Kent iemand deze welshjes en arabieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

Kent iemand deze welshjes en arabieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-03 17:19

Heyz! *LOL* *LOL*
Wie kent deze welsjes?
- Iris Stb-K 25% 29162
-Sheila K 50% PREF 1202
-Rezhmir Stb-K 50% 28494
-Downland Starletta 616 W.P.-B.R.
-Saoud A. 89 OX
-Vuurflits 212 Stb-B
-Pomeranets
-Planeta
-Rezha A. 776 OX
-Miranda 19029 A
-Downland Water Gypsy

Het is namelijk familie van mijn Welsh K en ik probeer de familie uit te zoeken. Kan iemand mij helpen aan info ( liefst site's of foto's!!) van deze pony's??
Ook zoek ik info over de fokker: H. Huberts uit Marum.

Wie kan helpen??? Verward

Alvast bedankt!!!!!!!!!! OK dan! OK dan!
XXXiez Nishada en hoefjes van Coco Chanel!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 17:57

Er woont maar 1 huberts in marum, (www.telefoongids.nl) dus das makkelijk

0594-642068

Huberts, H
Hamrik 7 9363TD Marum

Voor de downland pony's doet google.nl vast wonderen en op het volgende adres kun je misschien verder aan de stamboom werken en staan vast wel foto's van de door jou gezochte pony's

http://www.pedigreequery.com/allbreed/

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:06

Hoi, heb Sheila ooit nog eens in het echt gezien bij Dirk Bouw in Putten. Sheila is de moeder van op zijn minst drie goedgekeurde hengsten:
- Conquistador
- Valentino
- Ponny Power's Darling Boy (ook bekend als Power Boy, in Zweden)

Gezien het feit dat je Downland Starletta op je lijstje hebt staan, acht ik de kans groot dat je of Valentino of Darling Boy in je pony hebt zitten. Die waren namelijk beiden van Downland Folklore, die weer een zoon is van Starletta.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 09:38

Ik heb een heel stuk over de merrie Sheila en haar nafok gevonden. Met een aantal foto's. Ik zal proberen het vandaag te scannen...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 10:23

Oh dat zou wel tof zijn Marije. Sheila is de oma van mijn merrie.
Saoud ox en vuurflits zitten er ook bij mijn merrie in, ik heb het ooit eens opgezocht, en vuurflits is geloof ik een welsh cob, alleen was die te luxe voor de cobs als ik het goed begrepen heb. In die tijd waren ze ook redelijk aan het rommelen met allelei sekties..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:26

Uit: Jaarboek 1990, Welsh Pony en Cob Stamboek.
Van: Janneke Teeuwen.

Geen Kampioenslinten voor Sheila.

Sheila is een bijzondere merrie. Ze is nooit kampioene op een keuring geweest, ze heeft nooit de sterren van de hemel kunnen lopen in de showring. Geen kampioenslinten dus en geen hulde en eerbetoon.
Maar vooral dat laatste verdient ze meer als geen ander. Want zou er een tweede Nederlandse fokmerrie zijn die moeder is van drie goedgekeurde hengsten en grootmoeder van tenminste 4 nationale kampioenmerries en 9 goedgekeurde hengsten?

Afbeelding

Sheila's levensverhaal begint in 1965.
Op 6 juli werd ze geboren bij W.L. Schofaerts te Delden in Overijssel.
Ze is een bruin merrieveulen met weinig wit: alleen linksachter een klein sokje.
Haar vader is de Arabische hengst Saoud, haar moeder een eerste generatie Nederlands gefokte sectie B welshpony: Vuurflits.
De vader en moeder van Vuurflits zijn beide Engelse imports en pony's van het eerste uur.

Saoud
Saoud is een in 1946 geboren bruine hengst. Zijn fokker was dhr. Bijvoet te Berghem.
Saoud komen we in de afstamming bij verschillende pony's tegen, bijvoorbeeld in het NRPS stamboek bij goedgekeurde hengsten.
Zelfs een KWPN hengst -Calimero- voert zijn bloed in de moederlijn.
Saoud heeft adel en hardheid meegebracht in zijn nafok.
Hij is op de respectabele leeftijd van 29 jaar gestorven. Ook de vader van Saoud, Houbaran is erg oud geworden.
Houbaran is in 1923 in Engeland geboren en was de eerste in Nederland geregistreerde Arabisch Volbloed.

Vuurflits
Vuurflits is de moeder van Sheila. Ze is geregistreerd met stamboeknummer 212 als sectie B merrie.
Zuiver op afstamming bekeken had ze wellicht een sectie C merrie moeten zijn.
Vader van Vuurflits is de hengst Goudhaantje 2, geboren in 1956 en een van de eerste imports, afkomstig van de Llanarth Stud in Wales.
Goudhaantje's officiƫle Engelse naam was Llanarth Rondel, en hij werd ingeschreven als sectie C pony.
In Nederland stond de palomino echter met een stokmaat van 1.40m ingeschreven als sectie K pony, en later werd hij overgeschreven naar de sectie D. Hij kreeg een 1e fokpremie naar aanleiding van de getoonde nafok.

Afbeelding

Goudhaantje is van de hengst Llanarth Hywel ap Braint (sectie C, geb. 1952) en uit de merrie Llanarth Firelight, een in 1950 geboren merrie die als sectie D pony in de Engelse Indexes is vermeld.
Ook Goudhaantje is oud geworden. Als 25 jarige werd hij nog samen met zijn importeur gehuldigd.
De moeder van Vuurflits is de merrie Bronsfee, stamboeknummer 19.
Deze merrie is van de hengst Mathrafal (geb. 1936) en uit de roan merrie Fron Arth Queen Bee (geb. 1944). In de volgende generatie van Vuurflits' afstamming vinden we uitsluitend nog sectie D en sectie C pony's waaronder de bekende Cob hengsten Llanarth Braint en Brenin Gwalia.

Terug naar Sheila.
Sheila heeft in haar leven verschillende eigenaren gehad. Bij haar eerste eigenaar, die tevens haar fokker was, bracht ze 2 merrieveulens. genaamd Bockerink's Delilah en een eerste premie merrie Bockerink's Deborah.
Een van beide is al jong gestorven, van de ander is mij niets bekend.
Deze merries, geboren in 1968 en 1970, waren van de hengst Longfields Laertes.
In 1972 had Sheila een voskleurig veulentje van de hengst Hamad. Het veulen stond geregistreerd in de boeken voor Arabische halfbloeds bij het AVS, onder de naam Guus.
Sheila en Guus stonden in 1972 bij een handelaar en werden door dhr. Bosman gekocht, ook ten behoeve van de handel.
Zo kwam Sheila op naam van Mw. Bosman-Brommersma, en ook Guus werd overgeschreven in het welshpony register en kreeg daarin de naam Conquistador
En hij werd zoals bij iedere K liefhebber zal weten, een heel bekende hengst.
Conquistador werd opgefokt bij dhr en mw. Bosman. Voor hen is hij altijd "Guus" gebleven.
Mw. Bosman: "Conquistador was een ontzettend lieve hengst. Je kon er mee lezen en schrijven. Hij heeft hier veel merries gedekt, tot mijn vertrek naar Engeland."
Mw. Bosman is zes jaar naar Engeland geweest, maar is vorig jaar in de herfst weer naar Nederland gekomen en heeft weer enkele pony's en ook weer een eigen hengst.
Sheila bleef slechts een half jaar bij Mw. Bosman, die haar als volgt omschrijft:
"Wat karakter betreft was Sheila ontzettend mak. Ze was een degelijke, solide fokmerrie, met een wat groot hoofd, maar wel met mooie grote ogen."
Sheila werd in het voorjaar weer doorverocht naar een man in Beek bij Nijmegen.
Later is Sheila, naar het schijnt, cadeau gedaan aan een meisje in Putten.

Eenmaal in Putten -jaren later- werd Sheila opgemerkt door dhr Bouw.
Sheila is zo bij hem terecht gekomen en werd weer ingezet voor de fokkerij.
En met veel succes: van Downland Folklore werden vier hengstveulens geboren, waaronder de hengsten Valentino en Ponny Power Darling Boy.
Sheila is nu al weer enige jaren van dhr. Bouw.
De merrie is 25 jaar oud en nog kerngezond. Helaas kan ze niet meer drachtig worden.
Tot haar dood mag ze bij dhr. Bouw blijven en loopt ze tussen andere pony's.
Dhr. Bouw verteld over Sheila: "Sheila is een mooie zware merrie.
Ze heeft een hoofd met een groot oog en een aparte uitstraling, hoewel het wel wat lang is. Haar rug is nu niet zo mooi meer. Ze heeft super bewegingen, ook nog op deze leeftijd. Ik zou willen dat ik een jonge merrie had die zo kon bewegen.
Van karakter is Sheila heel lief en mak. In vroegere tijden heeft Sheila aangespannen en onder het zadel gelopen."
Sheila heeft goede moedereigenschappen. De eerste drie dagen nadat ze een veulen kreeg, was de moeder niet te genaken.
Een apart karaktertrekje van Sheila is dat ze nu een veulen van een andere merrie in bescherming neemt. Het veulen en de moeder houdt ze in de weide apart van de andere paarden en pony's.

Afbeelding

Sheila is al 25 jaar. Een blik op haar stamtafel laat zien dat ze is geboren uit zeer vitale dieren, die ook oud zijn geworden.
Wat fokkerij betreft is Sheila een experiment: kleindochter van de eerste Arabische hengst in Nderland en van de tweede welshpony in Nederland.
Tegenwoordig zien we combinatie van Arabisch Volbloed x B merrie of merrie met veel sectie C of D bloed niet meer zo zitten: we zijn op zoek naar pony's met een doorgefokte stam, wat betreft maat, type en beweging.
Maar wat is er via Sheila veel goeds achtergebleven in de fokkerij! Haar drie goedgekeurde zonen waren alle drie beste hengst van hun jaargang bij goedkeuring.

Conquistador (v. Hamad ox) heeft in de showring geweldige K pony's laten zien. Verschillende van zijn dochters werden nationaal kampioen.
Acht zonen zijn van hem goedgekeurd, en ook via bepaalde merrielijnen worden nog steeds zeer goede kleinzonen goedgekeurd.
Bovendien heeft Conquistador vele sportpony's gebracht, die de klasse Z gemakkelijk haalden, of zelfs nog hoger.
Conquistaor heeft niet voor niets het KEUR predikaat gekregen.
Conquistador is gestorven in 1987. Hij dekte in 12 jaren 937 merries, waaruit 440 nakomelingen werden geregistreerd.

Afbeelding

Valentino (v. Downland Folklore) werd ten tijde van zijn goedkeuring uitgeroepen tot prototype van de sectie K.
Dhr. van Arkel heeft veelvuldig de hengst geprezen om zijn ras en welsh uitstraling. En bovendien: Valentino kan zelf ook presteren.
In de catalogus van de internationale show van Denemarken plaatste het Nederlandse stamboek een advertentie: "Beauty is not enough..."

In deze advertentie werd verteld dat een echt goede sectie K pony behalve een schoonheid ook een goede sportpony moet zijn.
Een foto van de opvallende draf van Valentino illustreert deze gedachte.
In de keuringsbaan weet Valentino nog net niet zo door te drukken als zijn halfbroer Conquistador, maar hij leverde al wel minstens 9 dochters als CK merries en een goedgekeurde hengst.
Door Valentino zelf zijn tot en met 1988 (in 4 jaren) 246 merries gedekt, en (van 3 jaren) 102 nakomelingen geregistreed.

Afbeelding

Ponny Power Darling Boy is de laatste goedgekeurde zoon van Sheila, en wat exterieur betreft eveneens een topper.
Hij is na zijn eerste dekseizoen (23 merries) verkocht naar Duitsland, waar hij in 1988 Sieger was op een hengstenkeuring in Aken onder de naam Power Boy.
Hij bedient merries op het station Bonninger, waar ook de Duitse tophengst Dancer staat.

Hieronder volgt een opsomming van kleinkinderen en achterkleinkinderen van Sheila die veel betekenen in de fokkerij of showring.
Hiermede wordt niet gepretendeerd volledig te zijn maar wordt een kleine indruk gegeven van het vele goeds wat Sheila naliet.

Hengsten: (Zonen van Conquistador)
Herriehof's Willem (mv. Weston Golden Rain WPBR)
Zelder's Asquit (mv. Chirk Caractacus)
Arne (mv. Magic Star ox)
Hulster Caesar (mv. Arkelshof Sunlight)
Icarus of Queens Topaz (mv. Reeves Golden Lustre
Ponny Power Naughty Boy (mv. Esmir ox)
Twickel's Onnix (mv. Wingrove Minkino RPS)
Flora Hof's Minstrel (v. Downland Chevalier)

Hengst: (Zoon van Valentino)
Bokkersprong Coen (mv. Patron ox)

Hengsten: (Uit dochters van Conquistador)
Kooihuster Folkert (v. Downland Folklore)
Vita Nova's Hannassie (v. Downland Folklore)
Vita Nova's Golden Boris (v. Downland Folklore)
Langhorst Ideaal (v. Downland Folklore)

Merries: (dochters van Conquistador)
Atje - keur, pref, mv. Magic Star, nationaal resever kampioene '82 en '83, hengstenmoeder
Mariska - keur, mv. Arkelshof Sunlight, nationaal kampioene '82 en '83
Vita Nova's Sopraan - keur, pref, mv Gredington Iolo, nationaal kampioene '84, hengstenmoeder
Langhorst Ismael - keur, pref, mv. Naivny ox, nationaal kampioene '86, hengstenmoeder
Hogewald's Roelinde - keur, mv. Kirby Cane Statecraft, beste driejarige CK '82
Brinckhof's Princess - pref, mv. Esmir ox

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 13:59

Pomeranets is ook een hengst die vaak gebruikt is bij NRPS pony's. Weet wel niet of hij nog leeft en dekt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:21

Leuk stuk Marije!!

welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 19:44

Hey!!
Suuuuuuper bedankt allemaal voor jullie reacties!!!!! Haha! Haha! Haha! Haha!
Ik ben er echt suuuuper blij mee! OK dan! OK dan!
Als jullie nog wat zoeken..mail maar! Pling Pling


GReetzz Nishada nishada_coco@hotmail.com Lachen

THX!!!!!! Haha! Haha! *LOL*