Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:03

CGJ12 schreef:
Dat lijkt me erg simpel.

Mijn paarden kunnen dat bijna allemaal.
Hoe denk je dat je een piaffe opbouwt met een jong paard?

Die maak je achter even wat sneller, krijg je een dribbeltje in het achterbeen (zweefmoment) en vóór blijft ie stappen.


Houden uw paarden dat 25 km lang vol??

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:04

CGJ12 schreef:

Die maak je achter even wat sneller, krijg je een dribbeltje in het achterbeen (zweefmoment) en vóór blijft ie stappen.


Zie het vaker andersom.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:05

Ik snap heus wel dat de voor en de achterbenen in meeteenheden exact dezelfde afstand afleggen. Dat doet ieder paard ongetwijfeld.

Maar de passen zijn daarmee niet automatisch van gelijke aard.
Dus leuk dat je de puntjes op de i wilt zetten, en ons een pagina lang lastig valt met geneuzel over wiskunde; je weet drommels goed dat er grote verschillen bestaan tussen de manieren van voortbewegen van paarden.
Paarden die amper 'pendelen' in de gewrichten komen ook vooruit, maar wil je daar dan nog naar kijken?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:07

Feit blijft nu wel dat een aantal mensen hierboven erg domme dingen hebben gezegd. Daar hoor ik nu niks meer van...............

Iemand had hier paarden gezien die van voren grotere passen maakten dan achter.
PB me maar even.
Eind deze week ga ik weer op pad met klanten en die betalen grof voor een dergelijk paard. Is er echt eentje voor Circus Renz. Als ie later dood is kan ie zo naar Naturalis.

Zo'n paard heeft trouwens een wel héél bijzonder lendenmechanisme.
Telescopisch.............kan 20 meter uitschuiven.
Moet je na 100 passen wel steeds stoppen om het achterstel er weer te laten bijlopen..............

Naast het lendenmechanisme (LM) hebben we nu hier op BOKT óók de lendentelescoop (LT) "ontdekt".

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:08

Missouri"]
[quote="CGJ12 schreef:
Dat lijkt me erg simpel.

Mijn paarden kunnen dat bijna allemaal.
Hoe denk je dat je een piaffe opbouwt met een jong paard?

Die maak je achter even wat sneller, krijg je een dribbeltje in het achterbeen (zweefmoment) en vóór blijft ie stappen.


Houden uw paarden dat 25 km lang vol??
[/quote]

Da's niet bedoeling.
Hij moet eigenlijk juist bijna NIET vooruitkomen ! Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:09

ceasario"]
[quote="CGJ12 schreef:

Die maak je achter even wat sneller, krijg je een dribbeltje in het achterbeen (zweefmoment) en vóór blijft ie stappen.


Zie het vaker andersom.
[/quote]

Die lui hebben het dus niet begrepen, of die paarden hebben geen talent en laten het achterbeen dus hangen.
Dat soort wil Anky niet hebben (en ik ook niet).

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:28

CGJ12 schreef:
Die lui hebben het dus niet begrepen, of die paarden hebben geen talent en laten het achterbeen dus hangen.
Dat soort wil Anky niet hebben (en ik ook niet).


En die gaan dan dus maar de fokkerij in (merries) ?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:30

Precies!
En daarom moet je juist op hengsten streng selecteren. Dat is de enige mogelijkheid.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:37

Jammer dan dat de merriekeuring optioneel is... en jammer dat mensen vaak denken dat ze bij de dekking de hengst erbij krijgen (of in het geval van Riant een rolstoel, maar dit terzijde)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 15:05

CGJ12 schreef:
Jij begrijpt ook niet veel.


Ik zal het simpel maken.
Ga met elk willekeurig paard stappen in een net aangeharkte bak.
Meet dan de passen even op en zie dat ik gelijk heb.


Misschien geldt dat ook voor jezelf.

Dat meten heb je in ieder geval niet zelf uitgeprobeerd. Ik wel. Paarden die niet evenwichtig gebouwd zijn, hebben wel degelijk een verschil in de paslengte. Een paard met te korte voorbenen draaft niet meer in evenwicht dus niet meer horizontaal in de bovenlijn. Het paard moet daarom het overwicht op de voorhand middels de stuwende achterbenen compenseren. Daarbij wordt de achterhand eerst sterk omhoog gebracht en gaat dan pas over tot stuwen. De omhoog gestuwde achterhand staat vervolgens niet meer in een horizontale lijn met de voorhand. Het paard verliest daarom met het ver omhoog stuwen ruimte over de horizontale lijn en zo wordt de pas van het voorbeen kleiner dan die van het stuwende achterbeen.

Bij paarden met een te lang voorbeen vindt het omgekeerde proces plaats. In dat geval wordt de voorhand, vanwege het zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt en niet meer in het midden, enorm in een schuin opwaartse richting gestuwd. De achterhand kan door het overwicht op het dragende en stuwende achterbeen dit achterbeen niet meer onder het midden van de massa plaatsen. Het voorbeen bestrijkt nu een grotere afstand dan die van het afzettende achterbeen. Deze paarden missen derhalve ook het noodzakelijk zweefmoment en staan dus altijd in de draf (te) zwaar op een (1) voorbeen te leunen om de noodzakelijk ondersteuning van het evenwicht te verkrijgen.
De grotere pas van het voorbeen wordt veroorzaakt omdat het paard dit been tijdens het dragen niet verticaal onder de massa heeft staan maar SCHUIN ACHTERWAARTS onder de massa plaats!!!!!!! Alleen bij een verticale stand van het dragende voorbeen en achterbeen maken voor -en achterbeen dezelfde paslengte. Omdat dan het vertrekpunt van zowel het voorbeen als van het achterbeen, gemeten naar de lengte van het paard, gelijk is.


Dit zowel wiskundig en als natuurkundig te verklaren en kan in de praktijk door iedereen worden getoest. Voor degenen (inclusief CGJ12) die het niet hebben gedaan en willen weten wat er er in de praktijk werkelijk gebeurd, zijn meer dan van harte welkom om het visueel te aanschouwen.
Overigens ben ik graag bereid om op een neutrale plaats het bovenstaande in de praktijk te laten zien.

Nomineer je ook kandidaten voor de Nobelprijs?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:13

Hé ik heet opeens weer CGJ12. Gisteren nog CGJ13...............

Enne........ mijn redenering dat een paard achter altijd even ruim (of kort) stapt (of draaft) blijft als een paal boven water staan............

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 15:15

CGJ12 schreef:
Hé ik heet opeens weer CGJ12. Gisteren nog CGJ13...............

Enne........ mijn redenering dat een paard achter altijd even ruim (of kort) stapt (of draaft) blijft als een paal boven water staan............


Kom met de feiten en niet met wat kreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:19

CGJ12 schreef:
Hé ik heet opeens weer CGJ12. Gisteren nog CGJ13...............

Enne........ mijn redenering dat een paard achter altijd even ruim (of kort) stapt (of draaft) blijft als een paal boven water staan............

INteressante stelling CGJxx. Bij mensen is het vrij makkelijk te constateren door ze in een woestijn los te laten, dan lopen ze vanzelf een rondje namelijk.
Paarden maken volgens mij links en rechts niet dezelfde pas hoor.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:23

Hoe is het technisch mogelijk voor een paard die elke pas achter korter maakt dan vóór om:

Bij het beging van het rijden 2.50 meter lang te zijn, en na een uurtje draven nog steeds, terwijl de achterbenen precies evenveel passen hebben gezet als de voorbenen?

Gemiddeld hebben de achterbenen dan altijd dezelfde afstand per pas overbrugd dan de voorbenen.

Dat geldt voor alle paarden, van Bojar tot Rousseau.........

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:24

Lovely"]
[quote="CGJ12 schreef:
Hé ik heet opeens weer CGJ12. Gisteren nog CGJ13...............

Enne........ mijn redenering dat een paard achter altijd even ruim (of kort) stapt (of draaft) blijft als een paal boven water staan............

INteressante stelling CGJxx. Bij mensen is het vrij makkelijk te constateren door ze in een woestijn los te laten, dan lopen ze vanzelf een rondje namelijk.
Paarden maken volgens mij links en rechts niet dezelfde pas hoor.
[/quote]


Dat staat hier niet ter discussie. Dat komt veelvuldig voor. Het ene been stapt wat korter, waardoor de andere dat opvangt door wat langer te stappen.
Maar zoals gezegd DAT is hier geen issue.
Het gaat om het verschil VOOR en ACHTER

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:25

lama
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-03 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:28

Ooooooow, deze slome dacht dat het over links en rechts ging, stom he? Haha! Haha!. Sorry Lachen
Voor en achter?? De passen kunnen onderling wel verschillen, dat zie je dan bijvoorbeeld aan overstap. Maar uiteindelijk, zal een normaal lopend paard zijn passen gelijkmatig afwerken als je naar hoefafdrukken kijkt. Die afdrukken kun je ook meten onderling natuurlijk. De voorbenen lijken soms meer ruimte in te nemen door het gemaai in de lucht.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:32

Kom ik toch weer op de Foxtrotter uit... !!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:32

Spijker op zijn kop!

Die duitse aktiontrabers met dat geweldige voorbeen maken met de voorbenen precies dezelfde pas lengte als achter (Krack ook trouwens).

Maar doordat het voorbeen enorm opgenomen wordt, maar weer teruggenomen wordt voordat het wordt neergezet dekt ie daarbij geen extra bodem.

Vergelijk even die russiche paradepas op het rode plein met gewoon wandelen. Veel gegooi met de benen, maar netto is elke pas 85 centimeter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:34

Ganzepas bedoel je soms? Dat is weer eens wat anders dan Schweinepas.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 15:58

CGJ12 schreef:
Spijker op zijn kop!

Die duitse aktiontrabers met dat geweldige voorbeen maken met de voorbenen precies dezelfde pas lengte als achter (Krack ook trouwens).

Maar doordat het voorbeen enorm opgenomen wordt, maar weer teruggenomen wordt voordat het wordt neergezet dekt ie daarbij geen extra bodem.

Vergelijk even die russiche paradepas op het rode plein met gewoon wandelen. Veel gegooi met de benen, maar netto is elke pas 85 centimeter


Dat van de russische parade pas klopt. Omdat het linker -en rechterbeen van een tweebenig wezen hetzelfde vertrekpunt hebben nl loodrecht ten opzichte van de massa en het zwaartepunt.
Bij een paard dat op vier benen loopt is dit niet het geval. Omdat alleen het achterbeen bepalend is voor de afstand dat door het totale lichaam wordt overbrugd om vooruit te komen.
Als het stuwende achterbeen, in geval van het te lange voorbeen, slechts
een kwart overbrugt van de totale lengte van het paard moet het voorbeen het kwart dat door het achterbeen niet wordt overbrugd opvangen + het kwart van de voortstuwing is dus 2 x een kwart van de paslengte van het achterbeen.
De ultieme ruimte over de bodem die door het voor -en achterbeen gemaakt worden is gelijk. Alleen om tot deze ultieme ruimte te geraken, maakt het voor been een grotere totale paslengte vanwege de stand van het voorbeen tijdens de voortbeweging.
Om het totale lichaam dragend over de te overbruggen afstand te verplaatsen komt voor een kwart meer, zowel in gewicht als in afstand, ten laste van het voorbeen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:09

Anna42 schreef:
[Bij een paard dat op vier benen loopt is dit niet het geval. Omdat alleen het achterbeen bepalend is voor de afstand dat door het totale lichaam wordt overbrugd om vooruit te komen.
Als het stuwende achterbeen, in geval van het te lange voorbeen, slechts
een kwart overbrugt van de totale lengte van het paard moet het voorbeen het kwart dat door het achterbeen niet wordt overbrugd opvangen + het kwart van de voortstuwing is dus 2 x een kwart van de paslengte van het achterbeen.
[/quote]


Hij hoeft toch niet zijn eigen lengte naar voren te komen?? Net zoiets als dat je met een auto geen centimeter kunt rijden omdat hij geen centimeter lang is... ??

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:12

Anna42 schreef:

..........Dat van de russische parade pas klopt.............

..........De ultieme ruimte over de bodem die door het voor -en achterbeen gemaakt worden is gelijk...............


We zijn al bijna vriendjes geloof ik.......

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 16:31

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
[Bij een paard dat op vier benen loopt is dit niet het geval. Omdat alleen het achterbeen bepalend is voor de afstand dat door het totale lichaam wordt overbrugd om vooruit te komen.
Als het stuwende achterbeen, in geval van het te lange voorbeen, slechts
een kwart overbrugt van de totale lengte van het paard moet het voorbeen het kwart dat door het achterbeen niet wordt overbrugd opvangen + het kwart van de voortstuwing is dus 2 x een kwart van de paslengte van het achterbeen.
[/quote]

Hij hoeft toch niet zijn eigen lengte naar voren te komen?? Net zoiets als dat je met een auto geen centimeter kunt rijden omdat hij geen centimeter lang is... ??


Een paard staat op vier benen waarvan het gegeven is dat het voorbeen kan alleen dragen en het achterbeen kan dragen en stuwen. Eeen ander gegeven is dat het voorbeen lang is ten opzicht van het lichaam en paard staat dus bergopwaarts (Jazz) Ons voorbeeld paard heeft laten we zeggen een lengte van 10. Het achterbeen kan slechts doordat het zwaartepunt te ver naar achteren ligt slechts een kwart van de totale lichaamlengte heffen en stuwen. In dit geval is de afstand 2.5. De massa wordt nu eerst schuin omhoog geheven. Daarbij komt het dragend voorbeen schuin achterwaarts onder de massa te staan dus ook 2.5 gerekend van de loodlijn van het verticale voorbeen. Anders kan het lichaam immers niet meer worden gedragen door de voorbenen!!! Het afzettende achterbeen brengt de massa over een lengte 2.5 vooruit. Omdat de massa niet horizontaal geheven wordt maar schuin opwaarts moet het voorbeen nu een grotere pas maken d.w.z 2.5 vanwege de schuine achterwaartse stand onder massa en de 2.5 die door het stuwende achterbeen gegenereerd wordt.
Overigens staan dit soort foto's in alle hippische bladen en hierop Bokt
waarop je duidelijk kunt zien dat paarden met te lange voorbenen het voorbeen, inplaats van praktisch recht, extreem schuin achterwaarts onder de massa hebben staan. Daarbij moet het paard ook nog eens het volle gewicht van de totale massa op een (1) voorbeen dragen!!!!!
Deze paarden MOETEN met het VOORBEEN een GROTERE pas maken dan met het achterbeen om dezelfde afstand van het stuwende achterbeen te overbruggen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:33

CGJ12 schreef:
Het kan wiskundig niet!

Als ie vóór 100 passen zet van 1.15 meter en achter dezelfde 100 passen van 0.95 meter...............dan kun je zelf uitrekenen dat de voorbenen 115 meter zijn opgeschoten, de achterbenen slechts 95 meter.
Gevolg: het paard is dan dus 20 meter langer geworden.

Degene die dit bovenstaande verhaal onderuit weet te schoppen kan opgaan voor de Nobelprijs voor wiskunde..........


verschil in snelheid voor en achter maakt dit wel mogelijk.