wat vinden jullie van mijn merrie (en welke hengst erbij?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 830
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:36

oh ja, excusezmoi. Dat "is'ie braaf" in combinatie met de "Krack x Pion", die opmerking komt ook door de boktverhalen hier... Van Pion heb ik inderdaad wel meegemaakt dat het eenkennige paarden zijn, over Krack niets dan lof wat betreft de braafheid van zn nakomelingen. Ben wel eens een beetje kort door de bocht.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:46

Interessante discussie die vaak goed onderbouwd word... ik lees mee en geniet, EN doe ervaring op, wat wil een mens nog meer! Cool

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:49

Met deze merrie nooit voor dressuur gaan, op z'n minst alround. Of een hengst die richting springen wordt gedacht maar bewezen heeft fatsoenlijke beweging te vererven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:52

Ligt eraan wat de plannen zijn met het veulen Lami lijkt me, als het veulen gelijk verkocht moet worden zou ik niet snel voor springbloed gaan. Contango's staan op het moment enorm in de belangstelling van de dressuurelarij, dus met een gevestigde naam erop weet je zeker dat het diertje goed verkocht kan worden.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:53

Lami schreef:
Met deze merrie nooit voor dressuur gaan, op z'n minst alround. Of een hengst die richting springen wordt gedacht maar bewezen heeft fatsoenlijke beweging te vererven.


Kan je dat uitleggen zodat ik dat ook begrijp? Waarom geen dressuur?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:58

Kan Mark zelf niet aangeven wat hij eigenlijk wil.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:03

Wij zien de merrie op een plaatje. Maar wat is jouw fokdoel? Zijn er dingen aan de merrie die je graag verbeterd zou zien, of versterkt?

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:04

Kan het wel met Lami eens zijn.
Als ik de merrie zo op de foto moet beoordelen is het imo geen mooi (dressuur)paard. In de draf lijkt het mij een duwer ipv een drager.
Gezien de toch wel goede moeder maar voor de rest een zo maar heel gewoon papier zou ik ook gaan voor iets all-round of springen.
Denk eens aan Lupicor of Quattro of Ronaldo.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:41

Skydancer misschien een optie? Dat is een vorig jaar goedgekeurde Florestan I x Peter Pan. Florestan geeft zeer goede dressuurpaarden en schijnt ook te kunnen springen, van Peter Pan is bekend dat hij goede springpaarden geeft die ook nog knap kunnen lopen.

Bovendien is Skydancer zelf een mooi, hoogbenig en chique dier. Ik roep maar wat....

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:48

Of Lancet, voor wat meer bloed.

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:40

Koss of Parcival.....hahahahhaa Knipoog

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:38

Lees hierboven over Amsterdam, Sandreo en Stravinsky. Jaaa... denk ik dan, maar ga dan meteen voor de 'echten'. Eigenlijk wou ik niet beginnen over (dure) buitenlandse hengsten, maar ik gooi er toch een paar namen in. Want i.p.v. Amsterdam kun je natuurlijk ook nog voor zijn vader Argentinus gaan Lovers , of voor Sandro hit zelf of als je voor een volbloed gaat (waar ik fan van ben en op zo'n merrie aan zou durfen) denk dan aan Prince Thatch xx *LOL* (vader van Joker en Picolino) of Lauries Crusador xx (vader Laurentianer, die is zelf trouwens ook wel een interessante optie).
En nu ga ik iets zeggen wat KWPN-freaks vast niet willen horen: Rafürstinels. (geen buitenlandse hengst, maar hij staat me wel aan)
Maar goed, het gaat er inderdaad om wat je zelf met het paard wil doen. Dus: wat is je fokdoel? We kunnen hier wel met namen gaan smijten, maar ja, stel nou dat je met je volgende paard wil gaan western rijden..... Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:48

Hahahahaha! Tja ook dat zou een optie kunnen zijn? Welke kwpner is goed in slydings???? Mondriaan misschien? Onee die is goed in het beklimmen van muren Tong uitsteken

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 19:45

Wat leuk zeg! Zoveel reacties. Ik ben zelf nog niet echt thuis in de fokwereld, loop uberhaupt pas een jaar mee in de paardensport... Kan iemand met het vierkantsmodel uitleggen?? geen idee wat daar mee wordt bedoelt..

Mijn merrie is nu een echte alrounder, zowel dressuur als springen gaat der erg goed af.... heeft ze van der moeder (Z dres en ZZspringen). Er was nog een koper die "na" mij kwam voor haar en die was erg gecharmeerd van der en wou haar wellicht uitbrengen in de lichte tour (pech voor hem trouwens Haha!)

Het eventuele veulen wil ik denk ik zelf houden en gaan aanrijden (mijn eigen planning ligt er nu voor om over 4 jaar Z dres met haar te zijn. (moet mijn eerste off wedstrijd nog starten..) voornamelijk dus richting de dressuur sport, maar het alround karakter wil ik wel graag behouden...

Verder is Nikita erg braaf Knipoog ze werkt graag voor je en is ook op stal een lief dier.... Verder is ze ook erg koelbloedig, schrikt niet snel ergens van en op vreemd terein gaat het net als thuis.. Probeert je wel uit natuurlijk, maar met de juiste aanpak levert dat geen problemen op...

Qua rug moet de verhouding eigenlijk blijven zoals die is, ze heeft daar nu een set sterke spieren, moet dus niet langer worden...

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:57

Het vierkantsmodel houdt in dat het een model is wat de lange lijnen mist. Dus dat de paarden wat kort in de rug zijn. Deze paarden buigen ook wat moeilijker en missen wat souplesse. Je moet om het paard heen een denkbeeldge rechthoek kunnen trekken (rechthoeksmodel, is zeer gewenst) dus van boeg tot staart en van schoft tot de grond. Bij een vierkantsmodel zijn deze denkbeeldige lijnen dus in een vierkant.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:56

MarkKH schreef:
voornamelijk dus richting de dressuur sport, maar het alround karakter wil ik wel graag behouden...

Osmium. Is richting dressuur maar kan goed springen. Is een Ferro uit een Calypso moeder (en Calypso vererft weer goede springers). Heeft ook een fijn karakter. Staat mooi in het rechthoeksmodel.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 15:03

dus een rechthoeksmodel is eigenlijk de ideale situatie? dit kan natuurlijk ook te ver gaan zodat paarden langer in de rug gaan worden... hoe heet dat dan??

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:40

Dat heet dan worst op pootjes... daar is volgens mij geen officiele benaming voor...!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:29

Koortje schreef:
Dat heet dan worst op pootjes... daar is volgens mij geen officiele benaming voor...!


*LOL* * ligt onder de tafel* *LOL*


Wat dacht je van Flemming? Ook een echte all-rounder.

En gribaldifan: Waarom niet gribaldi? Cool Heb er eentje gevonden Haha!
Afbeelding
Of check http://www.specialhorses.nl