HK HOLSTEIN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:04

Excuseme schreef:
klaarblijkelijk zijn jullie gewend aan dat idee, maar je kunt het ook zien als schaamteloos gebruik maken van de fokkerijinspanningen van anderen.



Bij welk stamboek staan jouw paarden ingeschreven??

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:16

sarabande"]
[quote="Excuseme schreef:
klaarblijkelijk zijn jullie gewend aan dat idee, maar je kunt het ook zien als schaamteloos gebruik maken van de fokkerijinspanningen van anderen.



Bij welk stamboek staan jouw paarden ingeschreven??
[/quote]

O.a. ook KWPN, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je met die liberale fokgedachte het eens bent. Ik weet ook wel dat het BWP, AES, Z, Westfalen tec. het op die manier doen, maar ik zou veel trotser zijn op een topper die 4 x achterelkaar KWPN in de stamboom heeft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:32

Niets let je die zijn er genoeg hoor.
Maar het gaat niet om wie ooit wat gefokt heeft, maar om wat je nu fokt.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 09:33

Aan alle Holsteiner fans : wij waren ook op de hengstenkeuring. Leuke driedaagse. Maar ik heb nog een andere tip. Enkele jaren geleden hebben wij drie dagen de veulenopname gevolgd. Dan zie je op die enkele dagen tijd een 200 tal veulens en krijg je een goed beeld van het jonge spul, en ook hoe de jonge dekhengsten vererven. Wij plannen volgend jaar weer zo’n tripje. Echt een aanrader.

Nota : ondertussen weet ik nog steeds niet wie Contendro II heeft gekocht.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:38

Excuseme schreef:
klaarblijkelijk zijn jullie gewend aan dat idee, maar je kunt het ook zien als schaamteloos gebruik maken van de fokkerijinspanningen van anderen. En dan hoog van de toren blazen dat je het zo goed doet in de rankings met bijv. een Burggraaf of Voltaire. Ik zou graag zien dat ze de grenzen bij hoge uitzondering open zetten en zich dan maar eens dertig jaar concentreren op wat we hier in huis hebben. Meer in lijnenteelt gaan fokken, waarbij je de successen op termijn net iets beter kunt voorspellen.


Het doel is om een goed paard te fokken dat goed kan presteren. Waarom zou je jezelf de beperking opleggen om alleen eigen fokproducten te gebruiken? da's echt ontzettend kortzichtig!
Als een buitenlandse hengst het KWPN (significant) lijkt te kunnen verbeteren, waarom zou je die dan NIET gebruiken? Wellicht kun je met eigen hengsten dit doel ook bereieken, maar dan wel 10 jaar later........

Een gesloten fokkerij is net als een gesloten economie. Vergelijk het maar met Noord-Korea. Willen alles zelf doen en geen hulp van buiten accepteren. Dat kun je een nobel streven vinden, maar daardoor leidt de bevolking wel honger.

In Frankrijk mochten ook nooit buitenlandse paarden gebruikt worden in de fokkerij. Sterker nog: als ruiter mocht je alleen op een frans gefokt paard rijden!
Ook Frankrijk heeft de ogen geopend en laat nu de beste hengsten uit de andere stamboeken toe.

Je kunt eigen trots ook te ver doorvoeren.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:59

Carri schreef:

Nota : ondertussen weet ik nog steeds niet wie Contendro II heeft gekocht.


Peter Rinkes. in combi

Citaat:
spät ist es geworden, der gala-abend war lang, gott sei dank hat der verband schon vorarbeit geleistet und steht schon mit der preisliste drin. kirstin hat ja auch schon was sazu gesagt. hier vielleicht noch zusätzlich. die nr 14 ist an "schorsch" ahlmann gegangen, was mich freut. 50 hat künnemann gekauft. die 61 ist in den kempke-hof gegangen. contendro II hat reinkes für die nl gekauft? die 73 ist in einen renommierten dressurstall gegangen, peter mohr die 88 wollte "schorsch" auch haben ist aber an den verband gegangen. den carthago von sören von rönne hat sogar eine prämie bekommen, es gab applaus und pfiffe bei der bekanntmachung. hat rönne mächtig zugesetzt. ( die pfiffe), aber aus solch einer stute ist der gekörte hengst wohl eine pflicht. rönne wird ihn ausbilden und der verband stellt ihn auf. kann man durchgehen lassen. einige prämienhengste hatten den schweif arg schräge, sehen das die holsteiner nicht? oder wollen sie es nicht sehen? der siegerhengst geht voll in ordnung. einer wenigen die sich auch zu bewegen wissen. die bewegungen aus dem rücken, oh weia. auch wenn springpferdezucht, hier muß was geschehen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:54

Tja, maar bij de Holsteiners heb je wel een veel beter overzicht wat betreft stammen.

Je bent toch gek als je al het goede merrie materiaal verkoopt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:30

adriana schreef:
Je bent toch gek als je al het goede merrie materiaal verkoopt.



Verward Verward Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:30

ceasario"]
[quote="Carri schreef:

Nota : ondertussen weet ik nog steeds niet wie Contendro II heeft gekocht.


Peter Rinkes. in combi

[/quote]

Dat zal dan wel met Bakker uit Coevorden zijn.

Ik hoop voor hem dat het een beetje beter afloopt dan met die volboed van hem................

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:41

Trouwens als die Contendro II bij het KWPN aangeboden wordt, zullen de heren kopers wel even extra goed hebben gekeken naar de rontgenfoto's..........

Jan Greve kon eventueel nog leven met een aantal chips, al was ie daar ook echt niet blij mee, maar de kwaliteit van het verschillende gekeurde hengsten was betreft het straalbeen duidelijk onvoldoende voor het KWPN, en dan praat je zo over een 3.

Die Holsteiners kunnen dan nog zo goed springen, maar een paard met een 3 op de hoefkatrol wordt je in Nederland aan de straatstenen nog niet kwijt.
Er stond trouwens een prachtig stukje over in de Paardenkrant.
Ik pas er voor om met een Holsteiner te gaan fokken die NIET erkend is in Nederland. Je kunt er vergif op innemen, dat wanneer een Holsteiner goede sportpaarden vererft, maar NIET door het KWPN erkend wordt, de rontgens onder de maat zijn.

Ik pas ervoor om een veulen te fokken die als 3-jarige een 3 heeft op het straalbeen................

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:44

Merrie materiaal uit nederland wordt vaak verkocht, in duitsland heb je net iets meer dat de fokkers hun merrie materiaal houden en daardoor een iets meer uniforme stammen hebben.
En daardoor ook meer gesloten zijn, het holstein gaat niet zomaar van alle stamboeken goedkeuren.
Bij het kwpn heb je zo wat alle warmbloedrassen vertegenwoordigd.

Ik ben benieuwd hoe de Holsteiners het gaan doen op de kwpn hk, VDL wil ook een hengst voorbrengen die ze op de veiling hebben gekocht.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:52

adriana schreef:
Merrie materiaal uit nederland wordt vaak verkocht..............


Waar baseer je dit in vredesnaam op?????

Kom maar op met je bron!

Ik heb nog bar weinig Nederlandse topmerries in het buitenland zien staan voor de fok.
Allen in califonie staan er een aantal, maar die worden gebruikt voor het KWPN-dochterstamboek in de VS. Dat kun je zien als een 13e provincie van Nederland wat betreft KWPN-paarden.

De top van de Nederlandse merriestapel wordt niet verkocht en is ook niet te koop.

Probeer jij op de NMK maar eens een merrie uit de kopgroep te kopen.
Het meerendeel is absoluut niet te koop. Zelfs niet voor veel. Hetzelfde geldt voor de merrieveulens op de NMK.

Gezwets dus.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:08

Je was me even voor CGJ12. Maar ik vraag me ook af waarom exuseme die net juichend van een buitenlandse keuring komt, vervolgens zegt dat wij onze grenzen moeten sluiten.
Hoe rijm je dat.
Waren ze te goed voor Nederland, of niet goed genoeg Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:11

CGJ12 schreef:
Trouwens als die Contendro II bij het KWPN aangeboden wordt, zullen de heren kopers wel even extra goed hebben gekeken naar de rontgenfoto's..........

Jan Greve kon eventueel nog leven met een aantal chips, al was ie daar ook echt niet blij mee, maar de kwaliteit van het verschillende gekeurde hengsten was betreft het straalbeen duidelijk onvoldoende voor het KWPN, en dan praat je zo over een 3.

Die Holsteiners kunnen dan nog zo goed springen, maar een paard met een 3 op de hoefkatrol wordt je in Nederland aan de straatstenen nog niet kwijt.
Er stond trouwens een prachtig stukje over in de Paardenkrant.
Ik pas er voor om met een Holsteiner te gaan fokken die NIET erkend is in Nederland. Je kunt er vergif op innemen, dat wanneer een Holsteiner goede sportpaarden vererft, maar NIET door het KWPN erkend wordt, de rontgens onder de maat zijn.

Ik pas ervoor om een veulen te fokken die als 3-jarige een 3 heeft op het straalbeen................



Wat ik mij dan afvraag, als er zoveel met hengsten word gedekt die rontgenologisch niet aan de eisen van het kwpn voldoen. Lopen al die nakomelingen in duitsland dan niet rad? Is er veel vraag naar paardenvlees in Duitsland.?

Mocht het zo zijn, dat veel paarden beenproblemen hebben, dan zou Duitsland toch al lang zijn omgeschakeld naar een beleid met bepaalde eisen aan rontgenfoto's?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:24

ceasario"]
[quote="Carri schreef:

Nota : ondertussen weet ik nog steeds niet wie Contendro II heeft gekocht.


Peter Rinkes. in combi

Citaat:
spät ist es geworden, der gala-abend war lang, gott sei dank hat der verband schon vorarbeit geleistet und steht schon mit der preisliste drin. kirstin hat ja auch schon was sazu gesagt. hier vielleicht noch zusätzlich. die nr 14 ist an "schorsch" ahlmann gegangen, was mich freut. 50 hat künnemann gekauft. die 61 ist in den kempke-hof gegangen. contendro II hat reinkes für die nl gekauft? die 73 ist in einen renommierten dressurstall gegangen, peter mohr die 88 wollte "schorsch" auch haben ist aber an den verband gegangen. den carthago von sören von rönne hat sogar eine prämie bekommen, es gab applaus und pfiffe bei der bekanntmachung. hat rönne mächtig zugesetzt. ( die pfiffe), aber aus solch einer stute ist der gekörte hengst wohl eine pflicht. rönne wird ihn ausbilden und der verband stellt ihn auf. kann man durchgehen lassen. einige prämienhengste hatten den schweif arg schräge, sehen das die holsteiner nicht? oder wollen sie es nicht sehen? der siegerhengst geht voll in ordnung. einer wenigen die sich auch zu bewegen wissen. die bewegungen aus dem rücken, oh weia. auch wenn springpferdezucht, hier muß was geschehen.
[/quote]

De sieger is een absoluut evenwichtspaard en profileert zijn bouw in de gedragen en tactische bewegingen. Een paard met bijna ideale verhoudingen van hoofd, hals en rug, romp en benen. Lijkt een viierkantspaard. Spectaculair in de bewegingen volgens Nederlands inzichten? Nee dat zeker niet, maar vol harmonie en balans met een perfectie knieactie in een schitterend spel van een volledig op elkaar afgestemd achter-en voorbeen.
In de afzet van links naar rechts lijkt het iets waggelend vanwege een subliem functionerend mechaniek in de achterhand nl het lendenmechanisme.
In het zweefmoment absoluut horizontaal. Hals en hoofd in een vloeiende lijn gedragen. "Los von boden' en bij het dragen van de benen over de diagonaal de bewegende massa perfect absoluut verticaal en zo ritmisch opvangend.
En in stand vol ras maar zo 'unheimlich ruhig' maar uiterst oplettend met een groot oog vol vuur en een intelligente uitstraling die bij zijn presentatie keer op keer weer tot uitdrukking kwam.

Springen dat kon hij ook. Zoals elk paard met een evenwichtskelet en gedragen bewegingen. Spectaculair? Nee, ook dat niet. Maar berekenend zuiver. Elke keer precies dat stukje hoger wat benodigd is. Zonder zijn krachten te verspelen in spectaculaire en vaak onzuivere sprongen.
De afzet in een zeer goed gedragen levade. De rug zuiver recht en de voorbenen in een vloeiende beweging naar de hals toebrengend. Boven de sprong, in het zweefmoment, precies horizontaal en het hoofd, de hals en voorbenen in de juiste positie voor de landing.
De staart precies schuin omhoog om het kruisbeen rechter te maken om zo boven de sprong meer ruimte aan de achterbenen te geven die bij de landing gevouwen moeten worden. De achterbenen perfect in de landingsfase gevouwd en bij de landing in een vloeiende beweging doorgalopperend.

In de Pferd und Sport van November staan twee springfoto's 1 op bldz. 22 linksboven en links onderaan. Linksboven is een foto bij de afzet waar je precies de werking van de rug kunt zien. Zuiver recht. Links onder is een springfoto van voren genomen boven de sprong.
Het paard precies horizontaal in het zweefmoment. De voorbenen perfect gevouwen voor de afsprong. Hierop kun je zien dat de voorbenen maar het midden van de borst worden gebracht. Dit is noodzakelijk wat het paard landt, weliswaar heel kort, maar altijd op een voorbeen.
Dat voorbeen moet bij de landing precies voor het midden van de borst staan om zo het aankomende gewicht van ruim 1500 kilo perfect op te vangen. De achterbenen worden al gevouwen in de richting van de landingsfase.

Op pagina 23 staat een springfoto van een schimmel in het zweefmoment boven de sprong.
Voorbenen precies goed. De knieen in de lijn van de hals gevouwen. Het linkervoorbeen al iets naar voren, want daar landt hij op. De achterbenen precies in de positie voor de landing. Het linkerbeen al iets meer opgetrokken voor de landing. De rug zuiver recht en de hals precies in het verlengde van de rug waarbij het hoogste punt van het hoofd precies horizontaal ligt met het kruis.
De staart in exacte houding. Schuin omhoog om het kruisbeen recht te maken en om zo de achterhand ruimte geven. Het hoofd dusdanig in positie dat het evenwicht niet verstoord wordt. Koel en berekend kijkend naar de bodem voor hem, waar hij straks moet landen.

Een combinatie van deze foto's geeft precies het beeld hoe de perfect bewegende sieger in Holstein springt.

MISSCHIEN WIL EXCUSEME DEZE FOTO'S WEL EVEN OP DE PAGINA ZETTEN. ALVAST BEDANKT.

Een hangend gewicht is moeilijker in balans te houden dan een dragend gewicht. Daarom is de houding van het skelet en de ledematen zo uitermate belangrijk bij de afzet, boven de sprong en bij de landing anders gaat het ten koste van een vroegtijdige slijtage. En slijtage gaat meestal gepaard met pijn!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:55

De ruiter op de schimmel precies boven het zwaartepunt. Dat zie je tegenwoordig niet zoveel meer. Allemaal de rug recht. Hoe werkt dat als ze volgens het boekje in een parabool moeten springen? En als klap op de vuurpijl ook nog eventjes zijn benen achteruit slaan. Ooit gezien in een galop?

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:16

ikzelf heb een holsteiner gekocht in duislang rontgenologisch gekeurd allemaal 1tjes hoor!! maar er is helaas niemand die mij iets over haar paps kan vertellen is er misschien hier iemand die me helpen kan?? haar vader is Levernois een holsteiner schimmel en haar moeders vader is een hanoveraan Koenigspark. de hengsten zeggen mij niets maar mijn merrie is prachtig!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 15:36

Helaas komt Levernois nog niet in mijn boeken voor, die gaan t/m 1985 ongeveer, m.b.t tot verdere informatie over de hengst zelf.
En Levernois is geboren in 1990.
Het is idd een schimmel, hij komt uit stam 5000 waarschijnlijk een kleine stam, want alleen Levernois is daar uit voort gekomen.
En als er internationale paarden uit die stam komen staat dat er ook wel bij.
De fokker van levernois is Heinz Werner, Ladelundfeld.
Eigenaar; Thomas May, Dusseldorf.
En hij staat ter dekking op het station Lastrup-Hamstrup.