11 oktober>>Jong KWPN naar de ijzeren man weert!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:24

Nog even 2 foto's van Sven met Weyden waar om gevraagd werd:

Afbeelding

Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:57

Wat ik leerzaam vond was de manier waarop hij kijkt naar het keurings gebeuren en het verrichtings onderzoek.
Ik vind dat hier veel waarheden inzitten.

Ten eerste die Flemmingh die gepakt is op doping zou hij nooit in het verrichtings onderzoek willen laten lopen als hengstenkeurings commissie.
Dat vind ik een waar woord, want het kan voor anderen met veel geld (want de boete komt er ook bij) een vrij brief zijn (om het maar zwart wit te zijn).
En ten 2e had hij als stamboek zijnde de reserve kampioen er niet nu uit gegooit, maar dan al bij de keuring zelf.
Ik zat op de tribune bij de hk en ik moet eerlijk zeggen een geoefend oog heb ik niet, maar degenen met wie ik daar naar toe ben geweest vielen het direct op dat er een "kruiwagen tussen de achterbenen heen kon".

Hij wil op zo'n verrichtings onderzoek persoonlijk contact tussen ruiter en paard.
In Duitsland doen de ruiters de hengsten zelf, daar komt maar 1 keer in de 70 dagen test een test ruiter (Ria Hekkert had hier een mooi Duits woord voor)
De verzorging doen de ruiters ook zelf, voor het persoonlijk contact.
Bij het kwpn heeft men geen terrein proef, in Duitsland wel.
Dhr. Gordijn merkte op dat de paarden in Duitsland na de verrichtingen veel frisser zijn en er piccobello uit zien.
Ook het uitval percentage is in Duitsland lager dan hier.

Wat mij heel erg opviel is dat het Dhr. Gordijn het ocd onderzoek niet relevant vind, omdat men in andere landen daar ook niet op wordt gekeurd en de paarden daar beslist niet slechter zijn.
Plus dat de opfok een veel grotere invloed heeft op het gebeuren (en de voeding) dan het genetische materiaal.
Dhr. van de lageweg, heeft hiervoor een uitloop met een harde ondergrond waardoor het beenwerk niet voos wordt.
Deze mening wordt gedeeld door Dhr. van de Lageweg en Dhr. de Lange.

Het is naar mijn mening ook oneerlijk als het hengsten materiaal wel wordt gecontroleerd en het merrie materiaal niet.

Hij liet als laatste een Contender merrie zien, ik moet eerlijk bekennen het paard sprak me niet aan, maar de merrie heeft het goed gedaan in Lanaken en hij verwacht er veel van.
Ik heb begin November de mogelijkheid om Contender te bezoeken en dat zal ik met veel belangstelling gaan doen.

Hij fokt veel met Oldenburgs materiaal, maar in zijn hengstenboekje staan hengsten met een Holsteinse achergrond
Zoals de hengst Come On, Gran Corrado (met een holsteinse moederlijn), en Lovis Corinth (met een holsteinse moederlijn, Landor S x Corofino).
Corofino kwam uit een goede stam vandaan zei Dhr. Gordijn en jawel begin November heb ik ook de mogelijkheid om de stam houder van deze hengst te bezoeken.

Helaas hebben we geen nakomelingen gezien van Lovis Corinth, want die hebben ze niet op stal.
Voor excusme heb ik naar deze hengst gevraagd en hij staat bij hun thuis en niet in Duitsland.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:39

greetje"]
Afbeelding


Weyden afbreken Sarabande hoe kom je bij. Integendeel zelfs Sarabande.

[quote="sarabande schreef:
de rug weggedrukt


Hij heeft zo'n rug gebruik ,zou daar het lendenmech. mede debet aan zijn Anna?
[/quote]

Ik denk dat je dat beter aan Sarabande kunt vragen of ze nu het verschil ziet dat paarden met het lendenmechanisme en een evenwichtskelet internationaal dressuurmatig verder komen, dan paarden die geen evenwichtskelet en geen lendenmechanisme hebben.
Weyden kon immers ook springen! Dressuurpaarden die niet kunnen springen worden NOOIT topdressuurpaarden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:42

Ik wou net zeggen, volgens mij wordt Weyden hier nergens afgekraakt er word juist onderstreept wat voor een kwaliteit deze hengst wel niet in zich heeft.
Beter lezen Sarabande in tegenstelling daar toe is het niet zo charmant dat dan wel zijn amazone weer naar beneden wordt gehaald...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 15:52

Kayla"]
[quote="Saluut schreef:
had echt een houten kont gekregen van 2 uur op die stoelen zitten...


Ja idd, volgens mij was het zelfs langer dan 2 uur.
[/quote]

Voor ons niet.. aangezien we een half uur te laat waren Haha!
Kwam vanmorgen tot de ontdekking dat de achterlamp van de zwarte bmw van Misshis tegen onze boom aan zat! Dus ik ff gesmst, en ja het was haar lampie, niet zo slim hoor misshis, ik zei nog dat die boom er stond!
Ik vond het wel leuk, maar had wel meer hengsten willen zien en meer van de stallen. En praatje van gordijn mocht wel iest korter, verder leuk hoor!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:06

chantal1 schreef:
Ik wou net zeggen, volgens mij wordt Weyden hier nergens afgekraakt er word juist onderstreept wat voor een kwaliteit deze hengst wel niet in zich heeft.
Beter lezen Sarabande in tegenstelling daar toe is het niet zo charmant dat dan wel zijn amazone weer naar beneden wordt gehaald...


De feiten spreken voor zich. Ik heb Weyden diverse malen met beide echtlieden gezien. Gonnelien heeft met Weyden nooit een goede combinatie gevormd, dit nadat haar man Olympisch brons en team zilver met hem gehaald had.

Weyden linear willen scoren op de foto van Kayla is een vorm van afkraken en de hengst onwaardig.

Dus inplaats van mensen betichten van onwaarheden, Chantal eerst gewoon goed lezen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:38

Hoger dan hoger gaat op den duur niet meer zeker niet als men ouder wordt. Met de jaren komen de gebreken. Op een gegeven moment zit je over de top.

Ik denk niet dat dat zo bedoelt is over Weyden, Sarabande. De prestatie's die hij heeft geleverd spreken gewoon voor zich en dat is bij Greetje ook bekend neem ik aan.

Zo weet ik overigens ook nog wel een topic over D-Day waar jij erg veel onwaarheden in hebt lopen vertellen maar dat zijn oude koeien uit de sloot halen en daar schieten we niks mee op. Even als dat jij iemand anders er van beticht onwaarheden te vertellen. Het lijkt mij dan beter dat gewoon iedereen dan eens de berichten goed leest en dat we misschien eens wat minder koppig kunnen zijn en proberen van elkaar te leren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:48

Chantal een bekende waarheid die uitgebreid in de pers gestaan heeft weergeven is heel iets anders dan een fantasie als waarheid verkopen. Zullen we dit topic gewoon aan de deelnemers van de KWPN jongeren dag overlaten.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:52

chantal1 schreef:
Hoger dan hoger gaat op den duur niet meer zeker niet als men ouder wordt. Met de jaren komen de gebreken. Op een gegeven moment zit je over de top.

Ik denk niet dat dat zo bedoelt is over Weyden, Sarabande. De prestatie's die hij heeft geleverd spreken gewoon voor zich en dat is bij Greetje ook bekend neem ik aan.


Zijn we het daar in ieder geval over eens Knipoog


Ik vond het trouwens ook wel een enorm mooie accomodatie daar, ze hebben het goed voor elkaar

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:53

Lijkt mij een goed idee en ik wil verder ook niet off topic gaan maar graag zou ik dat bericht dan wel eens willen zien en dat hoeft dan niet in dit topic te gebeuren.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:19

Ik vond Weyden er goed uitzien, ook de merrie Olympic Bo vond ik zeer bijzonder.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:08

Die automatische deuren van de stallen vond ik wel ietwat overdreven Knipoog Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:20

Tja op zich wel handig, kunnen ze ook niet dicht waaien door de wind, ik vond het er mooi uitzien allemaal.
Maar toch ook weer niet overdreven.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:25

Franske schreef:
Die automatische deuren van de stallen vond ik wel ietwat overdreven Knipoog Haha!


Dat viel mij ook op! Stel dat het keihard regent buiten, dan moeten die hengsten 5 minuten buiten staan wachten totdat die langzame deuren eindelijk open zijn. Mij leek het niet erg praktisch.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:01

Anna42 schreef:
Weyden kon immers ook springen!


Ahummm, ik neem aan dat je het hier over een andere Weyden hebt, want DE Weyden kan niet eens balkjes stappen!

Verder vind ik dit allemaal wel heel leuk wat ik hier lees, welliswaar een beetje verbaasd over uitspraken van mr. Gordijn, maar misschien moet ik ook maar lid worden van Jong KWPN.... interessant!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:47

Omdat ik meteen door sarabande ge-pb'd werd, nog maar even een reactie die voor iedereen open is:

adriana schreef:
Wat ik leerzaam vond was de manier waarop hij kijkt naar het keurings gebeuren en het verrichtings onderzoek.
Ik vind dat hier veel waarheden inzitten.

Ten eerste die Flemmingh die gepakt is op doping zou hij nooit in het verrichtings onderzoek willen laten lopen als hengstenkeurings commissie.


Jaja, ook gevraagd wat hij (en/of zijn familie) allemaal met doping doet?

Citaat:
Hij wil op zo'n verrichtings onderzoek persoonlijk contact tussen ruiter en paard.
In Duitsland doen de ruiters de hengsten zelf, daar komt maar 1 keer in de 70 dagen test een test ruiter (Ria Hekkert had hier een mooi Duits woord voor)


Persoonlijk contact tussen ruiter en paard? Goh, dat mag hij dan ook wel eens aan zijn dochter vertellen.
Ze hebben daar trouwens een 100 dagen test.

Citaat:
De verzorging doen de ruiters ook zelf, voor het persoonlijk contact.
Bij het kwpn heeft men geen terrein proef, in Duitsland wel.


Duitsland is een stuk groter, met veel meer ruiters en geld. Hierdoor hebben ze ook meer tijd om de hengsten persoonlijke aandacht te geven, al heb ik persoonlijk meegemaakt dat dit best wel tegen valt.
Wat is de meerwaarde van een terreinproef?

Citaat:
Dhr. Gordijn merkte op dat de paarden in Duitsland na de verrichtingen veel frisser zijn en er piccobello uit zien.
Ook het uitval percentage is in Duitsland lager dan hier.


Dit is klinklare onzin! Op het bedrijf waar ik werkte (nauw verwant aan de stal van mr. Gordijn) kregen we hengsten terug die helemaal uitgeteld waren. Konden letterlijk geen stap meer verzetten.

Citaat:
Wat mij heel erg opviel is dat het Dhr. Gordijn het ocd onderzoek niet relevant vind, omdat men in andere landen daar ook niet op wordt gekeurd en de paarden daar beslist niet slechter zijn.


Dat zie je vaak bij grote (op)fokbedrijven, helaas, want als zij een paard met ocd hebben gooien ze die er gewoon uit. Maar hebben ze dat paard aan een particulier verkocht, zit die met de penarie: een paard waar ze aan gehecht zijn, duur geopereerd moet worden en/of niet meer te berijden is.

Citaat:
Plus dat de opfok een veel grotere invloed heeft op het gebeuren (en de voeding) dan het genetische materiaal.
Dhr. van de lageweg, heeft hiervoor een uitloop met een harde ondergrond waardoor het beenwerk niet voos wordt.
Deze mening wordt gedeeld door Dhr. van de Lageweg en Dhr. de Lange.


OK

Citaat:
Het is naar mijn mening ook oneerlijk als het hengsten materiaal wel wordt gecontroleerd en het merrie materiaal niet.


Ook voor de merries zijn genoeg mogelijkheden om ze te testen.

Citaat:
Hij liet als laatste een Contender merrie zien, ik moet eerlijk bekennen het paard sprak me niet aan, maar de merrie heeft het goed gedaan in Lanaken en hij verwacht er veel van.
Ik heb begin November de mogelijkheid om Contender te bezoeken en dat zal ik met veel belangstelling gaan doen.


Ben zelf weg van Contender.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:27

Ik snap uit je hakketakkerig gehakkel niet zo veel maar voor zo ver ik je dus begrijp ben jij door Sarabande gepbt om maar gelijk de gedane uitspraken onderuit te trappen?
Misschien interessant om dan te vertellen bij welke nauw verwante stal je hebt gewerkt. Spijtig dat je niet bij de uitpraken tijdens de excursie was dan had je ze namelijk gelijk kunnen weerleggen en had je gelijk een feedback van meneer Gordijn gehad.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:38

Voor er hier weer domme uitspraken gedaan worden over hoe het in Duitsland gaat. Neem eens de tijd om desbetreffende reglementen door te nemen:
"Nach der Körung müssen die jungen Hengste die Hengstleistungsprüfung ablegen. Folgende Möglichkeiten stehen zur Verfügung: die Hengstleistungsprüfung (mindestens 70 Tage), der ein 30-tägiger Veranlagungstest vorausgehen kann, die Kombination aus 30-tägigem Veranlagungstest und Turniersportprüfungen (Basis-/Aufbauprüfungen) oder der Einsatz in Dressur- oder Springprüfungen der Kl. S bzw. Vielseitigkeitsprüfungen der Kl. M. Hengste ohne Leistungsprüfung erhalten keine Zuchtzulassung.
"

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:49

chantal1 schreef:
Ik snap uit je hakketakkerig gehakkel niet zo veel maar voor zo ver ik je dus begrijp ben jij door Sarabande gepbt om maar gelijk de gedane uitspraken onderuit te trappen?


Hakketakkerig gehakkel? Ik heb gewoon reacties op uitspraken die er boven in quote staan! Mag toch duidelijk zijn.
Van onderuit trappen is geen sprake, het zijn reacties op een bericht in het topic, niet op een bericht van Sarabande. Sarabande stuurde mij een pb naar aanleiding van mijn eerste reactie. Ik had ook een pb naar sarabande kunnen sturen, maar ik vind het juist interessant om reacties van jullie terug te krijgen, niet alleen van Sarabande. Wel goed lezen voordat je commentaar geeft! (maar commentaar is zeker welkom)

Citaat:
Misschien interessant om dan te vertellen bij welke nauw verwante stal je hebt gewerkt. Spijtig dat je niet bij de uitpraken tijdens de excursie was dan had je ze namelijk gelijk kunnen weerleggen en had je gelijk een feedback van meneer Gordijn gehad.


Ik vind het inderdaad ook spijtig dat ik er niet bij was. Ik heb al vaker met mr. Gordijn gesproken, ik weet wat zijn mening is. Maar ik had best met hem een discussie aan willen gaan tijdens jullie excursie. Niet voor niets staat in mijn reactie erboven dat ik misschien ook maar lid moet worden van Jong KWPN.
Uit andere topics mag trouwens toch wel duidelijk zijn bij welke stal ik (o.a.) heb gewerkt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:54

chantal1 schreef:
Ik snap uit je hakketakkerig gehakkel niet zo veel maar voor zo ver ik je dus begrijp ben jij door Sarabande gepbt om maar gelijk de gedane uitspraken onderuit te trappen?
Misschien interessant om dan te vertellen bij welke nauw verwante stal je hebt gewerkt. Spijtig dat je niet bij de uitpraken tijdens de excursie was dan had je ze namelijk gelijk kunnen weerleggen en had je gelijk een feedback van meneer Gordijn gehad.


Ik heb deze user geen woorden in de mond gelegd, dat is geheel voor haar eigen account ik heb haar gevraagd wat haar insteek is.
Ik dacht dat jij daar niet aanwezig was, ik zelf ook niet dus vandaar dat ik geen kantekeningen bij de weinig kritische houding geplaatst heb. Overigens kreeg ik van een aantal aanwezigen een half uur na bezoek aan de IJzeren man te horen dat kritische vragen met name over de OCD weggewuifd werden.
Dus Chantal zoals ik al eerder gezegd heb zou ik dit topic even overlaten aan degenen die er wel geweest zijn, wellicht kunnen die uitleggen waarom een automatische deur interessanter is dan kritiek van iemand die zijn peperdure OCD hengsten niet door de KWPN keuring kreeg.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:09

Ik probeer juist te zeggen dat mijn reactie niets te maken heeft met wat Sarabande schreef, het zijn inderdaad mijn eigen woorden. Omdat ik enigszins bekend ben met de familie Gordijn plaats ik een kritische reactie. Maar goed, als jullie alleen willen weten wat mensen vinden die op deze ene dag op de Ijzeren man waren, prima. Beschouw mijn reactie als niet geplaatst. Vind je het toch interessant, geef dan een reactie terug met bijv. onderbouwing die mr. Gordijn gaf. Want dat is wat ik eigenlijk wil horen; wat werd er verder allemaal verteld en wat is je eigen mening er over.
Pfff, volgende keer moet ik er duidelijk zelf bij zijn....

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:20

Nee, Aimee, ik heb nog niet veel van jou gelezen dus geen flauw idee bij welke stal jij hebt gewerkt.
Wat betreft reactie jouw in samenhang met die van Sarabande hebben dus niks met elkaar te maken ok, maar ik kon het niet uitmaken uit je eerder bericht.

En toch blijf ik het belachelijk vinden om weer eens het een en ander na beneden te trappen.

En Sarabande als ik me hier in wil mengen dan meng ik me hier in.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:26

Kritiek (mening) = naar benenden trappen? Hmmm ben ik erg benieuwd wat voor woordenboek jij gebruikt, mocht je de meer gangbare betekenis willen weten kan ik je de van Dale aanraden, nog makkelijker: www.vandale.nl .

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:33

Denk niet dat het nodig is dat jij me vertelt welk woordenboek ik zou moeten gebruiken, daar heb ik voldoende educatie voor gehad.
Maar bedankt voor je goed bedoelt advies.
Misschien een idee om weer on topic te gaan?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:39

Graag gedaan hoor Knipoog

Zit jij eigenlijk ook bij het jong KWPN?

btw bedoelt moet met een d