50 cent per dekking!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

50 cent per dekking, DE doorbraak of waardeloos?

Goed plan, zouden ze allemaal moeten doen
44 (61%)
Nee, dit is niks zo, WANT......
16 (22%)
geen mening
11 (15%)

Totaal aantal stemmen: 71


Sting

Berichten: 12850
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:24

Ik vind het wel een goed id, dan weet je tenminste dat je een vuelen krijgt en niet voor niks betaald hebt!


kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:00

ik vind het ook een goed idee, het bedrag is misschien wat laag maar in drafsport is het al jaren zo dat je eerst dekgeld betaald en bij een levend veulen, veulengeld. het dekgeld is bijv. 300 euro en het veulengeld bijv. 500 euro, zo kom je evengoed uit de kosten en de merrie houder is verzekerd van een relatief goedkope prijs als de merrie gust mocht blijven of verwerpt. ik heb zelf een hengst gekozen met een levend veulengarantie, als mijn merrie verwerpt dan kan kan ik volgend jaar (natuurlijk aan de hand van da verklaring) terug komen bij de zelfde hengst om het nog een keer te proberen zonder nog een keer het dekgeld te betalen.

Yessy

Berichten: 23008
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:19

ik weet het niet, aan de ene kant natuurlijk heel leuk voor de merriehouder, maar wat wij ook te horen lregen toen we onze merrie lieten dekken: als wij via ki laten dekken, en het gaat een stuk of 10x fout, dan si die hengstenhouder een heel groot deel van het dekgeld al kwijt alleen aan die kosten, dus dan zou het toch voor de hengstenhouder onrechtvaardig zijn...
maar als deze het zelf aanbiedt, is het natuurlijk altijd leuk

Donja

Berichten: 5593
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:48

Ik heb het artikel gelezen en ben absoluut voor... alleen.. hoe begin je ermee??
Het dekgeld van Bratt is niet hoog en wij maken al afspraken met mensen over hoe en wat als de merrie onverhoopt niet drachtig is...

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Stefano
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:22

Héél goed bedacht van die hengstenhouder !! Haha! Hij heeft inderdaad de mensen goed wakker geschud, laat dat duidelijk zijn!
En wat meer is. Als je ergens leest bv: 500 euro dekgeld, dan lijkt je dat een heleboel. Maar als je veulen later geboren is, dan ben je zo vertederd, dat je het héél graag neertelt.
En oké, laat het dan een keertje misgaan. Jammer toch, maar geen geld verloren. En die hengstenhouder dan ? Die houdt van tevreden klanten, dus die ziet je even graag weer terug komen. Zijn hengst zal ook niet zeuren om een merrie meer te moeten dekken, het is zijn lust en leven. Op voorwaarde dat ie nog natuurlijk mag dekken dan, zo heeft het beestje er ook nog wat aan.
Ik ben duidelijk voorstander dus!
Als er een goed contract opgestelt wordt, in tweevoud, dan moet de merriehouder betalen. Zo staat de hengstenhouder ook veilig.
Mooi voor allebei !! OK dan!

Who once looked at the eye of an Arabian Horse, will never be able to forget it, not even in his dreams...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:46

In de sportpaardenfokkerij zou dit betekenen dat de hengstenhouders geen geld meer kunnen investeren in goede hengsten.
Ik kies zoveel mogelijk voor een hengst die zich al op alle mogelijke manieren bewezen heeft.
Daar is ook al een heleboel geld in gestoken om die talenten naar boven te brengen en daar betaal ik aan mee.
Fokkers betalen grif voor dure dressuur en springhengsten omdat ze dan een deel van die talenten mee hopen te krijgen in het veulen.

Met een merrie van niks fokken kost veel meer geld dan een goede merrie waarover goed is nagedacht naar een goede en dus vaak dure hengst brengen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 09:00

In het artikel stond namelijk ook dat de kans op een goed gezond veulen maar 60% is. Maar je betaalt wel voor de volle 100% bij de hengstenhouder! De andere 40% gaan dus quasi verloren. Natuurlijk krijg je bij gust een bedrag terug of mag je volgend jaar terug komen, maar dat bedrag is niks vergeleken met wat je ervoor terug krijgt, namelijk een lege merrie en een hoop verloren energie en geld! Ik zou graag betalen voor wat ik in feite ook werkelijk krijg, niet voor een percentage kans op iets.
En over de investering in hengsten, ik denk dat er voldoende sponsors zijn om de hengstenhouders bij te schieten. En als je ziet dat een dekking gerust 1000 Euro kost, lijkt me dat een beetje overtrokken in "het mee betalen in hun investering in de goede hengsten"!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:13

Gelukkig nemen goede fokkers Bit niet als leidraad.
Sponsoren van hengsten komt nauwelijks voor, de fokkers zijn de sponsors. Er wordt pas gesponsord als het sponsoren uit het bedrijfsleven geld opleverd, dus als de hengst iets bereikt heeft en dus al veel geld gekost heeft.
Jij zou graag betalen voor wat je in feite ook krijgt, is een norm voor een nasibal uit de muur trekken, maar kan nooit in betrekking tot fokken van wat dan ook gehanteerd worden.
Gewoon beginnen met een kwaliteitsvolle merrie, en een goede keuze maken, dat is de enige eenvoudige oplossing om een zo goed mogelijk veulen te fokken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 10:22

ponyzotje schreef:
als dat werkelijk zo is gaan veel meer mensen zomaar een veulentje gaan fokken.
want wat is nou die 50 ct start? niks toch? dus iedereen zal elk van z'n merries volsteken.


Jemoet wel lezen! Je betaald het symbolische bedrag van 50 cent bij de dekking. Pas als je idd een gezond veulen hebt betaal je het werkelijke dekgeld. Ik vind het een super strakke actie van die vent. Hij wil denk ik gewoon alle mensen wakkerschudden over wat ze eigenlijk soms te veel betalen. Ik vind het zuppperrr!!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:35

Het is wel fijn, als je geen veulen hebt, ben je iig niet veel geld kwijt, of een deel van te voren betalen voor de kosten die dan al gemaakt worden, en een deel betalen als het veulen er is. Juist door dat te doen, geef je aan dat je een groot vertrouwen in je hengst hebt, als hij merries niet drachtig zou kunnen krijgen, dan doe je dit nie, anders ben je snel failliet!!

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:52

tije"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Je moet wel kunnen eisen van een hengstenhouder dat het sperma van een goede kwaliteit is,


dat kan je niet eisen
want in de wet staat dat 1 zaadcel en de rest verdunner in een buisje ook goed sperma is

maargoed de hengstenhouders hebben onderling een instantie opgericht die er op toe ziet dat het wel een goede kwaliteit heeft (steekproeven)
minimaal 600 TNB voor het versturen en 300 als de merrie bij de hengstenhouder gedaan wordt

(TNB : totaal aantal normaal gevormde en bewegende zaadcellen)
[/quote]

Ik vind zelf dat je als merriehouder totaal overgeleverd bent aan de goden, maar dat is dan misschien alleen mijn ervaring. Niet alleen de kwaliteit van het sperma, maar de kwaliteit van je DA heeft er een hoop mee te maken: in het kort:
2001: merrie in 1x drachtig, helaas heeft de DA niet doorgehad ondanks mijn protesten (en mijn letterlijke vraag om langs te komen ivm 1 oktober voorwaarde-en alle keren daarna toen ik gebeld heb) niet doorgehad dat mijn merrie het vruchtje had verloren....nee...daar kwam meneer pas na 10 maanden achter!!!! (voor alle duidelijkheid: ik mocht dat jaar natuurlijk ook de drachtigheids toeslag van 750 euro betalen!)
2002 was dus een verloren jaar
2003: DA had zijn fouten toegegeven een beloofd "alles" dit jaar gratis te doen, maar de motivatie was ver te zoeken, kwam meestal net te laat. Daarbij kwam ook nog dat ik notabene va Zangersheide sperma geleverd kreeg (voor 375 euro=voorschot + natuurlijk transportkosten) dat 2 dagen oud was !!!
Dus om een lang verhaal kort te maken voor alle partijen: ik heb een onvruchtbaar paard. Daar kun je het mee doen. Jammer voor mij, ook jammer voor S. den Ekster (beroepsspringruiter) die mijn veulen (op zijn herhaalde verzoeken) in training zou nemen op 4 jarige leeftijd- daarmee wil ik alleen maar zeggen dat ik geen brandhout heb aangeboden, ik ben geen pennymeisje, ik wil(de) alleen een veulen van mijn eigen paard.

Nu is er een DA (en hengstenhouder) in Belgie, die geeft dracht-garantie op 5mnd, dus het dekgeld hoeft dan pas betaald te worden... dat is toch een goede middenweg m.i. of niet ?? Helaas is het te laat voor mijn merrie(leeftijd), dankzij mijn DA die 3 jaar verkloot heeft (sorry dat ik nu boos wordt- is niet aan jullie gericht!)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:21

Onzin!!

En dan wil je nog goedpresterende hengsten?? waar wil je dat een hengstenhouder het geld vandaan haalt?? Iedereen denkt dat het geld wat iemand neerlegd meteen bij de eigenaar komt, dacht het niet, Heeft iemand een idee wat het kost om een paard goedgekeurd te krijgen?? keuringen(sperma, rontgen noem alles maar op), training(je zal hem toch door een bekende naam moeten laten voorbrengen anders heb je nog veel minder kans) en dan het verrichtingsonderzoek, je betaald om te zien hoe je paard verkloot wordt.... En dan ben je er nog niet, promotie, iemand enig idee hoeveel dat kost?
En zo en zo, een hengst via KI is heel duur voor de hengsten houder, een dekhengst die meer dan een paar honderd(!) merries per jaar bevrucht is pas winst gevend, tot 50 ofzo maakt een hengstenhouder enkel verlies!

ZO´n regeling klinkt leuk voor mensen die afentoe een veulentje fokken.. maar 50 cent voor een bevruchting het moet niet gekker worden.

Bij de drafsport daar hebben ze een goed mechanisme(hierboven al in grote lijnen uitgelegd), voor beide partijen..

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:15

ik ben ook voor..... 2 jaar achter elkaar geen veulens (ok 2 dode veulens) en 1 jaar totaal geen veulens........ reken maar even dan.....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:05

Yvonne19"]
[quote="ponyzotje schreef:
als dat werkelijk zo is gaan veel meer mensen zomaar een veulentje gaan fokken.
want wat is nou die 50 ct start? niks toch? dus iedereen zal elk van z'n merries volsteken.


Jemoet wel lezen! Je betaald het symbolische bedrag van 50 cent bij de dekking. Pas als je idd een gezond veulen hebt betaal je het werkelijke dekgeld. Ik vind het een super strakke actie van die vent. Hij wil denk ik gewoon alle mensen wakkerschudden over wat ze eigenlijk soms te veel betalen. Ik vind het zuppperrr!!
[/quote]

lees jij maar terug, dat bedoelde ik ook wel.

Enya - Daya :-)

Mist

Berichten: 9442
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:57

Het is mij opgevallen dat je in belgie wel heel veel verschillende dekvoorwaarden ziet. Ik ben al tegengekomen:
- voorschot bij 6 weken dracht, de rest op 1 november
- voorschot bij inseminatie en de rest bij 5 maanden of 3 maanden dracht
- levend veulen garantie (betalen als veulen 7dgn is)

Hoe doen deze hengstenhouders dat dan ? zijn de kosten qua stamboek enz. hier zoveel minder ?
Ik heb het nu niet over de minst bekende hengsten trouwens!
bv die van 5mnd dracht geldt voor Heartbreaker, Lux, Robin IIZ, Ferro, cruising, mr. blue babaloubet du rouetSilvano N Grosso Z Parco (natuurlijk) en Quidam de revelle (dekgeld Tong uitsteken Euro 7500,-)

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 20:39

Ik vind het een goed idee.
En als er veulens komen krijgen de hengstehouders toch alsnog hun geld, daar kunnen dan de kosten mee betaald worden. Misschien is 50 cent een beetje weinig, maar een starttarief van 25 of 50 euro is misschien wat realistischer. En natuurlijk kan het veulengeld voor goede hengsten hoger zijn dan van hengsten die zich nog niet bewezen hebben.

Sprakeloos

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:02

Tsja, je wilt een veulen voor je dekgeld en geen zaad hè.....dus ben ik het ermee eens.

Misschien wel omdat we zelf dit jaar een merrie hebben gehad die na 3 maanden pas haar vruchtje heeft afgestoten maar haar volgende hengstigheid viel buiten het seizoen dus: dekgeld kwijt en geen veulentje.

Vind ik eigenlijk niet kunnen. Ik had het zelf in ieder geval op net zo'n manier als de '50 cent' gedaan als ik hengstenhouder was. Wel zo eerlijk.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:08

Volgens mij stond er in het artikel dat hij eerst kwam kijken naar je veulen, en daarna kon je afrekenen.
Hmm, als je nou een ezeltje fokt, betaal je dan minder als dat je een topper in de dop fokt?? Want die aardige meneer ziet natuurlijk echt wel het verschil...

Ik vind het wel een okee principe, maar niet op de manier waar hij het op doet. Er staat ook niets op papier, en dat hij het veulen eerst wil zien staat me ook niet zo aan.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sewri en 16 bezoekers