Volgend jaar merrie een jaartje leeg laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:47

Afgezien van de keuringsperikelen...

Het is voor de merrie ook heel gezond om eens een winter 'leeg' te staan. In de vrije natuur werpen ze ook niet elk jaar een veulen, maar veelal eens per 2 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:19

Kijk dat is natuurlijk zeer zeker waar, als vrouw moet je er volgens mij ook niet aan denken om ieder jaar maar weer zwanger te zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:08

Dees schreef:
Afgezien van de keuringsperikelen...

Het is voor de merrie ook heel gezond om eens een winter 'leeg' te staan. In de vrije natuur werpen ze ook niet elk jaar een veulen, maar veelal eens per 2 jaar.


Dat is per merrie verschillend.
Er zijn merries die zich duidelijk niet goed voelen wanneer ze gust zijn.
Worden ze gereden of anderszins mee gewerkt dan compenseert dat. Maar wanneer ze echt niets anders doen dan fokmerrie zijn voelen ze zich ongelukkig. Daarom ben ik blij dat Sjuim gebruik wilde maken van mijn fokmerrie, nu ik eerst de uitgroei van haar dochters wilde zien.
Na het afspuiten van een tweelingdracht heeft het haar maanden gekost voor ze weer een beetje op orde was.
Zodra ze weer drachtig was begon ze te glimmen.
Dat verhaal hoor ik van veel fokkers.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:20

heb er met atos toen ook over gedacht voor dit jaar maar ze doet het zo super en mijn veulens waren dan wel helaas jong op de keuring maar daaraan doe ik toch alleen voor de lol mee.
Ze is net als jouw merrie steedsd mooi in 1en drachtig,en de moeder van atos had laatste veulen op 23(atos is 21)en toen expres jaartje gust gelaten om jaar daarop toch weer te proberen en toen is het nooit meer gel;ukt,dus werd ons afgeraden jaartje te stoppen.

Maar we hebben toch besloten haar te verkopen net als haar nakomelingen,omdat ik er te weinig intresse en tijd voor heb momenteel(lees:vriends),het is de bedoeling alleen bertje te houden voor mezelf.

Maar das ander verhaal,in ieder geval succces met je beslissing,denk dat het idd geen kwaad kan,jouw merrie is stukkie jonger.
OK dan!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:24

Trouwens Sjuim, je hebt meer last van het veulen wat er NU in zit, dan van een eventuele volgende dracht, in verband met het halen van M1 + 5 voor 1 jan 2005. Van die nieuwe dracht, die dan ongeveer in juni volgend jaar zou beginnen, heb je in het begin niet zo veel last lijkt mij.

Ik weet niet hoe je merrie momenteel loopt onder het zadel, maar als je haar zelf wilt starten, en je moet eerst helemaal het L1-L2 en dan nog 5 wp in het M1 door, dan ben je toch een hele tijd verder. Zeker als ze straks een poos er tussenuit is omdat ze te dik wordt aan einde van de dracht?

Voor de sportprestatie maakt het opnieuw dekken volgend jaar dan niet echt heel veel uit denk ik?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 22:35

Mijn merrie vulde nu anders vanaf de 2e maand weer vliegensvlug op, daar stond ik echt verbaasd van. Sarabande kan het beamen hoe vlotjes ze groeit Haha!

Op dit moment loopt ze helemaal niet onder het zadel, de laatste keer dat ze onder het zadel liep was een jaar geleden.
Ik had zelf ook al bedacht dat ik in die paar maanden geen 25 punten bij elkaar ga rijden, dat is me ook veel te duur. Voor minder kan ik haar gelijk door iemand in het M2 uit laten brengen. Het in conditie brengen zou ik zelf moeten kunnen doen.

Ik denk iig zeker dat een dracht nadelige gevolgen zal hebben voor een eventueel verrichtingsresultaat, verder hou ik graag een slag om de arm. Mocht ze het namelijk goed oppakken kunnen wel altijd na 1 januari doorrijden en kijken of het sportpredikaat evt. haalbaar is. Zelf verwacht ik van niet omdat er echt nog maar weinig model in de merrie zit na al die drachten, maar zeg nooit nooit Lachen

En zowiezo wil ik minder late veulens.
Mijn besluit staat dus al zo goed als vast

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:40

Ja maar Sjuim, als je haar niet aan het werk hebt, is het niet verwonderlijk dat ze meteen na 2 maanden al dikker wordt. Die buikspieren hebben training nodig Haha!
Fiek begint al redelijk model te krijgen, al zie je nog wel wat buik (zie foto's van van de week), en die is nog maar een week of 3 aan het werk! (en nog maar een keer of 8 onder de 'man' geweest)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 22:47

Ik heb vorig jaar nadat ze op 18 dagen was gescand geprobeert om de draad op te pakken, maar daar is niet tegen aan te rijden.
Jouw merrie is drie jaar jonger en heeft waarschijnlijk nog geen 6 veulens op de wereld gezet?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:58

Nee inderdaad, Fiek heeft 4 keer een veulen gehad in de, dus dat is 2 minder. Maar de ene merrie herstelt natuurlijk ook minder makkelijk dan de andere.
Toch lijkt het mij dat je toch nu aan het werk zou moeten met haar, wil je volgend jaar een redelijke M proef kunnen draaien. Als je daar nog mee moet beginnen nadat het veulen geboren is in juni, dan red je het volgens mij niet voor 1 jan 2005?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:41

Eigenlijk beetje off-topic, maar toch:

Pipo schreef:
dat juist degene waar het minst meegedaan is de fijnste karakters hebben. En dat hoor ik van veel ruiters om mij heen, degene waar het minst meegedaan is, daar is het fijnst mee te werken. Geen sprankje verwendheid in het gedrag.


Je moet wel het onderscheid helder houden.
Je vergelijkt netjes opgevoede veulens met verwende, bedorven krengen. Dat zijn twee aparte hoofdstukken.

Onze ervaring is, dat de latere ruiter er alleen maar heel veel plezier van heeft als een dier in zijn jeugd op een correcte manier in de hand is geweest. Netjes geleerd heeft aan een halstertouw mee te lopen, normaal vast te kunnen staan, en zich normaal gedragen bij de smid.

Zelf heb ik 1 keer de twijfelachtige eer gehad kennis te mogen maken met een zogenaamd 'onbedorven' paard.
Kan je je voorstellen wat er gebeurt als je een 4 jarige merrie in de hand moet zien te krijgen, die nog NOOIT ook maar IETS van een halster, normaal meelopen of ook maar iets van dien aard heeft meegemaakt?
Dan heb je in feite een veulen in het lijf van een volwassen paard.

Het betreffende paard hebben ze nooit meer fatsoenlijk kunnen beleren.
Ruiters staan voor dergelijke onopgevoede kolossen ook niet in de rij lijkt me......ik geef ze geen ongelijk......

Waar de ruiters volgens mij vaak op doelen, zijn de halfbeleerde paarden, waarbij ze pogingen tot zadelmak maken hebben ondernomen, en waarbij vanalles mis is gegaan.

Als ze een paard moeten inrijden, hebben ze vaak wel het liefst eentje waar nog 'niks' mee gedaan is, maar dat betekent niet dat ze zitten te wachten op totaal onopgevoede dieren, maar dat ze liever niet hebben dat een ander er mee heeft geklungeld!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 03-11-03 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:53

De meeste ruiters hebben geen notie van hoe hun paard opgefokt is, helaas. Daarom kunnen ze problemen ook niet relateren

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:59

sarabande schreef:
De meeste ruiters hebben geen notie van hoe hun paard opgefokt is, helaas. Daarom kunnen ze problemen ook niet relateren


Ik heb er een paar gezien en dan kun je het al heel snel aflezen.
De een mocht je overal aan zijn lijf zitten en je kon zien dat hij vertrouwen had. Beestje was ook netjes geent enzo.
De andere was dus nooit wat mee gedaan en was feitelijk onhandelbaar of er zat op zijn minst heel veel werk in. Raakte je hem aan op een voor hem iets vreemdere plek (dat was alles achter zijn schoft zo'n beetje) sloeg hij gericht achteruit.
Ik kon dus wel opmaken bij welke fokkers zij vandaan kwamen.

Paard wat ik nu heb, is ook bij de fokker vandaan gekocht.
Ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad, hij is netjes opgevoed en heeft een zeer groot vertrouwen in de mens.
Als ik per ongeluk een rare beweging met mijn hand maak schrikt hij vrijwel nooit, omdat hij gewoon niet verwacht dat hij daarmee een knal krijgt. Dat hadden andere paarden wel als ik ze kreeg.
Heeft natuurlijk ook met karakter te maken, maar ook zeker met opvoeding.(vooral in de eerste weken als veulen)
Maar goed, zwaar offtopic.

Sjuim, denk dat je een goede keuze maakt.
Ik zou er ook voor kiezen een jaartje over te slaan, zodat je het daar op wat vroeger een veulen verwacht.
Wat betreft het weer, afgelopen jaar had je in feb/maart al probleemloos kunnen krijgen. Als ik het goed onthouden heb, zat ik in februari al een uurtje op een terrasje en dat was goed uit te houden.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:26

Onze merrie is nu 20 jaar oud en heeft nu haar 17e veulen bij zich lopen en dit jaar is ze voor het eerst gust, omdat ze niet goed hengstig wilde worden, maar in februari gaan we er weer met goede zin tegen aan om haar weer drachtig te krijgen. Beter een laat veulen, als helemaal geen veulen zeg maar.