Drie KWPN-tuigpaardhengsten op wacht!

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ziolette

Drie KWPN-tuigpaardhengsten op wacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 20:29

KWPN
16-09-2003: Tuigpaardhengsten Ranno, Reflex M en Seinman op wacht

Vorige week dinsdag 9 september heeft de hengstenkeuringscommissie tuigpaarden de veulens beoordeeld van de hengsten Moneymaker, Ranno, Reflex M, Saffraan, Seinman en Selleen. Afgelopen week zijn nog enkele veulens thuis geïnspecteerd, deze waren niet in staat om naar de afstammelingenkeuring te komen. Inmiddels heeft de hengstenkeuringscommissie op basis van haar bevindingen besloten om de hengsten Ranno van H.B. Kleyne Snuverink, Reflex M van de HBC Stal en Seinman van de HBC Stal op wacht te zetten.
Hieronder vindt u per op wacht gezette hengst de argumentatie van de hengstenkeuringscommissie.

Ranno
Ranno (v. Manno) werd met goede cijfers in het stamboek ingeschreven, algeheel beeld als tuigpaard 8½. Ook in de reguliere sport heeft hij bewezen over aanleg te beschikken. In 2002 is hij hooggeplaatst in de enkelspannen competitie en werd hij kampioen van de vierjarige tuigpaarden.
Na het beoordelen van de veulens heeft de commissie moeten constateren dat hij zijn eigen sterke eigenschappen onvoldoende aan de volgende generatie heeft doorgegeven. De door hem gedekte merries vormden gemiddeld overigens geen sterke groep maar Ranno heeft ook de kans niet benut om in combinatie met deze merries verbeterend te werken. De commissie heeft eveneens meegewogen dat er dit jaar nog twee nieuwe zonen van Manno in het stamboek ingeschreven zijn en dat er in de toekomst nog meer van de nafok van Manno in de mannelijke lijn mag worden verwacht.

Reflex M
Na veel discussie is Reflex M (v. Larix) als driejarige in het stamboek ingeschreven. Met een 7½ voor algeheel beeld als tuigpaard gaf de commissie dit ook aan. Al jaren is het beleid binnen de hengstenkeuringscommissie tuigpaarden dat een hengst minimaal een 7½ voor algeheel beeld als tuigpaard moet scoren om in aanmerking voor stamboekinschrijving te komen. Uiteindelijk werd besloten om hem in te schrijven met als doorslaggevende reden het gebruik van het achterbeen (8½).
Na het beoordelen van de veulens heeft de commissie moeten constateren dat de veulens achter juist meer kracht zouden moeten hebben, dus dat Reflex M geen kans heeft gezien zijn sterke punt door te fokken. Tevens werd geconstateerd dat een aantal mindere sterke punten van de hengst zelf wel in de veulens herkenbaar waren.

Seinman
Ook met betrekking tot de inschrijving van Seinman (v. Renovo) is er lang gediscussieerd. Hij scoorde voor algeheel beeld als tuigpaard eveneens een 7½. Zijn royale voorbeengebruik was met name reden om hem in te schrijven.
Dat zeer royale voorbeengebruik was bij de veulens niet waarneembaar terwijl een minder sterk punt van de hengst zelf, het achterbeengebruik, ook bij de veulens overtuigender zou moeten zijn. Bij Seinman heeft tevens meegespeeld dat de invloed van Renovo binnen de tuigpaardfokkerij immens is en dat een gewone zoon van Renovo niets toevoegt aan de fokkerij. Daarnaast zijn er nog voldoende rechtstreekse zonen van Renovo beschikbaar.

(Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Is Seinman nou die hengst met dat vlekje op zijn kont Verward . Dat vond ik een leuke hengst, maar dan vooral qua uitstraling, want voor de rest heb ik niet veel verstand van tuigers Schijnheilig .

Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!
Unetra v. Metall, Torontra Ster Sport (sgw) D-OC v. Lancelot, Alissa Prok D-OC v. Olivi, Idylle du Bonheur v. I'm special de Muze, Maximus v. Namelus

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:28

Grappig, volgens mij hebben de veulens van Reflex M het niet slecht gedaan bij de keuringen. Bij mijn oude verzorgpaard lopen 2 veulens van hem, eentje is ook op de keuring geweest en mocht op de Nationale net niet door naar de finale.

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2003/ ... fsp_tp.htm
Er lopen er toch aardig wat tussen, die het toch tot de Nationale keuring geschopt hebben. Maar ik denk dat ik die KWPN mensen nooit ga begrijpen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 10:41

Dat van Ranno had ik wel verwacht na de berichten van de keuring. Ik ben zelf niet zo gechameerd van Ranno andere mensen weer wel. Hij mist net het macho uitstraling die manno en de andere zonen wel hebben.

Reflex en Seinman ken ik niet ze staan niet bij mij op stal.

Ik heb ze ook niet op de concoursen gezien?. Ben benieuwd of ik ze wel op de UPD zie.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie