Veulen afspenen, wat doen jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Veulen afspenen, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 20:44

Ik heb wat gezocht met de zoekfunctie van Bokt maar kom niet helemaal op een antwoord op mijn vragen, ik hoop via deze weg wel...

Eind november is mijn veulentje 6 maand oud en gaat dan van mams af.
Half november wil ik haar al 's nachts in een eigen box zetten en dit 1 tot 2 weken vol houden en dan helemaal van moeders af.

*Als het veulen afgespeend is moet de merrie 2 weken van de brok af, maar ook geen granenmix en zemelen dan meer? En de wei??

*Hoe doen jullie dat met rijden met het afspenen, gewoon doorrijden, of dat ook even op een laag pitje zetten?

*Veulentje 2 weken op stal houden met helemaal afspenen en daarna weer de wei in? En wat meer veulenkorrel voeren?


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:31

Je merrie hoeft echt geen twee weken van de brok af hoor, een paar dagen op een handje graan zetten is genoeg. Zodra het uier voor een deel is "opgedroogd" kun je weer rustig wat meer gaan voeren, en binnen een week kan ze weer op haar normale portie. Ze kan ook gewoon in de wei, zo rijk is het gras niet in deze tijd van het jaar, en dan kan ze lekker bewegen zoveel ze wil (wat ook het opdrogen van het uier bevordert).

Ik zou het veulen niet twee weken op stal laten staan hoor, tenzij je wilt dat hij zich eruit sloopt. Een paar keer per dag eventjes de benen strekken kan prima, en als hij zich netjes gedraagt, dan gewoon zo veel en zo lang mogelijk. Komt hij helemaal alleen te staan of met een vriendje ? Een paard is een kuddedier, en een veulen dat net bij zn moeder vandaan gehaald wordt en geen vriendje heeft om mee buiten te spelen, zal hoogstwaarschijnlijk, zeker in het begin, aardig paniek schoppen. Dus als je geen vriendje hebt, blijf dan bij hem als hij buiten is, om te voorkomen dat hij door het draad / omheining gaat.
Uiteraard zul je je veulen moeten voeren, zonder eten groeit hij niet, en in het gras zit niet genoeg voeding. Dus lekker op de veulenbrok en voldoende hooi.

Succes !

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 22:00

Ik heb wel een probleempje met als veulen of merrie door de omheining gaat als ze apart staan... Ik heb nu 4 paarden dus ze komen 2 aan 2 te staan waarschijnlijk.. En ik heb ook wel 2 of 3 draden om de wei heen, maar als ze uitbreken staan ze gelijk op de drukke N348 en dat is minder kan ik je vertellen.... Ik kijk dus nog even hoe ik dat op ga lossen. Het gaat haast nooit fout hoor met nieuwe paarden ofzo, maar met zo'n veulentje weet je het natuurlijk maar nooit...
Ik denk dat ik ze iedere dag maar even een uurtje eruit doe ofzo, dan gaat het vast goed.

Zou de merrie geen 2 weken van de brok af hoeven dan? Ik meende toch dat dat wel het beste was...
Ik was iig wel van plan haar gewoon door te rijden.

En hoe doe jij dat Sabiy met een veulen gelijk helemaal van de merrie af of zoals ik het ook wil doen eerst 'snachts en daarna helemaal?

Mijn veulen is nu trouwens ook al wel geruime tijden van de merrie af hoor, merrie is ieder weekend op concour en dan is het veulen wel alleen thuis meestal zo'n 3-3,5 uur.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:44

Je moet het ook een beetje aanzien - je geeft je merrie de eerste dagen geen of weinig brok, je spuit het uier regelmatig af en dan zie je wel hoe het zich ontwikkelt. Meestal is het na een dag of 4 wel opgedroogd.
Ik rijd altijd gewoon door, maar de eerste dagen doe ik wel rustig aan omdat ze last hebben van het uier.
Ik heb dit jaar voor het eerst een systeem van geleidelijk spenen en het gaat prima. In een keer heeft wel mijn voorkeur trouwens, maar soms kan dat nu eenmaal niet.
Over het buiten zetten: je kunt ook 's morgens je merrie buiten zetten en 's middags je veulen (met een vriendje). Het zal even gillen zijn, maar het is erg belangrijk dat je er weer een bepaald ritme in brengt. Als iedereen maar weer weet hoe het gaat, heb je vaak de minste problemen.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 22:57

Heel even iets wat mensen vaak goed bedoelen omdat de merrie met van die dikke uiers rond loopt en dan dus gaan leeg spuiten:

Met afspenen,moet je JUIST NIET de uier leeg spuiten!!!!!!!!
De melkklieren,die de melk aanmaken denken dan dat er dus nog gedronken word en blijven melk produceren!!
Als er dus iets is wat je NIET moet doen is het de uier leeg spuiten.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:57

Jady, jij bedoelt melken neem ik aan. Uiteraard moet je dat niet doen. Gewoon vanaf blijven, even laag in het voer en extra beweging (wandelen), dan ben je er het snelst vanaf. Ik geef mn merries meestal een paar dagen Solidago van VSM, dat stimuleert de nierwerking en werkt dus vochtafdrijvend. Werkt prima ! De koude slang erop doe ik nooit, kan me ook niet voorstellen dat dat lekker is voor de merrie, van dat koude water op een strak gespannen uier...brrr.....

En Chantal, je vroeg hoe ik het doe met spenen. Ik speen ze altijd in 1 keer, maar zet moeder en kind dan naast elkaar in twee aangrenzende boxen, zodat ze elkaar gewoon kunnen zien, voelen, horen en aanraken. Ze gaan dan om de beurt naar buiten (wel samen met een ander paard), en dat is even hinneken, maar dat is snel over.
Als je ze meteen in twee aangrenzende stukken weiland zet met alleen een draadje ertussen, lijkt me dat nogal gevaarlijk. Moeder en kind zullen proberen bij elkaar te komen en dus door het draad heen gaan, stroom of geen stroom. Met alle nare gevolgen van dien. Als ik jou was zou ik ze om beurten buiten doen, en er de eerste dagen even bijblijven om ongelukken te voorkomen. Zeker zo'n veulen ziet zo'n draadje niet eens als hij perse naar zn moeder wil, en je wilt niet dat je paarden de weg oprennen.....

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 13:18

Om de beurt naar buiten inderdaad ook een goed idee, daar had ik nog niet eens zo aangedacht, maar dat zal ik eens proberen.
Ik zet ze ook aan 2 aangrenzende stallen.
De merrie begint al zo heel af en toe wat verstotingsverschijnselen te vertonen naar het veulen, dus het wordt nu denk ik ook tijd dat ze eraf gaat.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:35

Sabiy schreef:
De koude slang erop doe ik nooit, kan me ook niet voorstellen dat dat lekker is voor de merrie, van dat koude water op een strak gespannen uier...brrr.....


Je kunt het proberen.....die van mij gaat er gewoon voor staan!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:52

Ik zelf heb er ook heel lang mee gezeten hoe ik dit nou moet aanpakken. Zeker omdat ik geen stallen met tralies heb maar containerstallen. Ze kunnen elkaar dus niet zien en het bovenluik is open, niks om af te spenen dus. Nu heb ik weer eens verdiept in het boek van Emiel Voest en die adviseerd het volgende: zet merrie met veulen zo snel mogelijk in een kudde. Op deze manier krijgt het veulen al meerdere vriendjes. Op een gegeven moment splits je de kudde, moeder in de ene helft, veulen in de andere helft. Hij doet dit gewoon in aangrenzende weilanden. Ik denk dat ik deze aanpak ga kiezen. Ik heb ook schrikdraad op mijn weiland en daarom zet ik denk ik de eerste dagen moeders in de bak. Dan zit er namelijk een bakrand tussen maar kunnen ze nog steeds "neuzen" en dat kan bij het schrikdraad natuurlijk niet. Nadeel is weer dat moeder zich gaat vervelen en alleen nog maar op het veulen kan gaan letten.

Dat van lager in het voer zetten wist ik niet eens, mijn merrie krijgt nu 1kg merriebrok, 1kg gewone brok en 1kg muesli, moet ik dan echt opeens een week lang alleen hooi voeren?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:21

Lekkere jongen die Emiel Voest. Lachen Alsof iedereen zo maar even een paar kuddes paarden ter beschikking heeft ....

Wat het afspenen betreft heb ik nooit problemen ondervonden met de meest rigoreuze methode en wel de merrie en veulen scheiden en wel zo dat ze elkaar niet meer kunnen zien noch horen. Het mooiste is natuurlijk dat het veulen dan met een aantal leeftijdsgenootjes geweid kan worden.

Ik zie ook geen duidelijke reden om de merrie opeens anders te gaan voeren. Het zogen kost veel energie en vaak hebben ze daarna wel wat nodig om aan te sterken, maar dat kan natuurlijk per merrie verschillen en is mijns inziens tevens afhankelijk van het werk wat van ze verwacht wordt.
Het uier vanzelfsprekend wel in de gaten houden (je weet maar nooit) maar zoveel mogelijk afblijven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:28

Bij ons op stal hebben we het geluk dat er meer merries zijn met veulens, en de veulens worden, als het enigzins kan, met zijn tweeen tegelijk gespeend. Moeder blijft op dezelfde stal, binnen hoorafstand, maar na een dag roepen is het eigenlijk al bekeken.
Een enkel veulen blijft langer doorzeuren, vorig jaar was er een veulen die vier dagen lang probeerde of hij door de wand heen kon. Andere veulens in de box duldde hij niet, dus hij moest alleen.
Grappig dat het veulen van dit jaar van dezelfde merrie hetzelfde had. Alleen berustte dit jaar het veulen al na twee dagen.

En idd, van de uier afblijven.

En ik zou het veulen zo snel mogelijk inscharen....

Je suis Charlie.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:35

Wat wij doen: merries bijelkaar en veulens. Merries gewoon in het land en geen gras bij geven en uiers in de gaten houden. De veulens een aantal dagen metelkaar in de stal en dan het land in! Meestal de veulens bij voeren met wat extra brok en goed kijken of ze drinken uit de automatische drinkdingen. En dan met de veulens op naar een andere wei. Binnen een week kun je de merries weer volop trainen (als ze met het veulen ook goed in training waren) Wij hebben iig nog nooit problemen gehad!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:57

Ik heb de paarden gelukkig wel in een kudde staan Haha! Dus voor mij is het wel een mogelijkheid. Ik ga het gewoon proberen, zal wel melden hier of het bevallen is of niet!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:36

Ik heb mijn veulens 6 weken afgespeend.
De veearts vertelde mij dat na 4 weken de merrie geen melk meer aan kan maken, voor die tijd wel dus dan kan je weer van voor af aan beginnen...

Mijn veulens liepen bij een goede kennis tussen de koeien, ik ging ze dagelijks brok geven en het ging prima.

Doe het altijd zo dat de merries hun kinderen niet meer kunnen zien.
Wilde ze 1e overdag van de merries af en dan 's nachts er nog bij zodat ze konden wennen maar dat gaf zoveel stress (merries in de wei gillen, bijna in de sloot... veulens in de box druk druk druk en springen, ook al stonden ze per 2 in een box).

Dus mijn advies; ver weg van de merrie, minstens 4 weken.

En idd de merrie minder krachtvoer, maar niet helemaal er van af natuurlijk.
Daarna hebben ze geen merriebrok meer nodig!

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:56

nou ik wijk behoorlijk af van bovenstaand !!

Ik heb mijn hengst veulen vorige maand in een keer weggehaald, hij was toen precies 4 maanden oud, verschrikkelijk bijdehand goed aan het brok en eigenlijk de hele dag mijn merrie aan het leegzuigen en irriteren !!

Hij is op de trailer gegaan naar een opfok en moeders bleef achter.... was wel heel zielig hoe ze stond te draaien en te schreeuwen om haar kind maar na twee dagen was dat over. Heb ook gewoon gedaan of er niets aan de hand was, gereden zoals altijd en niets meer of minder dan dat.

Met het hengst veulen is het overgens heel erg goed gegaan die staat lekker tussen zijn soort en was zo onder de indruk van alle leuke nieuwe dingen dat hij nergens last van leek te hebben.

Wat voer betreft heb ik haar juist goed aan het voer gehouden(geen merriebrok meer natuurlijk !!!) met extra vitaminen, wormenkuur lekker warm slobbertje na het rijden ! Ze hebben zoveel energie weg moeten geven aan zo'n kleintje dan kan je ze toch niet opeens op weinig tot niets zetten Verward Hoe zou jij je denk je voelen als je net een kind hebt gebaard wat bij je drinkt, en dus al jouw reserves weg neemt dan moet je toch ook aansterken.....
Het uier slinkt vanzelf en zeker als je de merrie gewoon in beweging houdt !!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 07:57

wij hebben het ook in een keer gedaan. Er waren geen leeftijdsgenootjes dus het veulen is met zijn "opa" Trammelant (26 en met pensioen) met wie hij samen met mams al een aantal maanden samen had gestaan naar een wei een paar km verderop gegaan. Raimaer is gewoon thuis gebleven (hebben haar in de stapmolen gezet terwijl Wadhnu weg ging, ze waren al gewend om regelmatig uit elkaar te gaan) en die hebben we idd een paar dagen alleen wat hooi gegeven, de uier afgespoten en veel mee gestapt aan de hand. Ze was wat stil maar het is absoluut geen drama geweest.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:12

Ik heb altijd gehoord dat als je je merrie veel krachtvoer blijft geven de kans op uieronsteking erg groot is vandaar dat ik paar dagen minder ben gaan voeren.

Wel gewoon gereden en zo, en daarna weer lekker gaan voeren.
Ze waren wel wat magerder geworden maar komt er nu vanzelf weer aan.

Helaas mijn 3 jaarlingen te koop, ben je op zoek naar leuke E pony wellicht heb ik een leuke voor je.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:36

Ik heb het echt op exact dezelfde wijze gedaan als MissStynk. Mijn veulen in 1 X weggehaald hup de groep bij de opfok in. mijn merrie wel wat terug gezet in voer (4 kilo ipv 9 kilo!!!) haar uier is netjes opgedroogd. Niets mis mee.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:45

Ik heb Boss samen met mams aan de hand van de wei naar huis gestapt, daar heb ik hem in een box pal naast mijn net gecastreerde hengst gezet. Ik heb de merrie samen met het kleine Friesje weer verderop in de wei gezet.
De merrie heeft 3 keer heen en weer gegaloppeert en de 1e dag wat gegild, de volgende 2 dagen heeft ze nog een paar keer gemurmelt.
De dag ervoor had ik haar al geen biks meer gegeven, ze kreeg voorheen 4 kilo. Maar als ze niet zoogt en in het begin van de dracht zit krijgt ze anders ook maar een kilootje per dag, een paar dagen erna heeft ze weer haar eerste biks gehad.
Boss kon met 2 dagen alweer even lekker luchten (zie usericon), en later heb ik hem met Ozep buiten gezet.
Dat gaat voorbeeldig.
(ook al trekken ze iedere keer elkaars halsters af Tong uitsteken)
Op stal kan hij mooi Triumph bezig houden, en ook al had ik al verwacht dat het perfect zou gaan, het gaat zelfs nog boven verwachting! Party!!

Ik heb voor deze manier gekozen omdat ik Boss nog niet voldoende handmak vond.
Nu kan hij 2 weken thuis zich volvreten aan brok en een beetje in het ritme komen van het buiten zetten, vaststaan e.d. en volgende week gaat hij de opfok in.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:49

Mijn merrie en veulen konden eigenlijk al echt zonder elkaar,dus het ging wel makkelijk.
Hij dronk al haast niet meer,en at gewoon alleen maar brok.
Dronk uit de sloot of waterbak,en stond de hele dag bij de andere veulentjes+moeders ipv bij zijn moeder.
Hij sprong over sloten heen,kortom hij had zijn moeder niet meer nodig.
Dus toen hebben we hem er ook in een keer van af gehaald.
Hij ging zo mee de trailer in,en bij aan komst ging hij lekker met de andere veulentjes spelen.
Moeders maakte zich er ook niet zo druk om.

Verder heb ik de eerste week niet gereden,omdat het klotsen vand e melk in de uier wel pijn moest doen leek mij.
Na ongeveer 2 weken was de melkproductie toen wel zo'n beetje gestopt.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:13

Mijn merrie en veulen waren ook gewend om uit elkaar te zijn, was lekker weer aan het rijden en die kleine stond ook wel eens met een shet buiten dus ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan.....

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:17

Het vorige veulen is in 1x bij mijn merrie weggehaald. Ik kwam haar toen ophalen, want ik was de nieuwe eigenaar. Ik heb er daarna nooit meer zo over nagedacht want ze leek er geen last van te hebben dat het veulen weg was. Ook nauwelijks geroepen om hem ofzo.
Maar dit jaar kon ik dus de eerste 3 weken het veulen niet benaderen wilde ik in leven blijven.. Mijn merrie viel ontzettend fel aan. Toen ben ik eens gaan nadenken en ik denk toch dat ze er een trauma van heeft overgehouden. Vandaar de overbescherming van haar nieuwe veulen. Vandaar dat ik het afspenen deze keer zo laat mogelijk doe en stapje voor stapje. Want ik wil volgend jaar weer gaan fokken met deze merrie en vind dit gedrag van haar ontzettend vervelend. Dankzij dit gedrag is mijn veulen ontzettend schuw en nauwelijks handmak. Vandaar dus dat ik het dit jaar maar eens op een andere manier ga doen, de Emiel Voest manier. Ach, je moet toch wat!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:45

We zijn in de eerste week begonnen met scheiden, zodat ik uiteindelijk na een week of 3 rustig kon rijden terwijl de kleine op stal stond. Later kon hij rustig in het land naast de bak blijven en nadat er nog een veulen bij was en de kleine ook al wel een maand of 3/4 bleef hij gewoon bij de andere paarden in het land en kon hij zijn moeder niet meer horen of zien wanneer we gingen rijden.
Na een half jaar hebben we hier moeder en veulen gewoon in een keer gescheiden. Ze konden elkaar niet zien of horen. Ben doorgegaan met de normale manier van rijden....ze wou wel constant naar het stuk land waar ze eerst stond, maar wanneer ik gewoon normaal doorreed gaf ze hier ook weinig reactie aan.
Na een aantal dagen had ze nergens problemen meer mee.
De uiers waren ook met een paar weken ingedroogd. Qua voer hebben we nooit verminderd. Na een week zijn we zelfs op extra voer over gegaan omdat in het nieuwe stuk waar ze stond bijna geen gras was en een half jaar veulen bij haar niet echt bevordelijk was voor haar omvang.
Na een dikke maand zijn we weer een keer bij het veulen in de buurt geweest. Ze vond het wel interessant, maar had totaal geen aandrang tot het er constant heen moeten of uiteindelijk weer weg moeten....gelukkig!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers