Fokkers zoeken ruiters.............

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 08:47

Ik heb voordat ik Max had ook wel eens zo'n advertentie gezet op Horses maar dat is uiteindelijk op niets uitgelopen. Een aantal potentieel goede paarden maar de fokkers wilden ze aan huis houden en dat was voor mij te ver weg. Ik had overigens geen zin in groene 3 jarigen. Ik ben nog een tijdje bezig geweest met iemand die wel 2 3 jarige hengsten had en me probeerde over te halen met de smoes dat hij nog een leuke 5 jarige ging kopen. Uiteindelijk kwam die niet door de keuring dus of ik toch maar met die hengsten wilde beginnen .

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:38

Ik zou op zich ook wel interesse hebben maar dan alleen als de fokker netjes het pensiongeld betaalt. Ik vraag me eerlijk gezegd af of fokkers daar wel echt op zitten te wachten, gezien de hoge pensionkosten hier in de Randstad.
Voor mij zou het best ideaal zijn, ik heb nu niet de middelen om er nog een jong paard bij te kopen en te onderhouden.

Overigens denk ik dat bij ons op stal er wel meer Z2-ruiters geinteresseerd zouden zijn in deze optie, dus een centraal aanmeldpunt lijkt mij nog niet zo verkeerd.
Ik weet alleen niet of je in de advertentie je Deurne-diploma erbij had gezet? Dit kan wel schelen natuurlijk.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:51

Dus:

Fokkers mogen wel hun beste materiaal ter beschikking stellen,
Mogen er vervolgens niet meer mee fokken, dan wordt het een hobbezak,
Moeten de merrie bij de rijder stallen,
Mogen dan opdraaien voor alle kosten,
Mogen daar geen eisen aan stellen en,
Vervolgen moeten ze maar afwachten of het wat wordt.

Denk na, daar trapt toch niemand in.

Als er iemand is die op een van onze merries wil rijden vind ik dat best,
maar dan wel onder mijn voorwaarden.
De lol van rijden met uitstekend materiaal is jou beloning en daar moet je het maar mee doen. Het is voor mij ook hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:58

Helemaal mee eens Albert.
Ik rij dus ook een paard van de pensionhouder waar Kawa staat, maar ik weet zeker dat hij zijn paard niet elders op pension gaat zetten.
Als je zelf stallen en land hebt, zou je nogal gek zijn.
Dan ben je per maand meer dan het dubbele kwijt aan stalkosten.
Dat moet er ook weer ergens uit komen.

Ik zie aan de reacties hier dat te vele te commercieel voor zichzelf denken. Misschien ook al te ver zijn in rijden en ook alemaal al een paard hebben.

Denk dat de doelgroep die geen paard kan kopen, maar toch al redelijk kan sturen, want die zijn er best als 16 jarige, dat die er veel aan hebben.
En dan is regelmatig een ander paard ook niet zo erg, want daar leer je het meeste van.
Als dan de fokker les wil betalen en uiteraard de kosten van zijn eigen paard, dan is een jonge ruiter erg geholpen, want zulke leer school heb je nergens.
En bij verkoop dan x % of boven een bepaald bedrag de helft, dan heb je een mooi zakgeld, want sommige worden al na een maand verkocht, lekker makkelijk verdient dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:44

astridh schreef:
Ik heb voordat ik Max had ook wel eens zo'n advertentie gezet op Horses maar dat is uiteindelijk op niets uitgelopen. Een aantal potentieel goede paarden maar de fokkers wilden ze aan huis houden en dat was voor mij te ver weg. Ik had overigens geen zin in groene 3 jarigen. Ik ben nog een tijdje bezig geweest met iemand die wel 2 3 jarige hengsten had en me probeerde over te halen met de smoes dat hij nog een leuke 5 jarige ging kopen. Uiteindelijk kwam die niet door de keuring dus of ik toch maar met die hengsten wilde beginnen .



De meeste fokkers komen niet op het internet, je zult daar echt een ander medium voor moeten vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:48

Albert schreef:
Dus:

Fokkers mogen wel hun beste materiaal ter beschikking stellen,
Mogen er vervolgens niet meer mee fokken, dan wordt het een hobbezak,
Moeten de merrie bij de rijder stallen,
Mogen dan opdraaien voor alle kosten,
Mogen daar geen eisen aan stellen en,
Vervolgen moeten ze maar afwachten of het wat wordt.

Denk na, daar trapt toch niemand in.

Als er iemand is die op een van onze merries wil rijden vind ik dat best,
maar dan wel onder mijn voorwaarden.
De lol van rijden met uitstekend materiaal is jou beloning en daar moet je het maar mee doen. Het is voor mij ook hobby.



Ruiters stoppen er iedere dag weer energie in, proberen het paard zo netjes mogelijk klaar te maken en uit te brengen, mogen natuurlijk bepaalde eisen stellen mits deze wel normaal zijn.

Albert: je bent wel erg negatief! Daarnaast willen de fokkers wel allemaal de merries een sportpredikaat, maar het mag niets kosten. Daag!!!

Bij een prof betaal je heel wat meer, en of daar wat uit komt Verward Iedere debiel met 3 stalletjes noemt zich tegenwoordig al prof!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:49

Fitzroy schreef:
Ik weet alleen niet of je in de advertentie je Deurne-diploma erbij had gezet? Dit kan wel schelen natuurlijk.


Nee dat had ik er niet ingezet........die is verjaard namelijk Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:56

Mijn optie was merries.
Fokkers hebben meestal geen ruinen, die zijn als veulen verkocht of 1/2 met een hengstenopfokker handelaar, of snel weggedaan.
Als ze wel ruinen hebben en ze willen die verkopen dan zullen ze dat via een handelsstal met afspraken doen.
Op de huidige markt heeft zon ruin al snel zijn eigen verkoopbedrag opgeconsumeerd als een hobbyruiter daarmee op kosten van de eigenaar aan de slag gaat.
Merries is een ander verhaal.
De meerwaarde van een goede merrie met prestatie is voor een fokker niet in cijfers uit te drukken.
Een fokker zal eerder geneigd zijn om daar meer voor over te hebben. Blijft het feit dat het van 2 kanten veel inzet vergt.
Om het aantrekkelijker voor de ruiter/amazone en ook de betrokkenheid te optimaliseren, kan de fokker een eigen fokproduct uit de te rijden merrie te beloven.
Als de merrie datgene bereikt heeft wat de fokker voor ogen staat en dat samen afgesproken is valt niet alles waar die ruiter voor gewerkt heeft dan zomaar weg.
Ik ga met Albert en Kawa mee wat betreft het commerciële aspect, ik denk dat dit een utopie is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:53

Ik rijd met heel veel plezier voor een (hobby) fokker, ietsjes uit de hand gelopen dat wel. (Op dit moment 11 paarden en 4 kleintjes op komst Haha!)De ruinen gaan idd zo snel mogelijk weg, behalve als de moeder pref/pres kan worden! Hier in de buurt staan ze te springen om meiden/jongens die paarden voor de fokker kunnen rijden. Ik doe het dan naast m'n opleiding. En heb nu 3 paarden te rijden die ik ook allemaal beleerd heb. Twee merries (deels voor de fok) en een ruin. Donderdag komt er een koopster te kijken! Ik ben benieuwd.

Het fokke is al leuk op zich en ik krijg de smaak ook te pakken. Nu al weer bezig met het uitzoeken van hengsten voor volgend jaar!

De portemonees blijven gesloten. Ik krijg er niets voor, geen geld iig. Wel lessen en alles wat ik nodig heb om de sport te beoefenen. En dat in goed overleg. We zijn met z'n allen en proberen door te samenwerken er te komen. Het is gezellig en blijft voor allebei de partijen hobby. We genieten ervan; ik van het rijden van de paarden en hij van het kijken naar mijn rijden op ZIJN paarden. De paarden die hij gefokt heeft, zijn trots. Zijn goede hengstenkeuzes in het verleden. Hij als 65+ die weer helemaal gemotiveerd is en alle energie van de wereld heeft om mij te helpen. Te helpen met beleren, mij overal heen te rijden, mij naar lessen rijden en altijd in de buurt is om te helpen!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:01

denk dat t voor de fokker niet zo veel uitmaakt of je je deurne diploma of wat voor een diploma dan ook hebt. als je maar een aardig potje kan sturen!( en niet iedereen met dat diploma kan dat)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:08

Nou, ik wilde net zo'n soort verhaal als LuvdaTossa opschrijven. Ik rijd ook bij een fokker met een uit de hand gelopen aantal merries, waar er een paar van onder het zadel zijn.
Natuurlijk zijn we het niet altijd eens (voerbeleid, wel of niet verder dokteren als er iets aan de hand is, de bodem van de bak...) maar over het algemeen gaat alles in harmonie, ik rijd daar met veel plezier. Zij hebben weer plezier omdat ze hun paarden zien lopen en het goed zien doen....de merrie die ik nu rijd is wel drachtig, maar in principe zijn ze wel bereid de sportmerries gust te laten voor de sport. Het veulen van een merrie die wat gepresteerd heeft is immers automatisch meer waard!
Ik heb wel de mazzel dat die fokker echt heel dichtbij woont, trouwens.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:16

Jullie voorbeelden zijn van fokkers waar de merries op stal staan, dat is natuurlijk een ideale combinatie.
Het ergens anders stallen vermeerderd de kosten enorm.
En heeft de ruiter een trailer als de fokker ver weg woont? En een auto om die trailer te trekken? En zo niet hoe komt hij/zij naar de wedstrijden?
Allemaal kostenverhogende zaken.

gomir

Berichten: 25543
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:24

Ik zou een paard bij mij op stal willen, maar lang niet alle kosten hoeven voor de fokker te zijn Knipoog Ik heb er zelf ook voordeel van, want de paarden die ik leuk vind kan ik er echt niet naast kopen En dan is zo'n constructie best handig

Vervoer naar wedstrijd en les regel ik zelf, maar ik zou wel de afspraak willen dat de veeartskosten en startgeld vergoed worden. Bijdrage in de stalkosten is leuk, maar niet eens noodzakelijk. Zoveel kosten ze thuis nou ook weer niet (75 euro per maand ben ik echt wel klaar Knipoog )

Als je in zo'n uithoek van het land woont als ik kun je niet te moeilijk doen *LOL* En meer dan een ponyfokker hier vlakbij is er niet
Merrie laten insemineren vind ik trouwens ook geen probleem. Veearts zit dichtbij. Alleen het veulenen zou bij de fokker moeten gebeuren
je bent zo'n dier dan alleen een tijdje kwijt als de fokker ver weg woont, maar als ze goed voor elkaar zijn is een 'rustperiode' ook niet zo'n drama Je kunt ze erna vaak zo weer oppakken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:47

Wij zijn ook wel eens oneens met het voeren oid. Maar meestal is het wel snel opgelost. Ik moet een kwartiertje fietsen om er te komen en dat doe ik dan ook iedere dag. Als het 's avonds donker is (na lessen bijv.) dan doet hij de fiets in de jeep en brengt hij me thuis.
Wij wonen wel in het dorp maar geen land ofzo dus dit is voor mij de ideale manier. Hij een amazone en ik een paar perfecte paardjes onder me (3jarige Jazz merrie, 4jarige Krack C merrie, 3 jarige KrackC ruin). Paarden die nog veel in de mars hebben zowel in de fokkerij als in de sport.

Ik ben er gekomen om een pony te rijden (3 jaar geleden) en van het een kwam het ander. Ik werd te groot voor de pony en er was een driejarige om te beleren, dus ik d'r maar op. Terwijl ik alleen maar op een pony gehobbeld had!

Het beleren doen we samen met heel veel plezier en ik leer hem ook vanalles. Ik mag ook inbreng hebben in welke hengsten we kunnen gaan gebruiken en welke merries we gust laten om door te gaan in de sport.

En ik krijg gewoon de dingen die noodzakelijk zijn. Dit jaar is er drainage aangelegd en is er -weet ik hoeveel- kuib zand in de bak gekomen. De bak die voor het eerst zelfs in november nog berijdbaar is.

Ik geniet elke dag van de paardjes! En de fokker ook! En dat is zo belangrijk. Als ik daar niet was geweest had hij de paardjes waarschijnlijk ook weg gedaan. Hij heeft net zoveel plezier aan 1 fokmerrie en elk jaar een veulen maar nu hij weet dat ik er ben en dat ik me wel red met de jonge paarden vind hij het leuk om ze aan te houden!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:05

Huilen Huilen Waarom kan ik nou niet zo iets vinden? Ik zal wel in het verkeerde deel van het land wonen, zitten hier überhaupt fokkers?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:08

Maak goede afspraken, zoals Rick het al aanhaalde! Spreek gewoon een maandelijks bedrag af, en welke kosten je gaat rekenen voor voeding en stalling ed. Dan blijft het het langst duren.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:10

gomir schreef:
Merrie laten insemineren vind ik trouwens ook geen probleem. Veearts zit dichtbij. Alleen het veulenen zou bij de fokker moeten gebeuren
je bent zo'n dier dan alleen een tijdje kwijt als de fokker ver weg woont, maar als ze goed voor elkaar zijn is een 'rustperiode' ook niet zo'n drama Je kunt ze erna vaak zo weer oppakken


met een drachtige merrie op concours lijkt me niet zo geweldig met het risico op rhino.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:13

Word op de stal waar ik rij toch wel gedaan.
Want rhino kun je ook oplopen doordat er mensen van andere stallen eens bij je komen kijken. Of de ruin van 2 stallen verderop het meeneemt van les of cocnours.
En ik krijg het idee dat door bokt je elk voorval leest, dus lijkt of het heel veel voorkomt.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:22

Bij ons op stal gaan de drachtige merries die in de sport lopen, ook gewoon op concours hoor (dressuur) Lachen . Natuurlijk niet tot op het allerlaatst... en nadat het veulen geboren is en ze weer in conditie en in vorm zijn, gaan ze ook weer op concours.

Verder zie ik ook regelmatig andere drachtige merries in de ring rondlopen.

Bovendien zijn bij ons op stal, behalve drachtige merries, ook niet-drachtige paarden aanwezig , die gewoon op concours gaan. Dus als die paarden op concours (of op les, of op buitenrit, of waar dan ook ?!) een virus oplopen, kunnen de drachtige merries net zo goed worden besmet. Wat overigens bij ons nog nooit gebeurd is. Maar je kunt de drachtige merries toch moeilijk van alles en iedereen isoleren ??

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:28

O ja, ik rijd dus ook voor een fokker (bij de fokker thuis, mijn eigen paard staat daar sindsdien ook).
Bij ons is de afspraak gewoon dat ik er niets voor krijg maar dat het mij ook niets kost. Het is voor mij hobby, ik heb een full-time baan en train 's avonds naast mijn eigen paard 1 of 2 van zijn paarden.
Dus de fokker betaald o.a. het startgeld. Prijzengeld gaat door de helft. Ik vind het prima geregeld zo Lachen !

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:07

In mijn omgeving hoeft een beetje ruiter helemaal niet een eigen paard te hebben om toch dagelijsk te kunnen rijden.
Er zijn veel fokkers, maar ook gewoon eigenaars, die graag iemand op hun paard zien rijden, al was het maar om de basisgezondheid van zo'n dier. Er zijn overigens weinig paardenhouders die daar de beurs voor willen opentrekken kwa stallingsgeld. Wel willen ze een goede bak voor je onderhouden, het paard bijvoeren, ijzers, vervoer naar lessen en wedstrijden. Dat wel. Sommigen laten hun paard ook van het erf af gaan om tijdelijk ergens anders te wonen, maar dat zijn er maar weinig.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:23

Ik denk dat het probleem landelijk erg groot is. Ik ken meerdere fokkers die verschillende leuke paarden hebben staan maar geen goede ruiter kunnen vinden.
Ik zelf had ook graag een ruiter hier op stal gehad maar helaas is er hier in de omtrek vrijwel geen goede ruiter te vinden of ze vragen vaak al 4 a 500 euro per maand.Dat is voor een hobbyfokker toch echt te veel geld. Deze fokkers hebben vaak kwaliteit staan en veel voor hun paarden over. Helaas zijn er geen ruiters of beroerde ruiters. De goede ruiters hebben vaak al een eigen paarden. Enkele jaren had ik hier een ontzettend goede amazone op stal, die goed reed, goed voor de paarden was en fijn mee te werken was. Zij hielp ons en wij hielpen haar. Helaas kreeg zij zo'n goed aanbod aan de andere kant van het land dat ze dat niet af kon slaan. En waren we weer ruiterloos. Erg jammer want ik vond het wel gezellig een tweede ruiter op stal.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:29

Ik reed vroeger ook altijd paarden voor een man in de buurt. Was prima geregeld. Ik had er weinig kosten aan en kon toch elk jaar op een nieuwe stappen. Ik reed ze een dik jaar en dan werden ze verkocht. De enige kosten die ik maakte waren die van de startgelden en lessen. Hoefde verder ook niks te doen. Paarden stonden vaak al gepoets op stal, de bak was altijd gesleept, bak had verlichting, koffie stond altijd klaar (nog steeds....) Het was een prima optie om toch te kunnen rijden zonder een eigen paard. Tja, en hoe kom je eraan... Je staat de pony van een ander te toilleteren en hij kwam daar langs. Hij doet raampje open en vraagt of ik die van hem ook wou doen. Ik zei: is goed, kost je 25 gulden per paard. Van het een kwam het ander.Ken ook wel iemand die zijn paarden wel uit logeren stuurt. Heb alleen mijn boxen vol en tijd tekort.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:25

Ik zou wel graag nog wat paarden er bij willen rijden en op wedstrijden uit willen brengen. Maar dan moeten ze niet naar twee of drie wedstrijden verkocht worden, wat tot nu toe wel steeds het geval is geweest...
Maar het probleem is dat hier in het noorden gewoon weinig paarden te vinden zijn en vanuit het zuiden krijg ik wel eens een paard aangeboden, alleen heb ik nog geen stallen bij huis (hebben pas een nieuw huis laten bouwen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:31

sarabande schreef:
En heeft de ruiter een trailer als de fokker ver weg woont? En een auto om die trailer te trekken? En zo niet hoe komt hij/zij naar de wedstrijden?
Allemaal kostenverhogende zaken.



Sarabande ik vind dat de ruiter er ook wel WAT voor over mag hebben, het is natuurlijk niet zo, dat die alleen maar op het paard klimt en verder niets uitvreet.

Toevallig heb ik een auto die het kan trekken en ben ik op zoek naar een trailer, dus zorg dat ik de mogelijkheden heb om voor de fokker een interessant aanbod te doen. Nu is het zo dat die van mij deze kant op komt. Maar er zijn ook zat adresjes zoals Luvdatessa omschrijft zoals het gaat. En dat is ook de opzet!!!

Geen omhooggevallen ruiters die zichzelf fantastisch voelen en daarom wel eventueel een paard voor een ruiter willen rijden en zelf niets daar in willen steken.

Inderdaad bij merries het meest interessant, maar een goede ruin die wel voor de verkoop is, is ook interessant mits de ruiter een goed percentage van de winst krijgt bij verkoop. Zo heb ik het altijd gedaan!