Fokkerskeuzes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Fokkerskeuzes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 23:38

Hier staat vaak wat voor hengst op deze merrie of hengsten die besproken worden. Het KWPN stamboek selecteert hengsten op afstamming, prestaties, gezondheid etc
Maar ik ga eens naar de basis van mijn dagelijkse stalwerk.
Is er ooit onderzocht waarom het ene paard een troep van zijn/haar stal maakt en de ander netjes in een hoek mest.
Is dit erfelijk Verward .
Sarabande is een viespeuk poept in het midden van de stal en gaat er dan lekker in liggen.
Dit terwijl haar moeder het liefst over de afscheiding heen mestte bij de buurvrouw.
Mijn tweejarigen mesten beiden netjes in een hoek, maar de fokmerrie overal, over de ruinen heb ik het niet eens.
Is er trouwens ooit onderzocht welke hengsten uit merriestammen komen waar de merries vrij vroeg dichtgezet moesten worden, of slecht dragend werden.
Het zijn maar late overpeinzingen van een fokkertje Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:20

Wat mij wel eens opgevallen is:
merries hebben vooral een natte stal ivm hengstigheid Verward
Ruinen zijn vaak nog netjes, mesten in een hoek en de stal blijft netjes gelijk. Alleen jonge ruinen zijn een heel ander verhaal...
Hengsten gooien alle troep naar achteren en staan vooraan daarom wat kaler.
Maar er zijn meer dan genoeg uitzonderingen op deze regels Haha!

Ik heb nog nooit van zo een onderzoek gehoord. Maar mijn Belisar merrie: (misschien kan je zelf een onderzoek beginnen Knipoog )
Heeft vaak een natte stal, plasplek linksachterin. Links in het midden mest ze het meest. Verder gooit ze het liefst haar stro wat naar achteren en mest/plast er dan overheen.

Een smeerlap dus Haha!

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:59

Ik heb ook moeder en dochter op stal, zijn beide netjes en rustig. De oudste komt uit een (volgens de fokker) vruchtbare stam, inderdaad waren de moeder en ook 3 halfzussen allemaal merries die vlot drachtig zijn. Mijnrie krijgt volgend jaar haar zesde veulen en is eigenlijk altijd direct drachtig. Dus hoopten we met haar driejarige dochter hetzelfde, maar nee, niet goed hengstig willen worden, spuiten spoelen enz. niet gelukt dus of je nu direct aan erfelijkheid moet denken weet ik niet, want ik heb dus enkele zeer vruchtbare merries gezien uit deze stam. Ze doet het overigens goed onder het zadel, alleen een beetje pijn in de portemonnee dus van alle spuiten en zo.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 08:47

Ik heb nu op stal 4 merries waarvan grootmoeder, moeder en dochter. Grootmoeder is heel netjse in haar stal. Mest en plast achteraan de box. Moeder is dus een viespeuk. Mest en plast in het midden van de box. Haar dochter daarentegen is opnieuw heel netjes mest en plast achteraan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:16

petraaken schreef:
Ik heb nu op stal 4 merries waarvan grootmoeder, moeder en dochter. Grootmoeder is heel netjse in haar stal. Mest en plast achteraan de box. Moeder is dus een viespeuk. Mest en plast in het midden van de box. Haar dochter daarentegen is opnieuw heel netjes mest en plast achteraan.


Misschien is het bij paarden ook zo dat de volgende generatie zich 'afzet' tegenover de vorige

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:00

wat mij altijd opviel, was dat juist de meeste merries netjes zijn in hun stal, en ruinen en hengsten er juist een rotzooi van maken. Mijn paard was altijd heel netjes, maar nu ze drachtig is ineens niet meer.. Ik zal over een jaartje eens kijken hoe haar veulen is

Dolly bouwt ook bergen als ze nieuw stro heeft, dat doet ze sinds ze een ernstige blessure heeft gehad, toen is ze ze gaan bouwen om daarop haar zere been te laten rusten, maar nu doet ze het nog steeds (2 jaar later).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:08

Ik ken een merrie die altijd alles in een hoekje deed en de rest schoonhield. Haar veulens deden het allemaal ook. en haar moeder deed het ook, zowel de merrietjes als de hengstjes. Het is geen kwestie van erfelijkheid maar gedrag van de moeder copieren.