Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lolokanarie

Berichten: 215
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Antwerpen, België

Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:08

Als ik zo op bokt zit te surfen heb ik de indruk dat de mensen meer bezig zijn met dressuur dan echt met jumpings. Ik zie namelijk meer fotos van paarden in dressuurringen dan op een springparcour, of heb ik het mis?

Misschien omdat jullie in Nederland Anky hebben om naar op te kijken en wij in België Ludo of Jos Landsinks??

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 02:03

Jos Lansink is een nederlander met een belgisch paspoort... Knipoog

Groeten, SuSEQ

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 02:05

De dressuurders hebben misschien meer zin om op bokt te zitten Tong uitsteken
Of hetr kan komen omdat dressuur de basis is van het springen en SGW

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:59

Dressuurmensen zemelen met meer voorliefde over hun paarden dan springruiters. Haha!

Ingridje16

Berichten: 3163
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Weteringbrug

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:11

Sjoert schreef:
Dressuurmensen zemelen met meer voorliefde over hun paarden dan springruiters. Haha!


En dat slaat waar op?
Beetje rare opmerking Knipoog

Ik denk ook inderdaad dat het is, omdat dressuur de basis van alles is.
Ik rij sgw's maar mijn trainingen bestaan toch voor 5/6 deel uit dressuur en 1/6 springen/cross.
Dan krijg je denk ook dat dressuur hier meer voor komt.
Geen enkele springruiter springt 5 keer per week, terwijl dat bij dressuur wel vaak word gedaan.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:23

Wij hebben in nederland denk ik een bredere en betere dressuurbasis ook.We kennen ook goed het belang van de dressuur,en aangezien het iets fascinerend is,is het ook goed en leerzaam om het er veel over te hebben en veel over na te denken.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:28

Elisa2 schreef:
Wij hebben in nederland denk ik een bredere en betere dressuurbasis ook.We kennen ook goed het belang van de dressuur,en aangezien het iets fascinerend is,is het ook goed en leerzaam om het er veel over te hebben en veel over na te denken.

Bovendien zitten veel amazones en ruiters van 25+, met een baan, relatie enz. niet meer te wachten op
blessureleed t.g.v. de springsport. Blauw oog Blauw oog

Marijkeeee
Berichten: 6291
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:36

hmm ik weet het niet of we meer een dressuurland zijn..
vind dat er in het hoge noorden veel springers zijn.. op keuringen zijn de springafstammingen in de meerderheid.

Ik ben dan springruiter met zo af en toe een dressuurproefje tussen door. De dressuur is de basis en een springruiter rijd voornamelijk dressuur met zo af en toe een springtraining. Groten deels word er vaak alleen gesprongen op de wedstrijden

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:46

Ik rijd btw alleen thuis dressuur en op SGW. Ben op en top springer Clown

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:59

misterA schreef:
Elisa2 schreef:
Wij hebben in nederland denk ik een bredere en betere dressuurbasis ook.We kennen ook goed het belang van de dressuur,en aangezien het iets fascinerend is,is het ook goed en leerzaam om het er veel over te hebben en veel over na te denken.

Bovendien zitten veel amazones en ruiters van 25+, met een baan, relatie enz. niet meer te wachten op
blessureleed t.g.v. de springsport. Blauw oog Blauw oog



Waarom zou dressuur 'veiliger' zijn dan springen??
In beide gevallen moet je de beweging van je paard volgen.. en je kan toch zelf bepalen hoe hoog je springt?

Ik denk dat het merendeel van de NL gewoon schijt om te springen, omdat ze niet het goeie gevoel hebben ontdekt met springen door te weinig basis in springlessen.. ik doel dan op het gevoel van vertrouwd op een hindernis afrijden, en je paard volgen boven de sprong..

Te veel mensen gaan staan in de beugels waardoor ze de balans verliezen en 'los' komen van het paard (zelf over de hindernis willen springen!).. maar juist het goeie gevoel is het 1 zijn met een paard, niet gaan staan, niet zelf gaan duiken, maar gewoon je paard letterlijk volgen!

Anoniem

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:26

Elisa2 schreef:
Wij hebben in nederland denk ik een bredere en betere dressuurbasis ook.We kennen ook goed het belang van de dressuur,en aangezien het iets fascinerend is,is het ook goed en leerzaam om het er veel over te hebben en veel over na te denken.


Nou dat ben ik niet met je eens. We hebben een veel grotere groep betere springruiters dan dressuurruiters. Zelfs op topnivo is de hoeveelheid goede springruiters veel groter dan dressuurruiters.

Alleen zie je die springruiters niet op bokt, die vinden dat dom gelul Haha!

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:28

Pipo schreef:
Elisa2 schreef:
Wij hebben in nederland denk ik een bredere en betere dressuurbasis ook.We kennen ook goed het belang van de dressuur,en aangezien het iets fascinerend is,is het ook goed en leerzaam om het er veel over te hebben en veel over na te denken.


Nou dat ben ik niet met je eens. We hebben een veel grotere groep betere springruiters dan dressuurruiters. Zelfs op topnivo is de hoeveelheid goede springruiters veel groter dan dressuurruiters.

Alleen zie je die springruiters niet op bokt, die vinden dat dom gelul Haha!

En dan nog maar een ongenuanceerde uitlating, Haha!
Het enige wat springruiters kunnen vertellen is "als ze maar van het hout afblijven". Knipoog
Dan ben je snel uitgepraat.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:52

Langs de andere kant vinden de springruiters al dat gelul minder nodig en zijn ze liever met hun paard bezig dan met de computer, in tegenstelling tot die muffe dressuurmutsen.

Kwestie van nog wat clichés boven te halen en nog wat olie op het vuur te gieten... Haha!

Groeten, SuSEQ

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:41

Jeetje,is dit bedoeld als vete tussen spring en dressuurruiters? Zoja dan bemoei ik me er niet meer mee.

Dressuur is iets wat je moet leren begrijpen,daar moet je tijd,geduld,kennis en een bepaalde mate van intelligentie voor hebben.Daarom is en blijft het fascinerend om erover te praten.Ook omdat het erg complex is,en ik wil niet zeggen dat springen niet complex is.Want ik heb respect voor goede springruiters.Maar bij de dressuur moet je op de millimeter kunnen werken en niet iedereen kan dat.Net zoals niet iedereen goed kan springen en ik denk inderdaad dat er hier een bepaalde basis mist voor het springen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:47

misterA schreef:
En dan nog maar een ongenuanceerde uitlating, Haha!
Het enige wat springruiters kunnen vertellen is "als ze maar van het hout afblijven". Knipoog
Dan ben je snel uitgepraat
.


Dat is wel de kern van de zaak en waarom daar dan hele verhalen over ophangen Clown

ioontje
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-06-06

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:30

Volgens mij zijn er op 'bokt' veel mensen die gewoon graag paardrijden en erover praten. Zij zullen inderdaad vaker dressuurrijden, gewoon omdat zij niet de mogelijkheden/kennis hebben om een parcours rond te springen zonder ongelukken.
Hierdoor ontstaat een vertekend beeld in mijn ogen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:16

Nou ik durf niet meer(op wedstrijden) te springen. Eigenlijk vind ik het veel leuker dan dressuur maar ik ben dus een schijtert geworden...zeker nu er kindjes zijn gekomen.... Verdrietig

Anoniem

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:23

Elisa2 schreef:
Jeetje,is dit bedoeld als vete tussen spring en dressuurruiters? Zoja dan bemoei ik me er niet meer mee.

Dressuur is iets wat je moet leren begrijpen,daar moet je tijd,geduld,kennis en een bepaalde mate van intelligentie voor hebben.Daarom is en blijft het fascinerend om erover te praten.Ook omdat het erg complex is,en ik wil niet zeggen dat springen niet complex is.Want ik heb respect voor goede springruiters.Maar bij de dressuur moet je op de millimeter kunnen werken en niet iedereen kan dat.Net zoals niet iedereen goed kan springen en ik denk inderdaad dat er hier een bepaalde basis mist voor het springen.


Als je in de dressuur 1 millimeter mist, dan overleef je dat. Bij springen duik je op de kop de hindernis in.

montender78

Berichten: 304
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Verwegistan!

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:31

[quote="Sjoert"]
Dressuurmensen zemelen met meer voorliefde over hun paarden dan springruiters.
Rare opmerking of niet ik ben het compleet met je eens!
Springmensen zijn vaak het wat met 2 benen op de grond volk die zitten inderdaad niet te wachten op het dagelijkse bokt gevoel.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:37

ik denk dat op bokt veel meer vrouwen actief zijn dan mannen.
En als je in de sport kijkt, zijn in de dressuursport meer vrouwen actief dan mannen en bij het springen is dat andersom.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:52

montender78 schreef:
Sjoert schreef:
Dressuurmensen zemelen met meer voorliefde over hun paarden dan springruiters.
Rare opmerking of niet ik ben het compleet met je eens!
Springmensen zijn vaak het wat met 2 benen op de grond volk die zitten inderdaad niet te wachten op het dagelijkse bokt gevoel.

Dat geld niet voor alle springmensen.
Er zijn er die ook meezemelen op bokt. Tong uitsteken

81Puck

Berichten: 74
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:32

Denk dat het voornaamlijk regio verbonden is. In het Zuid-Westen (Zuid-Holland) zijn de springwedstrijden veel minder, dan bv in Brabant, Limburg en andere delen van het land.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:58

81Puck schreef:
Denk dat het voornaamlijk regio verbonden is. In het Zuid-Westen (Zuid-Holland) zijn de springwedstrijden veel minder, dan bv in Brabant, Limburg en andere delen van het land.


OK, maar dat heeft niks met de vraag van de TS te maken, zij heeft het immers over bokt, en die is zelfs internationaal..

Ik denk ook dat veel mensen een vooroordeel hebben over springen (net als over dressuur) omdat ze het zelf niet goed genoeg kunnen, juist doordat de meeste springlessen over hoogte gaan, maar niet over de basis.. en ook met springen moet je tot op de millimeter nauwkeurig willen rijden..

81Puck

Berichten: 74
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:32

Dit was de opening : Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Dat kun je dus niet zomaar stellen, mits je een onderzoek doet.
Springen is in Nederland vrijwel regio gebonden. Dus dan zou je in alle regio's een onderzoek moeten doen, wat ieder meer liefhebt.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Meer dressuurliefhebbers in Nederland dan springliefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:30

femmefatale1 schreef:
Ik denk ook dat veel mensen een vooroordeel hebben over springen (net als over dressuur) omdat ze het zelf niet goed genoeg kunnen, juist doordat de meeste springlessen over hoogte gaan, maar niet over de basis...

Gelukkig is het niet altijd enkel en alleen maar hoogtewerk. Ik heb één keer per week springles en ik denk niet dat het daarover de 90cm gaat. Waar het wel over gaat, zijn parcourtjes, lijntjes, in-uitjes en dergelijke. Meer de technische kant van de zaak, dus. Blijkbaar is dat geen standaard springles?

Groeten, SuSEQ