Een nieuw stamboek oprichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Niccor
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-10-03

Een nieuw stamboek oprichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 13:59

Hallo,

Ik zal mezelf even voorstellen.
Ik ben Dominic, m'n levensverhaal staat in beknopte versie in m'n profiel, en ik ben naar Bokt.nl gestuurd om info te winnen...
Ik heb me nu dus ingelogd voor deze vraag:

Ik weet dat is Amerika iedere dwaas een nieuw stamboek voor paarden op kan richten, maar hoe zijn die regels in Nederland?
Het stamboek waar ik voor werk is in Nederland niet erkend, maar in Duitsland wel... Mag er in Nederland ook zo'n stamboek opgericht worden? Het is niet noodzakelijk dat het erkend wordt door andere stamboeken. Maar zijn er wettelijk nog regels voor, moet het ergens opgegeven worden ofso? Zijn er vergunningen voor nodig? Als er geld voor wordt gevraagd, wat zijn daar de regels voor?
En een kennis van me in Nederland wil een gedeelte van dat stamboek (het Nederlandse gedeelte van dat stamboek) in Nederland verder gaan uitbreiden, maar heeft diegene daar nog aparte vergunningen voor nodig? Het is nl veel makkelijker die dingen gewoon in Nederland te doen ipv via Amerika...

Ik hoop dat jullie antwoord weten op deze vraag.

Met vriendelijke groet,

Nic

Hey daaaag !!!


Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:04

Via de site van het produktschap vee, vlees en ei (daar valt de paardenhouderij onder Verward ) kan je vast aan wat meer informatie komen.
www.pve.nl
Heel veel succes!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:59

En welk 'ras' of type stamboek wil je hier dan oprichten?

- Offline -

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:04

Stuur eens een mailtje naar de ICS. Dat is ook een redelijk jong stamboek en weet een hoop van de regels in Nederland en ook in het buitenland. ww.irishcob.nl

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 09:42

Hihi, ik heb dus ook geen idee wat daar de regels voor zijn...
Ik weet wel dat als het niet een erkend stamboek hoeft te zijn, en het een onderdeel is van een ander stamboek, je dat dan zo kan oprichten, maar ik weet niet hoe het gaat met de kosten... Zo lang het meer een soort 'ponyclubje' is mag zo goed als alles, maar als je eraan verdiend...
Ik ben ook wel beniewd naar wat voor vertakking er nu naar Nederland komt Nic!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:43

sorry, 2x geplaatst
Laatst bijgewerkt door Buster op 09-10-03 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Niccor
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 12:45

Bedankt voor de info!
Vooral bij het Irish Cob stamboek kan ik denk ik wel wat nuttigs vinden; ik ga ze mailen.
Het stamboek is in Amerika opgericht door een tekenaar van paarden. Hij had op gegeven moment zo'n groot bestand met paarden, inclusief ras en meestal ook afstamming, en de tekening natuurlijk. Hij besloot, aangezien hij heel veel volledige stambomen oop papier had staan, er een soort stamboek mee op te richten. De rassen wie hij het meest had getekend werden daarin geregistreerd. Dat waren Quarters, Arabieren en Paints/Appaloosa's, onder de naam QAPS ging hij dus te werk (Quart-Arab-Paint Studbook). Dat bereide zich allemaal leuk uit naar ook een pony-vertakking. De verplichtingen waren dat het bonte pony's met veel arabisch bloed moest zijn, of dat vererfden, maar gewoon om een grens te trekken. Naar Nederland zijn dus een keer zo'n 40 kleine maat Appal's en bonten, en een paar groten geëxporteerd. Daar is er mee gefokt, wat door Europa heen verspreid, en zo is het gekomen dat daar ook paarden van het Amerikaans stamboek lopen. En we hebben er ook een hele goede Welsh-dekhengst die veel bont vererfd. We zijn er hartstikke trots op! Maar zo'n hengstje dekt lekker, en zo komt er heel veel bij, en daar is weinig voor te doen.
Waar het allemaal op neer komt is dat het Amerikaans stamboek er heel blij mee zou zijn als er in Nederland een paar mensen zijn wie het daar overnemen.
Ondertussen zijn voor die rassen verschillende onderdelen, maar ook voor de kruisingen ertussen. En veulens worden ook standaard ingeschreven, maar moeten zich wel bewijzen. Zoals elk paard dat doet, daardoor is er geen moeilijk gedoe nodig met dna-onderzoeken enzo. Liegen over afstamming heeft geen nut... In Amerika werkt dat prima, afwachten hoe zich dat in Nederland uitpakt. Tot nu toe niks anders dan enthousiaste reacties!
Hopelijk genoeg geinformeerd nu?!
En ik ga weer verder zoeken!

Groeten, Nic

Hey daaaag !!!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:58

Ik zal nog ff wat aanvullen hier.
Aangezien ik via m'n stagebedrijf wel het een en ander met dat stamboek te maken heb (en ik denk dat ik ook wel weet welk Welsh-hengstje je bedoelt Nic...!), ken ik de doelen van dat het QAPS aardig.
Hetgeen wat Nic bedoelt met dat ieder paard zich toch zelf moet bewijzen, komt doordat er rubrieken zijn wat een combinatie is van Nederlandse raskeuringen en wedstrijdsport. De kruisingen die mogen dus ook ingeschreven worden zolang er maar een naam van de ouders bekend is, en het ras. In ras-stamboeken hier worden die al dan niet ingeschreven, maar er mee fokken is meestal niet nuttig voor het stamboek. Die paarden kunnen prima rijdieren zijn, en daarvoor zijn de wedstrijden hier dan. Maar een goed rijpaard kan zich ook goed dienen in de fokdienst, en zich dan minder tonen onder het zadel. Daarvoor zijn dus iets andere keuringen bedacht bij QAPS. Ook de keuringen aan de hand gaan er daar iets anders aan toe; toileteren is niet nodig. Hoe natuurlijker het paard, hoe beter (wel schoongepoetst dan, maar geen spuitbussen en de helft eraf geknipt) tuurlijk heeft dat ook deels met smaak te maken, maar daar heeft het stamboek voor gekozen.
En er zijn dus verschillende onderdelen van het stamboek; Quarters, Arabieren, Paints, Appaloosa's, Pony's (ik dacht dat de P van QAPS tegenwoordig voor Pony's staat...), Veulens, en het reserve-gedeelte, voor de wél ingeschreven paarden die niet konden bekoren, of paarden die op de een of andere manier nooit gekeurd zijn...

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Niccor
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 13:49

Oké, ik ben er dus nu dankzij het Irish Cob stamboek achter gekomen dat ik in ieder geval paarden mag registreren, en keuringen mag organiseren, alleen geen paspoorten mag uitdelen zolang het stamboek niet erkend is...
Het begin is er dus nu ondertussen!
Geinteresseerden moeten me maar even mailen of pb-en!

Groeten, Nic

Hey daaaag !!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:40

DeesDeBest schreef:
En welk 'ras' of type stamboek wil je hier dan oprichten?


of ben ik blond?

- Offline -

Niccor
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 11:52

Het stamboek is voor paarden en pony's gebasseerd op de Quarter en Arabier, ook bont.
Dat is de simpelste uitleg...!

Hey daaaag !!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:23

Voldoet hoor Knipoog, dus een soort Quarab? Of gaat dat hier Quarar heten?

- Offline -

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:10

Ieder stamboek hoort er een register bij te voeren waar deze producten in geregistreerd kunnen worden. Het lijkt mij dan dat deze dieren gewoon bij de Quarters geregistreerd moeten worden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:05

Yootha schreef:
Ieder stamboek hoort er een register bij te voeren waar deze producten in geregistreerd kunnen worden. Het lijkt mij dan dat deze dieren gewoon bij de Quarters geregistreerd moeten worden.


Een kruising met een Arabier kan niet bij de Quarters worden ingeschreven.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Niccor
Berichten: 22
Geregistreerd: 03-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 11:57

Hier heet het gewoon ook QAPS
Tja, als het verplicht wordt om paspoorten bij de paarden te hebben, moet er even een stamboek gezocht worden om mee samen te werken op dat gebied...
Maar eigenlijk alle Europese geregistreerden van QAPS zijn ook bij een ander stamboek ingeschreven. Maar aangezien de keuringen iets anders gaan, willen mensen liever het Amerikaanse register gebruiken.

Hey daaaag !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DotBot en 51 bezoekers