We moeten meer gaan letten op de vruchtbaarheid ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

We moeten meer gaan letten op de vruchtbaarheid ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 12:18

In september ben ik begonnen in Dronten met de deeltijdopleiding paardenhouderij, management en sport. Daar hebben we nu een aantal lessen in reproductie gehad, waarbij de docente een opmerking maakte waar ik over na ben gaan denken.

In de fokkerij van paarden letten we erg nauwkeurig op de sportprestaties van het paard.
Echter, het is ook bekend dat er de laatste jaren een groter percentage "probleemmerries"is ontstaan.
Merries die moeilijker drachtig te krijgen zijn, dus.
Bij de runderen is het zo dat als een koe niet drachtig wil worden binnen 3 cycli, zij eindigd in de schappen Clown
Ook bij stieren wordt er geselecteerd op vruchtbaarheid (en libido).

Bij merries doen wij er echter alles aan om de merrie maar drachtig te krijgen. De vruchtbaarheid is een van de dingen die wordt doorvererfd.
Sleutelen we dus eigenlijk niet te veel aan de merrie ? En moeten we ook niet eens gaan selecteren op de vruchtbaarheid i.p.v. ons blind te staren op de sportprestaties?

De hengst kan IMO buiten beschouwing blijven, omdat ik ervan uitga dat voor goedkeuring het sperma wordt onderzocht. (wat wel bij onze hengsten (welsh) is gebeurd)

Graag jullie mening....

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:12

De vraag is of dat zin heeft bij paarden, een koper gaat he tmeestal toch om hoe zo'n dier loopt.

m.i. zou het voor een aantal DA's ook handig zijn zich eens meer te verdiepen in de vruchtbaarheid van een paard, want daar short het vaak ook aan ((s)preek uit ervaring Boos! ) Aan de andere kant, het insemineren etc. van koeien gebeurt het hele jaar door, een grootvee DA heeft doorgaans heel veel ervaring hierin. Een DA is heel beperkt door het feit dat het dekseizoen maar zo kort is + hij maar een x aantal paarden kan "behandelen" daarmee bedoel ik dat hij smorgens rondmoet rijden van adres naar adres (voor 9 uur- want anders kun je vaak geen sperma bestellen) hoeveel zou 1 DA kunnen doen ? misschien hooguit 5 adresssen als hij telkens moet scannen etc. ? Enige soepelheid zouden de hengstenhouderijen ook sieren, het dekseizoen is al een tijdje afgelopen, maar kijk eens naar wat een weer we de laatse maanden gehad hebben, mijn merries zijn iig nog vaak hengstig geweest