Ja die heb ik ook wel gezien. Heb net een rekening in huis gekregen, maar ik schrok me kapot van de tarieven.
Mijn paard is gedekt door Haarlem, de hengstenhouder heeft niets doorgegeven. Dus zou er DNA plaats moeten vinden. Die kosten zijn ca € 50,- maar die wou het NRPS op zich nemen.
Wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn aan kosten voor registratie van dit veulen.
celano
Geplaatst: 29-03-11 13:57
Dan snap ik je vraag niet helemaal?
Op de tarievenlijst staan alle kosten. Of wat bedoel je dan? Moeten we het voor je optellen?
Haarlem is ook niet voor het NRPS gekeurd wat dus verklaard waarom de HH het niet doorgegeven heeft aan het NRPS. Hij zal het doorgegeven hebben aan het KWPN. Als je nog nooit eerder lid bent geweest van het Nrps zal dat in mijn ogen de hoge prijs van de factuur zijn die je moet betalen. dit zal lidgeld + registratiekosten veulen zijn.
Mijn laatste NRPS ingeschreven veulen heeft me iets van 45 euro gekost aan inschrijfgeld maar dat was wel 3 jaar geleden. kan dus best zijn dat dit ook omhoog gegaan is.
Ik ben gewoon lid van het NRPS, dus eerst al eens bijna € 100,- per jaar aan lidmaatschapskosten.
De hengstenhouder heeft geen dekking doorgegeven bij het KWPN, maar ook niet bij het NRPS. Hij heeft uberhaupt niets doorgegeven, want ook anderen hebben nog niets ontvangen. Het NRPS heeft contact met hem gehad en hij geeft aan dit niet te willen en kunnen betalen. Dus er moet straks ook nog eens extra DNA worden getrokken.
Dit staat er op mijn factuur: Registratie rijpaardveulen register (anders dan NRPS) € 51,89 Afgiste NRPS paspoort € 25,94 Chippen veulen € 18,87 Administratiekosten geboorte bericht € 47,17
Totaal € 152,50
Omdat Haarlem geen NRPS goedgekeurde hengst is snap ik dat die kosten hoger liggen (normaal €25,94). Wat ik dan wel weer raar vind is dat het veulen op 3-jarige leeftijd wel in het stamboek kan worden opgenomen.
De overige kosten val ik niet over, maar dan komt er administratiekosten geboortebericht te staan. Waar is dat dan weer voor????
Moet ik nou op gaan draaien voor kosten die de hengstenhouder eigenlijk had moeten maken?
petraaken
Geplaatst: 29-03-11 15:05
Mijn Sir Donnerhall merrie is ook een register A maar bij mijn weten heb ik echt niet zo veel betaald. Die administratiekosten kwamen in de buurt van dat van jou. Chippen is daar nog stees super goedkoop als ik dat met België vergelijk. kan me alleen niet herinneren dat ik moest betalen voor dat paspoort.
Ik heb indertijd gewoon een kopie van het dekbewijs opgestuurd samen met het geboortebewijs en haartjes van merrie en veulen. DNA hengst was op te vragen in Duitsland.
Misschien scheelde het voor mij wel dat het DNA van de moeder gekend was bij het stamboek. Heb alleen nog nooit betaald voor een DNA onderzoek.