shetlanders/minipaarden en hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

shetlanders/minipaarden en hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:09

Hoefbevangenheid komt nogal eens voor bij shetlanders. Ik weet niet of het ook bij miniatuurpaarden een probleem vormt?

Maar hoe zit dat... heeft fokbeleid daar een rol in? Is de gevoeligheid voor bevangenheid erfelijk?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:32

liljebo schreef:
Hoefbevangenheid komt nogal eens voor bij shetlanders. Ik weet niet of het ook bij miniatuurpaarden een probleem vormt?

Maar hoe zit dat... heeft fokbeleid daar een rol in? Is de gevoeligheid voor bevangenheid erfelijk?

hoefbevangenheid komt door veel teveel rijkvoedsel wat ze niet verwerkt krijgen.er is heel veel te vinden over hoefbevangenheid.kijk maar in het rond shettie staat als grasmaaier op een halve hectare er word niks mee gedaan,het gras is sappig en groen met veel eiwitten,dus voor koeien.de paardjes worden veel en veel te vet.dan krijgen ze nog brokken met een bom van suikers dit krijgen ze niet meer verwerkt paardje raakt bevangen.als we eens een stuk minder zouden voeren en ook kwalitatief beter paarden ruwvoer denk ik dat het al stukken minder zou worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:36

ik geloof niet dat hoefbevangenheid erfelijk is....de manier van voeren wel ;)
Shets komen oorspronkelijk van de shetland eilanden,daar groeien alleen maar stenen.
Als ze het eenmaal hebben gehad krijgen ze het vaak weer,omdat de eigenaar niet beseft dat het roer echt om met weidegang enzo.
En soms krijgen ze het evengoed weer odanks dieet ,goed gewicht en beperkt of geen weidegang.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:50

geerke schreef:
ik geloof niet dat hoefbevangenheid erfelijk is....de manier van voeren wel ;)
Shets komen oorspronkelijk van de shetland eilanden,daar groeien alleen maar stenen.
Als ze het eenmaal hebben gehad krijgen ze het vaak weer,omdat de eigenaar niet beseft dat het roer echt om met weidegang enzo.
En soms krijgen ze het evengoed weer odanks dieet ,goed gewicht en beperkt of geen weidegang.

ja als ze het eenmaal gehad hebben,dan is het echt uit kijken geblazen want vaak komt het toch terug

liljebo

Re: shetlanders/minipaarden en hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:44

Ja ok, ik ben niet van gisteren. Ik weet heel erg goed dat het probleem wordt veroorzaakt door te rijk voer, terwijl de shet (en andere hb gevoelige rassen) zeer sober zijn.
Maar.... het valt niet te ontkennen dat je een grote groep shetten of andere sobere paarden op een stuk grond kunt plaatsen en dat bepaalde individuen binnen de korste keren HB ontwikkelen, terwijl andere helemaal geen problemen krijgen.

En dat verschil... dat interesseert mij. Hoe je het ook draait of keert, niet iedere shet of ander sober paardje is even gevoelig voor HB. De een krijgt het bij het minste geringste, terwijl de ander op tig hectare staat en het evengoed niet krijgt.

Soortgelijke situaties zijn ook bij de semi-wilde kuddes gezien. Grote groep, zelfde omstandigheden, en toch krijgen bepaalde individuen HB. Deze worden eruit geplukt en derhalve planten ze zich in een dergelijke kudde niet voort.
In de natuur zouden dergelijke paardjes geen schijn van kans maken, sterven en dus ook niet voortplanten.
In de mensenwereld wel.

Juist omdat je het momenteel zoveel hoort (en idd gevallen van hele groep pony's onder dezelfde omstandigheden waarbij er eentje HB krijgt) vraag ik mij oprecht af of die gevoeligheid niet erfelijk is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:26

Het ene ras is er gevoeliger voor dan het andere ras.
Ik ken geen bloedlijnen die er meer gevoelig voor zijn dan andere dus zou er niet meteen bang voor zijn. Hier pony's die het zelfde gehouden worden en juist niet de gene met de zelfde bloedlijnen krijgen last, maar juist verschillend gefokte pony's.

Veel fokkers laten hun merries dekken zodat ze in het dikke gras kunnen blijven lopen. Maar daar geloof ik ook niet helemaal in dat dat alles helpt.
Ik heb een drachtige merrie bevangen gehad die schraal gevoerd werd en een week er na haar Z debuut zou lopen. Die zelfde merrie werd een jaar later (schraal van conditie, weer toe werkend naar het Z, met een groot veel vragend veulen aan de voet) weer bevangen terwijl ze in de paddock stond met beperkt weidegang (de dag nadat ze geent was).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:03

Ah ok, dus volgens jou niet erfelijk. Dat sobere rassen als shetlanders. fjorden e.d. er gevoeliger voor zijn, weet ik. Maar de gevoeligheid is dus ook individueel verschillend, zoals jij ook merkte, maar dat is in jouw ervaring niet erfelijk.

Vond ik eigenlijk wel boeiend om te weten...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:15

Als het erfelijk was hadden moeders en dochters, of zusjes uit de zelfde vader meer last moeten hebben.

Ik had er vorig jaar 4 bevangen, ondanks dat ik altijd erg voorzichtig geweest ben. Wel moeder (de eerder genoemde drachtige die vol in de sport loopt, dus totaal niet aan zien komen) en dochter (die na 3 maanden in de winter in de opfok mega vet was, die is nu als 3 jarige minder zwaar dan als jaarling :o, bij deze merrie was het dus het meer te verwachten ondanks dat ze op het moment van bevangen raken mooi op gewicht was). Terwijl zoon van deze merrie snel dik word en dus geen probleem heeft.
Maar ook 2 met totaal andere bloedlijnen.
Dochter (en halfzusje van de dochter) van 1 van de ander zou je kwa uiterlijk juist zeggen dat ze snel vet word + wat harde hals (en dus misschien wel bevangen raakt) heeft tot nu toe nergens last van, die is dus verwant aan 2 verschillende pony's hier die wel bevangen geweest zijn.

Ik blijf het moeilijk vinden, dat bevangen zijn/raken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:16

Dit is wel interessant. Of het erfelijk is durf ik geen uitspraak over te doen. Ik had een aantal pony's op een weiland staan. Drie raakten er bevangen waaronder veulen (Mercredi), een shet en een New Forest pony. De moeder van het veulen liep erbij en deze is tot op heden nooit bevangen geweest. De overige pony's ook niet. Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat de ene er gevoeliger voor was dan de andere.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:37

Wij hebben al jaren (mini) shetten (gehad). Allemaal divers, dus geheel andere afstamming, zowel hengstjes als merries. Momenteel alleen nog 2 hengstjes. Nog nooit 1 hoef bevangen geweest. Ze staan hier op een schrale wei en krijgen mn in de winterperiode wat bijgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:32

Ik heb meestal 5 shetten, voer ze best veel, zijn in goede conditie, lopen in de zomer dag en nacht op de wei, niet eens zo schraal en toch gelukkig nog nooit 1 bevangen gehad (afkloppen). Ze krijgen wel vrij veel beweging en om de paar jaar een veulen.

Sobere rassen zijn er gevoeliger voor maar ik ben best benieuwd of er ook enige vorm van aanleg bij komt kijken.