Vaders? waarom nooit de moeder....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Vaders? waarom nooit de moeder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 10:52

Hoi,

Als ik al deze topics lees zie dat er eigenlijk alleen naar de hengsten wordt gekeken. En ook in de handel kijk je naar een paard en dan wordt eigenlijk alleen de vader gezegd/vermeld. Terwijl de moeder toch ook wat heeft in te brengen. (kwa afstamming dan)

Maar ook in de diverse magazines gaat het altijd bij een foto over de hengst. De directe vader dan. Ik snap ook wel dat de hengst op zijn afstammelingen in waarde stijgt maar het is bij een aankoop van een paard toch ook belangrijk om de moederlijn te weten.

Zo heb ik een tijdje een Libero H X Rex Magna merrie gereden... iedereen oooh een Libero H maar het was toch echt meer een Rex Magna en zo ook een Mytens x Zeoliet dat was toch echt meer een zeoliet.

Ben ik nou zo blond of zijn we de moederlijnen aan het vergeten?

...Dreaming with my eye's wide open...


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:56

Ha Ha mir je zegt het zelf al Zeoliet was meer Zeoliet en Rex meer Rex.
Niemand weet hoe die moeder heet, alleen als het een beroemde merrie is.
Daarom proberen ze nu merriestammen in kaart te brengen.
Daar is Duitsland al heel wat verder mee.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:03

ik vraag me dat inderdaad ook wel af. Mijn paard heeft drie veulens gehad waarvan de 1e twee.. en Ronaldo en een Wolfgang heel erg op B'elanna lijken qua bouw en karakter. En maar erg weinig op de vaders.

Vreemd genoeg zou haar veulentje (toch onstaan uit incest) dus het meeest op B'elanna moeten lijken, maar daar komt meer Wolfgang in terug als in zijn vader (en tevens broer dus)...

Dit is bijvoorbeeld een foto van Lanna met haar eerste veulen. De kleur verschilt iets.. maar verder zijn het twee druppels....

Afbeelding

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:06

En in Amerika zit Ellen Parker die zich bezig houdt met het in kaart brengen van de Volbloedmerries. Wat daar de beste families zijn (moeders en dochters), deze staan in de Del Mar pedigree TB query aangegeven met een groen sterretje.
http://www.reines-de-course.com
The Reines-de-Course ("Queens of the Turf") series was created by Ellen Parker in 1991 as a guide to influential female Thoroughbred families that could be utilized to improve the breed. Now, twelve years after its inception, the number of mares given the coveted designation of Reine-de-Course has grown to over 500. More than a list of names, meticulous research and lengthy articles have surrounded the naming of each family, creating a historical documentation on female Thoroughbred families not found in any other singular location.

As "Bull" Hancock observed, "the family is stronger than the individual", and prior to the creation of the Reine-de-Course series very little information was widely available.

Today the Reines have become part of two computer pedigree programs (not unlike the list of Chefs-de-Race, though Reines don't come with magical 'numbers'), and are a solid source of information impacting breeder and buyer decisions. Even a few handicappers have been known to consider female family influences in making their decisions.

Ellen Parker, who Leon Rasmussen once dubbed as "Round Table's Boswell", brings to the Reines the same time-consuming passion and love she offers breeders when analyzing their mares, or when she is writing each issue of our monthly newsletter, Pedlines.

We hope you enjoy your trip through our website, where the Thoroughbred is both King and Queen...
Laatst bijgewerkt door Himyar op 01-10-03 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 11:07

In Duitsland zijn ze kwa fokkerij toch een heel stuk verder als hier.
Nu ben ik met mijn Chronos er nog steeds niet achter wat hij nou eigenlijk is een Chronos of een Planeet hij komt wel uit een hele goede moederlijn en de fokker was ook altijd heel erg er mee bezig dat hij voor de merrie een goede hengst had ipv zomaar een goede hengst te nemen.
Als ik naar mijn jonge paard kijk is dat toch echt een kind van d'r moeder en heeft ze de kleur van haar vader maar daar is ook alles mee gezegd.

...Dreaming with my eye's wide open...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 11:12

hihi ik ben blij dat ik niet de eenigste ben met die vraag..

Van het voorjaar ben ik bij de moeder wezen kijken van mijn Chronos en je zag ook wel goed de trekjes die haar zoon dus ook heeft. En ook als ik mensen dus vertel wat voor afstamming mijn paard heeft en wat ik ermee doe dan storten toch een hoop mensen te aarde.

Kijk die Libero H merrie die ik noemde daar zou je van verwachten dat het een echte springer zou zijn... Nou nee...

Want kijk maar eens naar Constantijn (van Jerry Smit, It) dat was een afstammeling van Utrecht maar hij had de kleur van Utrecht maar kwa stijl vond ik hem niet als een Utrecht springen. Dus dat zal dan de invloed zijn van de moederlijn.

...Dreaming with my eye's wide open...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:22

Mir als je het hebt over de Molgastam, de Briolita stam, de Gini of de Carla stam dan weten de echte fokkers waar je het over hebt.
Helaas is het zo dat in Nederland dat vrijblijvend is.
Dus de meeste mensen geven hun paarden een naam die ze mooi vinden en die met de letter van dat jaar begint.
Het KWPN eist alleen de beginletter en ging daar zover is dat buitenlandse hengsten hun stamnamen verloren. Cronos heette Heros en Planeet Grande.
Ik heb ook een tijdje mijn merries een bepaald einde aan hun namen gegeven.
Maar het ongeluk achtervolgde al die merries zodat ik (bijgelovig als ik ben) nu weer gewone mooie namen bedenk die bij het individu passen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 11:28

Heros... Grande Jeetje das ook apart.. Ik weet idd dat wij de merrie's vaak ook nieuwe namen gaven.. in de sport klinkt het zo raar Edelina (transvaal x abgar) werd Evergreen, Jolina (Mytens x Omega) werd Joyful.

Nu heeft mijn vriend het over de Lensa-stam dat schijnt ook een bekende stam te zijn maar het zegt mij idd niets.

...Dreaming with my eye's wide open...

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:31

1 van mijn merries lijkt enorm op haar grootvader. Roxette zelf lijkt ook enorm op haar vader. Die heeft niets van haar moeder qua uiterlijk. Het karakter heeft ze dus wel van haar moeder.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:32

Bij quarterhorses is het goede gewoonte om een veulen een naam te geven die zowel een deel van de naam van de vader als die van de moeder in zich heeft.

Dus een zoon van Commander Flit Fritz en bijvoorbeeld lucky remedy heet dan bijvoorbeeld Commander Lucky Jo.
Heel handig, je hebt altijd zowel de vader als de moederlijn teruggevonden. Nadeel... je mag je paard niet zomaar vrijblijvend een naam geven.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 12:02

Kijk is dit nou een Mytens of een Zeoliet? Ik vind dit een Zeoliet ik rij hem niet meer maar het is een voorbeeld.... Kwa karakter had hij kleine dingetjes van Mytens maar toch was Zeoliet kwa karakter overheersent
Afbeelding

...Dreaming with my eye's wide open...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 12:03

Hij heeft trouwens een achterlijke stamboeknaam... Kazan.. dat werd dus Kensington

...Dreaming with my eye's wide open...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 55 bezoekers