3e generatie......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

3e generatie......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 18:50

Hoor regelmatig weleens de term 3e generatie vallen. Weet natuurlijk wel wat de 3e generatie is, maar wat wordt er in foktaal mee bedoeld, met bijv 'dat is de 3e generatie die weer naar boven komt'.... Is het zo dat de 3e generatie zoveel invloed heeft op het fokproduct? Of is het bij toeval weleens zo (wat ik me heel goed voor kan stellen) dat bijvoorbeeld een afwijking/karaktereigenschap, die bij weten niet wordt vererft door de vader, maar bijvoorbeeld wel door de hengst in de 3e generatie, ineens weer boven komt drijven bij het fokproduct?

Hoop dat het nog een beetje duidelijk is, ben niet altijd goed in het verwoorden van mijn gedachtengangen Haha! .........

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:59

Ik snap wat je bedoelt. Dit heeft ook met de invloed van de merrielijn te maken. De derde generatie is namelijk de vader en moeder van de moeder. Deze schijnt veel invloed te hebben. Ikzelf ben gek op Amor in de derde generatie en dit heeft Lotje dan ook. Je ziet veel toppaarden die Amor in de derde generatie hebben.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:38

De derde generatie is gewoon wat het is. De derde generatie. Wat mij altijd wel opvalt is dat onze ponies bijvoorbeeld typisch een van hun ouders wegzetten. Dat wil dus zeggen dat het product op een der grootouders lijkt. Als het dan ook zo is dat de moeder dan duidelijk iets van de grootouders geerfd heeft dat ook doorkomt, dan zou je van een derde generatie kunnen spreken. Vrij zeldzaam, maar het heeft meer met selektie te maken.

Zo fokte onze stammerrie heel veel toppers, maar lijkt geen van haar dochter echt op haar. Een paar van haar kleindochters leken al wat meer op oma. Wat heel frappant is, dat ondanks zware inteelt (halfbroer x halfzus), het product toch meer een van de andere opa's nafokt dan haar oma. Niks verkeerd, maar toch wel héél apart. Die opa is dus de overgrootvader van onze jaarling. Goed, ze heeft veel van die andere 87,5% meegekregen, maar wel een paar heel duidelijke karakteristieken van die 12,5%

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:43

Spreken we hier dan alleen van karakter of ook over het uiterlijk?
Ik zie namelijk in een van onze veulen wel een beetje de uiterlijke trekken van zijn oma. Ook een erg fors maar mooi gebouwd paard. Haar halfzus daarin tegen lijkt totaal niet op haar oma maar heeft meer weg van haar moeder. Ik vindt dit een zeer interesant onderwerp en ga het dan ook verder volgen.
Owja men zegt wel eens dat je moet proberen om een volbloed in de 3de generatie moet hebben, omdat je dan meer kans hebt op een goed sportpaard. Wat is jullie mening hierover??

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:15

Is dit iets dat je eigenlijk als 'regel' op kunt vatten, of is het een paar keer zeer duidelijk voorgekomen en roepen nu veel mensen dat de 3e generatie zo belangrijk is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er een soort mechanisme in de natuur is ontstaan wat de genetische invloed van opa/oma meer mee laat tellen.....daar ontgaat me de logica even van!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:39

Het lijkt me dat alle generaties meetellen.
De genen van opa en oma zitten er ook in, die kan je niet uitgummen.
Dit kan zich uiten in uiterlijke kenmerken maar ook in bv. gedragskenmerken.

Er zijn bepaalde hengsten en merries die zich meer door drukken,
we hebben een 4 jarige op stal waaraan je goed kan ontdekken die de oma en zelfs overgroot oma zijn.
En een paard waarbij ik laatst voor het eerst een plaatje van de opa heb gezien (Farnese) en ik moet zeggen dat de merrie meer van die hengst heeft dan van de eerdere 2 gen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:44

Ik heb een 4 jarige merrie die uiterlijk heel wat van haar grootvader Sultan meeheeft. Haar dochter daarentegen heeft dan weer meer het karakter van haar grootmoeder (Uniform bloed)