[KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

[KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 09:00

Hallo,

even een vraagje om meer info, mijn bijna 9 jarige merrie Flicka heeft sinds deze zomervacht ineens allemaal witte vlekjes. op de plekken waar de wintervacht er al uit is (ze is altijd laat met het laatste dons loslaten) is het heel duidelijk zichtbaar. Flicka is een voskleurige pony met een aantal appaloosa kenmerken (moeder was een few spot, vader een roodbonte), zoals gestreepte hoeven, lichte vlekjes in de huid onder de staart, mensenogen. verder heeft ze een lichte, maar goed zichtbare aalstreep, donkere 'driehoek' over de schouder en typische haren (bijna zwart in een gele sok) aan de onderbenen.

al met al zeker geen standaard kleurtje, en nu met die witte vlekjes al helemaal. ik heb al gekeken bij info over appaloosa genen en birdcatcher spots. ik zal foto's maken van Flicka, misschien dat dat nog handig is.

ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-06-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nicole288

Re: [KG] Toch al apart, en nu krijgt Flicka ook witte vlekjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:26

Ik heb je titel iets ingekort, omdat de verplichte tag er anders niet voor pastte (KG voor Kleur Genetica)

Foto's van de merrie is een goed idee :j

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:33

Klinkt als 'Snowflake' appaloosa maar iddd beter met foto te beoordelen ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:49

nou hier zijn dan de foto's van de kleine dikzak <3 (niet heel mooi en zoals ik al zei zit er nog wat verdroogde, dode wintervacht in :') , conditie moet ook even eea aan aandacht hebben, oeps...):

Aalstreepje is hier aardig te zien, als de zomervacht er goed door is wordt deze nog iets duidelijker normaal gesproken. bovenop de achterhand en rug is het winterdons er zo goed als uit, en daar zijn de vlekjes dus ook al het best zichtbaar...

Afbeelding

voor de schouder geldt hetzelfde, op deze heel duidelijk te zien:
Afbeelding

andere kant:
Afbeelding

op de huid in de liezen zijn de plekjes ook zichtbaar, ze zitten bijna overal, dus ook hier:
Afbeelding

gestreepte hoefjes:
Afbeelding

en d'r edele achterste. ik heb toestemming van Flicka om deze foto te plaatsen, maar doe het wel in link...
http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Faram%20en%20Flicka/P6030040.jpg

de vlekjes op het kale gebiedje onder de staart waren er al, die heeft ze altijd gehad (ik heb haar gekocht op 3 maand oud). de rest (die in de vacht) niet. wel altijd wat stekelharig geweest. op één van haar neusvleugeltjes is ook een klein wit rondje te zien dat er eerder niet was. ze zitten niet op of rond de oogleden, vitiligo is het dan ook volgens mij niet.

ik vind het wel mooi, vooral schattig ook. ben alleen dus wel benieuwd wat dit nu eigenlijk is, of hoe het heet. Ik heb trouwens ook altijd gedacht dat Flicka wel eens Red Dun zou kunnen zijn, iemand daar verstand van?
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 02-06-12 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:26

poeh merrieveulen, daar weet ik veel te weinig van om antwoord te kunnen geven, maar wel een stipje want Kleurengenetica is wel iets waar ik me meer in wil gaan verdiepen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:28

Ik volg ook even, ben benieuwd of er iemand is die het weet! :)
Omdat ze de vlekjes onder de staart al had voor ze deze kreeg en stekelharig worden er toch anders uitziet, vallen mijn twee ideeën af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:33

inderdaad. de 'paddenmuil' achtige vlekjes had ze al, ik denk dat dat te maken heeft met haar appaloosa moeder, net als de gestreepte hoefjes. stekelharig was ze altijd al wel, maar dan meer gelijkmatig gespreid over haar vacht, gewoon normaal, zeg maar.

Flicka is altijd laat met verharen, ik zag deze dingen dus een week of twee geleden voor het eerst. in de wintervacht was nog niks te zien.

zo was haar zomerkleur eerder altijd ongeveer (wel met kleine nuanceverschillen van jaar tot jaar...)
Afbeelding

Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:46

En het is niet typisch voor appaloosa's om het op deze manier te gaan tonen? Dat ze straks als ze bejaard is uiteindelijk panterbont is geworden ofzo? Ik ben niet zo goed met bonte types dus ik heb geen idee hoor. :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:04

nou ik heb iets gevonden over het iets wat ze 'Mottled' noemen, en daarvan heeft Flicka wel de kenmerken:

http://www.horse-genetics.com/Appaloosa.html

Citaat:
Spotting only shows in horses with at least one copy of the dominant Appaloosa spotting allele LpLp, although it is then influenced by several other genes. Horses with this gene but no other spotting genes show at least one of the three minimal appaloosa characteristics. These are mottled skin pigment on the face and/or genitals, hooves striped with narrow vertical bands and white sclera of the eye. The skin pigmentation may not be present at birth, but the other two characteristics are. Pink and black mottled skin is one of the most indicative characteristics. It is always evident in the genital region and may also occur around the lips, muzzle, nostrils and/or eyes. An appaloosas eye is sometimes called the "human eye" due to the white sclera encircling the eye. Most other horses have a dark sclera.

Horses showing all three traits are said to be mottled. The expression of appaloosa characteristics is thought to be influenced by sex, possibly through an hormonal effect. There is some evidence that stallions show more patterning than mares. Jeanette Gower (1999) suggests the following phenotypes for horses with no other spotting genes:
'

alleen kan ik dus niet vinden hoe het zit met die witte vlekjes.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:41

Heeft ze witte sclera? Noemen ze ook wel mensenoog geloof ik. :j Oh staat er ook.
Het gebrek aan pigment op de genitaliën en de gestreepte hoefjes heeft ze namelijk wel. Ik kan alleen niet op de foto's zien hoe haar ogen zijn, ze lijken gewoon donker.

Dan lijkt het me dat de stipjes er nu komen omdat ze uitgegroeid is (ze was 9 toch? meestal zijn ze rond 8 pas goed uitgegroeid, in hoogte en breedte, is mij verteld). En dat ze niet zo opvallend zijn omdat ze geen hengst is, zoals sommige onderzoeken dus blijkbaar zeggen.

En in dat geval komt het neer op mijn huid! Ik heb ergens blijkbaar een recessief roodharigen-gen in de familie van vaderskant. Tot mijn puberteit min of meer tot zijn eind kwam, werd ik bv. heel makkelijk bruin en had ik meer zo'n blondharige-surfers-huid. ;) Tegenwoordig heb ik meer een roodharigen-huid, met wat kleine verschillen. Net als dat Flicka niet precies appaloosa-stipjes heeft, maar dit soort halve.

Grapsig.

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:48

Mijn shetlandertje heeft dit ook. Elk jaar komen er een paar bij. Haar moeder was een zwarte shet en der vader een appeloosa. Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, ik heb geen verstand van genetica enzo. Vindt het wel grappig elk voorjaar weer een kleine verassing wat er onder haar zwarte vachtje vandaan komt...... :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:50

Ik heb wel iets verstand van genetica en ik lees nu ineens dat het appaloosa-gen dominant is... en dat je dus minstens 1 copy moet hebben. Maar ben je dan niet volledig appaloosa?

Hoewel, dit zal wel weer zo'n vachtkleuren ding zijn. Er zijn echt een heleboel genen die vachtkleur bepalen (net als menselijke haarkleur dus blijkbaar). Dat zou het kunnen verklaren.

(Sorry ik denk rustig verder.)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:35

ja dat heeft ze:

Afbeelding

Afbeelding

nou ja die indruk kreeg ik dus ook, omdat men het heeft over jong volwassen dieren. paardje wordt 21 juni officieel 9 jaar. klopt inderdaad dat paarden later uitgroeien dan vaak wordt gedacht. de schedel is sowieso pas 'klaar' als ze zes á 6,5 zijn. Flicka is natuurlijk een merrie (ruinen groeien over het algemeen het laatst uit, en dan geldt nog 'hoe grootramiger hoe later'. later zijn vaak ook de meer robuuste natuurrassen (denk IJslanders e.d.) en niet bepaald een laatbloeier, met 3 jaar is ze gemeten op de keuring, 97 cm, en twee jaar later (vijf jaar oud dus) op 1,01 cm.

interessant ook, wat jij schrijft over jouw huid. ik heb wel gemerkt dat er onwijs veel genen zijn mbt kleur, met alle mogelijke kleuropties van dien. vandaar ook dat ik er hier eens naar vraag, word nu toch wel érg nieuwsgierig.

@ Walfie, heeft jouw pony ook gestreepte hoefjes, en die andere kenmerken? dan is er volgens mij dus dikke kans dat het inderdaad uit de appaloosa dinges komt...

@ nemurin, voor zover ik begrijp uit de dingen die ik gelezen heb, zou je Flicka een appaloosa kunnen noemen. omdat ze dus wel de kenmerken heeft hier en daar. hoe het zit met dat 'Mottled' gen snap ik dus nog niet helemaal. Flicka's moeder was (voor zover ik er van weet) een Few Spot, in ieder geval 100% zeker weten een appaloosa. ik heb de moeder IRL gezien, die had heel duidelijk de gespikkelde huid in het hele gezicht, en was zelf wit van kleur met niet heel veel vrij kleine zwarte stipjes.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:02

Dan denk ik dat zij ook een few spot is en dat het zich gewoon anders uit... :j
Misschien krijgt ze er net als een schimmel steeds meer schimmel wordt, straks steeds meer bij? Mag je ze elke dag tellen. :')

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:08

Noemt men dit niet sneeuwvlokkenbont in de appaloosa wereld?
Misschien overheen gelezen, maar heeft ze ook gespikkelde kling en uier?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:08

Kling wel een beetje, de foto's staan hoger. :j Maar het valt nog erg mee. Op de uier heel licht als ik het zo zie.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:10

ze is in ieder geval niet red dun ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:19

bij de uier is het meer naar de zijkanten, de liezen.

snowflake zou kunnen, maar volgens mij hoort daar niet bij dat ze het pas op latere leeftijd krijgt toch? Flicka wordt 9!

@ Van, hoe zie je dat precies? als ik op internet zoek naar de kenmerken dan heeft ze er nl best wel veel van.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:19

Dun is toch vaak een aalstreep erbij?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:27

waar zie jij die kenmerken dan? die "aalstreep" is duidelijk countershading

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:27

Nee ik zie bij Flicka geen aalstreep, het was een vraag aan jou. :+

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:29

en mijn vraag was aan merrieveulen :+
een dun moet inderdaad een aalstreep hebben

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:44

Ah dan snap ik 't weer. :')

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:58

Mijn shet heeft een gestreept hoefje en een paar lichtere stipjes op haar uiertje. Der muts is gewoon helemaal zwart.... Vandaag ontdekte ik weer en wit plekje op de onderkant van haar buikje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:29

dat donkerder streepje over haar ruggegraat bedoel ik, loopt ook door in haar staart. op internet schreef men namelijk dat de aalstreep en andere 'wildkleur' kenmerken niet pre sé heel sterk van contrast hoeven zijn. de vlekken op de schouders zijn op deze foto's niet te zien, dat is heel vaag ook, net als het maskertje. ze zijn er wel, maar niet heel scherp.

ik heb nog een vos, die is ook iets donkerder op de ruggegraat (countershading), maar dat is toch anders dan het streepje van Flicka. vandaar dat ik het aanzie voor een aalstreep.
maar goed, op zich vind ik het Red Dun niet héél boeiend, tenzij het ook iets zou zeggen over het ontstaan van de vlekjes. heb je enig idee waarop dat zou kunnen duiden?