Opvoeding veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is het beste bij de opvoeding van een veulen?

Veulens veel in de hand nemen
46 (82%)
Nee gewoon het land in en vrij laten opgroeien
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 56


petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:36

Tja, sonja heeft wel gelijk. Ieder veulen moet je als individu beschouwen en behandelen zoals het best past bij hen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:46

sarabande schreef:
Omdat ik in een ander topic helemaal off topic ging, begin ik deze discussie toch opnieuw.
Mijn stelling was dat een pasgeboren veulen vooral de eerste weken zoveel mogelijk in handen moet komen. Ik doe iedere dag halsters op en af en wil dat ze aan het touw te geleiden zijn, overals aanraakbaar etc..
In dat opvoedingsproces past een keuring ook prima omdat ze van dat vlechten, reizen, op een vreemde plaats komen, andere paarden en veulens zien, erg veel leren.



Ik ben het met je eens, als je nooit iets met veulens doet worden ze gek.
Als je nooit met een halster oefent en je komt met ze op de keuring, oeff dan heb je een probleem.
Het viel me op bij een grote fokker in Duitsland, dat sommige veulens al een touw aan het halster hadden zitten.
Dat was voor hun gemakkelijker om het veulen te pakken, het veulen had namelijk een wondje wat elke dag verzorgd moest worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:41

Je maakt het jezelf ook gemakkelijk. Als ze zo jong zijn kan je ze nog wijsmaken dat wij mensen sterker zijn Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:46

sarabande schreef:
Je maakt het jezelf ook gemakkelijk. Als ze zo jong zijn kan je ze nog wijsmaken dat wij mensen sterker zijn Haha! .



Dat lukt jou toch ook wel als ze ouder zijn Sarabande Haha! Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:49

Pipo"]
[quote="sarabande schreef:
Je maakt het jezelf ook gemakkelijk. Als ze zo jong zijn kan je ze nog wijsmaken dat wij mensen sterker zijn Haha! .



Dat lukt jou toch ook wel als ze ouder zijn Sarabande Haha! Knipoog
[/quote]


Nee absoluut niet, met een chronische spieronstekingsziekte en mijn leeftijd heb je weinig fysieke kracht. Ik ben afhankelijk van het vertrouwen dat mijn paarden in mij hebben.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:32

Dat is nou precies de reden waarom ik een veulen graag bij de hand wil houden, ook als jaarling en twenter. Dagelijks contact, zodat het geen gevecht van de sterksten wordt. Want ook mijn gezondheid is niet 100 procent, maar met vertrouwen en liefde kom je ook een heel eind.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:30

MoniqueT schreef:
Dat is nou precies de reden waarom ik een veulen graag bij de hand wil houden, ook als jaarling en twenter. Dagelijks contact, zodat het geen gevecht van de sterksten wordt. Want ook mijn gezondheid is niet 100 procent, maar met vertrouwen en liefde kom je ook een heel eind.

Maar is dat een reden om een paard leeftijdsgenootjes en kudde gedrag te ontzeggen?
Een mens is misschien een uurtje per dag met zo'n beestje bezig, de rest van de tijd niet.
Ik vind het dan heel belangrijk dat ze in een groep met leefdtijdsgenoten lopen met 1 oudere erbij. Leeftijdsgenootjes om mee te spelen (kinderen zet je ook bij elkaar) en 1 oudere om orde te houden. Van een volwassen paard leert een veulen eerder het begrip "nee" dan van een mens Knipoog

1 of 2 keer per dag kom ik bij de groep jaarlingen (met 1 veulen).
Meestal ben ik er een kwartiertje. Water geven, kuil voeren en allemaal even een aai of knuffel geven. Als ze tijd hebben hoor, soms zijn ze te druk met grazen...
Gemiddeld hebben ze 5x per jaar een halster om.
Ze blijven daarmee heel makkelijk, ze hebben het als veulen geleerd.
Ze lopen nog steeds braaf aan een touwtje mee en de laatste keer hadden we ze alle 5 binnen 10 minuten op de vrachtwagen staan. Hebben ze ook als veulen geleerd...

[ITP] jaarlingen in het herfstzonnetje
Onze groep jaarlingen.
Foto's maken in je eentje is onmogelijk, ze blijven om je heen staan.
Je kan ze overal aanraken, ook vreemde mensen.
Ondanks dat ze weinig in handen komen en bijna hun hele leven 24/7 buiten staan.

AlbertT

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:36

Hoi Marije,

Ik heb nu eenmaal geen groep veulens thuis en wil mijn paarden niet bij iemand anders zetten. Dat is sowieso al de belangrijkste reden denk ik. Ze hebben hier iedere dag zoveel mogelijk uren weidegang, allemaal. Dus ook de grote paarden en de shetlanders. En daar loopt ons kleintje gewoon lekker tussen. Is dat dan geen vorm van een kudde?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:44

De eerste dagen gelijk een halstertje om en de eerste weken vast staan als de moeders weer aan het werk gaan Haha!. En als ik de moeders gereden heb gaan ze het land weer in aan het halster en halstertouw. In het land rustig stilstaan om alles weer af te doen bij moeder en kind. En na 5 maanden met vriendjes het weilandje maar in!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:46

AlbertT,
veulens horen van nature in groepen op te groeien,
in het wild wordt een veulen op een gegeven moment door de kudde uitgestoten, het diertje gaat zwerven en zal met andere leeftijdsgenootjes een eigen kudde vormen.
Ik heb mijn veulen nu 2 weken thuis gehad en zaterdag brend ik hem naar de opfok. Ik heb er meerdere in de opfok gehad en 1 ding hebben ze daar allemaal gemeen. De kudde staat bijna nooit stil, ze zijn altijd in beweging, schijngevechten, sprintjes trekken, keertje een echt robbertje knokken, de hele dag zijn ze bezig.
Dat kan je thuis nooit nabootsen, ik zie dat nu ook. Mijn veulen probeert mijn ruin een paar keer uit te lokken, af en toe heeft hij beet en gaan ze een paar minuten spelen, maar over het algemeen krijgt hij en knauw en druipt hij af.
Behalve dat je paard sociaal gevormd wordt in het omgaan met leeftijdsgenootjes, ontwikkelen ze lichamelijk ook veel beter. Problemen als OCD komen bij paarden zie een opfok hebben genoten zoals ik omschrijf veel minder voor. Dat is bewezen dmv onderzoeken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 10:48

MarijeR"]
[quote="MoniqueT schreef:
Dat is nou precies de reden waarom ik een veulen graag bij de hand wil houden, ook als jaarling en twenter. Dagelijks contact, zodat het geen gevecht van de sterksten wordt. Want ook mijn gezondheid is niet 100 procent, maar met vertrouwen en liefde kom je ook een heel eind.

Maar is dat een reden om een paard leeftijdsgenootjes en kudde gedrag te ontzeggen?
[/quote]

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten, ik ga er net zo om als jij dat doet, maar ik denk dat dit niet voor iedereen bereikbaar is.
Anderen moeten de jonge dieren naar een bedrijf sturen.
Ik zou liever niet fokken als ik geen eigen opfok mogelijkheid had, maar dat is natuurlijk een heel luxe en persoonlijke opvatting.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:55

Tot 4 jaar geleden had ik zelf ook niet genoeg ruimte om alles bij huis op te fokken en hadden we bovendien maar 1 veulen in de 2 jaar gemiddeld.
In die tijd zette ik het jonge spul dus wel bij iemand anders in de opfok.
Het werd me te gek om er steeds 1 bij te kopen en ik had een goede opfok gevonden.
Zelf kwam ik er niet dagelijks maar er was wel dagelijks toezicht door die boer.

Ik vind er wel een groot verschil in zitten of een veulen/enter/twenter met leefdtijdsgenootjes loopt of niet. Het zijn jonge dieren die groot en sterk moeten worden door spelen. Natuurlijk doen oudere paarden daar ook wel wat aan mee maar toch op een andere manier.
(zie het stukje van Sjuimpje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:08

Sjuimpje schreef:
Als veulen inderdaad heel veel in handen nemen, maar als enter/twenter vind ik dit niet noodzakelijk, naast de noodzakelijke dingen als wormkuurtjes en hoefsmid.
Ik heb daarom niets aangegeven in de poll.

Paarden die zo opgegroeit zijn heb ik veel zadelmak mogen maken.
Heerlijke, eerlijke paarden geworden.
In de tijd dat ze bij moeders stonden hebben we ze wat in de hand gehad.
Daarna niet meer, op de gewone dingen na.
En heben tot de 3 in een groep gelopen.
Daarna ook nog gewoon buiten met andere, maar snachts wel binnen.

dat zijn echt allemaal fijne paarden geworden, die weten wat rangorde is.
Geen angst hebben, maar ook niet overdreven dominant zijn.

Ik heb maar voor de 2e optie gekozen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 11:28

Dan heb je mijn stelling niet goed gelezen Kawa. Het ging erom of hele jonge veulens zonder enige opvoeding met ma en vervolgens de volgende 3 jaar het land in gaan, of een opvoeding zoals Marije en ik b.v. beschrijven. Dat daar verschillende invullingen voor zijn is duidelijk.
1 = geen aandacht (zoals pipo en neel op het andere topic bepleiten)
2= gezonde opfok, daarnaast direkt dingen aanleren en aandacht erbij houden

AlbertT

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:59

Het berichtje van AlbertT kwam ook van mij hoor;-) Verkeerde PC, echtgenoot stond ingelogd ... Foutje ...

Maar maakt niet uit, wat voor hem geldt, geldt voor mij ook. Ik gun ons veulen zoveel mogelijk beweging en vriendjes, maar wil hem niet weg doen naar een opfok. Als ik zo naar de antwoorden van Sarabande kijk, doet zij het op dezelfde manier en de foto's van haar twenters zeggen genoeg! Prachtige dieren, die ook nog eens goed kunnen bewegen.

Ik snap best dat de natuur nabootsen het beste zal zijn, maar als je die stelling doortrekt zou je volgens mij een paard ook niet moeten berijden of voor een wagen zetten. Ik kies dus voor veel beweging en spelen, maar wel binnen de grenzen die wij hier thuis hebben.

AlbertT

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Beesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:59

zit ik weer op zijn profiel ... MoniqueT dus, wat maakt het uit ..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:03

Klopt Monique,
rijden is in principe ook niet natuurlijk, des te belangrijker is het dat het fundament waarop we verder bouwen goed is, een goede opfok is daarin onontbeerlijk.

Sarabande's opfok is niet met die van jou te vergelijken omdat zij wel degelijk zorgt voor tenminste 1 leeftijdsgenoot.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:09

Nou, ik moet toch ook zeggen, dat ik vind dat het het beste is de veulens gedurende die drie jaar zo veel mogelijk gewend te maken aan mensen. Het Is idd zo dat je het beste de veulens in groep op de weide zet, maar menselijk contact daarbij vind ik zeer belangrijk. Ze daarbij van tijd tot tijd eens aan de hand nemen, ze eens op stal zetten, hun hoeven eens opnemen, vind ik essentieel. Voor de rest laten wij ze ook gewoon veulen zijn op de weide.

Van dat menselijk contact gaat zowel het veulen als de mens later gewoon maar voordelen hebben. Als ze veulen zijn, zijn ze idd nog niet zo sterk, en is het nog veel gemakkelijker om ze iets bij te leren. Als je na drie jaar ineens een paard, want dan zijn het al paarden, een halster moet gaan omdoen, of je moet zijn poten gaan oppakken, en het is er één die nauwelijks of geen menselijk contact heeft gehad, dan voorspel ik problemen.

Het vertrouwen waar Sarabande over spreekt vind ik ook zeer belangrijk. Als je gedurende die drie jaar op een vertrouwelijk manier met je veulens hebt kunnen omgaan, en ze vertrouwen je echt, dan is het ook al een stuk gemakkelijker om voor het eerst op de rug van een driejarige te gaan zitten. Heel anders dan wanneer er ineens een wildvreemde op hun rug komt zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:27

sarabande schreef:
1 = geen aandacht (zoals pipo en neel op het andere topic bepleiten)
2= gezonde opfok, daarnaast direkt dingen aanleren en aandacht erbij houden



Ik denk dat hier even een communicatief foutje eringeslopen is. Want ik vind dat veulentjes gewoon aan een halster moeten kunnen lopen, hoefjes optillen en al dat soort dingen. Dat kan de mijne allemaal. En nu loopt hij gewoon in de kudde!

Dus ik bepleit geen totaal geen aandacht!

Ik vind je stelling van punt 1 geen aandacht en punt 2 GEZONDE aandacht ook een beetje raar geformuleerd. Want je geeft in je stelling aan dat punt 1 niet gezond is.............en dat is natuurlijk een mening!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 12:33

pipo schreef
Citaat:
Ja Sarabande, mijn ervaring is met jonge paarden die uit de opfok komen, dat juist degene waar het minst meegedaan is de fijnste karakters hebben. En dat hoor ik van veel ruiters om mij heen, degene waar het minst meegedaan is, daar is het fijnst mee te werken. Geen sprankje verwendheid in het gedrag. Gewoon lekker paard geweest al die tijden
.

Deze woorden haalde ik aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:40

foutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-03 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:41

sarabande schreef:
pipo schreef
Citaat:
Ja Sarabande, mijn ervaring is met jonge paarden die uit de opfok komen, dat juist degene waar het minst meegedaan is de fijnste karakters hebben. En dat hoor ik van veel ruiters om mij heen, degene waar het minst meegedaan is, daar is het fijnst mee te werken. Geen sprankje verwendheid in het gedrag. Gewoon lekker paard geweest al die tijden
.

Deze woorden haalde ik aan


Minst is niet niets he!
Daar is de communicatiefout die ik per msn al met mensen had besproken. Ik bedoel daarmee...............jaarling, 2 jarige, in de wei en niets mee doen.

Maar veulentje gewoon aan het halsterje mee lopen en voetjes op kunnen tillen. Meer hoeven ze van mij niet te kunnen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:45

Alles wat je ze in de 1e maanden van hun leven leert vergeten ze naar mijn mening nooit meer,
ik ben dus erg blij dat Boss al zadelmak is en ook het LDR lopen al volledig beheerst! Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:51

MarijeR schreef:
[Maar is dat een reden om een paard leeftijdsgenootjes en kudde gedrag te ontzeggen?
.
[/quote]

Maar wie zegt dat ze dat doen? Een veulen is nog bij de moeder in het begin en dat is juist een geschikte tijd om ze alles te leren. Leren om vast te staan (als ze nog niet sterk genoeg zijn om het touw te laten knappen), en leren om de hoefjes op te tillen (als ze nog niet hard naar je kunnen trappen), ze leren om aan het touw mee te lopen (als ze nog niet sterk genoeg zijn om je alle hoeken van het terrein te laten zien Haha! ) etc.

En dat heb je wel geleerd in een paar maandjes hoor, waarschijnlijk al eerder. En daarna schaar je ze in. En wat je ze geleerd hebt, nemen ze gewoon mee. En als je ze met hun 3 weer uit de wei haalt dan kennen ze die dingen nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:59

Overigens is mijn ervaring met paarden die niet aan een halster kunnen lopen of wat dan ook ( KEUR HET NIET GOED HE)

Dat het met 3 of 4 jaar ook in een week geleerd is.