Informatie over appaloosa merrie laten dekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Informatie over appaloosa merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:45

Ik heb een 17 jarige appaloosa merrie, Lia van de kamperweg en Alex van der kamperweg zijn de ouders. Mijn merrie heeft helaas geen appaloosa printje en is voskleurig. Ze heeft eerder al een veulen gehad.
Nu weet ik dat als ik haar laat dekken door een fewspot je de meeste kans op vlekken hebt en ik dat graag zou willen, nu heb ik een aantal vragen waar ik jullie mening graag over zou willen weten.

- is 17 jaar te oud om te laten dekken? (mevrouw is topfit en gedraagd zich als een 7 jarige)
- welke periode is het best om te laten dekken?
- weet iemand een goede fewspot hengst met papieren? (liefst omgeving Twente)
- ze is al heel lang niet meer hengstig geweest, maar heeft ook in die periode alleen gestaan zonder andere paarden. Momenteel staat ze met een tinkermerrie maar is ze nog steeds niet hengstig geweest, kan ik haar evengoed laten dekken?

Donja

Re: Informatie over appaloosa merrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:13

Als ze goed fit is en al eerder een veulen heeft gehad kan je haar nog prima laten dekken.
Een merrie draagt 11 maanden, een mooie tijd voor een veulen is (vind ik) april/mei (dan kunnen moeder en kind direct het gras op), dan zou je dus mei/juni moeten dekken.
Waarschijnlijk toont je merrie haar hengstigheid niet duidelijk, je kan haar laten scannen door de DA om te zien wanneer er een ei klaar zit (hier zou ik dan in april mee beginnen).

Er is een goedgekeurde fewspot hengst (Meander) en er zijn een paar veterinair goedgekeurde fewspot hengsten binnen het NAS.
Daarnaast weet je niet wat er op de aankomende hengstenkeuring komt, misschien zit daar nog een leuke fewspot bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:54

Oké bedankt voor je reactie, ga het in de gaten houden wat betrefd de hengsten.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:33

Chewano is een few Spot en geeft ook hele leuke nakomelingen. Ik heb er ook 1 van gehad.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:34

Chewano is idd een few spot, echte denk ik wel familie van jou merrie, dus zou goed over de keuze nadenken.
Mits hij goed aansterkt voor 2012 weer beschikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:47

Heb even gekeken maar chewano is me te klein, wil graag er een groter formaatje uit hebben, mijn merrie is namelijk 1.56m. Was ik even vergeten erbij te zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:31

In de grote maat heb je de hengsten:
-Casanova (zwart schabrakbont uit Kansas C x ster pref v. Sonny af Hojmark)
-Orient (vos panterbont uit Krimh x pref v. Sonny af Hojmark)
-Meander (few spot uit Oleander x Chewano vd Langenieuw)
-Oleander (vos schabrakbont uit de Saint Urus d'Olympe x pref. v. Sonny af Hojmark)
-Content (bruin panterbont uit Peru's Scen Tao x ster v. Balzflug)
-Convenance (zwart panterbont uit Gribaldi x pref prest v. Texas Jack)
-Sturdy Fellow (zwart panterbont uit Gribaldi x keur v. Mackael Grey)
-Peru's Scen Tao (zwart panterbont uit Pax x ster v. Gershwin)
- Sunflower Joys Jewel (vos panterbont uit Joker L Machine x Joker Reed Charge)
-Taro af Boruplund (bruin panterbont uit Appolon Karet x Elisar)
- Zips Jewel (vos panterbont uit Sunflowers Joy's Jewel x Rustler Zip)

Maar 1 few spot dus de keuze is niet zo heel groot in de grote maat.
Persoonlijk vind ik de few spot niet de beste hengst uit de grote maat :o
In het andere geval zul je dus voor een ander printje moeten gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:16

Ja klopt, heb even lopen zoeken maar bijna geen few spot te vinden, dit wil ik toch wel heel graag omdat je dan de meeste kans op stippen hebt zeggen ze. Dat lijkt me wel heel gaaf, vandaar deze voorkeur. Weet iemand ook hoeveel procent kans is op stippen als ik haar niet laat dekken door een fewspot? Ongeveer dan hè.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:13

In theorie 50%, maar er zijn hengsten bij die in de praktijk bewijzen meer dan 50% te geven.
few spot is geen garantie op stippen trouwens.. je kan ook marmerbont krijgen, of alleen kenmerken (oog, gestreepte hoeven, gevlekte mond/geslachtsdelen) zoals een nakomeling van meander..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:22

Oké, maar few spot heeft wel de meeste kans op stippen toch vergeleken met andere printjes :-D lijkt mij gewoon heel leuk om een veulen te krijgen met een ander kleurtje als vos ofzo, bont vind ik ook leuk. Ze heeft wel eerder een veulen gekregen die panterbont was maar dit was bij een vorige eigenarese en weet niet wat voor hengst erop gegaan was.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:42

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:06

Ga eens kijken bij de Amerikaanse Appaloosa hengsten. Daar komt Few-spot vaker voor. Hele goede karakters ook!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:11

De meeste amerikanen zullen kleiner zijn dan 1.56 gok ik zo..

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:13

De Pleasure gefokte zijn rond de 1.60, zou dus best kunnen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:22

Oké ga eens even kijken, rond de 1.60m is perfect.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:59

wat is eigenlijk je fokdoel of heb ik daar overheen gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:07

lailapri schreef:
wat is eigenlijk je fokdoel of heb ik daar overheen gelezen?

Had je niet overheen gelezen, fokdoel is een leuk veulentje te hebben die ik ook in kan schrijven bij het NAS, maar uiteindelijk wel op wedstrijden wil uitbrengen. Omdat ik met mijn merrie niet verder kan komen, ze heeft peesblessure gehad en moesten M dressuur starten maar is teveel gevraagd voor haar been.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:01

Is het dan verstandig mte een amerikaanse hengst te dekken als je echt verder wilt komen in de dressuur?
Een leuk veulentje moet lukken, alle veultjes zijn leuk, maar je hebt nu wel de mogelijkheid om te kijken wat echt past en wat later ook geschikt zal zijn voor hetgeen je ervan wilt vragen.
Pedro is veterinair goedgekeurd:
http://stalkaleido.nl/DonPedro.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:46

Ja alle veulentjes zijn leuk inderdaad. Maar donpedro heeft nu mijn 1e keus. Nu nog wachten op t voorjaar, mijn merrie is ruim een jaar niet hengstig geweest dus had m'n twijfels of ze niet te oud werd maar vd week werd mevrouw zo hengstig als t maar kan van een minishet haha. Volgens mij had ze wat in te halen.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:03

Ik heb altijd Amerikanen gehad omdat dat in mijn ogen de enige echte Appaloosa is. Ik vind ze zowieso een veel beter karakter hebben en ik reed met de laatste die ik had moeiteloos een Z proef. Ondanks hij altijd Reining gelopen had. Dus dat is het probleem niet. Ook de kleur wordt met meer zekerheid doorgegeven omdat er geen vreemd bloed bij zit, sommigen wel wat veel Quarterbloed.

Maar Pedro is een aardig hengstje. Succes met je keuze... ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 01:26

Ik vind het jammer dat je op deze manier over pedro schrijft.

Het feit blijft dat amerikaanse jaren lang gefokt zijn voor ander werk als het NAS nu doet. Dat de laatste moeiteloos een Z proef liep betekend niet dat hij daar ook de juiste bouw vor had gehad, dit kunnen ze ook op karakter. Mijn fjord springt ook makkelijk, maar zal hem niet inzetten voor de springpaardenfokkerij. Waarom een half americaan fokken als er genoeg paarden zijn die wel de goede eigenschappen hebben voor het doel? Echter is het de vraag of deze ook toevallig het juiste kleurtje hebben, dat is dan weer lastiger. Als je een amerikaanse vind die en goed bij je doel past en goed bij de merrie past om te kunnen verbeteren, dan is er natuurlijk niets mis mee, maar misschien moet je het appakleurtje nog een generatie overslaan om eerst de merrie te verbeteren op de zwakke plekken als er nu geen hengst beschikbaar is met appie kleurtje die dat zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:12

Het belangrijkste vind ik dat het veulen gezond is en mijn merrie ook. Leuk zou ook zijn om een appakleurtje eruit te krijgen, wedstrijden uiteindelijk ermee rijden lijkt me ook leuk maar het gaat me er niet perse om om in de Z te rijden ofzo, ben meer voor de gezelligheid en t lijkt me onwijs gaaf om je eigen paardje zo te trainen dat ik haar zelf kan uitbrengen op wedstrijden. Maar als er mogelijkheden zijn om het veulen te verbeteren qua bouw enzo is dat mooi meegenomen.