Sachsen - Thüringen Verband, Sachsen Anhalt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Sachsen - Thüringen Verband, Sachsen Anhalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:38

Ik zie op horsetelex deze 2 Duitse stamboeken staan, en vraag me af wat de verschillen zijn, of wat "Verband" en "Anhalt" precies inhouden.

Wie kan me meer vertellen hoe dit soort stamboeken in elkaar steken?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:00

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:17

Dank je wel voor je antwoord :) .
Is het dan dus zo dat het stamboek Sachsen Anhalt nu dus geen zelfstandig stamboek meer is, maar op gegaan is in het Pferdenzuchtverband Sachsen - Thüringen?

Mijn paard is uit 2 KWPN'ers, maar in Duitsland gefokt. Ik heb de papieren helaas enkele dagen niet bij de hand, maar uit mijn hoofd gezegd wel in het voormalige westen en niet in het oosten. Ik wilde hem invoeren op horsetelex, maar kon er eigenlijk niet wijs uit welke van deze 2 stamboeken de "juiste" is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:39

Gem schreef:
Is het dan dus zo dat het stamboek Sachsen Anhalt nu dus geen zelfstandig stamboek meer is, maar op gegaan is in het Pferdenzuchtverband Sachsen - Thüringen?

http://www.pferde-sachsen-anhalt.de/

http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.de/

Afbeelding
Der Pferdezuchtverband Sachsen-Thüringen e.V. stellt sich vor

Im April 2005 verschmolzen die Pferdezüchter aus Sachsen und Thüringen zu einem Verband. Neben zahlreichen erfolgreichen Sportpferden, setzt der Nachwuchs Akzente.
http://www.pferde-sachsen-thueringen.de/verband.html

http://www.saechsische-gestuetsverwaltu ... erwaltung/

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 12:01

Caesario: mijn Duits is helaas niet zo goed dat ik uit de links kan opmaken of alledrie de deelstaten nu bij elkaar zijn gevoegd tot 1 Verband, of dat er uit 3 deelstaten 2 Verbanden zijn ontstaan. Ik denk dat laatste, dus toch een apart Sachsen - Thüringen Verband en een Sachsen - Anhalt Verband? Ingewikkelde toestand.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 13:13

Gem schreef:
Ik denk dat laatste, dus toch een apart Sachsen - Thüringen Verband en een Sachsen - Anhalt Verband? Ingewikkelde toestand.

Ja..

En dan heb je er nog die allemaal samen zijn gegaan onder noemer Zuid Duitse.
En Hessen is opgegaan in Nedersaksen (Hannover). Terwijl oldenburg weer in Nedersaksen ligt.
Het probleem is dat de belastingbetaler niet meer mee wil betalen dus moet men samen werken wil men de "folklore" nog overeind houden.

Kortom het maakt allemaal geen bal meer uit. Het gaat toch om het paard en bloedlijnen.
De " moderne" gebruiker heeft daar allemaal geen boodschap meer aan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 13:59

Is ook zo, maar ik vroeg me af wat ik zou zeggen als iemand vraagt wat voor een ras mijn paard is :+ . Heb tot nu toe steeds maar gezegd: "Een Duits-gefokte KWPN'er" (in DL gefokt, maar ouders zijn beiden KWPN)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:47

Gem schreef:
Is ook zo, maar ik vroeg me af wat ik zou zeggen als iemand vraagt wat voor een ras mijn paard is :+ . Heb tot nu toe steeds maar gezegd: "Een Duits-gefokte KWPN'er" (in DL gefokt, maar ouders zijn beiden KWPN)

Het Ras is en blijft overal Warmbloed !!
en stamboekregistratie is iets anders.(nl. waar het dier bij geboorte is geregistreerd)

Wij fokken ook warmbloeds..vroeger lieten wij die bij het KWPN registreren en nu al weer 12-13 jaar bij het Rheinlands-stamboek.
En waarschijnlijk de komende jaren wel weer bij een ander stamboek..Daar al die "stamboeken" cq. registratieburo's in beweging zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:46

Voor geinteresseerde.

ceasario schreef:
Wij fokken ook warmbloeds..vroeger lieten wij die bij het KWPN registreren en nu al weer 12-13 jaar bij het Rheinlands-stamboek.
En waarschijnlijk de komende jaren wel weer bij een ander stamboek..Daar al die "stamboeken" cq. registratieburo's in beweging zijn.

Samengaan Rheinlands met Hannover.

Citaat:
Informationsveranstaltung am 15.01.2014 – 19.00 Uhr
Rheinland / Hannover

Zu einer Informationsveranstaltung über die Entwicklung und Zukunft der Zusammenarbeit mit dem Hannoveraner Verband laden wir alle Züchter und Interessierten in das Hotel van der Valk in Moers ein.
Die Vorsitzenden, Geschäftsführer und Zuchtleiter beider Verbände werden anwesend sein um Ihnen alle gewünschten Informationen zu geben und Fragen zu beantworten.

Hotel van der Valk
Krefelder Str. 169
47447 Moers
Tel. 02841-1460

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:38

Hoop toch dat het niet doorgaat.
Als dat samenvoeging van stamboeken in Duitsland is geen goede zaak voor de fokkers.
Ook de specifieke eigenschappen en inzichten van beide stamboeken gaan verloren.
Een Rheinlander is niet een Hannoveraan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 20:15

Tja... mijn paard is een 100 % KWPN'er, maar heeft toch een Sachsen-nogwat papier. Wat zijn nou de specifieke eigenschappen van een Sachsen-paard?