Lowina vervangt Hascal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Lowina vervangt Hascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 15:12

Bondscoach Bert Romp heeft een wijziging aangebracht in de samenstelling van het A-kader springen. Albert Zoer neemt nu met Lowina de plaats in van Angelique Hoorn met Hascal.

(Bron: persbericht KNHS)

En is het nou een Faldo of een Farmer??

Culemborg here I come!!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:15

ik dacht Faldo. MAar waarom is Angelique vervangen? wie zitten er nog meer in? Dubbeldam? een van de broertjes Schroder?

De hond is de betere mens

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 15:48

A - Kader Paard Team ind
Gert-Jan Bruggink Joel
Jeroen Dubbeldam De Sjiem
Gerco Schröder Eurocommerce Geneve, eurocommerce Monaco
Wim Schröder Eurocommerce Berlin / Eurocommerce Montreal
Jan Tops Roofs / Grande Dame
Eric van der Vleuten Audi’s Jikke
Albert Zoer Lowina


B - Kader Paard
Leopold van Asten VDL Groep Think Twice
Mathijs van Asten Kwidanta van de Laarse Heide, Luciano van de Laarse Heide
Roelof Bril Kor II
Rob Eras Collezione Cesaro La Perla / Collezione Cesaro Valentino
Peter Geerink Norit Larino, Norit Joint Venture
Angelique Hoorn Hascal
Marc Houtzager HBC Jacomar
Piet Raymakers Van Schijndel’s Patrick, Van Schijndel's Kris
Wout-Jan van der Schans Broere VDL Atlantic, Broere Maroon
Wil Schellekens Stapp's Aerobic
Emile Tacken Miss Montana, Minka's Diamond
Leon Thijssen Izaura G / Gasaya's La Pomme
Jur Vrieling Labor's Jupiter

Heb je het verhaal in In de Strengen niet gelezen? Daarin staat dat Lowina hoogstwaarschijnlijk geen Faldo maar een Farmer is.

Culemborg here I come!!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:51

Het is dus vrijwel zeker een Farmer maar ok, dat was al veel langer bekend Lachen

Verder vind ik het geen stomme keuze van de bondscoach! Lachen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:51

Lowina is een Faldo x Orthos.

Angelique Hoorn maakt niet langer deel uit van de A-selectie van de Nederlandse springruiters. De Nederlands kampioene van 2001 presteerde daarvoor de laatste maanden met haar toppaard Hascal te weinig. De afgelopen twee jaar brak Hoorn internationaal door. De amazone uit Wanneperveen was voor Nederland actief op het EK in Papendal (2001) en vorig jaar op de wereldtitelstrijd in Jerez. Mede door wat blessures van Hascal raakte ze dit seizoen haar plaats in de nationale equipe van bondscoach Bert Romp kwijt. Wel besloot Romp Albert Zoer aan de A-groep toe te voegen. De ruiter uit Echten leverde internationaal dit seizoen met zijn paard Lowina voldoende prestaties om de stap te maken. (ANP)

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:54

Franske schreef:
Het is dus vrijwel zeker een Farmer maar ok, dat was al veel langer bekend Lachen

Verder vind ik het geen stomme keuze van de bondscoach! Lachen


Nee het lijkt mij ook geen verkeerde keuze, Lowina laat de laatste tijd naast veel kwaliteit ook zien over goede vorm te beschikken. Ik ben benieuwd hoe zij (en in combinatie met Albert Zoer natuurlijk) zich verder ontwikkeld. Het is Albert trouwens ook niet misgund!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 16:03

MissHIS schreef:
Lowina is een Faldo x Orthos.


Citaat:
Franske schreef:
Het is dus vrijwel zeker een Farmer maar ok, dat was al veel langer bekend


Verward

[/quote]

Culemborg here I come!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:06

Daar gaan we voorlopig niet achter komen omdat de familie Zoer weigert mee te werken aan een DNA onderzoek.
In de toekomst zullen ze er waarschijnlijk mee willen fokken en ik neem aan dat ze wellicht dan eens achter de oren krabben.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:37

Ik neem aan dat MissHis In De Strengen niet goed gelezen heeft.
Dat Lowina en Farmer is, lijkt nu wel duidelijk!

Mocht het keurpredikaat van Faldo mede gebaseerd zijn geweest op de resultaten van Lowina, dan mogen ze voor mijn part Faldo het Keurpredikaat oneervol afnemen..................

(Maar dan mag het KWPN ook wel even bij zichzelf te rade gaan waarom de afstamming van Lowina nooit is gecheckt...............)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:40

Trouwens dat de heer Zoer niet wenst mee te werken aan een DNA-onderzoek is bij "crimineel" af.

Daarmee doe je de echte vader en moeder tekort.
Om de kosten hoeft het niet over te gaan. Die paar tientjes dat stelt ook niks voor.
Met dit soort opstellingen doet de heer Zoer de paardenbranche geen goed als je het mij vraagt.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:44

ik vraag me af waarom de heer Zoer niet mee wil werken. Vindt het allemaal nogal vaag.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:45

CGJ12 schreef:
Ik neem aan dat MissHis In De Strengen niet goed gelezen heeft.
Dat Lowina en Farmer is, lijkt nu wel duidelijk!

Mocht het keurpredikaat van Faldo mede gebaseerd zijn geweest op de resultaten van Lowina, dan mogen ze voor mijn part Faldo het Keurpredikaat oneervol afnemen..................

(Maar dan mag het KWPN ook wel even bij zichzelf te rade gaan waarom de afstamming van Lowina nooit is gecheckt...............)


Hmm...heb de IDS inderdaad selectief doorgelezen laatste tijd (druk druk druk), dus heb niet goed opgelet! Heb nog wel de moederlijn van Lowina bekeken.

Het lijkt mij wel dat het keurpredicaat van Faldo voor een (groot) gedeelte is gebaseerd op de successen van Lowina. Ben benieuwd naar de eventuele consequenties.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:47

Hihi, ja, erg humor om eerst het landbouwblad en dan de strengen te lezen....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:48

lijkt mij wel duidelijk..........

.........en dan zegt ie ook nog: "ik heb nooit beweerd dat het een Faldo is"

Wie zoekt er even een oud hengsten promotieboekje van Zoer op?
Ik kan me niet voorstellen dat daar NIET in staat bij Faldo: vader van o.a. Lowina.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:56

Er staat in ook in dat zelfde artikel dat bij dhr. Bremmer een aantal veulens niet geregistreerd zijn, o.a. Lowina.....

Gratis af te halen mooie jonge katten

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 16:56

CGJ12 schreef:

(Maar dan mag het KWPN ook wel even bij zichzelf te rade gaan waarom de afstamming van Lowina nooit is gecheckt...............)


Hoe? Als Zoer tegen de FEI zegt dat er geen papier bij zit maar t een Faldo is en de KNHS zet t ook in haar paspoort???

Culemborg here I come!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:16

Hier is het gehele artikel...

Lowina hoogstwaarschijnlijk een dochter van Farmer

Fokster Berends van merrie Lady: "Ik zag haar terug onder de naam Lowina"


In het landbouwblad van 18 oktober jongstleden is een interview verschenen waarin de heer Jan Willem Bremmer uit Koekange wordt opgevoerd als de fokker van Lowina, het topspringpaard van Albert Zoer. In het artikel wordt beweerd dat Lowina een dochter zou zijn van Faldo uit de veulenboekmerrie Dorina (v. Orthos x Positief).

Op alle startlijsten staat de winnares van de Grote Prijs uit Redefin inderdaad afgedrukt als een dochter van Faldo uit een Orthos-moeder. Maar inmiddels is er twijfel gezaaid of de merrie die wereldroem oogst onder de naam Lowina niet in feite afstamt van Farmer en de stamboekmerrie Daphne (Kibrahim x Rigoletto x Farn). Ze werd tien jaar geleden door haar fokker, de familie Berends uit Jubbega, Lady genoemd.

Twijfel
De twijfels zijn afkomstig van de heer Bremmer (81): "Ik ben al wat ouder en soms herinner ik mij de dingen niet zo precies. Arend Zoer (de eigenaar van Lowina, red.) zei tegen mij dat ik de fokker van Lowina was, maar ik heb direct gezegd: dat geloof ik niet. ´t Kwam mij zo gek voor omdat Dorina eerst drie veulens van Conveyer en daarna vier veulens van Creool heeft gehad."

Als deze bewering van de heer Bremmer juist is, dan zoogde Dorina tien jaar geleden, toen Lowina een veulen was, een afstammeling van de hengst Creool. Met zekerheid valt dit echter niet te zeggen omdat de heer Bremmer zelf nooit tot registratie van zijn veulens overgaat. De KWPN-computer kent dus geen afstammeling van Dorina die geboren is in 1993. De merrie Dorina staat niet eens op naam van Bremmer en uit deze Orthos-dochter zijn alleen de laatste drie veulens geregistreerd met behulp van DNA, volgens Bremmer op verzoek van de heer Zoer.
Waar de stamboekhuishouding van het KWPN wél duidelijkheid over verschaft is over de kleur en de aftekeningen van de merrie Lady (Farmer x Daphne stb v. Kibrahim x Franciska ster prest v. Rigoletto, de moeder van de hengst Signatuur). Die zijn identiek aan de kleur en de aftekeningen van de merrie Lowina die door Albert Zoer met zeer veel succes wordt uitgebracht in de internationale springsport. Daarbij geeft de fokster van Lady, mevrouw Berends uit Jubbega, zelf ook de nodige duidelijkheid: "Wij hebben haar als veulen verkocht aan de heer Van Wijk uit Tynje en ik heb gezien dat Albert Zoer met haar sprong toen ze vijf jaar was. En toen heette ze Lowina. In die tijd belde Zoer me zelfs op met de vraag of ik nog meer paarden uit die stam had. Maar Daphne was toen al dood en de andere veulens van haar hadden we al verkocht."
Het is niet aannemelijk dat zich op één stal, te weten die van de heer Zoer te Echten, gelijktijdig twee merries bevinden met dezelfde kleur en identieke (en heel speciale) aftekeningen. Op grond van de verklaringen van de betrokken fokkers, de heer Bremmer en mevrouw Berends, alsmede op grond van het identieke signalement lijkt het vooralsnog wel aannemelijk dat de merrie Lady (Farmer x Kibrahim), het fokproduct van R. Berends uit Jubbega, wereldroem oogst onder de naam Lowina.

DNA-onderzoek
DNA-onderzoek zou definitief uitsluitsel kunnen geven. "Ik heb destijds een grote koppel jongen paarden naar Polen gedaan", aldus Zoer. "Die hebben daar drie jaar gelopen en toen ze terugkwamen zijn we daar mee aan de slag gegaan. De mogelijkheid bestaat dat er toen twee paarden zijn verwisseld. Maar het papier van die andere merrie heb ik niet meer. Ik heb nooit beweer dat ze (Lowina, red.) van Faldo was, omdat er nooit DNA is onderzocht. En dat gaat ook niet gebeuren."

Door: Dirk Willem Rosie
Uit: In de Strengen, 23 oktober 2003, nr. 21

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:17

Hij is eigenlijk heel slim om het zo voor zijn hengst te 'spelen' , maar dan gewoon heel dom om die mevr. Berends op te bellen om te vragen of ze er nog meer heeft van die stam Knipoog

Ach, het is natuurlijk beetje k*t met dat Keurpredikaat van Faldo. Maar ik denk niet dat farmer er meer door gedekt zou hebben en Faldo niet veel minder als het altijd bekend zou zijn geweest.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:19

CGJ12 schreef:
Trouwens dat de heer Zoer niet wenst mee te werken aan een DNA-onderzoek is bij "crimineel" af.

Daarmee doe je de echte vader en moeder tekort.
Om de kosten hoeft het niet over te gaan. Die paar tientjes dat stelt ook niks voor.
Met dit soort opstellingen doet de heer Zoer de paardenbranche geen goed als je het mij vraagt.



Helemaal mee eens. Maar hij zal er zijn reden wel voor hebben. En die is in deze discussie al boven komen drijven.

Namelijk: quote MissHis: Het lijkt mij wel dat het keurpredicaat van Faldo voor een (groot) gedeelte is gebaseerd op de successen van Lowina. Ben benieuwd naar de eventuele consequenties.

Als Zoer weigert mee te werken aan een DNA-onderzoek zullen er ook geen consequenties zijn..........

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 22:18

Maar kan de eigenaar van bijvoorbeeld Farmer dat niet eisen? Je 'moet' toch ook indien gev raagd met een veulen naar de afstammelingenkeuring??

Culemborg here I come!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:58

Hmm, ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Lijkt me nou geen reclame voor dhr. Zoer.
Jammer voor zo'n merrie, ze heeft de kwaliteiten.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:02

adriana schreef:
Jammer voor zo'n merrie, ze heeft de kwaliteiten.


Denk dat de merrie er niet wakker van ligt wie haar pappie is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:05

Zat toevallig dit weekend met vrienden over dit probleem te praten, zij springen veel in de regio van zoer en consorten. En op behoorljk nivo. Die zeiden direct al, altijd al gezegd dat dat geen Faldo was!!! Tja, ben niet zo thuis in de springsport, dus kon alleen het antwoord maar beamen. Wel ken ik dhr. Zoer, en vind het niet vreemd dat hij zo reageert.................................

Overigens keur in het absoluut niet goed, en vind het een vreemde gang van zaken. En eigenlijk bevestigd hij dat het een Farmer dochter is, want als je zeker bent van je zaak doe je niet moeilijk over dat onderzoek.

Wat ik mij wel afvraag, kan het kwpn hem niet verplichten tot onderzoek doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:07

Samsam"]
[quote="adriana schreef:
Jammer voor zo'n merrie, ze heeft de kwaliteiten.


Denk dat de merrie er niet wakker van ligt wie haar pappie is!
[/quote]

Klopt, maar aangezien Zoer eigenaar is van Faldo en ook de reclamefolder maakt, is het commercieel zeer aantrekkelijk om te zeggen dat Faldo de vader is van Lowina. Hoeveel mensen zullen wel niet met Faldo hebben gedekt omdat ze dachten dat hij de vader van lowina was. Om niet te spreken over de predikaten.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:08

Misschien heeft de merrie er geen last van, maar van zulke praktijken voor het paard weer de dupe.
Misschien komt het wel zover dat ze zeggen als jij niet wil meewerken, nou klaar prima dan doe je ook niet mee in het A kader (als dat mogelijk zou zijn) dan kan je de kwaliteiten ook niet meer bewonderen van zo'n merrie.

Pipo je kent trouwens wel veel mensen *LOL*
Kennen ze jou in Duitsland ook? hahah

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers