dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:10

Waarschijnlijk staat het hier niet goed, maar ik wist niet waar ik het anders neer moest zetten.

Regelmatig kom ik het tegen, ook hier op bokt in topics waar mensen om hengstenadvies vragen.

Nee, die hengst moet je niet nemen, je moet er 1 nemen met een opwaartsere romp....
maar hoezo?
wie heeft dat ooit bepaald?
in de praktijk is het namelijk zo, dat paarden op het hoogste niveau, vaak helemaal niet over dat " bergopwaartse" beschikken.

enkele voorbeelden:

Salinero:
Afbeelding

Totilas:
http://www.totilas.nl/totilas.php

Scandic:
Afbeelding

Voor zover ik kan zien, voldoen deze paarden nu niet bepaald aan het " ideale" dressuurbeeld wat de keuringsmeesters tegenwoordig op de keuringen zien.
Allemaal is er ergens wel iets wat ze missen, weinig lengste in de rug, wat bol in de lendenen, niet bepaald dat " lange " voorbeen..... en bovenal, de opwaartse romprichting.

Ligt dit nu aan het ideaalplaatje aan wat mensen mooi vinden, maar wat niet functioneel is, of waar zou dit aan liggen?

Voor mij hoeft een dressuurpaard niet bergop te zijn.
Ik wil dat " mijn Dressuurpaard"' over een goed achterbeen beschikt (dit is tenslotte de motor) en een voorbeen die lang genoeg is, om de kracht die van achter uit komt te verwerken.
Dus een paard wat de grond in gebouwd is, kun je ook niks mee.
Verder vind ik het belangrijk dat de schouder niet te recht is, een schuine schouder kan vaak mooier naar voren bewegen dan een steile schouder.
Het allerbelangrijkste is het karakter, maar daar wil ik verder niet op in gaan, ik ga er in dit topic vanuit, dat het karakter goed is.

en wat vinden jullie?
Moet een dressuurpaard bergopwaarts zijn?
(en dan heb ik het niet over het " mooie" plaatje op keuringen en in de basissport, maar over het functionele voor in de hoge sport)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 08-11-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:12

Ik lees 2 dingen door elkaar, dus ik vraag me af wat je bedoelt. Het lijkt me dat er gedoeld wordt op het bergopwaarts lopen. Dus kont eronder en dragende achterbenen, dat zie ik dus alleen maar in de hoge sport.
Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:14

Van mij hoeft een dressuurpaard niet opwaarts gebouwd te zijn,maar wel opwaarts kunnen lopen zodra het achterbeen eronder gezet wordt.En volgens mij voldoen de bovengenoemde paarden daar allemaal aan,vandaar het sucses.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:16

nee, het gaat er echt om, over hoe paarden in stand gebouwd zijn......
soms lees ik wel eens in topics dat een hengst juist niet geadviseerd wordt omdat deze een neerwaartse romprichting zou hebben, terwijl mijn mening is, dat dit geen belemmering voor de sport hoeft te zijn, het gaat er inderdaad om hoe ze met dat lijf bewegen. IK zou graag willen weten hoe andere mensen dat " bergopwaartse" zien. Of dat nou echt zo belangrijk is als je op zoek zou gaan naar een heel goed dressuurpaard (bijv. bij een veulen, als je nog niet kunt zien hoe de beweging gaat zijn) De merries die vaak heel hoog eindigen op keuringen, hoor je in de topsport niks meer van.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:16

Die scandic hengst is absoluut niet neerwaarts gebouwd!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:18

precies Elisa2, dat is ook mijn mening, maar toch lees ik regelmatig op bokt dat paarden afgewezen worden, omdat ze een neerwaartse romprichting zouden hebben. ( en dat " ideaal" beeld komt ergens vandaan, namelijk van keuringen waar je vaak te horen krijgt, mooie bergopwaartse merrie etc.)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:20

Ik snap het, maar ik denk dat voor een paard dat neerwaarts gebouwd is, ook moeilijker is om opwaarts te rijden. Net zoals dat grote, lange paarden ook moeilijker bij elkaar te rijden zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:24

_coquette_ schreef:

Niet? de foto is gewoon heel goed genomen. Als je kijkt naar de horizon ( bijv. de lijn van het gebouw) zie je dat deze schuin loopt.
Scandic heeft in verhouding een vrij kort voorbeen, en is wat rond/bol in de lendenen.... ik geloof niet dat hij in het " ideale" beeld valt van het dressuurpaard (wat ze graag op keuringen zien). Hij waardeert zich in beweging vast en zeker op. Maar ik vind scandic niet opwaarts gebouwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:24

Jotoma: nee hoor,ligt aan het achterbeen en achterbeen gebruik.Ik ken een super mooi opwaarts gebouwd paard,mooi front erbij maar traag achterbeen..die kan zijn gewicht dus niet omhoog krijgen dmv zn achterbeen dus niet geschikt voor de topsport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:26

Sky_As schreef:
precies Elisa2, dat is ook mijn mening, maar toch lees ik regelmatig op bokt dat paarden afgewezen worden, omdat ze een neerwaartse romprichting zouden hebben. ( en dat " ideaal" beeld komt ergens vandaan, namelijk van keuringen waar je vaak te horen krijgt, mooie bergopwaartse merrie etc.)

Klopt maar de keuringspaarden die vooraan staan,zijn idd vaak niet de beste sportpaarden.Keuringen worden naar mijn meningen teveel op exterieur en spektakel beoordeeld en te weinig op hoe functioneel een paard moet zijn.Maar het functionele is wel hetgene wat je nodig hebt in de topsport + een goed karakter.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:26

Het keuringspaard en sportpaard staan helaas ver uit elkaar. Daarnaast is 80% karakter....

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:27

Sky_As schreef:
_coquette_ schreef:

Niet? de foto is gewoon heel goed genomen. Als je kijkt naar de horizon ( bijv. de lijn van het gebouw) zie je dat deze schuin loopt.
Scandic heeft in verhouding een vrij kort voorbeen, en is wat rond/bol in de lendenen.... ik geloof niet dat hij in het " ideale" beeld valt van het dressuurpaard (wat ze graag op keuringen zien). Hij waardeert zich in beweging vast en zeker op. Maar ik vind scandic niet opwaarts gebouwd.

Ik kijk naar deze foto, en als die goed is genomen kan ik dat niet zien.. maar op deze foto is hij niet neerwaarts gebouwd.... ik zeg niet dat hij opwaarts gebouwd is...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:27

Nee, ik hoor het me zelf ook vaak zeggen, maar een neerwaarts rompmodel is niet noodzakelijk.
In Honkong werden veel paarden lineair gescoordt en de conclusie was de dressuurpaarden hadden vaker een neerwaarts rompmodel dan een opwaarts rompmodel. Wel eerder het rechthoeksmodel dan vierkant.

daarnaast waren andere opvallende zaken. Een wat recht kruis, weke rug en juist strakke lendenen, lange vertikale halsduidelijk hoge schof en vaker een steile dan een schuine schouder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:28

Wat ik wel opvallend vind is dat veel succesvolle dressuurpaarden helemaal zo langgelijnd niet zijn. Ik denk dat Parcival een van de weinigen is. Neem Totilas, Ferro, Scandic, Uthopia, Valegro, zijn allemaal wat compactere paarden, allemaal een flinke scheut springbloed erin.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:32

NatasjavE schreef:
Nee, ik hoor het me zelf ook vaak zeggen, maar een neerwaarts rompmodel is niet noodzakelijk.
In Honkong werden veel paarden lineair gescoordt en de conclusie was de dressuurpaarden hadden vaker een neerwaarts rompmodel dan een opwaarts rompmodel. Wel eerder het rechthoeksmodel dan vierkant.

daarnaast waren andere opvallende zaken. Een wat recht kruis, weke rug en juist strakke lendenen, lange vertikale halsduidelijk hoge schof en vaker een steile dan een schuine schouder.

Weet niet of jullie er ook last van hebben, maar ik moet mezelf iedere 2 minuten opnieuw aanmelden...pfff

maar Natasja, dit topic was eigenlijk ook n.a.v. een advies wat jij iemand gaf ;) haha weet niet meer over welke hengst het ging, maar daarin zei je inderdaad dat het rompmodel te neerwaarts was....waarop ik dit topic startte onder het motto, het rompmodel bepaald niet zoveel...het zijn alle andere dingen die een paard een goed paard maken, wel grappig dat je hier reageert

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:35

Sky_As schreef:
maar Natasja, dit topic was eigenlijk ook n.a.v. een advies wat jij iemand gaf ;) haha weet niet meer over welke hengst het ging, maar daarin zei je inderdaad dat het rompmodel te neerwaarts was....waarop ik dit topic startte onder het motto, het rompmodel bepaald niet zoveel...het zijn alle andere dingen die een paard een goed paard maken, wel grappig dat je hier reageert

Ja dat dacht ik al :D Dus ik ging er even over nadenken en bedacht dat ik dat BIT artikel nog had.
En Neerwaarts en opwaarts komen dus beide voor maar neerwaarts iets vaker...

Vertikale hals was wel vrij universeel.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:42

hahah grappig! en overal prijs jij Alexandro aan (dat moet je niet doen! hahah is gewoon zonde, dat is een goede hengst die niet zomaar op alle merries gezet moet worden, ook al kan hij bijna altijd iets toevoegen aan een merrie..... Er komen straks teveel Alexandro's waar dan ook misschien wel slechtere tussen gaan zitten, en dat is zonde :P .....heb je met iedere hengst, dat weet ik)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:43

Ik vind het wel waardevol dat het kwpn de kenmerken van een hengst erbij zet. Ik vind het ook heel zinvol om te kijken of een hengst met bepaalde kenmerken in het exterieur geschikt is voor mijn merrie. Daaronder valt ook de romprichting, maar zeker ook de lenden partii en stand van de voorbenen/hoeven. Scandic bijv. vind ik een hengst die wel echt bij je merrie moet passen wb exterieur. Hij heeft zelf ook regelmatig als kommentaar op de proeven gekregen: moet nog iets meer bergop bewegen. Uiteindelijk doet ie het inmiddels super in de sport, maar dat laatste stukje kost hem net een fractie meer moeite dan een paard wat van nature al meer bergop beweegt. Als je zo'n hengst dan op een merrie zet die ook een wat neerwaartse romprichting heeft, dan vind ik niet dat je bezig bent om wat te verbeteren tov je merrie. Wat overigens niet wil zeggen dat ik scandic geen goede hengst vind, want ik ben al vanaf het begin erg gecharmeerd van hem. Maar als je fokt, wil je gewoon dat je fokprodukt verbetert tov de moeder, in alle opzichten. Verder zie ik natuurlijk ook liever een goed ondertredend achterbeen wat makkelijk tot dragen kan komen, dan een opwaarts gebouwd paard met een traag achterbeen gebruik. Als fokker kijk je gewoon naar alles; je eigen merrie {exterieur, manier van bewegen en karakter} en dat zelfde lijstje ga je ook af bij de hengsten. En dan is het handig om te weten hoe de hengst gebouwd is, zijn manier van bewegen en hoe ie het onder het zadel doet. Voor mij is dat laatste in ieder geval heel belangrijk {misschien wel het belangrijkst}.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:50

Nog een toevoeging: niet alle fokkers kunnen rijden. Omdat ik onze fokprodukten eigenlijk allemaal zelf opleidt, weet ik ook vrij goed welke hengst ik op welke merrie wil. En dat heeft in mijn geval meer te maken met het lichaamsgebruik en de bewerkbaarheid.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:51

Suzanne F. schreef:
Wat ik wel opvallend vind is dat veel succesvolle dressuurpaarden helemaal zo langgelijnd niet zijn. Ik denk dat Parcival een van de weinigen is. Neem Totilas, Ferro, Scandic, Uthopia, Valegro, zijn allemaal wat compactere paarden, allemaal een flinke scheut springbloed erin.

Ik zou het juist andersom zeggen... vooral Totilas en ook Bonfire destijds zijn juist weinig hoogbenig en redelijk lang gelijnd... Kort op de pootjes zeg maar... en ik vind één van de weinige echt hoogbenige grote dressuurpaarden in de Nl top Parzival.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:57

De meeste topdressuurpaarden hebben behoorlijk wat springbloed. Dus niet opwaarts gebouwd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:05

precies :)
Ik hoop alleen echt dat ze op keuringen ook ooit nog eens wat functioneler naar de bouw van paarden gaan kijken....want waarom anders die keuringen? keuringen zijn er toch om te kunnen selecteren op eigenschappen die van pas komen in de topsport, en dat is iets waar ze naar mijn mening de laatste jaren hun doel voorbij schieten.
Zo ook hengsten die bijv. op afstamming niet door zouden mogen naar een 2e bezichtiging.
Ik ben er voor om meer bloed te gaan mengen ....i.p.v. Ferro x Jazz x Flemmingh x Krack c ETC.....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:11

Ik las het en zat eens even te denken..

Een lang gelijnd paard is vaak wat moeilijker op het achterbeen te krijgen en ook sneller het type duikboot, voor dressuur willen ze lang gelijnde paarden maar in mijn ogen eigenlijk helemaal niet logisch..

Of ben ik nu even de weg kwijt?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:17

Elk voordeel heb zn nadeel.... ;)

Langgelijnd is makkelijk in de zijgangen en langtebuiging, kort en hoogbenig is makkelijker eronder te rijden maar zonder sterk achterbeen heb je aan dat laatste ook geen bal.

Ik denk dat er exterieurfokkers zijn en sportfokkers en die 2 zullen elkaar ook wel nodig hebben om tot het beste te komen. Zo wil ook elke ruiter wat anders in zijn/haar paard toch? Ach en elk htk paard met 3 normale gangen kan wel een Z proef rijden en de meeste ruiters komen toch nooit verder dan dat en willen ook graag een 'mooi' paard... en een lief paard... dus ik denk dat er voor ieder wat wils moet blijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:58

Suzanne F. schreef:

De spijker op zijn kop :D