De hengst Painted Red.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

De hengst Painted Red.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:10

Bij de topic Painted black schrijft iemand het volgende.


Citaat:
Daarnaast, wat voor invloed verwacht je dat deze hengst heeft? Eigenlijk als ik als ruiter om mij heen kijk, zie je voornamelijk de meeste invloed van de vader, en van de moeder...............van veel verder zie je de invloeden niet. Dus kan iemand mij ook nog overtuigen mbt lijnenteelt?


Nu ken ik toevallig een hengst met een afstamming
van Royal Dance x Houston. Verdere afstamming is volgens bovenstaande persoon niet belangrijk dus voorlopig n.v.t.

Als men nu zou vragen of ik met zo'n hengst zou dekken uitgaande van deze gegevens.
Zou ik direkt zeggen nee.


Waarom zou ik met zo'n hengst niet dekken.

Omdat ik Royal Dance herinner als 3 jarige als een lang paard die mooi was op de keuring ,maar me niet bekoorde als hengst.
Daar hij mij te nichterig over kwam.
En verder om de hengst Houston. Een hengst die alle kansen heeft gehad.
Maar we zien er weinig van in de sport,want de sport daar gaat het om.

Verder is Houston een zoon is van Belisar die bekend staat als niet te groot fokkend en vaak kleine paarden geeft,die ook nog eens beschikte over een niet al te prettig karakter.
Gezien ik verder geen keus dan het gegeven van deze ouders heb ,loop ik er in een grote boog om heen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:28

Kan mij iemand vertellen waarom ik wel met deze "rode"hengst zou dekken?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:44

Hier een 3 jaar jongere halfbroer (v. Royal Dance) van Painted Red.

Afbeelding

Dat bedoel ik nu met een lange nichterige uitstraling.
Strak in de bovenlijn.

Voor de goede orde.
Er is voorlopig niet meer bekend dan 2 generaties van Painted Red.
En bij deze foto zie je hoe een Royal Dance fokt.50% vader + 50% moeder. Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:41

Fokken blijkt een kwestie van smaak.

Ik zie hier in de omgeving verschillende veulens van mn Houston. Ook in de regionale sport zie ik veel Houstons het echt wel goed doen. Maar er zit wel een kop op, ze zijn gewoon niet voor iedereen om te rijden, en dat maakt dat er veel in het voortraject al in verkeerde handen komen.
Houstons vallen op door die hele mooie bespiering in de bovenlijn, meteen bij de geboorte al. Zo je wilt; het lijken wel vleeskoeien (oke, iets overdreven). Houston veulens kunnen werkelijk binnen 30 minuten na geboorte al galopperen, ze zijn razendsnel.

Van Royal Dance ken ik er maar een heel paar. Toevallig zijn die gezegend met een mooie rode kleur (merrielijn wel donkerbruin) en een sterk achterbeen.
Ik heb Royal Dance zelf een keer gezien om een hengstshow, en ook ik was er niet helemaal waus van toen. Mooi dier, dat wel. Houston liep in diezelfde show, en die knalde aanzienlijk frisser van de vloer af.
Dat veulen op de foto lijkt me idd niet veel soeps. Maar dat is natuurlijk wel slechts 1, nl dat veulen.

Ik zou wel meer uit Royal Dance willen zien. Wat ik hier om mij heen zie, bevalt me namelijk wél...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 18:01

Mijn grootste bezwaar is de onbekende moederlijn van Royal Dance
En moet je het doen met Rohdiamant en Donnerhall.
Dus moet een moeder dan veel goed maken. Cool

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 18:16

Dus moet een moeder dan veel goed maken

Volgens sommige kan een moeder niet veel goed maken dan 50%.
Dus volgens die theorie geen Royal Dance voor mij.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:58

Hihi, maar je eigen theorie was toch dat moeders minstens 60 % bijdragen?

Bij [naam verwijderd] en [naam verwijderd] II krijg je wat mij betreft groot gelijk.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:07

Hier ook maar even een slotje op.

Ik denk dat we eens moeten nadenken om te begrijpen wat een discussie is. Er kunnen twee kanten gelijk hebben, en ze kunnen het toch oneens zijn.

Met name keuzes voor hengsten zijn heel persoonlijk. Op het eind van de dag is het heel simpel: de veulens bepalen het gelijk. Ik zie dit als een reaktie op de negatieve bewoordingen op Painted Black. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Mar goed, af en toe hoop ik dat de muur ook eens wat absorptievermogen heeft Knipoog