Aeskeuring Zwolse paardendagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 16:25

sarabande"]
[quote="ceasario"][quote="SuzanneH schreef:
. Zeker wanneer het KWPN zorgelijk kijkt naar de gezondheid van de AES hengsten, zou hun eigen beleid dit toch moeten ondervangen.



Zowel in het verleden als in de huidige KWPN fokkerij komt het voor dat er, meestal een buitenlandse, hengst wordt goedgekeurd die ZELF voldoet aan de gezondheidseisen, maar waarbij naderhand blijkt dat hij boven het gemiddelde gebreken doorfokt.
Door familieleden van zulke hengsten niet aan het hengstenbestand toe te voegen kan het KWPN de invloed van zulke hengsten beperken.
Als zulke, vaak hele mooie en attractief gefokte hengsten voor weinig geld ter dekking staan in Nederland gaan fokkers daar toch massaal gebruik van maken.
Ik vind het terecht dat de vereniging het KWPN de mogelijkheid blijft houden om zulke hengsten te weren.
[/quote]

Dat is een beschuldiging die je totaal niet hard kan maken.
En valt bij sommige op hun maag als stemmingmakerij.
Net zo als er over Krack.C ,veulens geboren werden met een of zonder ogen.
Ook zo'n wild verhaal. Boos!

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:55

Je loopt als stamboek altijd risico's, niet alleen met buitenlandse hengsten, als er op de leeftijd van 3 a 4 jaar een dekbrevet wordt verstrekt. Paarden die nog niets hebben gepresteerd en waarvan nauwelijks te voorspellen is of ze goede verervers zijn of niet.
In de natuur dekt een hengst pas op op zijn vroegst op de leeftijd van 7 of 8 jaar, nadat hij de stijd heeft gewonnen met de tot dan leidende hengst. Wat in de natuur niet voldoet houdt het ook niet lang uit. Dat is wel anders als het in de hand van de mens ligt.
Je hoeft alleen maar even te kijken hoeveel hengsten er inmiddels weer zijn afgevoerd of nauwelijks iets hebben toegevoegd. Dat zijn er een hele hoop en niet alleen buitenlandse.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:58

ceasario schreef:
Dat is een beschuldiging die je totaal niet hard kan maken.
En valt bij sommige op hun maag als stemmingmakerij.
Net zo als er over Krack.C ,veulens geboren werden met een of zonder ogen.
Ook zo'n wild verhaal. Boos!



Je haalt twee totaal niet met elkaar te vergelijken zaken door elkaar.
Mijn verhaal is een globaal verhaal en gaat niet over een speciale hengst.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:16

Over het AES maar weer, gisteren bij de vergadering van KWPN Friesland werd duidelijk dat het nog wel eens schort aan communicatie.
Heel veel leden moesten vernemen uit de dagbladen dat het AES niet meer geaccepteerd word, het heeft idd ook IDS gestaan.
Maar zonder overleg met de leden, ons fokkerij bestuur lid, vertelde dat bij de stemming waren de 3 noordelijke provincies tegen een dergelijke beslissing.
En was de rest van het leden het aardig er mee eens, ze kregen een discussie niet op gang.
Wat ik mij nou afvraag, want er werd verteld op basis van de internationale sport gegevens zijn er stamboeken uit gegooit.
In hoeverre staat een ledenraad er voor de leden, het AES eruit knikkeren is niet een klein besluit.
En voor zover ik het kon waarnemen waren er veel fokkers die er niets van af wisten en vonden dat het zonder overleg is gegaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:21

Weet iemand of er van 4 december een programmatje is?