KWPN afstammelingenkeuring definitief afgeschaft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN afstammelingenkeuring definitief afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:06

De KWPN fokkerijraad heeft de afstammelingenkeuring afgeschaft. In plaats daarvan komt er een centrale presentatie op vrijwillige basis, die op 24 augustus gaat plaats vinden in Ermelo. Daarbij mogen de hengsteneigenaren zelf zes tot tien veulens kiezen voor de presentatie.

Wat vinden de fokkers hier van? Een goede ontwikkeling of had de afstammelingenkeuring wel waarde?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-04-13 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:12

Slechte zaak. Nu mogen de hengstenhouders zelf een aantal hele goede aparte veulens uitkiezen.
Geeft geen realistisch beeld. Met de geprikte veulens erbij had je een completer beeld van de gemiddelde kwaliteit.

weule

Re: KWPN afstammelingenkeuring definitief afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:18

Ik vind het toch wel jammer dat het nu afgeschaft wordt. Zoals door Suzanne al wordt aangegeven krijg je nu op die presentatie geen representatief beeld, een hengstenhouder zoekt natuurlijk altijd de betere veulens uit. Ik hoop dat uit de resultaten van de thuisinspecties alsnog in het najaar een 'afstammelingenrapport' wordt samengesteld zoals dat nu ook al gebeurde. Dus niet alleen de fokwaarde/index in januari/februari maar ook nog een geschreven rapport.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:21

Jammer, de combinatie van geprikt en uitgezocht lijkt mij ook het meest volledige beeld geven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:28

Logisch dat de hengtenhouder alleen de beste veulens gaat kiezen.
Wat je nu gaat krijgen is een heel eenzijdig zicht dus helemaal geen compleet beeld van wat de hengst geeft.
Zolang als deze afstammingsrapport niet wordt vermeldt als 'bijbel' van hoe de hengst fokt en feitelijk alleen een beoordeling wordt van de 'veulen show' die de hengstenhouder geeft ... is er geen probleem.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:32

Suzanne F. schreef:
Slechte zaak. Nu mogen de hengstenhouders zelf een aantal hele goede aparte veulens uitkiezen.
Geeft geen realistisch beeld. Met de geprikte veulens erbij had je een completer beeld van de gemiddelde kwaliteit.

+1

Ik vind het een hele slechte zaak...

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:35

@ peterina: er komt in elk geval geen beoordeling in Ermelo in augustus, het is een presentatie. Dus ik denk niet dat dat voor het KWPN iets zal toevoegen aan de veulens, voor de fokkers zal men zelf de link moeten leggen tussen het zelf uitzoeken door hengstenhouders, kwaliteit merries en kwaliteit veulens.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:42

Denk dat ik het dan verkeerd begrijp ... als je maar zeer 'selectief' een collectie veulens laat zien dan geeft dat toch een beeld aan de 'gewone' man van hoe de hengst fokt. Deze beeld is/kan misleidend zijn omdat er dan hoogst waarschijnlijk alleen de beste veulens uit de bekende merrielijnen worden getoond, en geeft geen beeld hoe de hengst fokt op 'gewone' merries. Discussie over met 'kwaliteit' en 'gewone' merries fokken heb ik niet nodig ... ik baseer mij op het realiteit in dat de gros van de dekkingen door de 'gewone' man betaald worden voor op hun 'gewone' merrie.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:45

Hele slechte zaak,

Maar nu mogen de hengstenhouders toch ook een x aantal nakomelingen zelf opgeven?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:46

Dat heb je inderdaad goed omschreven, en daarom wordt er door het kwpn ook geen beoordeling gedaan tijdens deze presentatie. Het is dus in feite gewoon een soort hengstenshow met de beste/betere veulens van een jonge hengst. De beoordeling van de veulens wordt gedaan aan de hand van een thuisinspectie van een geprikte groep veulens, dus dat geeft wel een representatief beeld van de veulens van die hengst.

Desondanks had ik liever gezien dat het kwpn gewoon doorging met de huidige afstammelingenkeuringen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:54

Peterina schreef:
Denk dat ik het dan verkeerd begrijp ... als je maar zeer 'selectief' een collectie veulens laat zien dan geeft dat toch een beeld aan de 'gewone' man van hoe de hengst fokt. Deze beeld is/kan misleidend zijn omdat er dan hoogst waarschijnlijk alleen de beste veulens uit de bekende merrielijnen worden getoond, en geeft geen beeld hoe de hengst fokt op 'gewone' merries. Discussie over met 'kwaliteit' en 'gewone' merries fokken heb ik niet nodig ... ik baseer mij op het realiteit in dat de gros van de dekkingen door de 'gewone' man betaald worden voor op hun 'gewone' merrie.

Het geeft de gewone man, met de gewone merrie het idee een toppaard te kunnen fokken dat voor veel geld verkocht kan worden. Als je namelijk alleen de veulens opgeeft die voortkomen uit merriestammen die vele keur en prestatie merrie's gebracht hebben, goedgekeurde dekhengsten, internationale sportpaarden dan krijgen die nakomelingen vaak al een iets betere opstap naar veilingen, keuringen en wedstrijden.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:00

Jammer dat de TS niet een volledig artikel neerzet:
Citaat:
Eigenaren van hengsten die in 2012 hun eerste dekjaar hadden mogen zelf een groep van zes tot tien veulens samenstellen voor een centrale presentatie op zaterdag 24 augustus in Ermelo. Hierdoor kunnen fokkers snel een overzichtelijk beeld krijgen van de positieve verervingkwaliteiten van hengsten. De Ledenraad ging hier vorige week al mee akkoord en na het unanieme advies van de Fokkerijraad is de kogel nu definitief door de kerk.

Het KWPN levert al jarenlang via een aselecte thuisinspectie van veulens de eerste exterieurfokwaarden van hengsten. Volgens het KWPN is de betrouwbaarheid van thuisinspectie groter dan die op een afstammelingenkeuring.

bron: horses.nl

Er worden dus sowieso 25 geprikte veulens bekeken en linear gescoord.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:01

@ paardenman: hoe kom je bij het aantal van 25? staat dat ergens in een reglement?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:05

DePaardenman schreef:
Het KWPN levert al jarenlang via een aselecte thuisinspectie van veulens de eerste exterieurfokwaarden van hengsten.

In eerste instantie wordt de eerste fokwaarde op beide gebieden berekend op de gevens van de ouder dieren van de hengst zodra deze goedgekeurd wordt op de hengstenkeuring. Pas als de eerste veulens er zijn worden deze gegevens er bijgevoegd en geeft een formule opnieuw de uitslag van de samengevoegde gegevens.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 17-04-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:06

DePaardenman schreef:
Jammer dat de TS niet een volledig artikel neerzet:
Citaat:
Eigenaren van hengsten die in 2012 hun eerste dekjaar hadden mogen zelf een groep van zes tot tien veulens samenstellen voor een centrale presentatie op zaterdag 24 augustus in Ermelo. Hierdoor kunnen fokkers snel een overzichtelijk beeld krijgen van de positieve verervingkwaliteiten van hengsten. De Ledenraad ging hier vorige week al mee akkoord en na het unanieme advies van de Fokkerijraad is de kogel nu definitief door de kerk.

Het KWPN levert al jarenlang via een aselecte thuisinspectie van veulens de eerste exterieurfokwaarden van hengsten. Volgens het KWPN is de betrouwbaarheid van thuisinspectie groter dan die op een afstammelingenkeuring.

bron: horses.nl

Er worden dus sowieso 25 geprikte veulens bekeken en linear gescoord.

Ik dacht al: ik mis iets! Wat ik wel jammer vind is dat je als fokker nu zelf op zoek moet om verschillende nakomelingen te bekijken. Het vormen van je eigen beeld wordt er niet makkelijker op. Aan de andere kant is het weer een goede reden om de veulenkeuring te bezoeken ;)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:00

Citaat:
In tegenstelling tot berichtgeving in De Paardenkrant van woensdag 17 april en de publicatie op www.horses.nl is de afstammelingenkeuring van het KWPN niet afgeschaft. De afstammelingenkeuring wordt per dit jaar in een vernieuwde formule georganiseerd met een centrale groepsbeoordeling op het KWPN-centrum.

Het selectiereglementen hengsten (fokrichting dressuur en springen) is aangepast met betrekking tot de beoordeling van de veulens. Ongewijzigd blijft dat de beoordeling uit twee onderdelen bestaat. De Fokkerijraad heeft voor het ene onderdeel geadviseerd om de groepsbeoordeling voor alle hengsten op het KWPN-centrum te organiseren met het tonen van een groep veulens per hengst. Dat betekent dat de hengstenhouder de veulens zelf mag uitzoeken. Hierdoor kunnen fokkers snel een overzichtelijk beeld krijgen van de positieve verervingskwaliteiten van de hengsten uit een jaargang. Het andere onderdeel vindt zoals voorheen plaats bij de fokkers thuis: Per hengst zullen 25 geprikte veulens lineair gescoord worden en zo bijdragen aan de totaalbeoordeling van de afstammelingen van de hengst. Beide onderdelen zijn verplicht. De centrale beoordeling op het KWPN-centrum zal plaatsvinden op 24 augustus aanstaande.

Bron: KWPN

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:16

Suzanne F. schreef:

Mee eens. Zo is het meer een showelement geworden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:22

Slechte zaak, wat suzanne f al zegt, meer show en geeft geen realistisch beeld wat de hengst doet in de fokkerij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:28

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:29

Dat had ik gelezen, maar ik blijf vinden dat je als fokker niet een goed overzicht krijgt. Het wordt meer een hengstenshow.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:31

Sammie schreef:
[VN] KWPN afstammelingenkeuring in vernieuwde vorm

Geprikte veulens blijven, maar dan thuis bij de fokker

Tja als je als fokker een minder veulen hebt wel "fijn" dat je er niet mee voor groot publiek moet....
Aan de andere kant geeft het voor andere fokkers geen duidelijk beeld (met cijfers kun je in mijn ogen niet fokken) en je ziet de moeder er niet bij (bij thuiskeuringen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:30

Slechte zaak! kan het kwpn ze wel linear scoren maar wie zegt dat je het altijd eens bent met het kwnp...wordt heel moeilijk zo om een eigen beeld te vormen van de nakomelingen...{ja ben je aangewezen op de eerste bezichtiging van de hengsten en de merriekeuringen...} waar ze zowiezo de slechte meestal al niet laten zien..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:04

Beter zou zijn van iedere hengst de hele groep met geprikte veulens op een dag bij elkaar in Ermelo te laten zien. Dat geeft pas echt een overzicht en de mogelijkheid om te vergelijken.

De fokkers worden weer als onmondig behandeld, ze hoeven de realiteit niet te zien

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 00:57

Ongelooflijk dat de leden hiermee akkoord gaan... Op deze manier kan je nooit een objectief beeld krijgen van de vererving. Ja, of je moet de keuringscommissie op hun blauwe ogen geloven of je gaat in een bus er achteraan als ze het land door trekken. Is weer eens wat ander dan een padhengst; hengstenpad....

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 01:01

Wie zegt er dat de leden ermee akkoord gaan? Dit is gewoon een beslissing vanuit het KWPN, die hebben aan hun leden niets gevraagd. En ook als we nu massaal gaan protesteren zullen ze die beslissing niet terug draaien denk ik.

Sarabande: dat was een goed idee geweest. Dan is er waarschijnlijk meer opkomst, nu moest je het halve land door rijden. En dan vaak nog 2 locaties op 1 dag ook.