IDS : Afstammelingenkeuringen Rapporten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 18:05

Tja de toekomst zal moeten uitwijzen of we hier met goede vaderdieren te maken hebben. Zie bijvoorbeeld Obelisk die had een super afstammelingsrapport maar nu die veulens 3 jaar zijn hoor je daar nu weer opvallend weinig van. Zo'n afstammelingen keuring is dan ook zeker niet alles bepalend en ik denk dat je daar als fokker niet al te veel waarden aan moet hechten. Wel kun je kijken naar welke eigenschappen de hengst in grote lijnen vererft.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:13

Kwestie van verstandig veulens beoordelen denk ik. Ik ben het er ook mee eens dat zo'n rug beoordelen naar hoogte van schoft en achterhand nonsens is, niet alleen bij veulens maar tot het paard volgroeid is. Allemaal op 3 weken beoordelen zou misschien kunnen helpen maar dan nog....
Daarbij komt ook dat in de fase dat de achterhand hoog staat ook de gangen slecht te beoordelen zijn.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 28-09-03 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 21:13

Citaat:
Ik vind de suggestie dat een paard dat enigszins week in de rug is, minder sterk zou zijn, echt een broodje aap. Sorry. De paarden met de sterkste bewegingen zijn vaak die met juist een wat weke ruglijn. Het zijn juist die strakke ruggen die niet willen geven, stugger zijn.

enigszins week in de rug vind ik bepaald geen nadeel: bovendien, paarden met schoft lijken gauw week in de rug,


Hoezo zijn dat dan de paarden met de sterkste bewegingen ? Vaak is het zo dat een paard met een weke rug zijn kop de lucht in steekt met het aanlopen, de schoft/rug naar beneden en het achterbeen naar achteren beweegt, zodat het moeilijk tot dragen komt.
Terwijl een paard toch bij het aanlopen oprichting moest tonen en d us rijzen in de schoft en zakken in zijn kruis, dus spannen in zijn rug... Dan heb ik het hier over een dressuurpaard, springpaard zie ik niet graag oprichting hebben in het lopen.

Citaat:
Sluit me volledig aan bij Dees, heb inmiddels teveel goede paarden gezien, die geen rechte rug hebben. En als je de rug van Capitol I bekijkt, die al jaren de WBFSH rankings domineert, dat weet je dat het idd onzin is.


Ja kijk, dat is waar je dus een onderscheid moet maken, ik kan wel 50 paarden opnoemen die week in week uit een volvo winnen bij het springen met een weke rug, maar dat wil niet zeggen dat dat een 'goed' paard is ?
Die paarden springen vrijwel altijd zonder rug, maar met voorzichtigheid , instelling etc. Wat natuurlijk super is, maar als jong paard niet te verkopen is. Dan word een parabool verwacht bij het springen, die niet te verkrijgen is met een weke rug, dat bestaat niet. Paarden die 1.50 lopen maakt het niet meer uit HOE ze springen, bij een jong paard wel. En ik denk niet dat we ze hier allemaal hebben onze paarden om te bewaren/trainen/uitbrengen tot ze 1.50 lopen.

Citaat:
Je maakt me nieuwsgierig; Wat gebeurt er tijdens het opgroeien van een veulen dat bepaalde kenmerken op drie-jarige- of oudere leeftijd ineens verdwenen zijn?
Ik veronderstel dat Rick zich meer zorgen maakt om paarden dan om veulens.


Precies, zelfde als dat een veulen met een ramshoofd dat als 3 jarige ineens niet meer heeft....

Citaat:
Een in deze perceptie 'weke' rug wordt als negatief bestempeld, terwijl het sportpaard (dressuur en springen) juist die welving naar onderen in de rug moet hebben om optimaal, harmonisch en met de minste energie en slijtage te kunnen bewegen en presteren.


Laat mij het eerste paard zien met een weke rug die mooi bukt, schoft omhoog en in een vloeiende lijn de parabool afmaakt met zijn achterhand ??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:21

Zannekin schreef:
Kwestie van verstandig veulens beoordelen denk ik. Ik ben het er ook mee eens dat zo'n rug beoordelen naar hoogte van schoft en achterhand nonsens is, niet alleen bij veulens maar tot het paard volgroeid is. Allemaal op 3 weken beoordelen zou misschien kunnen helpen maar dan nog....
Daarbij komt ook dat in de fase dat de achterhand hoog staat ook de gangen slecht te beoordelen zijn.


goh Zanikin we zijn het helemaal met elkaar eens OK dan!
Maar iedere ervaren fokker zou het hier mee eens zijn Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:03

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
Kwestie van verstandig veulens beoordelen denk ik. Ik ben het er ook mee eens dat zo'n rug beoordelen naar hoogte van schoft en achterhand nonsens is, niet alleen bij veulens maar tot het paard volgroeid is. Allemaal op 3 weken beoordelen zou misschien kunnen helpen maar dan nog....
Daarbij komt ook dat in de fase dat de achterhand hoog staat ook de gangen slecht te beoordelen zijn.


goh Zanikin we zijn het helemaal met elkaar eens OK dan!
Maar iedere ervaren fokker zou het hier mee eens zijn Haha!
[/quote]

Sar, zijn die KWPN keurders dan geen ervaren fokkers ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:06

Dat weet ik niet zanik, maar ze hebben de opdracht om afstammelingen te bekijken dus ze hebben niet veel keus.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:11

Hopelijk lezen er dan mensen mee die die regeltjes ook maken...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:13

Ja ik denk dat deze wijze van rapporteren hoog nodig op de helling moet, daar heb je helemaal gelijk in (oeps alweer Haha! )

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 07:33

Toch vind ik het niet zo heel gek dat er naar veulens gekeken wordt zodat hengsten die echt een heel slecht "product" geven toch bijtijds in de wacht gezet worden!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:18

Samsam schreef:
Toch vind ik het niet zo heel gek dat er naar veulens gekeken wordt zodat hengsten die echt een heel slecht "product" geven toch bijtijds in de wacht gezet worden!


Ja dus alleen als de hengst echt gebreken geeft. Overigens de meeste op wacht hengsten geven niet echt slechte maar vaker te weinig veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 09:28

_Rick schreef:


* lange post *


Laat mij het eerste paard zien met een weke rug die mooi bukt, schoft omhoog en in een vloeiende lijn de parabool afmaakt met zijn achterhand ??


Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar men in dit topic op doelde. Het gaat niet om de effectiviteit en het al of niet gewenst zijn van een weke rug, het gaat erom dat een weke rug bij een veulen niet per defenitie betekent dat het paard wat uit dat veulen groeit ook een weke rug heeft.

Zelf zie ik verdomd weinig aan een veulen. Ja ik kan meestal wel zeggen welke de beteren zijn maar dat baseer ik meer op de totaalindruk dan op individuele onderdelen. En dan vind ik bij 3-jarigen nog steeds vaak dat je ze eerst maar eens moet gaan rijden en dan zien hoe ze opknappen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:26

Rick; een weke rug is absoluut geen holle rug. Een weke rug is weldegelijk te prefereren boven een strakke rug.
bij geen van de veulens is een holle rug geconstateerd, volgens het rapport.
En ja, er moet wel wat te dijnen zijn in de rug. En paarden met een beetje schoftontwikkeling worden tegenwoordig gauw aangezien voor paarden met een weke ruglijn. Typisch Kwpn, die hebben een nieuw modewoordje, naar het schijnt.
Een rug moet glooien om te functioneren, anders zit je op een strijkplank. Maar een holle rug, zoals je bij Friezen wat vaker ziet, dat is een heel ander verhaal. En idd, die Friezen kunnen dan ook echt niet sprignen.

Veel belangrijker dan de ruglijn is de aansluiting van de lendenen, die mag dus absoluut niet week zijn. Maar om te bepalen in hoeverre dat blijkt uit de veulenoogst van 2003...moet je maar andere passages destilleren en vet drukken.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:03

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om het complete artikel in te scannen en aan mij te bezorgen. Ik ben nl geen lid van het KWPN maar ben wel geïnteresseerd in hun hengsten en ook hun afstammelingen. Of komt dit artikel ook in de Hoefslag terecht? Indien Ja is het dan niet nodig of het mij te bezorgen aangezien ik geabonneerd ben op de hoefslag.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:33

in de hoefslag heeft het al gestaan

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:48

dat was de korte versie ervan. Graag had ik de volledige versie gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:47

Wat Zannekin al aangeeft, veulens kunnen zoveel veranderen, en het ligt er maar aan wel stadium de groei is. Eentje die net flink achter gegroeid is, ie zal weinig ruimte in het lopen laten zien. Maar een aantal maanden later wel weer als de voorkant er weer bijgegroeid is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:33

Ok ben aan het typen geweest:

Onderzoeksrapport veulens Roven XX 937-100 Arg

Exterieur: Roven toonde een uniforme collectie doorgaans royaal ontwikkelde, rijtypische, atletische veulens die hoogbenig zijn en goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is iets lang en sprekend.
De nek is lang en goed gevormd.
De hals is lang, goed gevormd, staat er goed op en is mooi van bespiering.
De schoft zou langer moeten zijn en meer ontwikkeld.
De schouder is goed van lengte en ligging.
De rug is goed van vorm en bespiering.
De croupe heeft voldoende lengte, is goed gevormd en goed gespierd.
De broekspier loopt voldoende tot ruim voldoende ver door.
Het voorbeen is correct gesteld met een lange koot.
Het achterbeen is iets lang. Enkele keren zou de afwerking van het spronggewricht correcter moeten zijn.
Het fundament is voldoende tot ruim voldoende ontwikkeld.

Beweging: De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte en souplesse.
De draf heeft een goed gebruik van het achterbeen met ruim voldoende souplesse en doorgaans voldoende houding.
De galop heeft veel souplesse, een goede afdruk, veel balans en de veulens kunnen goed schakelen.

Bijzonderheden: Getoond zijn 18 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.

De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.

Moeders: Goed

Aantal in 2002 gedekte merries: 94
Aantal in 2003 getoonde veulens 24 + 1 thuisinspectie

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:34

En nog eentje:

Onderzoeksrapport veulens Rubiquil NRA 980021*92 STB

Exterieur: Rubiquil toonde een wisselende collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende tot zeer rijtypisch zijn, veel uitstraling in het front hebben en voldoende tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is zeer sprekend, doorgaans klein met een mooi oog.
De nek heeft veel lengte en is goed gevormd.
De hals heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en staat er goed op.
De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn.
De schouder is voldoende van lengte en ligging.
De rug is soms week.
De lendenen zijn goed aangesloten.
De croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en wisselend van vorm.
De broekspier moet langer doorlopen.
Het voorbeen is wisselend van lengte, correct gesteld, meermalen steil gekoot. De hoeven zijn smal. Het achterbeen is correct gesteld, in enkele gevallen wat sabelbenig.
Het fundament is wisselend van ontwikkeling en van ruim voldoende kwaliteit.

Beweging: De stap is doorgaans zuiver, ruim voldoende tot goed van ruimte en souplesse.
De draf heeft veel afdruk, met een goed gebruik van het achterbeen. De veulens hebben veel houding, tonen veel balans en kunnen goed schakelen.
De galop is ruim voldoende van ruimte, houding en afdruk. De veulens galopperen makkelijk aan.

Bijzonderheden: Getoond zijn 13 geprikte en 4 door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén geprikt veulen is voor de keuring gestorven. Eén thuis geïnspecteerd veulen wijkt in negatieve zin af van de collectie, er is een bolspat geconstateerd.

De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.

Moeders: Wisselend van kwaliteit.

Aantal in 2002 gedekte merries: 73
Aantal in 2003 getoonde veulens 17 + 1 thuisinspectie



Deze staan tot nu toe in m'n computer Haha!