Veulentje fokken? Waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 01:23

Hoi fokkend bokt-land!! :)

Mijn merrie is dit jaar 9 jaar geworden.. Ik heb haar nu zes jaar.
We hebben een beetje pech gehad wat betreft blessures, een bandblessure.. Ze is aan het revalideren en gaat de goede kant op, ze is mijn recreatietopper! :D

Nu is het zo, dat ik nooit wat van veulens of fokken moest hebben.. Vond het doodeng, ik vind het niet vanzelfsprekend dat het allemaal goed gaat namelijk :n , ook al is het de natuur en zou mijn merrie niet in gevaar willen brengen met bepaalde keuzes. Toch zou ik het erg leuk vinden om een veulentje van mijn merrie te hebben. Mijn merrie is een moedertype, een Alphamerrie en als ze een veulen ziet, kijkt ze haar ogen uit en wil ze het veulen besnuffelen en er achteraan lopen, veulens reageren ook heel leuk op haar.
Ja, nu komt het Penny-moment: Volgens mij zou mijn merrie best wel een keer willen moederen ;) . Ik ken ook merrie's die hun hoofd afdraaien van veulens, maar mijn paard doet het tegen overgestelde en dit heeft ze van jongs af aan. Ik wil het mijn paard niet onthouden om een keer moeder te laten zijn en nu begint het toch te kriebelen.. Zal ik mijn merrie laten dekken volgend jaar? :):)
DOODENG! Want waar begin je aan, waar begin je uberhaupt? Hoe maak je je hengstenkeuze?
Wat voor kosten zijn er aan verbonden?

Even voor alle duidelijkheid: het veulentje wordt voor mij zelf :) . Ik heb geen sportambities, ik gun mijn merrie een moedertijd en ik zou het ontzettend leuk vinden als ik gezond nageslacht heb, gewoon een leuk gezond paard, hoeft geen bewegingswonder te worden, wel een paard wat goed in elkaar zit. Het zou leuk zijn als ze haar Roankleur doorgeeft (ze is de 5e in lijn met deze kleur, dikke kans dat ze het vererft), maar is geen grote pré. Ik ben me nu enkel aan het orienteren, er is niks besloten. Ik ben me gewoon aan het inlezen. Ik ben me bewust van opfokkosten, het nog maar de vraag wordt of ze opgroeit tot een gezond jong paard, etc, etc, en nee.. ik wil geen preek over het feit dat er een paardenoverschot is :o , ze is voor mezelf, niet voor de verkoop. Ik vind dat mijn paard eerst in alle rust mag herstellen en dan volgend jaar zien we wel :) .

Waar begin je? Je belt op naar een hengstenhouder met je keuze van hengst? En dan? Geen idee, wie wijst me de weg?

Paspoort van mijn merrie..
-9 jaar oud
-Variant x Gregor
-Geen predikaten
-Geen sportniveau
-Ongelijke voeten
-Sterk karakter (!)
-Je zou het niet zeggen, maar best fijn beenwerk ;)

Foto's!
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4991_n.jpg

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0046_n.jpg

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2644_n.jpg

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9548_n.jpg

Ik heb al de zoekfunctie gebruikt, maar daar lees ik losse flodders en vind het moeilijk om een lijn te krijgen in de te ondernemen stappen.. Vandaar mijn post!
Alvast bedankt!

sarabande

Re: Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 01:27

Heel simpel, zonder predicaten, sport en prok niet fokken

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 01:31

Ja zo simpel is het dus niet. Echt een hele irritante opmerking

Ts zegt dat ze geen paard voor de verkoop of een bijzonder sportpaard wil fokken. Ze wil simpelweg een veulen fokken met haar merrie omdat ze haar de ervaring gunt en omdat ze een veulentje voor eigen gebruik wil. Ze is zich bewust van alles wat mis kan gaan en kosten etc.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:34

sarabande schreef:

Moeilijk he lezen 8-) ... Ik vraag niet om jouw mening.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:34

Twist1991 schreef:
Ja zo simpel is het dus niet. Echt een hele irritante opmerking

Ts zegt dat ze geen paard voor de verkoop of een bijzonder sportpaard wil fokken. Ze wil simpelweg een veulen fokken met haar merrie omdat ze haar de ervaring gunt en omdat ze een veulentje voor eigen gebruik wil. Ze is zich bewust van alles wat mis kan gaan en kosten etc.

Exact! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:36

gewoon niet fokken....paarden genoeg.
Maar dit wil je ook niet horen natuurlijk.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:42

geerke schreef:

Jup.. Waarom zeg je het dan? Volgens mij staat er duidelijk in mijn OP dat ik geen veulen voor de verkoop fok, maar voor mezelf.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:42

ik zou eerst een lijstje maken waar je graag wil dat je veulen aan gaat voldoen.

- hoogte hoger dan moeder of juist iets kleiner?
-karakter wat mag wel iets minder bij je merrie of wat zou j willen vast leggen?
-wat je er mee wilt gaan doen heb je al gezegt.
-je merrie heeft wel stamboek zie ik, dan zou ik via daar eens informatie opvragen over de hengsten die vanuit dat stamboek ter dekking staan. zodat je wel een stamboek veulentje fokt.

als je eerst die punten voor jezelf op een rijtje heb kan je gaan kijken welke hengst aanvult en welke hengst er afvalt.

niet luisteren naar al die negatieviteit hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:44

WolinLotte schreef:
geerke schreef:

Jup.. Waarom zeg je het dan? Volgens mij staat er duidelijk in mijn OP dat ik geen veulen voor de verkoop fok, maar voor mezelf.

Dat verandert toch niets?Als je een paard koopt heeft die ook weer een goed tehuis. ;)

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:45

Pff zulke reacties had ik al verwacht toen ik de titel las. Zo flauw. Alle fokkers die fokken hebben natuurlijk paarden met predikaten. Mijn merrie heeft dat niet want ik heb nooit de behoefte gehad om naar de keuring te gaan.

Zulke reacties hebben geen toegevoegde waarde. Zou fijn zijn als er gewoon eens een topic kan zijn met tips voor beginnende fokkers.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:46

In eerste instantie laat je merrie checken bij een DA. Kan het allemaal. Vervolgens zoek je een hengst uit. Je neemt contact op met de hengstenhouder. Bij mij kwam de hengstenhouder thuis. Zij is ook degene die mijn merrie heeft geinsemineerd.
Je wacht totdat je merrie hengstig is en de eitjes groot genoeg zijn (controle door DA). Daarna geinsemineerd en wachten totdat ze drachtig is. Daarna 3 maanden (volgens mij, ben er al weer even uit) nog een keer echo om te kijken of alles nog goed is en nog drachtig is.Daarna wachten totdat het gebboren is.

Kostenplaatje, ik praat over 6 jaar geleden:

- Hengst 850 euro
- Echo,controle enz da ( 250 euro, ik zat in een bepaald pakket)
- Verder komt natuurlijk als het geboren is de stalling ( ik stond bij een boer,waar ik niets extra's voor hoefde te betalen.
- Chip voor het veulen en de kosten waar je hem inschrijft.
- inentingen

Volgens mij was dit het zo'n beetje

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:48

Fijn die serieuze reacties ;)

Maar er is natuurlijk een enorm aanbod aan hengsten, en je wilt je fokproduct zelf uiteindelijk ook voor de recreatie gebruiken? Wat vind je mooi aan paarden, leuk ras, mooie bouw? Wil je een wat groter of juist kleiner maatje? koudbloed of warmbloed? Dan weet je binnen welk ras/rassen je kan gaan zoeken naar hengsten.

Ik zou verder wel voor een goedgekeurde hengst kiezen, waarvan je weet dat die geen rare erfelijke dingen doorgeeft. En als hij al wat nakomelingen heeft kan je kijken hoe hij zijn kleur vererft (als je een roan hengst kiest)

Als je dan een leuk lijstje hebt zou ik kijken of je langs kan komen bij de hengsthouder, zodat je kan zien hoe zijn karakter is. Ik denk dan je voorkeur dan snel genoeg duidelijk wordt!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:49

De paardenmarkt ligt volkomen op z'n gat momenteel.
Je kan voor 1500 euro een goed veulen kopen!
Waarom zou je die kosten en risico's lopen?

Mocht je die risico's willen lopen, zorg dan dat je merrie in iedergeval PROK gekeurd is. Dan heb je net even iets meer zekerheid wat betreft je veulen dat die ook gezond is :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:50

WolinLotte schreef:
sarabande schreef:

Moeilijk he lezen 8-) ... Ik vraag niet om jouw mening.

Ik fok al geruime tijd en zit op bokt dus het leek net of je mijn mening vroeg

Maar je wilt dus alleen maar meningen die dit onzalige idee komen toejuichen, zeg dat dan duidelijk.

Iedereen met een beetje verstand van het fokken van paarden, en de huidige markt en eisen die aan een paard gesteld worden kent zullen het radicaal afraden. En dat: ik wil het voor mezelf, daar kan je nooit voor instaan en het is zo leuk voor de merrie.... lees even alle topics op kraamstal waar het fout gegaan is.

Daarnaast heeft jouw merrie niet de kwaliteit die minimaal van een fokmerrie gevraagd wordt.

Wil je zo graag een veulentje voor haar, verhuur haar als draagmerrie heb je alleen de lusten en niet de lasten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:50

youngster schreef:

Mocht je die risico's willen lopen, zorg dan dat je merrie in iedergeval PROK gekeurd is. Dan heb je net even iets meer zekerheid wat betreft je veulen dat die ook gezond is :)

inderdaad....mensen vergeten wat er mis kan gaan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:54

Ongelijke voeten is erfelijk en geeft veel kans op blessures, echt niet om negatief te doen, maar je moet je wel afvragen of je een veulen wilt fokken met deze problemen.
Het is niet voor niks dat paarden met ongelijke voeten vaak niet opgenomen worden in het stamboek.
Ik ga dus mee met Sarabande in dit geval; denk er goed over na en anders is het draagmoederschap misschien een optie.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:57

Wat leuk dat je een veulentje wilt fokken :) Zo te lezen heb je er wel goed over na gedacht en is het geen keuze die je in 1 dag gemaakt hebt. Je bent je bewust van de risico`s van een dracht en je weet wat je later wilt gaan doen met het veulen :j

Hou er wel rekening mee dat een veulen erg veel kost. De merrie zal extra en apart voer moeten krijgen in de laatste maanden van de dracht. Je merrie kan de laatste maanden niet meer werken en jij kan dus niet kan rijden.

De dierenartskosten wat betreft scannen/opvoelen. En de begeleiding van de dierenarts na de bevalling voor controles, entingen en chippen. Heb je een ruime box/schuilstal met uitloopmogelijkheden bv weiland of paddock?

Heb je financieel de mogelijkheid om beide paarden te houden? Want je verkoopt een papierloos/predikaatloos veulen niet in deze tijden :n

Daarnaast zal het veulentje na enige tijd ook normaal voer gaan eten. Dus ook die kosten heb je dubbelop. Je hebt dan ook nog de extra kosten voor de hoefsmid, wormspuiten, stalstrooisel,entingen enzovoort.

Het is niet echt goed om met een merrie met ongelijke voeten te gaan fokken. De kans dat ze dit doorgeeft aan haar veulen is erg groot en geeft meer risico op blessures. In hoeverre is dit ongelijk? Heeft je merrie hier ook last van?

Als je met alles rekening gehouden hebt zie ik echt geen bezwaar waarom je geen veulen zou kunnen fokken uit je merrie.
Heel veel succes! :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 11:03

Dank voor de reacties, ik ga er mee aan de slag! Mijn punten zijn karakter en voeten en heb daarbij al een keuze in gedachte, ik ga het eens uitzoeken in hoeverre dat een reéele keuze zou zijn.

@Geerke en Sarabande: Zoals jullie kunnen lezen is er níks besloten. Ik ben me énkel en alleen aan het inlezen en orienteren. En het staat er duidelijk in: Ik hoef geen preek over paardenoverschot, ik vraag me af of jullie uberhaupt mijn OP hebben gelezen :') .
En zoals jullie ook kunnen lezen ben ik me wel degelijk van de risico's bewust, het is niet vanzelfspreken dat het allemaal goed gaat (niet gelezen zeker?). En Sarabande: Waarom zou ik dat dan doen in vredesnaam?! Prima als jullie hierover een mening hebben, maar daar is dit topic niet voor bedoelt ;) .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:08

WolinLotte schreef:
En Sarabande: Waarom zou ik dat dan doen in vredesnaam?! Prima als jullie hierover een mening hebben, maar daar is dit topic niet voor bedoelt ;) .

Ieder topic is bedoelt voor meningen, anders moet je geen topic openen

Waarom je dat in vredesnaam zou doen, je zegt dat je het je merrie gunt, een veulentje, dat is een wat menselijke kijk op een dier, maar goed daarom zou je haar als draagmoeder kunnen laten functioneren, wel een veulentje en niet de kosten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:10

Je wilt een veulen fokken voor eigen gebruik uit je eigen merrie. Je bent je bewust van de risico's?
Oké. Ga naar je DA. Vertel van je plan. Vraag zijn/ haar mening. Laat je paard goed nakijken. Röntgenfoto's van de cruciale punten zoals bij PROK. Kijk goed naar die voeten. Zijn ze echt ongelijk? Je smid weet daar meer over te vertellen. Slaagt je merrie voor de gezondheidscheck, ga dan op zoek naar een hengst die jou aanspreekt en die de goede punten van je merrie versterkt. Succes. Het is een mooie ervaring.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 11:14

paard89 schreef:
Wat leuk dat je een veulentje wilt fokken :) Zo te lezen heb je er wel goed over na gedacht en is het geen keuze die je in 1 dag gemaakt hebt. Je bent je bewust van de risico`s van een dracht en je weet wat je later wilt gaan doen met het veulen :j

Hou er wel rekening mee dat een veulen erg veel kost. De merrie zal extra en apart voer moeten krijgen in de laatste maanden van de dracht. Je merrie kan de laatste maanden niet meer werken en jij kan dus niet kan rijden.

De dierenartskosten wat betreft scannen/opvoelen. En de begeleiding van de dierenarts na de bevalling voor controles, entingen en chippen. Heb je een ruime box/schuilstal met uitloopmogelijkheden bv weiland of paddock?

Heb je financieel de mogelijkheid om beide paarden te houden? Want je verkoopt een papierloos/predikaatloos veulen niet in deze tijden :n

Daarnaast zal het veulentje na enige tijd ook normaal voer gaan eten. Dus ook die kosten heb je dubbelop. Je hebt dan ook nog de extra kosten voor de hoefsmid, wormspuiten, stalstrooisel,entingen enzovoort.

Het is niet echt goed om met een merrie met ongelijke voeten te gaan fokken. De kans dat ze dit doorgeeft aan haar veulen is erg groot en geeft meer risico op blessures. In hoeverre is dit ongelijk? Heeft je merrie hier ook last van?

Als je met alles rekening gehouden hebt zie ik echt geen bezwaar waarom je geen veulen zou kunnen fokken uit je merrie.
Heel veel succes! :)

Dankje voor reactie! Mooi alles op een rijtje :j .

Ja ik heb de financiele middelen hiervoor. Ook om haar aan te houden :j , als dit niet het geval zou zijn is het idee direct van de baan, want ik wil enkel en alleen een veulentje fokken voor mezelf.

@Jetta:
Dankjewel! :) Ik zal eens informeren bij mijn DA! Het moet inderdaad ook wel allemaal kunnen, een checkup is dan inderdaad logisch om te doen als je de keuze maakt. Dankje!

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:18

Ik snap niet dat fokkers zeggen: ''Niet fokken omdat er genoeg paarden zijn,'' en zelf vervolgens gewoon doorgaan met fokken :Y)

TS leuk dat je een veulentje wilt fokken. Mijn merrie reageert ook heel leuk op veulens maar zij wordt 20 dus een veulen zal ik haar niet meer aan doen. Ik heb verder niet veel advies qua hengsten, maar laat je niet tegenhouden als je dit graag wilt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:20

ShannonJuul schreef:
Ik snap niet dat fokkers zeggen: ''Niet fokken omdat er genoeg paarden zijn,'' en zelf vervolgens gewoon doorgaan met fokken :Y)

Misschien omdat zij wel paarden hebben van goede kwaliteit, uit een familie van sport/keuringsprestaties en zonder ernstige erfelijke gebreken. ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 11:21

youngster schreef:

Heb je gelijk in en dat is ook iets wat ik heel erg in mijn achterhoofd houdt en is ook een reden waarom ik er voor lange tijd niet aan moest te denken.. Het is een groot risico en daarom ben ik er ook helemaal niet zeker van om het te doen :n , het is iets wat wij (mijn moeder en ik) graag zouden willen ervaren met onze merrie, of we het ook daadwerkelijk gaan doen is nog helemaal geen sprake van. Dankje voor de tip, ik ga het bespreken met mijn DA! :)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:28

Lante schreef:
ShannonJuul schreef:

Misschien omdat zij wel paarden hebben van goede kwaliteit, uit een familie van sport/keuringsprestaties en zonder ernstige erfelijke gebreken. ;)

En daar zijn inmiddels toch ook genoeg van?