Regelmatig kom ik het tegen, ook hier op bokt in topics waar mensen om hengstenadvies vragen.
Nee, die hengst moet je niet nemen, je moet er 1 nemen met een opwaartsere romp....
maar hoezo?
wie heeft dat ooit bepaald?
in de praktijk is het namelijk zo, dat paarden op het hoogste niveau, vaak helemaal niet over dat " bergopwaartse" beschikken.
enkele voorbeelden:
Salinero:

Totilas:
http://www.totilas.nl/totilas.php
Scandic:

Voor zover ik kan zien, voldoen deze paarden nu niet bepaald aan het " ideale" dressuurbeeld wat de keuringsmeesters tegenwoordig op de keuringen zien.
Allemaal is er ergens wel iets wat ze missen, weinig lengste in de rug, wat bol in de lendenen, niet bepaald dat " lange " voorbeen..... en bovenal, de opwaartse romprichting.
Ligt dit nu aan het ideaalplaatje aan wat mensen mooi vinden, maar wat niet functioneel is, of waar zou dit aan liggen?
Voor mij hoeft een dressuurpaard niet bergop te zijn.
Ik wil dat " mijn Dressuurpaard"' over een goed achterbeen beschikt (dit is tenslotte de motor) en een voorbeen die lang genoeg is, om de kracht die van achter uit komt te verwerken.
Dus een paard wat de grond in gebouwd is, kun je ook niks mee.
Verder vind ik het belangrijk dat de schouder niet te recht is, een schuine schouder kan vaak mooier naar voren bewegen dan een steile schouder.
Het allerbelangrijkste is het karakter, maar daar wil ik verder niet op in gaan, ik ga er in dit topic vanuit, dat het karakter goed is.
en wat vinden jullie?
Moet een dressuurpaard bergopwaarts zijn?
(en dan heb ik het niet over het " mooie" plaatje op keuringen en in de basissport, maar over het functionele voor in de hoge sport)