uitleg vakjargon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

uitleg vakjargon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 11:39

Vaak lees je van experts in springen bepaald vakjargon, dat soms meer op een metafoor lijkt, dan dat het meteen duidelijk maakt wat bedoeld wordt. Wie kan mij uitleggen wat met volgende zaken bedoeld wordt, maar met name WAAROM dat belangrijk is voor een springpaard. Over dat laatste hoor je of lees je nooit wat. Volgens mij praten ze elkaar maar na. Anyway, hier zijn een aantal van de gevleugelde uitspraken:


* Vanuit de schoft omhoog springen

* Van de eerste paal af springen

* kunnen schakelen

Wie waagt een poging?

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:21

ok, ik waag een poging. Ik verzin gewoon iets Knipoog

*vanuit de schoft omhoog: ik kan me zo voorstellen dat het paard de rug moet loslaten, werverkolom bol moet maken en niet met een hals in extensie moet springen. schoft is dan min of meer hoogste punt.

*uh... het paard moet niet te enthousiast worden van te voren en geen energie verspillen??

*schakelen lijkt me het zelfde als in de dressuur. paard moet snel kunnen openen en sluiten/verruimen en verkorten met een ontspannen rug.

als waarom voor 1 en 3: behoud van het paard z'n benen en rug en optimaliseren van de prestatie.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:05

Mag ik mijn vraag hier aan toe voegen:
Wat bedoelt met met 'achter openen'?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 13:13

LDRD schreef:
Mag ik mijn vraag hier aan toe voegen:
Wat bedoelt met met 'achter openen'?


Daarmee bedoelen ze dat de ruimte tussen achterhand (hoeven) en hindernis groot genoeg blijft. Daarmee voorkom je achterhandfouten. Ik zie overigens liever een paard dat getaxeerd springt en niet met die grote happen lucht over de sprong vliegt. Die komen, als de hindernissen hoger worden, wat in de problemen.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:40

* Vanuit de schoft omhoog springen

In de afzet en boven de sprong de rug mooi rond (dus juist niet de rug wegdrukken). neusje naar beneden.

* Van de eerste paal af springen

Goed terug kunnen springen (in de afzet mooi wachten en niet vlak door de hand heen schieten waardoor er een kans bestaat dat de eerste paal van de oxer geraakt wordt).

* kunnen schakelen

Kunnen verkorten en verlengen in de galop tussen de sprongen zodat er een passende afstand gereden kan worden naar de sprong toe


Heeft allemaal met goed ruggebruik te maken.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:40

Ik denk dat je zelf wel in kunt zien waarom schakelen belangrijk is voor een springpaard... Als je een dubbel springt en te klein of te groot over de eerste hindernis gaat, hoe bereik je dan de tweede zonder daarop een fout te maken? Precies door het danwel sluiten of openen van het paard, wat voortkomt uit het kunnen schakelen... En dit is nog maar tussen twee hindernissen in..

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:42

LDRD schreef:
Mag ik mijn vraag hier aan toe voegen:
Wat bedoelt met met 'achter openen'?


Paard dat boven de sprong, na de afzet, de achterhand mooi ontspannen houdt en mooi opent (achterhand strekt en uitklapt).

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:35

In verbinding lopen?

Rijzen in de schoft?

De kont laten zakken?

Zichzelf dragen?

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:02

Een paard dat van de eerste paal afspringt, springt automatisch met de schoft omhoog, een van de belangrijkste eigenschappen die een goed springpaard moet hebben.
En tja dat taaltje, in welke sport heb je dat niet ? Ik hoor dressuurruiters ook wel eens rare termen uitslaan.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:12

Excuseme"]
[quote="LDRD schreef:
Mag ik mijn vraag hier aan toe voegen:
Wat bedoelt met met 'achter openen'?


Daarmee bedoelen ze dat de ruimte tussen achterhand (hoeven) en hindernis groot genoeg blijft. Daarmee voorkom je achterhandfouten. Ik zie overigens liever een paard dat getaxeerd springt en niet met die grote happen lucht over de sprong vliegt. Die komen, als de hindernissen hoger worden, wat in de problemen.
[/quote]

Niet als het paard er veel in heeft (weer zo'n uitspraak). Heeft het paard weinig vermogen, dan kan hij beter economisch blijven springen.