Dressuur hengst schimmel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:33

jullie zijn pion vergeten Huilen

vroeg ik me af:

waarom worden sommige schimmels snel wit en anderen pas laat?

bvb m'n 11 jarige schimmel ziet nog donkerder dan een 6 jarige schimmel?
tja ,t'heeft iets te maken met zuiver schimmel of niet, maar da's ook al wat ik daarvan weet.
en waarom worden sommige schimmel volledig wit en andere vliegenschimmel?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:34

Weet niet of hij nog leeft... Hill Hawk.
Een engels volbloed die volgens zeggen op Grand Prix niveau heeft gelopen.
IK ZOEK NOG STEEDS INFORMATIE OVER HEM!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 10:34

jullie zijn pion vergeten Huilen

karsten van de zuuthoeve

vroeg ik me af:

waarom worden sommige schimmels snel wit en anderen pas laat?

bvb m'n 11 jarige schimmel ziet nog donkerder dan een 6 jarige schimmel?
tja ,t'heeft iets te maken met zuiver schimmel of niet, maar da's ook al wat ik daarvan weet.

en waarom worden sommige schimmel volledig wit en andere vliegenschimmel?

* sorry voor dubbelpost *

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:03

Puur genetisch bepaald.

Aangezien de vererving van schimmelkleur hier al nauwelijks begrepen wordt lijkt het me niet nuttig om in details van diverse schimmelverervingen te treden.

Met google kun je hier HEEEEL veel over vinden.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:19

Anna42"]
[quote="Ienemienie"][quote="Sjuimpje schreef:
Wat een drukte,
we zijn het er toch allemaal over eens dat een goed paard geen kleur heeft?
CGJ heeft op basis van cijfers helemaal gelijk, Ineke en Ienieminie hebben geconstateerd dat er 17 van de 20 veulens schimmel worden, dus kunnen we ervan uitgaan dat Kingston geen 100% schimmels vererft dus automatisch 50%.
Zowiezo is Kingston nou niet echt een uitgesproken dressuurhengst.


Oke hij is springpaard gefokt maar hij is toch ook Z2 dressuur.
[/quote]

Wil je mij eens uitleggen waarom een dit paard springpaard gefokt is en toch Z2 dressuur is.
[/quote]


Omdat hij meer in de dressuur uitgebracht word en daar toch ook zijn kwaliteit moet laten zien maar zn afstamming is springpaard.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:16

Ienemienie"]
[quote="Anna42"][quote="Ienemienie"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Wat een drukte,
we zijn het er toch allemaal over eens dat een goed paard geen kleur heeft?
CGJ heeft op basis van cijfers helemaal gelijk, Ineke en Ienieminie hebben geconstateerd dat er 17 van de 20 veulens schimmel worden, dus kunnen we ervan uitgaan dat Kingston geen 100% schimmels vererft dus automatisch 50%.
Zowiezo is Kingston nou niet echt een uitgesproken dressuurhengst.


Oke hij is springpaard gefokt maar hij is toch ook Z2 dressuur.
[/quote]

Wil je mij eens uitleggen waarom een dit paard springpaard gefokt is en toch Z2 dressuur is.
[/quote]


Omdat hij meer in de dressuur uitgebracht word en daar toch ook zijn kwaliteit moet laten zien maar zn afstamming is springpaard.
[/quote]

Waarom is de afstamming dan springpaard?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:24

Willen jullie wat minder uitgebreid quoten? Bedankt!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 11:36

Peterina schreef:
Schimmel is een vrij makkelijk 'modifier', zoals dat wordt genoemd.
Het 'beinvloed' de basis kleur. Er zijn een paar vast regels ivm schimmel gene vererfennis=
- schimmel wordt in directe lijn vererfd, het slaat nooit een generatie over.
- schimmel gene is dominant over alle kleuren, dus als paard het gene heeft dat 'toont' hij het. Dat wil niet zeggen dat het meteen hoeft, voorbeeld hier van zijn de beroemde Lippinzanen.
- als je een schimmel gekleurd veulen heeft dan is minstens een van de ouders een schimmel (!)

Een homozygoot (en dit kan DNA bevestigt worden) schimmel (Grey) is bijvoorbeeld = GG
... dus een G van papa EN een G van mama
Een heterozygoot schimmel is bijvoorbeeld = Gg
... dus een G van een ouder EN een g (niet schimmel) van de andere.

Als je dan bijvoorbeeld Gg x Gg kruist, krijg je een veulen zoals vermeld in de post 'schimmel x schimmel = schimmel' = mogelijke veulen kleuren =
- een GG schimmel (25%)
- een Gg schimmel (50%)
- een gg veulen die geen schimmel is (25%)

Het is wel zeldzaam dat een hengstenboer deze onderzoek laat doen (heter. of homo.) daar het niet van levens belang is, en de kleur het paard niet beter of slechter maakt.
Buiten het feit dat Uniform homozygoot is voor schimmel,
weet ik dat bijv. alle vos-gekleurde hengsten homozygoot zijn voor vos,
en bijvoorbeeld Saros van 't Gestelhof homozygoot (getest) is voor zwart.


Is het niet zo dat vos dominant is over schimmel en dat deze twee zeer dicht bij elkaar liggen in de erfelijkheid??? Hoe verklaar je anders, indien schimmel altijd dominant zou zijn, een schimmel merrie van 2 verschillende schimmel hengsten, altijd vossen heeft gegeven???
Ik heb me er nooit in verdiept maar uit je quote begreep ik dat dit dus niet zou kunnen.

Dat schimmel nooit een generatie overslaat verbaast me, ga ik me eens in verdiepen volgens mij zijn er regelmatig uit twee vossen alsnog schimmels gekomen..........maar ik kan het mis hebben.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:01

Citaat:
Is het niet zo dat vos dominant is over schimmel en dat deze twee zeer dicht bij elkaar liggen in de erfelijkheid??? Hoe verklaar je anders, indien schimmel altijd dominant zou zijn, een schimmel merrie van 2 verschillende schimmel hengsten, altijd vossen heeft gegeven???


Als je twee grijze ouderdieren gaat kruisen zijn er verschillende dingen die kunnen gebeuren:

* Wanneer één van die ouderdieren homozygoot is, of fokzuiver, zal het veulen sowieso grijs worden.
* Maar beide ouders kunnen ook heterozygoot zijn of fokonzuiver. Als er één niet-grijs veulen is, zal dit feit dat bewijzen.

De genen die door de fokonzuivere ouders gemarkeerd werden, bepalen de kleur van het niet-grijze veulen.
DUS: TWEE GRIJZE OUDERDIEREN DIE ZELF GEFOKT ZIJN UIT VELE GENERATIE'S GRIJZE PAARDEN, KUNNEN DUS NOG STEEDS EEN NIET-GRIJS VEULEN VOORTBRENGEN.

Het is dus mogelijk dat er uit twee schimmels, toch een anderskleurig veulen komt.

Citaat:
Dat schimmel nooit een generatie overslaat verbaast me, ga ik me eens in verdiepen volgens mij zijn er regelmatig uit twee vossen alsnog schimmels gekomen..........maar ik kan het mis hebben.


Deze redenering klopt echter niet:

Een veulen kan uitsluitend grijs worden, als hij GG erft van één van zijn ouders. Als hij dat niet erft, zal hij Gg (= niet-grijs) van zijn ouders erven. Bijgevolg het veulen zal niet de grijze kleur hebben, maar een andere kleur. Die kleur zal bepaald worden door de kleurgenen die zijn ouders hebben gemaskeerd in hun genotype.

Nu om de éénvoudige reden dat er geen GG in het genotype aanwezig is, kan het paard dit dus ook niet verdergeven aan zijn nakomelingen, en kan er dus ook geen schimmel ontstaan.

ZODRA HET GG-GEN WEG IS, IS HET NIET MEER MOGELIJK EEN GRIJS PAARD TE FOKKEN, OF HET MOEST ZIJN DAT EEN NIET-GRIJS PAARD TERUG WORDT GEKRUIST MET EEN GRIJZE, OM ZO DE GRIJSFACTOR TERUG IN HET GENOTYPE TE INTRODUCEREN.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:08

Jan_VT schreef:
ZODRA HET GG-GEN WEG IS, IS HET NIET MEER MOGELIJK EEN GRIJS PAARD TE FOKKEN.........


Jan, je maakt een fout. Je bedoelt het G-gen (slechts 1 gen per ouder)

GG =zuiver grijs = schimmel
Gg = onzuiver grijs = schimmel
gg = niet grijs = géén schimmel.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:20

Anna42 schreef:

Waarom is de afstamming dan springpaard?



Zijn vader en mvader zijn springpaarden.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:09

CGJ12"]
[quote="Jan_VT schreef:
ZODRA HET GG-GEN WEG IS, IS HET NIET MEER MOGELIJK EEN GRIJS PAARD TE FOKKEN.........


Jan, je maakt een fout. Je bedoelt het G-gen (slechts 1 gen per ouder)

GG =zuiver grijs = schimmel
Gg = onzuiver grijs = schimmel
gg = niet grijs = géén schimmel.
[/quote]

Bloos! Jep,

Klopt volledig, moet gewoon G-gen zijn. OK dan!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:56

Ienemienie"]
[quote="Anna42 schreef:

Waarom is de afstamming dan springpaard?



Zijn vader en mvader zijn springpaarden.
[/quote]

Hebben ze dan ineens springgenen? Worden deze springpaarden ook dressuurmatig gereden?
Als een van de ouders toevallig als dressuurpaard uitgebracht was, wat was het dan een voor richting?

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:27

Anna42"]
[quote="Ienemienie"][quote="Anna42 schreef:

Waarom is de afstamming dan springpaard?



Zijn vader en mvader zijn springpaarden.
[/quote]

Hebben ze dan ineens springgenen? Worden deze springpaarden ook dressuurmatig gereden?
Als een van de ouders toevallig als dressuurpaard uitgebracht was, wat was het dan een voor richting?
[/quote]

Jeetje zeg, iedereen noemt het toch springpaard of dressuurpaard GEFOKT. Nou Kingston is springpaard GEFOKT. Waar doel je nou eigenlijk op.