welke hengst voor meeste kans op pintoveulen?

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jeanneke

welke hengst voor meeste kans op pintoveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 21:33

Hallo,

laatst hebben wij een zeer lieve merrie aangeschaft, haar naam is Naomy. Zij is zeer donker bruin met witte vlekken, een pinto. Nu willen wij haar natuurlijk volgend seizoen laten dekken door één van onze hengsten. Welke hengst gaat het meeste kans geven op een "Vlekjespaard" zoals mijn kleinste zus het zo lief kan zeggen?

Van de merrie weten we niks qua afstamming.

Gloire is een schimmelhengst, zijn moeder is vliegenschimmel, zijn vader is een vos.

Ra Moonn IBN Tarok "D" is een vosse hengst met blonde manen, zijn moeder is vos, zijn vader een schimmel.

Alvast bedankt, groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:41

Beide hengsten geven evenveel kans op vlekken.
Omdat de moeder vlekken heeft (en ik ga er vanuit dat ze platenbont is) en je verder niets van de afstamming afweet, moet je er van uitgaan dat de moeder maar een keer het kleurgen draagt.
Van de vader kan het kleurgen niet komen, want platenbont is dominant en dan zou je het moeten zien.
Dus je hebt 50% kans op vlekken.

Als de moeder twee keer het platenbontgen zou dragen, heb je 100% kans op vlekken.

Persoonlijk zou ik de schimmelhengst NIET voor de dekking gebruiken. Schimmel is namelijk dominant. Het zou sneu zijn als jullie een vlekkenveulen zouden krijgen, die later schimmel wordt (en je dus de vlekken niet meer ziet omdat die later grijs worden) .

Als de vlekken wit zijn op een donker paard is het percentage beduidend minder, want overo is recessief. Ik denk dat je dan bijna zeker er van uit kunt gaan dat het veulen geen vlekken heeft.

Maar ik zou de vos kiezen.

Je suis Charlie.

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 21:47

Naomy is inderdaad platenbont, met meer donker bruin dan wit.

alvast bedankt voor deze raad!

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie