wanneer weet je of een hengst geschikt is ........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

wanneer weet je of een hengst geschikt is ........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 23:45

ik heb een vraagje, misschien een domme of rare vraag, maar ik hoop toch wat serieuze antwoorden te krijgen.

ik en mijn vriend hebben een hengstveulen van nu 5 maanden. we horen van een hoop mensen dat het een heel mooi veulen is (zowel qua kleur als qua bouw).
nu zouden we zowiezo een keer naar de keuring willen met hem om te kijken hoe hij daar presteert, maar ook vragen we af of het heel misschien niet iets zou zijn om voor de hengstenkeuring te gooien (niet letterlijk natuurlijk Haha! ).

aangezien ik hier helemaal geen ervaring mee heb zou ik graag willen weten wanneer je weet of een hengst geschikt is voor de hengstenkeuring, wanneer (welke leeftijd) je daarmee moet beginnen en hoe dat verder in zijn werking gaat.

wat misschien wel handig is om te weten is dat hij redelijk goede papieren heeft, hij stamt uit een hele oude lijn (ben zelf tot 1894 gekomen) en naar het schijnt zitten er ook bekende hengsten in zijn lijn.

kan iemand mij helpen hiermee? (ik ben me trouwens erg bewust wat het inhoudt om een hengst te hebben) we staan zelf nog in twijfel hierover en willen het zeker goed overdenken en het met goede begeleiding doen omdat we beseffen dat het als partikulier niet eenvoudig zal zijn om een dekhengst te hebben (mocht het zover komen) en hem eventueel (als dat mogelijk is) op een dekstation stallen (als wij er zelf ook nog mee kunnen werken / rijden tegen die tijd).

op mijn profiel staan wat foto´s van hem, misschien dat de fokkers onder de bokkers iets kunnen zien aan de foto´s

groetjes, jolanda

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:33

Ik neem aan dat je het over de Welsh hebt. Met de Welsh kun je voor 2 mogelijkheden kiezen. Meld je hem aan bij het Nederlands Welshponystamboek dan kun je hem als 3-jarige voor de hengstenkeuring gooien. De andere mogelijkheid is dat je hem via de WPCV en dus het Engelse moederstamboek kunt laten licenen. Je hengst moet dan veterinair in orde zijn. Ik denk dat je het beste joostvangestel even een pb'tje kunt sturen. Hij zal je de precieze werking hiervan wel kunnen uitleggen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:58

Je kan ook via het NWPCS een deklicentie aanvragen. Basisboek. Heb ik met mijn 2 jarige ook gedaan omdat hij nog te jong is voor de hengstenkeuring.
Veterinaire keuring en DNA test zijn dan nodig.
Als je dat wilt, kan je het beste even met het stamboek bellen. Zij kunnen het dan goed uitleggen en alle formulieren toesturen. Basisboek licentie kan volgens mij vanaf 2 jaar.

Als jaarling en tweejarige kan je met een hengst ook op de merriekeuring terecht. Dan kan je eventueel ook advies vragen aan de jury of het de moeite is om hem aan te houden als hengst.

8 november is er in Breukelen ook nog een late veulenkeuring waar je heen kan. Daar is een Engelse jury. Informatie daarover zal wel in het Welshnieuws komen te staan.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:26

jammer, maar 8 november zal niet gaan lukken ben ik bang. was wel leuk geweest. wel een goed idee om het aan de jury te vragen als we met een keuring meedoen (zal pas volgend jaar worden helaas Boos! )

bedankt voor jullie reacties, ik heb nu een beetje een idee ervan.