Jong KWPN; commentaar en ideeën?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 15:58

Aimee schreef:
Ik mag toch aannemen dat er nog goede - oude - fokkers rondlopen die de fakkel kunnen verdragen. Op één of andere manier zijn al die goede KWPN-sportpaarden toch ter wereld gekomen Verward De fokkers van die paarden kunnen de jonge (toekomstige) fokkers toch nog een hoop leren.


Dat is ook de reden waarom het JongKWPN is opgericht...overdracht van informatie, kennis en ervaring. Uiteindelijk zal deze generatie het inderdaad toch van de oude fokkers moeten overnemen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:03

Tiffy schreef:
Wij zouden wel meer willen leren over beoordelen en voorbrengen, misschien dat daar iets meer aan gedaan zou kunnen worden?


Dat is inderdaad wel interessant, maar daar worden overal ook altijd al cursussen voor gegeven. Zo heb ik zelf de KWPN basiscursus en beoordelingscursus met succes gevolgd en meegedaan aan de KWPN Beoordelingscompetitie voor Jonge Fokkers. Erg leerzaam! Als het goed is wordt zo´n dergelijke competitie binnenkort ook weer georganiseerd. Dat is ook wat handiger denk ik dan wanneer het JongKWPN dat moet regelen. Zo´n competitie werd namelijk in het verleden in vier regio´s georganiseerd, zodat iedereen kon meedoen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:13

Aimee schreef:
MissHis, wat dacht je van een afdeling die jonge mensen, die geïnteresseerd zijn in fokkerij maar dit niet in praktijk kunnen brengen doordat ze daar de middelen niet voor hebben, in contact brengt met fokkers. Snijdt het mes aan twee kanten: de oude rotten worden een beetje 'vernieuwd' en de jonge honden kunnen hun kennis wat praktijkgerichter toepassen en een boel leren. Bovendien rijden die jonge mensen vaak en heeft die fokker dus ook meteen een ruiter voor z'n paarden Haha! Verder vind ik de leeftijdsgrens ook laag (terwijl het voor mij niet uitmaakt), daar komt bovenstaand idee ook uit voort. Dan trek je waarschijnlijk ook wat meer leden aan.
Het Midden kWPN zou ik dopen tot Doorstroom KWPN Haha! en ik ga voor de Mercedes SL500, mijn paarden vervoer ik liever per vrachtwagen Knipoog


Ik denk dat echt serieuse jonge fokkers zelf wel wat kunnen en willen regelen op dit gebied. Of inspraak bij een fokker óf gaan sparen voor een goede fokmerrie op de lange termijn. Natuurlijk is dit niet voor iedereen (financieel) haalbaar, dat begrijp ik, maar ik denk niet dat hier nou direct een taak voor het JongKWPN ligt. Zo´n bemiddelingsburo waar Pipo het dan over had lijkt me hier meer geschikt.
Vergeten lijkt te worden dat er overal altijd al diverse leerzame bijeenkomsten worden georganiseerd, binnen de regio of fokkersvereniging. Het is dus niet zo dat er voor mensen die niet in de leeftijdscategorie van het JongKWPN vallen, niets is. Ook vergaderingen zijn erg leerzaam en meteen een mogelijkheid voor discussie. Ik ga zelf ook altijd naar dergelijke activiteiten (met bezoekers met een gemiddelde leeftijd van 70 haha), en dan ben ik altijd verreweg de jongste. De meeste jongeren gaan bijna niet naar vergaderingen of dergelijke fokkersbijeenkomsten, en juist om de jeugd wat geïnteresseerder/gemotiveerder/geleerder te krijgen, is het JongKWPN er: hier wordt ook de gezelligheid hoog in het vaandel gehouden. Ik moet zeggen dat dat allemaal van mij niet zo hoeft, maar de meeste (jonge) mensen vinden dit toch wel heel belangrijk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:25

MissHIS"]
[quote="Tiffy schreef:
Wij zouden wel meer willen leren over beoordelen en voorbrengen, misschien dat daar iets meer aan gedaan zou kunnen worden?


Dat is inderdaad wel interessant, maar daar worden overal ook altijd al cursussen voor gegeven. Zo heb ik zelf de KWPN basiscursus en beoordelingscursus met succes gevolgd en meegedaan aan de KWPN Beoordelingscompetitie voor Jonge Fokkers. Erg leerzaam! Als het goed is wordt zo´n dergelijke competitie binnenkort ook weer georganiseerd. Dat is ook wat handiger denk ik dan wanneer het JongKWPN dat moet regelen. Zo´n competitie werd namelijk in het verleden in vier regio´s georganiseerd, zodat iedereen kon meedoen.
[/quote]

Is het niet leuk als ze dat niet doen speciaal voor de jonge garde??
Ik wil hier namelijk ook nog een heleboel over leren. Je kan ook per regio een soort wedstrijd houden wie het beste kan beoordelen. Dat doen ze bij koeien ook..

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:27

MissHIS schreef:
Ik denk dat echt serieuse jonge fokkers zelf wel wat kunnen en willen regelen op dit gebied. Of inspraak bij een fokker óf gaan sparen voor een goede fokmerrie op de lange termijn. Natuurlijk is dit niet voor iedereen (financieel) haalbaar, dat begrijp ik, maar ik denk niet dat hier nou direct een taak voor het JongKWPN ligt. Zo´n bemiddelingsburo waar Pipo het dan over had lijkt me hier meer geschikt.


Je begrijpt in ieder geval waar ik op doelde, MissHIS. Echter denk ik dat het juist goed zou kunnen werken om zo'n organisatie onder te brengen bij het JongKWPN, o.a. ivm de vindbaarheid. Daarmee bedoel ik dat het JongKWPN voor (oude) fokkers toch duidelijk aanwezig is, een aanknooppunt waarvan ze weten dat ze daar jonge geïnteresseerde mensen zullen treffen.
Verder druk je de duim precies op de zere plek met het stuk wat je na bovenstaande quote schrijft: tussen de 26 en de 70 zit ook nog een leeftijdscathegorie, wil je die niet betrekken? Juist die groep heeft de middelen en mogelijkheden om hun kennis in praktijk te brengen, zou toch jammer zijn als dat blijft liggen...........

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 16:40

Aimee"]
[quote="MissHIS schreef:
Ik denk dat echt serieuse jonge fokkers zelf wel wat kunnen en willen regelen op dit gebied. Of inspraak bij een fokker óf gaan sparen voor een goede fokmerrie op de lange termijn. Natuurlijk is dit niet voor iedereen (financieel) haalbaar, dat begrijp ik, maar ik denk niet dat hier nou direct een taak voor het JongKWPN ligt. Zo´n bemiddelingsburo waar Pipo het dan over had lijkt me hier meer geschikt.


Je begrijpt in ieder geval waar ik op doelde, MissHIS. Echter denk ik dat het juist goed zou kunnen werken om zo'n organisatie onder te brengen bij het JongKWPN, o.a. ivm de vindbaarheid. Daarmee bedoel ik dat het JongKWPN voor (oude) fokkers toch duidelijk aanwezig is, een aanknooppunt waarvan ze weten dat ze daar jonge geïnteresseerde mensen zullen treffen.
Verder druk je de duim precies op de zere plek met het stuk wat je na bovenstaande quote schrijft: tussen de 26 en de 70 zit ook nog een leeftijdscathegorie, wil je die niet betrekken? Juist die groep heeft de middelen en mogelijkheden om hun kennis in praktijk te brengen, zou toch jammer zijn als dat blijft liggen...........
[/quote]

Ja dat van die vindbaarheid zit zeker wel wat in... Maar wellicht is het een beter idee om zoiets per regio te regelen ivm de afstand tussen ruiter/jonge fokker en eigenaar/oude fokker.
De leeftijdscategorie van 26 tot 70; wat ik dus zei is dat daar ook genoeg activiteiten voor worden georganiseerd om de kennis te vergroten. Via de fokkersvereniging, regio-afdeling van het stamboek, etc. Het is dus niet zo dat er niets voor hen wordt georganiseerd om hun kennis te vergroten. De beoordelingscompetitie voor Jonge fokkers had een bredere leeftijdsgrens, van 16 tot 36. Je merkte hier ook inderdaad dat ik met mijn toen 17 jaar met afstand de jongste van de hele competitie was, en dat het gros zo rond de 30 zat. Hieruit blijkt ook inderdaad dat er veel mensen van die leeftijd (en ouder) zijn die daadwerkelijk stappen ondernemen om hun kennis, ervaring te vergroten. Maar nogmaals, voor die leeftijdscategorie is het JongKWPN niet opgericht.
Vorige week moest ik een presentatie over het JongKWPN geven op een fokkersvereniging. Toen kreeg ik ook vragen over de leeftijdscategorie, waarom de grens op 26 was gesteld, etc. Maar ze moeten natuurlijk érgens de grens trekken. En binnen een fokkersvereniging worden meestal ook al wel activiteiten georganiseerd (bv. samen naar Warendorf, interessante fokkersbijeenkomsten met gastsprekers, cursussen, etc.). Ik denk dat veel mensen zulke mogelijkheden laten liggen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:52

Echt veel ideeën hebben de jonge KWPN-ers geloof ik niet Miss !

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:00

MissHIS"]
[quote="Tiffy schreef:
Wij zouden wel meer willen leren over beoordelen en voorbrengen, misschien dat daar iets meer aan gedaan zou kunnen worden?


Dat is inderdaad wel interessant, maar daar worden overal ook altijd al cursussen voor gegeven. Zo heb ik zelf de KWPN basiscursus en beoordelingscursus met succes gevolgd en meegedaan aan de KWPN Beoordelingscompetitie voor Jonge Fokkers. Erg leerzaam! .
[/quote]

Het is alleen erg jammer dat er niet veel cursussen georganiseerd worden hier in de buurt. Dat schiet niet echt op .

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:34

Kennelijk trekken de 'gewone' bijeenkomsten de mensen van in/rond de dertig niet aan. Waarom alleen mensen tot 26 motiveren om naar bijeenkomsten te komen, als er ook nog een andere groep is die wel geïnteresseerd is maar niet door het huidige aanbod aangetrokken wordt?
Bovendien zijn mensen tot 26 vaak nog bezig met studie en opleiding en hebben helemaal niet de mogelijkheid om ook nog een "fokkerij-studie" er op na te houden (ja, behalve MissHIS dan Haha! maar die studeert dan ook 's nachts, mijn leeftijdsgenootjes zitten dan meestal in de kroeg Knipoog )

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 17:38

Tja dar valt mee hoor Aimee, ik heb voor Duitsland een week vrij gevraagd van stage. 7 dagen lang studeren in Duitsland hahaha.
En dan blijken die fokkers ook nog een hotel/cafe bij hun dekstation te hebben, dat kon niet beter!!
En als je geld op is, kan je niet stappen, dus dan ga ik boeken over de fokkerij lezen, plus heel veel e-mails versturen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:00

Aimee schreef:
Kennelijk trekken de 'gewone' bijeenkomsten de mensen van in/rond de dertig niet aan. Waarom alleen mensen tot 26 motiveren om naar bijeenkomsten te komen, als er ook nog een andere groep is die wel geïnteresseerd is maar niet door het huidige aanbod aangetrokken wordt?
Bovendien zijn mensen tot 26 vaak nog bezig met studie en opleiding en hebben helemaal niet de mogelijkheid om ook nog een "fokkerij-studie" er op na te houden (ja, behalve MissHIS dan Haha! maar die studeert dan ook 's nachts, mijn leeftijdsgenootjes zitten dan meestal in de kroeg Knipoog )


Ja daar heb je wel een punt. Maar nogmaals; ergens moet de grens getrokken worden. Doe je dat bij 30, dan gaan mensen van 31 zeuren. Daar ontkom je niet aan. Die 'gewone' bijeenkomsten zijn beslist niet oninteressant, ik snap niet waarom daar niet meer 'jonge' mensen komen. Vergaderingen, en dus contact met ervaren fokkers, lezingen, cursussen, bedrijf- en/of keuringsbezoeken (bv. met fokvereniging), er wordt voldoende georganiseerd. Van de fokvereniging waar ik lid van ben, kregen we deze week een enquêteformulier om aan te kunnen geven welke activiteiten interessant waren om te organiseren. Ik heb uiteraard een aantal suggesties gegeven. Reden voor de enquête was dat de fokvereniging al meerdere malen interessante activiteiten had georganiseerd en toch de opkomst maar matig was.

`s Nachts studeren, , dat is ook de reden waarom ik deze week al 2 keer in slaap ben gevallen op school deze week. Hm...ik moet toch maar eens op zoek naar een normaler levensritme haha! Het probleem is alleen dat mijn dagen veel te kort zijn!
En inderdaad, ik zit veel liever zaterdagnacht met mijn hoofd in de uiterst interessante fokkerijboeken, dan dat ik op stap ga. Een tijd geleden heb ik een hele interessante erfenis gekregen van een overleden fokker/jurylid; dozen vol oude fokkerslectuur, boeken, HK-boekjes, etc, etc. Hemel op aarde! Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:46

Volgende week ga ik op bezoek bij de fokker van onze Idalina, waar ik de stam aan het uitpluizen ben. Die man is op dit moment 80 jaar en weet alles nog van zijn paarden! Dus gewapend met digi, een leeg schrijfblok en een pen (nog een extra pen vooral de eerste d'r mee op houd) ga ik dan naar hem toen en maar ondervragen! Vroeger was het een voorname boer en een zeer voornaam fokker.

Hier nog een plaatje van hem, hij heeft z'n merries nog voor de wagen en gebruikt ze nog op het land.

Afbeelding

Misschien kunnen ze lezingen organiseren door de 'oude garde'. Over het fokken en hoe vroeger er de 'grote' stammen uit Holstein werden gehaald. Dus echt de geschiedenis van het 'moderne' KWPN paard?

Maar is het trouwens alleen het fokken of ook het rijden?

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:32

Ik val dan wel in de leeftijdsgroep en kom uit een gezin zonder paardenachtergronden. Ik heb een eigen merrie waar ik mee sport en fok. Ben ook erg geinteresseerd in de fokkerij maar zoals ik al eerder aangaf kan ik nog niet echt dingen ontdekken die het jong kwpn te bieden heeft tov het gewone kwpn. Bijeenkomsten bijwonen kan ik toch wel als ik zou willen en advies kan ik overal vragen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:40

Wat zou je dan wel graag willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:55

Interesse in fokkerij is er denk ik bij velen. Maar ik denk ook dat veel jonge mensen tot bijv. 30 ook naast hun baan, studie, paardrijden nog een leven hebben zonder paarden. Voor sommigen misschien ondenkbaar, maar persoonlijk wil ik niet de hele week met mijn neus tussen de paardenboeken, paardenmensen enz. zitten.

En zo fokkersvereniging vind ik vrij stoffig.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:40

Lovely schreef:
Ik hoor het alweer, ik begin zelf wel een stamboek.


Melchior de Tweede Haha! (stond ook in de quote).

Ik heb wel wat ideeën maar ik ga eerst eens afwachten wat ze me te bieden hebben.

Op zich zou ik het wel zien zitten om hele dagen tussen de paarden te zitten en ik zit ook geregeld in de pauze boeken te lezen. Maar naast dit hou ik er ook wel van om in het weekend een drankje en een dansje te pakken met vrienden.
Wat ik ook eigenlijk knudde vind is dat al die fokzaken zo'n eind van me vandaan zijn.
Kan er niet eens iets geregeld worden bij Stal Hexagon Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:46

Hahah Chantal, dat zelfde geld ook voor mij, je moet er wel wat voor over hebben Knipoog en ik heb niet eens mijn rijbewijs.
Maar ik heb al wel plekken waar ik kan blijven slapen.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:55

Pipo schreef:
Interesse in fokkerij is er denk ik bij velen. Maar ik denk ook dat veel jonge mensen tot bijv. 30 ook naast hun baan, studie, paardrijden nog een leven hebben zonder paarden. Voor sommigen misschien ondenkbaar, maar persoonlijk wil ik niet de hele week met mijn neus tussen de paardenboeken, paardenmensen enz. zitten.

En zo fokkersvereniging vind ik vrij stoffig.


Ik ben wel lid, maar mijn leven bestaat gelukkig grotendeels niet uit paarden!! Maar ik vind het als hobby wel erg leuk en ben ook geïnteresseerd in de fokkerij!! Maar mijn leven draait niet om paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:58

Lijkt mij ook vrij gezond Saluut!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 00:08

Pipo schreef:
Interesse in fokkerij is er denk ik bij velen. Maar ik denk ook dat veel jonge mensen tot bijv. 30 ook naast hun baan, studie, paardrijden nog een leven hebben zonder paarden. Voor sommigen misschien ondenkbaar, maar persoonlijk wil ik niet de hele week met mijn neus tussen de paardenboeken, paardenmensen enz. zitten.

En zo fokkersvereniging vind ik vrij stoffig.


Fokkersvereniging stoffig? Nou hier niet hoor! Afgelopen week was er bij ons zelfs een soort "stand up comedian" op de avond zo leuk mogelijk te houden!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 04:15

Pipo schreef:
Interesse in fokkerij is er denk ik bij velen. Maar ik denk ook dat veel jonge mensen tot bijv. 30 ook naast hun baan, studie, paardrijden nog een leven hebben zonder paarden. Voor sommigen misschien ondenkbaar, maar persoonlijk wil ik niet de hele week met mijn neus tussen de paardenboeken, paardenmensen enz. zitten.


OK dan! Dat bedoelde ik, het had mijn tekst kunnen zijn. Waar je mij op donderdag-avond vindt? In de kroeg....... en wel zonder paardenmensen.........heerlijk!!!
ehhh, kom er ook nu net uit. Amsterdam is erg gezellig na een geslaagde voetbal-avond Knipoog Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:02

MissHIS schreef:
Fokkersvereniging stoffig? Nou hier niet hoor! Afgelopen week was er bij ons zelfs een soort "stand up comedian" op de avond zo leuk mogelijk te houden!


Hadden jullie Karel de Lange dan uitgenodigd? Haha!

Misschien ook een idee voor onze fokvereniging!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:05

CGJ12 schreef:
Hadden jullie Karel de Lange dan uitgenodigd? Haha!


Nee, zijn dochter, Anna Haha! Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 13:27

CGJ12"]
[quote="MissHIS schreef:
Fokkersvereniging stoffig? Nou hier niet hoor! Afgelopen week was er bij ons zelfs een soort "stand up comedian" op de avond zo leuk mogelijk te houden!


Hadden jullie Karel de Lange dan uitgenodigd? Haha!

Misschien ook een idee voor onze fokvereniging!
[/quote]

Het was juist de bedoeling de avond gezéllig te houden. Haha!