Trakehners, mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:42

Arabieren , Ja.
Ik had het toch met Albert over een Ustinov-hengst

En als ik dan in die Del e mare o.i.d kijkt zie ik wat ik juist beschreven heb.

Daar staat een Ustinov van Hero en die merrie die jij net noemt.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:01

ceasario schreef:
Arabieren , Ja.
Ik had het toch met Albert over een Ustinov-hengst

En als ik dan in die Del e mare o.i.d kijkt zie ik wat ik juist beschreven heb.

Daar staat een Ustinov van Hero en die merrie die jij net noemt.

Een ustinov hengst?
Het veulen dat wij ruim twee jaar geleden gefokt hebben heet Ustinov.
Dit is een hengst, maar zover ik weet is hij volkomen celibatair opgevoed in een hengstenkudde in Friesland.
Waar staat dat dan?
Volgens mij is daar iets niet in orde.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:12


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 22:17

Ilindra schreef:
Ik weet dat dit even compleet of-topic is Bloos!


Ach, we houden het in de paarden he Haha!

Er zit trouwens in een van mijn paarden ook Trakehner bloed, nl. Jagermeester/Idol v. Herbststurm m. Iris V (Pokal x Humboldt) & Semper Idem v. Dampfross m. Semendria (Parsival x Metellus)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:31

Wouter24 schreef:
Hohenstein:
Afbeelding


Loopt hij werkelijk goed? Staat hij niet op zijn voorbeen inplaats van op zijn achterbeen en voorbeen? Staat dat voorbeen wel verticaal onder de massa? Kan een vierbenig dier wel zijn evenwicht bewaren op een zo schuin geplaatst voorbeen? Begin eens op een schuin geplaatst been van jezelf? Probeer het dan eens op een arm. Niet een keer maar tig keertjes meer.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:57

mmmm lijt wel de 4de pas van een uitgestrekte galop... maar goed daar gaat de disscussie niet over en ook niet over het afzeiken van een ras

Iedereen z'n mening en wensen maar dit geneuzel...

Ik heb een halve trakhener en ik ben er blij mee, het is een sterk paard en een goed karakter en zo ken ik meerdere halve en hele trakheners en die zijn allemaal een voor een correct zowel in het lopen als in de omgang.

Maar ga geen appels met peren vergelijken... (die hebben geen gelijkenis)
Je kunt ook de gangen van een Tinker niet vergelijken met die van een KWPNer of een Trakhener...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:11

Anna42"]
[quote="Wouter24 schreef:
Hohenstein:
Afbeelding


Loopt hij werkelijk goed? Staat hij niet op zijn voorbeen inplaats van op zijn achterbeen en voorbeen? Staat dat voorbeen wel verticaal onder de massa? Kan een vierbenig dier wel zijn evenwicht bewaren op een zo schuin geplaatst voorbeen? Begin eens op een schuin geplaatst been van jezelf? Probeer het dan eens op een arm. Niet een keer maar tig keertjes meer.
[/quote]

Ik kan niet beoordelen of je punt wel of niet valide is (niet genoeg kennis en ervaring), maar ik vind dit wel erg makkelijk scoren hoor. Er zijn vast nog genoeg foto's te vinden die geheel het tegendeel van wat jij zegt bewijzen, dat is niet zo moeilijk. En elkaar met foto's (die een ieders gelijk moeten bewijzen) bestoken is ook niet moeilijk. Dus wat schiet je hiermee op?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:07

Dickie"]
[quote="Anna42"][quote="Wouter24 schreef:
Hohenstein:
Afbeelding


Loopt hij werkelijk goed? Staat hij niet op zijn voorbeen inplaats van op zijn achterbeen en voorbeen? Staat dat voorbeen wel verticaal onder de massa? Kan een vierbenig dier wel zijn evenwicht bewaren op een zo schuin geplaatst voorbeen? Begin eens op een schuin geplaatst been van jezelf? Probeer het dan eens op een arm. Niet een keer maar tig keertjes meer.
[/quote]

Ik kan niet beoordelen of je punt wel of niet valide is (niet genoeg kennis en ervaring), maar ik vind dit wel erg makkelijk scoren hoor. Er zijn vast nog genoeg foto's te vinden die geheel het tegendeel van wat jij zegt bewijzen, dat is niet zo moeilijk. En elkaar met foto's (die een ieders gelijk moeten bewijzen) bestoken is ook niet moeilijk. Dus wat schiet je hiermee op?
[/quote]

Wij schieten er niets mee op, maar de paarden wel als ze niet meer op een been hoeven te lopen om het volle gewicht te dragen op een schuin geplaatst voorbeen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:11

Kleintje schreef:
Klopt... hij is Elite.

Zijn ook paarden met karakter. Je moet ze echt helemaal voor je winnen willen ze voor je door het vuur gaan.

Heb zelf ook een michelangelo Haha! En een gribaldi of course!!
Maar juist dat in het karakter spreekt mij super aan. Ze lopen niet bij iedereen. Je kunt echt een band met deze paarden hebben en als het dan goed gaat dat is echt fantastisch.

Daarnaast vind ik het toch wel knap dat er vanaf een moment opname al zoveel conclusies worden getrokken over hoe het paard in het echt beweegt. Denk dat je hem daarvoor toch echt op video of beter nog in het echt zal moeten zien. Daarnaast kan het beengebruik van het paard ook nog eens beinvloed worden door de ruiter en zijn omgeving. Dus ik denk niet dat je hier kun stellen dat het paard in het echt slecht beweegt. Daarvoor zegt een foto echt te weinig.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:45

GribaldiFAN"]
[quote="Kleintje schreef:
Klopt... hij is Elite.

Zijn ook paarden met karakter. Je moet ze echt helemaal voor je winnen willen ze voor je door het vuur gaan.

Heb zelf ook een michelangelo Haha! En een gribaldi of course!!
Maar juist dat in het karakter spreekt mij super aan. Ze lopen niet bij iedereen. Je kunt echt een band met deze paarden hebben en als het dan goed gaat dat is echt fantastisch.

Daarnaast vind ik het toch wel knap dat er vanaf een moment opname al zoveel conclusies worden getrokken over hoe het paard in het echt beweegt. Denk dat je hem daarvoor toch echt op video of beter nog in het echt zal moeten zien. Daarnaast kan het beengebruik van het paard ook nog eens beinvloed worden door de ruiter en zijn omgeving. Dus ik denk niet dat je hier kun stellen dat het paard in het echt slecht beweegt. Daarvoor zegt een foto echt te weinig.
[/quote]

Volgens mij is een foto altijd een weergave van de werkelijkheid. Dit paard staat in deze fase van de draf op een been en dan ook nog het voorbeen te balanceren. Dit is niet bij toeval. Dit is zijn manier van bewegen wat weer afhankelijk is van zijn bouw en dus zijn skelet.
Bekijk maar eens wat meer foto's in deze fase van de draf en dan kom je tot de ontstellende conclusie dat het merendeel der paarden in de draf zo op een voorbeen staat! Niet alleen onder het zadel. Het begint reeds aan de hand!
Daarbij doet zich dan de vraag voor: zien we het nog wel? Kijken we wel naar de juiste dingen waarbij het evenwicht en een juiste gewichtsverdeling voor een op vier benen lopend wezen van crucial belang is. Niet alleen voor het paard ook voor ons als het paard willen berijden en scholen naar de hoogste klasse van de dressuur of springen.
Hoe zou dit paard ooit een piaffe, passage of en pirouette moeten uitvoeren?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:25

Anna42:

Hoe hoort het er dan uit te zien? 2 benen aan de grond zoals zo:

Afbeelding

of zo?

Afbeelding

Afbeelding

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:33

Of zo?
Afbeelding

zo?
Afbeelding

Afbeelding

of zo?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn overigens alleen trakheners om ontopic te blijven Haha!:D

Ik blijf erbij dat het slechts moment opnames zijn en het paard heel anders kan lopen en het dus een vertekend beeld kan geven.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:36

Ik ben overigens van mening dat Gribaldi erg goed is gebouwd, ik ben natuurlijk erg benieuwd wat de visie van anna hierop is.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 16:37

GribaldiFAN schreef:
Zijn overigens alleen trakheners om ontopic te blijven Haha!:D.


Ik wou net zeggen, je gaat toch wel netjes on topic blijven he Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:01

Hohenstein keurig op twee benen....
Afbeelding

en een nakomeling van hohenstein x Donnerhallook op twee benen...Afbeelding

wat een gezever zeg over zo een foto, moet op alle ter illustratie bedoelende foto's afgezeken worden op dat eeuwige durende gezeik over lendenmechanisme?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:10

http://www.americantrakehner.com/

alle hengsten (weet niet meer wie het vroeg). ben een tijdlang erg geïnteresseerd geweest in dit ras, veel uitstekende paarden, soms een beetje een vreemde bouw wel. verkeerde verhoudingen enzo.... maar dat zag ik niet zoveel, ik vind het een prachtig ras!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:58

Anna42 schreef:
Wij schieten er niets mee op, maar de paarden wel als ze niet meer op een been hoeven te lopen om het volle gewicht te dragen op een schuin geplaatst voorbeen


Ja, maar je neemt hier een enkele foto als zijnde representatief voor de algehele beweging van het dier in kwestie en dat is naar mijn mening onzin omdat 1 foto veel te beperkt is mbt de informatie die eruit af te leiden is en bovendien ook niets onomstotelijk kan bewijzen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:39

Wouter24 schreef:
Hohenstein keurig op twee benen....
Afbeelding

en een nakomeling van hohenstein x Donnerhallook op twee benen...Afbeelding

wat een gezever zeg over zo een foto, moet op alle ter illustratie bedoelende foto's afgezeken worden op dat eeuwige durende gezeik over lendenmechanisme?


De vraag was of het paard beweegt zoals het hoort te bewegen. Niks meer en niks minder. Je hebt er kennelijk nog wat moeite mee om dat te zien. Dan moet je niet de zaak omdraaien en er dingen bijhalen die noch door mij noch door anderen zijn genoemd. Even bij het onderwerp lopen ze goed of niet?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:23

Volgens mij komt bij Hohenstein het achterbeen wat achter het zwaartepunt aan. Vind het achterbeen nou niet echt onder de massa komen, maar het blijft een mooie bok!!

Dit is trouwens wel een beetje een Trakehnertrekje maar het verbetert al wel in de hedendaagse fokkerij. Daarom vind ik halfbloed trakehners ook zo leuk. Bijv. Lotje heeft als vader Balzflug (die dat achterbeentrekje ook een beetje had, was geen topper in het sluiten) maar ze heeft een Pion x Amor moeder en schijnbaar is dit toch een mooie combi geweest want Lotje heeft dit niet.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:37

Hebben jullie wel eens van Markzauber gehoord?
Deze is ook een trakhener hengst en is in eigendom van mijzelf geweest.
Hij is verrichtingskampioen geweest in zijn jaar gang.
Jammer dat ik geen foto kan plaatsen van hem.
Ik heb er wel nog een zoon van,staat in mijn profiel.
2 druppels water.
Deze bloedlijnen die hij voert zit maar 1 keer volbloed in.
Doordat hij maar weinig volbloed heeft,is zijn beweging behouden.
Ik heb veel geleerd toen de tijd van Antoon v osch.
Veel van jullie zullen hem wel kennen denk ik.

Groetjes Zauber OK dan!

Ps weten jullie nog afstammingen van deze hengst te vinden?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:52

Hoi Zauber, is die hengst van Zauberklang uit Margo? Want daar zit wel meer dan 1 EV in hoor. Kijk maar eens op www.datahorse.nl

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 15:21

Markzauber heeft dan wel in de laatste vier generaties maar 1/8 TB, maar er zit meer TB verder terug.
Hij is lijngeteeld op Humboldt, die in de 6e generatie 18/24 TB is, Pythagoras (14/24 TB), Ararad (19/24 TB) en Dampfross (11/24 TB).
Waarschijnlijk hoe verder je terug gaat, hoe meer TB je tegen komt.
Echter heet een TB alleen zo wanneer deze 100% TB is en kan een Trakehner, Trakehner heten ondanks dat deze misschien soms wel tot 90% TB is.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:27

Ik heb zelf een Markzauber gehad maar daar was ik niet weg van. Een klein propje met weinig beweging. Erg strak in het voorbeen. Heb hem na het zadelmak maken direct verkocht.
Een kennis van mij heeft er ook 1 staan, die is wel iets leuker maar ook geen topper vind ik. Daarbij nog een vos met heeeel veel wit.

Mirkayan
Berichten: 48
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:20

chantal1 schreef:
Door het topic van Art_Uma ben ik er toch eens over gaan nadenken.
Hoe komt het nou dat sommige mensen totaal niet gecharmeerd zijn van Trakehners. Terwijl het in mijn ogen een mooi ras is met een geschiedenis.

Bij de duitse stamboeken is er nog steeds vraag naar Trakehners en de vraag neemt toe.

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie mening over Trakehners en naar de merrielijnen en dekhengsten die volgens jullie over kwaliteiten beschikken.



hoi,
Prima paarden , totaal niets mis mee ...ik ben er erg gecharmeerd van en kon/kan goed met ze werken !!!!!
gr,sas.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 12:41

Er is nog altijd 1 trakhener die mij tot de verbeelding spreekt en een bewijs is van de veelzijdigheid van dit ras. Die Trakhener is de hengst Abdullah. Een echt schitterende schimmelhengst. Werd gereden door Conrad Homfeld voor de USA. individueel zilver OS LA 1984 en ik geloof ook teamgoud in dat jaar.