hij aan haar heeft, als jij of ik erop zouden stappen ging-ie hoogst waarschijnlijk aan het "uitproberen" Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:50

stalleke schreef:
dat is idd wel heel erg braaf!!


Dan weet ik ook van wie mijn Tos dat heeft Haha!

Jazzen zijn geweldig! Tuurlijk zitten er rotterds tussen maar een paard is van zichzelf niet agressief o.i.d. hij wordt gevormd door de mens en door de afstamming!

Ik houd wel van het formaat van Jazz. Een echt paard, kracht, uithoudingsvermogen, uitstraling: i'm lovin it!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:57

Hmmmm, tja. Ik roem hierboven niet voor niets alleen het karakter wat de hengst vrijdag toonde. Voor de rest ben ik niet zo weg van dat dier, ik vind nou juist dat hij niet die maat, uitstraling en kracht heeft die ik graag zie. En uithoudingsvermogen kun je trainen.......

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:59

Hij geeft het iig zijn nakomelingen mee!

Natuurlijk krijg je weer de discussie dat er ook mindere Jazzen zijn, ik weet het. Maar de toppers zijn ook echte toppers! En daar zijn er veel van!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:04

Wat geeft hij mee aan zijn nakomelingen? Maat.... niet echt. Bij een vriendin van me staan toch echt twee Jazzen uit de zelfde merrie die met een goede opfok kleiner zijn gebleven dan de merrie. Of bedoel je kracht..... ach, de ene lijkt op z'n moeder, die heeft wel kracht ja. Of bedoel je uitstraling misschien..... die ene merrie heeft wel uitstraling; bij het zien van dat paard weet iedereen dat je bij de achterbenen uit de buurt moet blijven. En dan heb ik de andere Jazzen die ik ken nog niet eens besproken..........

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:16

Ik ken een Jazz uit een Fabricius moeder... die hoort in een betonnen stal met een heeeeeeeel klein raampje!! Haha! drie keer raden wie de l#l is en die zadelmak mag maken... ik heb een goede levensverzekering, krijgt mijn vriendje ook nog wat als ik eraf lig Tong uitsteken

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:23

Een vriendinnetje van me doet Deurne en nou staan er een behoorlijk aantal driejarigen die ze zadelmak moeten maken voor de heer Loeffen. Nou, ze blijft ver uit de buurt van de Jazzen. Rarara waarom........

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:32

Olivi zelf valt wel mee volgens mij.
Riant, das pas een leuke, als je daarmee gaat dekken krijg je een rolstoel cadeau!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:12

Das hier weer lekker positief allemaal zeg, nou nou.
Als iemand met zo'n instelling op mijn rug zou klimmen en ik was paard dan zou ik de persoon in kwestie er ook met een hoge boog af laten donderen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:15

Als ik zo'n instelling heb bij een paard ga ik er echt niet op zitten hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:19

Inderdaad Chantal.

Ik heb een aantal Jazzen zadelmak gemaakt, en dat zijn allemaal zeer brave dieren. Geen enkel probleem meegehad!!!!!!!!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:18

Er staan bij ons een stuk of zeven Jazz-en (ik kan de tel ergens kwijt raken hoor Haha! ) op stal, en het zijn stuk voor stuk knuffels! En ze waren echt even braaf als ieder ander paard met zadelmak maken. De meeste zelfs echt braver! Ik geloof dat ik inmiddels een redelijk representatief beeld moet kunnen vormen van Jazzen! Ik heb draakjes gezien, maar meer lieve! Maar ach ik vrees dat de paar slechte ervaringen altijd luider zullen klinken dan de vele goede verhalen Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:20

Missouri schreef:
Ik ken een Jazz uit een Fabricius moeder... die hoort in een betonnen stal met een heeeeeeeel klein raampje!! Haha! drie keer raden wie de l#l is en die zadelmak mag maken... ik heb een goede levensverzekering, krijgt mijn vriendje ook nog wat als ik eraf lig Tong uitsteken


Nee, je hebt duidelijk niet zo'n instelling Verward
Sorry hoor maar om zo te praten, nee, dat verdient bij mij nog geen cent respect.
Blij dat er nog mensen zijn als Pipo en Sprintje die wel mijn mening delen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 15:23

chantal1 schreef:
Nee, je hebt duidelijk niet zo'n instelling Verward


Oh sorry, er had "vrijwillig" bij moeten staan...
Aangezien er niemand op dit beestje wilde gaan zitten willen ze er (dik) voor betalen.
Tja, dan waag ik wel een poging... eraf vallen zal ik niet, maar verder rijden mag een andere sukkel doen Haha!

Jij kent het paard niet... ik denk dat het door het Fabricius bloed komt ofzo...

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:32

Ooowwww, ik begon hier met een positief bericht over Jazz, ik roemde juist zijn karakter. Express wou ik niet ingaan op wat ik persoonlijk vind van het type en lopen van Jazz. Hierover heb ik zo mijn eigen mening en ik weet dat niet iedereen die deelt. Verder vind ik ook dat wat ik mis bij Jazz, dat hij dit ook doorerft.
Maar waar die slechte karakters dan vandaan komen??? Je zal inderdaad wel eerder de negatieve verhalen horen, helaas heb ik dus meegemaakt dat het eerste wat twee Jazz-veulens deden, die ik vanaf dag 1 ken, was schoppen/slaan naar mensen. Jammer........

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:33

Het karakter van een paard is deels aangeboren, maar het grootste gedeelte opvoeding.
Neem Tyrano van ons als voorbeeld. Een 3,5 jarige hengst, met als moedersvader Pion. Pion staat er om bekend dat hij moeilijke paarden fokt.
Tyrano is echter zo mak als een lammetje, ondanks dat hij hengst is. Dit omdat hij van begin af aan in mensenhanden is geweest en altijd met respect is behandeld. Maar wel zo dat hij wel weet wie de baas is.
Zijn moeder is van Pion, staat ook op stal bij ons. Is qua karakter best moeilijk, maar door haar goede opvoeding een geweldig lief paard geworden.

Ik zeg niet dat dit voor alle paarden geldt, maar voor de meesten wel degelijk!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:40

Ik ga er nog een keer op in. Maar eerlijk gezegd word ik van de negativiteit die van bepaalde topics afstraalt kotsmisselijk. Het gaat nog altijd om de combinatie's, niet alleen de hengst of de merrie. Maar ik hoor nooit Truusje of Miepje heeft zo'n klote karakter.
Maar goed, voor de laatste keer;
Meestal waar het te moeilijk voor de mensen wordt, worden de paarden rotknollen.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:41

chantal1 schreef:
Ik ga er nog een keer op in. Maar eerlijk gezegd word ik van de negativiteit die van bepaalde topics afstraalt kotsmisselijk. Het gaat nog altijd om de combinatie's, niet alleen de hengst of de merrie. Maar ik hoor nooit Truusje of Miepje heeft zo'n stinkmodder karakter.
Maar goed, voor de laatste keer;
Meestal waar het te moeilijk voor de mensen wordt, worden de paarden rotknollen.


Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:52

Aimee schreef:
Ooowwww, ik begon hier met een positief bericht over Jazz, ik roemde juist zijn karakter. Express wou ik niet ingaan op wat ik persoonlijk vind van het type en lopen van Jazz. Hierover heb ik zo mijn eigen mening en ik weet dat niet iedereen die deelt. Verder vind ik ook dat wat ik mis bij Jazz, dat hij dit ook doorerft.
Maar waar die slechte karakters dan vandaan komen??? Je zal inderdaad wel eerder de negatieve verhalen horen, helaas heb ik dus meegemaakt dat het eerste wat twee Jazz-veulens deden, die ik vanaf dag 1 ken, was schoppen/slaan naar mensen. Jammer........


......want het zijn wel goede paarden.
Tjonge jonge hé, ik heb geen enkel paard voor een rotknol uitgemaakt. Sterker nog, ik rijd graag paarden met een wat 'sterker' karakter. Nogmaals; ik heb m'n eerste reactie geplaatst om eens een positief bericht over het karakter van Jazz te plaatsen. Daarop reageerde iemand over zijn verervingskwaliteiten en als dekhengst ben ik niet zo van hem gecharmeerd maar dat heeft meer te maken met persoonlijke smaak.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:37

Pipo schreef:
Inderdaad Chantal.

Ik heb een aantal Jazzen zadelmak gemaakt, en dat zijn allemaal zeer brave dieren. Geen enkel probleem meegehad!!!!!!!!


Gelukkig ben ik niet de enige! Ik heb ook een superdiertje OK dan! Eentje die haar beentjes d'r uit loopt voor mij! En het is ook een vreselijke knuffel Lovers

Arina
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:48

Fantastische hengst met doorgaans hele fijne, mooie nakomelingen. Let wel op het formaat ! Onder Bart komt hij trouwens prachtig tot zijn recht !!
Als je een geschikte merrie hebt, dan zou ik het gokje zeker durven wagen !!