Florencio en Iroko

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:17

Hey bokkers.

Wie kan mij wat meer vertellen over de hengsten Florencio en Iroko?
Wat zijn de verrichtingscijfers? wat zijn de goede en slechte kanten van de hengst? En ook niet onbelangrijk, welke dingen geven ze vaak door van hun kant? En zijn er mensen die misschien nakomelingen hebben van Florencio of Iroko?

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:29

Iroko (Pilot x Bengale x Remus II)
Geb. datum: 19 april 1990
Kleur: vos
Stokmaat: 168

Verrichting Ermelo 1993 (08-03 t/m 15-05)
Iroko is een brutale en soms eigenzinnige hengst. Hij stelt hoge eisen aan zijn berijder. De hengst heeft veel werklust, maar laat zich niet altijd gemakkelijk bewerken.
De stap is kort en mist regelmaat. De draf heeft weinig ruimte, takt en souplesse. In galop heeft de hengst voldoende afdruk, maar zou hij meer ruimte moeten hebben. Tijdens het onderzoek is de galop wel ruimer geworden. Als dressuurpaard heeft hij weinig aanleg en geeft hij zijn berijder een matig gevoel.
Bij het springen laat de hengst veel afdruk, een goede beentechniek en een goed ruggebruik zien. Hij maakt achter de sprong zeer goed af. De hengst springt patent en toont veel vermogen. Als springpaard heeft hij zeer veel aanleg en geeft hij de ruiter een goed gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden

Stap 5
Draf 5
Galop 6.5
Rijproef 5
Springen vrij 9
Springen ohz 9
Karakter 7
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 8
Puntentotaal 63.50
Max punten 90
Plaatsing 20e van 29 (17)
Jaar verrichting 1993
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1994 (veulens)
De veulens bleken voldoende ontwikkeld te zijn. Ze zouden langer gelijnd moeten zijn, het type varieerde van amper voldoende tot voldoende rijtypisch. De uitgezochte veulens waren beter van type en hadden meer ras dan de geprikte groep.
Het hoofd is wat lang en zou meer uitdrukking kunnen hebben. De halzen zijn voldoende gespierd en goed van lengte. De schoften zijn wisselend van wat kort en plat tot goed. De schouder heeft voldoende lengte, de ligging varieert van goed tot steil. De rug heeft voldoende lengte maar is wat week, terwijl de lendenen beter aangesloten kunnen zijn. De croupe is goed van vorm, maar moest langer zijn. De bespiering is goed en de broekspier loopt voldoende lang door. Het voorbeen is - behoudens enkele strakke - goed gesteld. Het achterbeen is eveneens goed gesteld. Het fundament is voldoende ontwikkeld en heeft voldoende kwaliteit.
De stap is voldoende ruim, maar wat stug in het achterbeen. De draf zou ruimer en krachtiger moeten zijn en meer souplesse en oprichting moeten hebben.
De veulens bleken uit meestal matige moeders te komen.
De veterinaire bemerkingen hebben betrekking, naast een te hoge en steile voorvoet, op diverse veulens met hoge verzenen.

Kort samengevat: voldoende ontwikkelde matig rijtypische veulens die ruimer en krachtiger zouden moeten bewegen.
Getoond: 17 veulens uit 58 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Iroko voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Iroko voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Goedgekeurde KWPN-zonen
UNDERCOVER

Rijtypisch gebouwde hengst met ras en kwaliteit, die zich nog even meer moet ontwikkelen. De voeten konden iets royaler ontwikkeld zijn. Een volle zuster van de hengst is goed rijtypisch gebouwd, maar zou langer gelijnd moeten zijn.

Aangewezen HK Zwolle 1993 (03-03) bij nakeuring voor verrichtingsonderzoek

2000 goedgekeurd voor fokkerij in Zweden

2001 (maart) export naar USA (verhuurd; Scott Tolman); diepvriessperma beschikbaar

2001 (oktober) export naar Argentinië

Keurverklaring 2004 (januari)
Om voor het keurpredikaat in aanmerking te komen moeten de nakomelingen van de hengst tenminste zeven jaar oud zijn en moet zijn eigen sportindex hoger dan 140 punten zijn met een betrouwbaarheid van minstens 75%. Verder wordt zijn exterieurvererving meegenomen bij de afweging. Dit laatste kan betekenen dat een hengst, die qua sportvererving aan de eisen voldoet, maar voor wat betreft exterieurvererving minder kan overtuigen, niet in aanmerking komt voor het keurpredikaat.
Met Peter Geerink won Iroko tijdens zijn internationale carrière onder meer de Grote Prijs van Leeuwarden. De zoon van de topvererver Pilot blijkt zijn eigen springaanleg door te geven aan zijn kinderen. Zo staat Iroko dit jaar hoog op de springindex met 161 punten. Ondanks de nog jonge leeftijd komen we de nafok uit zijn eerste jaargang al tegen op internationale concoursen, o.a. Nabucco, Maribel en The Fly, als jong paard kampioen van Amerika.

Afbeelding

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 22:35

SUper dank je! Hier heb ik wat aan!

Xander
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-12-04

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 01:33

Van Florencio is inmiddels bekend dat hij een grote en ruime merrie nodig heeft om een goed veulen te brengen, dus geen kleine merrie en dan hopen dat het veulen groter wordt.

Iroko heeft het in Nederland behoorlijk goed gedaan in de springsport. Storend was veelal zijn wat korte draf die hij in een aantal gevallen ook aan zijn kinderen doorgeeft, hoewel in sommige gevallen ook wel een dressuurpaard komt. Herinner me een aparte uit een Ariban xx merrie. Maar ja in de springsport wordt toch weinig gedraafd.

X

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:03

Xander schreef:
Van Florencio is inmiddels bekend dat hij een grote en ruime merrie nodig heeft om een goed veulen te brengen, dus geen kleine merrie en dan hopen dat het veulen groter wordt.

Jij weet wel hoe je uitspraken uit zijn verband moet rukken geloof ik.........
Over dat klein fokken is nog niks bekend (de eersten moeten immers nog 2 worden), en Arie Hamoen zei alleen dat de hengst beter paste op ruim gelijnde merries.....

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:34

Xander schreef:
Van Florencio is inmiddels bekend dat hij een grote en ruime merrie nodig heeft om een goed veulen te brengen, dus geen kleine merrie en dan hopen dat het veulen groter wordt.


Bijna alle veulens van Florencio waren ruim voldoende aan de maat zelfs behoorlijk grote zaten ertussen. Dus dit is een uit de lucht gegrepen opmerking.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 14:07

Zijn er ook mensen die weten welke eigenschappen FLorencio en Iroko doorgeven? Zowel positief als negatief?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:06

Ik weet alleen dat mijn springinstructeur een Iroko nakomeling had en dit was een uitstekend springpaard en sprong eigenlijk alles.
Hij heeft het paard gehouden tot de kringkampioenschappen in het M en die heeft hij toen gewonnen.
En gelijk daarna werd hij verkocht en was die ook heel snel verkocht omdat die erg gewild was.
Dat paard loopt nu ergens in het buitenland rond waar weet ik niet.
Oja dat paard was niet een van de liefste tegen andere paarden want er werd ook altijd een balk tussen gezet.
Misschien heb je hier wat aan Bloos

kaval

Berichten: 33
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:07

Wij hadden een Iroko ruin bij ons op stal staan maar het was geen lieverdje.. ik was wel fan van hem.. hij was erg eenkennig en als hij iets wou moest dat ook gebuiren.. Maar t was een waanzinnig goeie springer met enorm veel vermoge!!

mastenbroek
Berichten: 128
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Brandwijk

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:15

Ik ken een iroko zoon die zeer goed kan springen maar wat ook een super fijn dressuurpaard is. Verder zou ik eigenlijk ook niks van hem weten.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:26

van Iroko weet ik dat die super goed springende nakomelingen geeft, maar het schijnen niet de makkelijkste in het rijden te zijn.
Florencio vererft volgens mij gewoon normaal, qua grootte, niet overdreven klein of groot, en het is natuurlijk wel een super goede dressuurhengst!

manonkuijten
Berichten: 53
Geregistreerd: 09-12-04

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:54

Afgelopen zomer toen ik ben ik naar veulens op zoek geweest. Ik ben ook bij twee Florencio-nakomelingen wezen kijken. Erge dunne beentjes en heel klein. Ik vond het meer veulentjes van een D-pony. De beweging was wel goed, niet spektaculair
Ik denk dat het heel belangrijk is dat de eigenaren van de merries goed kijken hoe hun merrie gebouwd is en of daar Florencio wel bij past.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:00

Iroko slecht verrichtingsrapport maar nu wel keur verklaard Haha!

Heb bij tewis een iroko gezien die een prachtig model had, wat kunnen veulens kennelijk heel erg veranderen.... Clown

houvjuh
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:57

Ik heb ook een nakomeling van iroko. En het is een super spring paardje!!
Alleen het is een E pony gebleven!

De naam is RhibaliaV
ik ben er nu M springen mee ( ik mag al Z springen starten )
Rhibalia is echt een prijzen pakker ze doet alles wat je maar van haar wilt!
Voorheen is ze al 3 keer M springen geweest
En ze springt gewoon alles !! En stopt gewoon noooit ! ze heeft echt alles voor je over. En ze gaat echt door het vuur voor je!!!
Ze is echt een Top springer!
Op stal is ze mega braaf ..!
Ze is L samengesteld geweest.
En ze kan ook prima dresuren !
En ze heeft een prachtig model !

Groetjes Jolanda ! ;)

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Florencio en Iroko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:18

Slotje. Topic is al van 2005 en dus 4 jaar oud.